اجتماعی

لبخند جادویی با ایمپلنت فوری دندان

دندان ها نقش مهمی در زیبایی چهره دارند اما زمانی که به هر علتی ناچارا این دندان کشیده شده باشد و یا افتاده باشد چهره فرد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد راه حل سریع رفع این مشکل ایمپلنت فوری است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

اگر شما هم دغدغه زیبایی دندان دارید اما نمی‌دانید که ایمپلنت فوری دندان چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چنانچه به فکر کشیدن دندان هستید اما زیبایی دهان و دندان هم اولویت بالایی برایتان دارد، با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که اصلاً جای نگرانی نیست چرا که ایمپلنت فوری به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و فقط در یک جلسه بتوانید برای دندان‌های کشیده‌شده جایگزین مناسبی پیدا کنید.

ایمپلنت فوری چیست؟

اگر علاقه‌ای به استفاده از دندان مصنوعی ندارید، می‌توانید از طریق دیگری به فکر جایگزینی دندان‌هایی باشید که از دست داده‌اید. در این روش با استفاده از تکنولوژی روز دنیا هم صاحب ریشه دندان خواهید شد و هم تاج دندان مناسبی برایتان آماده می‌شود. «ایمپلنت» فلزی است پیچ‌مانند از جنس تیتانیوم که در واقع نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و بر همین اساس نیز باید در داخل استخوان فک قرار گیرد.

به عبارت دیگر وقتی کهریشه طبیعی دندان به هر دلیلی از بین رفته باشد، ابتدا فلز ایمپلنت جایگزین ریشه دندان شده و سپستاج دندان یاپروتز دندان بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شود. بیشترین مشتریان این روش درمانی افرادی هستند که دندان‌های جلویی آنها دچار مشکل شده است چرا که دندان‌های جلو تأثیر قابل توجهی در زیبایی چهره داشته و به همین دلیل نیز معمولاً بلافاصله پس از کشیدن دندان ازایمپلنت فوری دندان جلو برای جایگزینی دندان آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

مزایای ایمپلنت فوری

مهم‌ترین مزیت ایمپلنت فوری این است که معمولاً در یک جلسه و با یک عمل جراحی انجام شده و طول درمان کمتری در حد یک هفته دارد. به عبارت دیگر پایه ایمپلنت و روکش موقت در یک جلسه در جای خود قرار می‌گیرند و در این صورت دیگر نیازی به چند ماه انتظار برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر استحکام و دوام ایمپلنت به گونه‌ای است که در صورت مراقبت کافی نیازی به تعویض نخواهد داشت. شما می‌توانید آن را مثل سایر دندان‌های خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید ضمن اینکه به دلیل تشابه با دندان‌های دیگرتان معمولاً کسی متوجه مصنوعی بودن آن نمی‌شود. از دیگر مزایای ایمپلنت فوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عوارض محدود
  2. درد و تورم کمتر
  3. محافظت از بافت لثه
  4. جوش خوردن سریع‌تر استخوان فک با ایمپلنت
  5. فاصله زمانی کمتربین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت
  6. داشتن روکش موقت که باعث حفظ زیبایی بیمار در طول درمان می‌شود.

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است؟

و چه کسانی می‌توانند ایمپلنت فوری انجام دهند؟ واقعیت این است که ایمپلنت فوری را نمی‌توان بدون استثناء برای همه افراد تجویز کرد زیرا این روش درمانی به شرطی همراه با موفقیت خواهد بود که بیمار دارای استخوان فک و لثه مناسبی باشد. بر این اساس می‌توان گفت صرفاً افرادی برای انجام این درمان مناسب هستند که تراکم استخوان کافی داشته و از استخوان فک محکمی برخوردار باشند. به همین دلیل هم ایمپلنت فوری معمولاً بر روی فک پایین صورت می‌گیرد که استحکام بیشتری دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که ایمپلنت فوری برای این افراد مناسب نیست:

  1. افراد سیگاری
  2. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  3. افرادی که عادت به دندان‌قروچه کردن دارند
  4. افراد کم‌توجه به بهداشت دهان و دندان
  5. افراد مبتلا به بیماری‌های دهان و دندان
  6. افراد فاقدبافت نرم دهانی به میزان کافی

عوارض احتمالی ایمپلنت فوری

معمولاً یکی از مهم‌ترین سؤالات و دغدغه‌های بیماران این است که ایمپلنت فوری دندان چه عوارضی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که ایمپلنت فوری هم مانند هر شیوه درمانی دیگری ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد اما اطمینان داشته باشید که در صورت انتخاب یک مطب تخصصی دندان‌پزشکی مورد اعتماد، این عوارض به حداقل خواهد رسید و بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. این روش درمانی به مراقبت زیادی هم از سوی دندانپزشک و هم از سوی بیمار نیاز دارد. ضمن اینکه بیمار باید ریسک جوش نخوردن احتمالی ایمپلنت به استخوان فک را بپذیرد. این را هم اضافه کنیم که عوارض محدود و کوتاه‌مدتی مانند عفونت یا خونریزی کاملاً طبیعی بوده و با مصرف دارو و رعایت بهداشت دهان و دندان قابل کنترل خواهد بود.

هزینه ایمپلنت فوری به چه عواملی بستگی دارد؟

واقعیت این است که ایمپلنت فوری به دلیل پیچیده‌تر بودن روند درمانی کمی گران‌تر از ایمپلنت معمولی است البته نمی‌توان عدد مشخص و ثابتی را به عنوان هزینه ایمپلنت فوری در نظر گرفت زیرا تعیین دقیق هزینه آن به عوامل متعددی بستگی دارد که فقط پس از انجام معاینات لازم قابل تشخیص خواهد بود و برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برخی از این عوامل عبارتند از: نحوه قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک، نیاز بیمار به لیفت سینوس یا پیوند استخوان، برند ایمپلنت، تعداد ایمپلنت، جنس ایمپلنت، جنس تاج مصنوعی، روش کاشت ایمپلنت، تکنولوژی مورد استفاده، تعرفه درمانی دندانپزشک و موقعیت مکانی مطب دندانپزشکی.

بی‌حسی یا بیهوشی؟

شاید این سؤال شما هم باشد که ایمپلنت فوری با بی‌حسی انجام می‌شود یا بیهوشی؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تشخیص این امر نیز بر عهده پزشک معالج بوده و کاملاً بستگی به شرایط بیمار دارد. برای کاشت ایمپلنت معمولاً از بی‌حسی موضعیو یا داروی آرام‌بخش استفاده می‌شود اما در مواردی نیز ناچار به بیهوشی عمومی هستیم.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری

توجه داشته باشید که مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری نقش بسزایی در موفقیت این روش درمانی داشته و نادیده انگاشتن این موارد ممکن است عواقب و عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. رعایت دقیق موارد زیر به شما کمک می‌کند که ایمپلنت فوری دندان را با عوارض کمتر و موفقیت بیشتر پشت سر بگذارید.

  1. از کمپرس یخ استفاده کنید.
  2. بیش از گذشته مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید.
  3. از دهان‌شویه یاآب‌نمک استفاده کنید.
  4. از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید.
  5. مصرف منظم داروهای خود را جدی بگیرید.
  6. ورزش و فعالیت‌های سنگین را حدود دو هفته متوقف کنید.
  7. مصرف مایعات را افزایش دهید.

تفاوت ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت معمولی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت مهم‌ترین تفاوت این دو روش درمانی این است که در کاشت دندان معمولی چند ماه بعد از قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک، اقدام به اضافه کردن روکش دندان بر روی آن می‌شود اما ایمپلنت فوری به گونه‌ای انجام می‌شود که هم ایمپلنت و هم روکش موقت به صورت هم‌زمان در یک جلسه جایگزین دندان آسیب‌دیده می‌گردد. از آنجایی که این پروتز موقتی تا چند ماه در دهان شما وجود خواهد داشت، باید جنس روکش به گونه‌ای باشد که با جویدن از بین نرود و یا عفونتی در دهان ایجاد نکند. نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نحوه کشیدن دندان تأثیر زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنتفوری دارد. در توضیح این نکته مهم باید بگوییم چنانچه دندان شما به روش معمولی کشیده شود، ممکن است بخش‌هایی از استخوان نیز از بین برود و کار برای انجام ایمپلنت بسیار سخت شود. به عبارت دیگر دندان شما باید به گونه‌ای کشیده شود که استخوان‌های اطراف آن آسیب نبیند.

لبخند جادویی با ایمپلنت فوری دندان

مراحل انجام ایمپلنت فوری

تا اینجا گفتیم که ایمپلنت فوری دندان چیست اما شاید علاقه‌مند باشید که کمی دقیق‌تر در جریان جزئیات این شیوه درمانی و مراحل انجام آن قرار بگیرید.

مراحل انجام ایمپلنت فوری را می‌توان به صورت خلاصه این‌گونه بیان کرد:

  1. مراجعه به جراح فک و صورت و بررسی وضعیت دندان و استخوان فک با استفاده از عکس رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن
  2. ایجاد حفره‌ای در لثه به منظور قرار دادن ایمپلنت
  3. قرار گرفتن ایمپلنت در محل دندان کشیده‌شده
  4. قرار گرفتن پروتز بر روی ایمپلنت

میزان ماندگاری ایمپلنت فوری

درباره میزان ماندگاری ایمپلنت فوری نمی‌توان زمان مشخص و دقیقی را ذکر کرد چرا که بستگی به نوع مراقبت شما از آن دارد. عدم رعایت مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری می‌تواند ماندگاری آن را کاهش دهد اما چنانچه به توصیه‌های پزشک معالج توجه کرده و رعایت بهداشت دهان و دندان را نیز جدی بگیرید، ایمپلنت فوری می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ سال ماندگاری داشته باشد. البته این را هم بگوییم که تاج دندان ممکن است پس از مدتی نیاز به تعویض داشته باشد.

نیمی از موفقیت در کاشت دندان با رعایت نکات و استفاده از متریال‌های مرغوب محقق می شود اما با کاشت دندان در مراکز تخصصی و زیر نظر متخصصان باتجربه در این حوزه است که می توان تا ۹۹% موفقیت ایمپلنت را تضمین کرد. مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران واقع در شمال شرقی تهران و محله پاسداران با حضور دو تن از پزشکان مطرح و متخصص در این حوزه می تواند نگرانی های حاصل از عدم موفقیت ایمپلنت را به صفر برساند.

سخن پایانی

برای انتخاب پزشک معالج خود دقت و وسواس فراوانی به خرج دهید؛ چنانچه این روش درمانی با دقت، ظرافت و مهارت بالایی انجام نشود، ممکن است عوارض ناخوشایندی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. یک انتخاب درست می‌تواند درمان رضایت‌بخشی را برای شما رقم زده و لبخند رضایت را برایتان به ارمغان آورد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا