به گزارش تجارت امروز؛ کیا پگاس 2023 در جز ماشین های جدید کرهای است که در دور جدید واردات خودرو وارد ایران شده است و از طریق بورس کالا به دست متقاضیان میرسد.
پیش از بررسی کیا پگاس 2023 بهتر است کمی به پیشینه این خودرو بپردازیم. کیا پگاس نخستین بار به عنوان یک سدان اقتصادی ویژه مشتریان جوان با بودجه پایین، در سال ۲۰۱۷ با همکاری کمپانی دانگ فنگ و شرکت کیا موتورز به تولید رسید و در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ به نمایش درآمد. پگاس روی پلتفرم کیا کی ۲ توسعه یافته و بیشتر در بازار کشورهای در حال رشد نظیر خاورمیانه آمریکای لاتین و آفریقا جنوبی به فروش میرسد.
طراحی پگاس به عنوان یک سدان اقتصادی در نوع خود قابل قبول است و با وجود گذشت حدود پنج سال از آغاز عرضه آن به بازار، همچنان میتواند در قالب یک ماشین ارزانقیمت نسبتا زیبا در بازارهای بینالمللی عرضاندام کند.
طراحی کابین نیز در این رنج قیمت متقاعدکننده به نظر میرسد اما مواد به کار رفته در ساخت ادوات آن از نوع پلاستیک خشک با سطح کیفیت معمولی است. میزان فضای صندلیهای ردیف عقب به نسبت قابل قبول به نظر میرسد و ظرفیت ۴۷۵ لیتری صندوق نیز متناسب با نیاز خانوادههای چهار پنج نفره خواهد بود.
موتور کیا پگاس 2023 مطابق انتظار نه از نوع توربوشارژ است و نه حجم سیلندر بالایی دارد؛ چراکه نیاز نیست توان فنی بالا ارائه دهد، بلکه باید استهلاک مناسبی داشته باشد و از دوام فنی بهتری سود ببرد.
در این راستا موتور کیا پگاس از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۴ لیتر است که بیشترین قدرت آن برابر ۹۴ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور تولیدی آن هم به ۱۳۰ نیوتن متر میرسد.
گفتنی است که این پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ بیشترین قدرت خود را ارائه میدهد و در دور موتور ۴۰۰۰ نیز به بالاترین میزان گشتاور خود میرسد. یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک هم توان موتور را به چرخهای محور جلو انتقال میدهد.
شتاب صفر تا 100 کیا پگاس کوشا خودرو حدود ۱۳ ثانیه ارزیابی میشود که به عنوان یک محصول اقتصادی برای مشتریان ایرانی قابل قبول خواهد بود. ضمن آنکه میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به حدود ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد که نشانگر مصرف مقرونبهصرفه این خودرو خواهد بود.
سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب محور پیچشی نیز میتواند هندلینگ و کیفیت سواری در حد انتظار را برای این محصول جدید کوشا خودرو به وجود آورد اما نباید انتظار یک هندلینگ مطلوب و یا سواری کاملا نرم را داشت.
نام خودرو |
کیا پگاس 2023 |
سگمنت بدنه |
سدان کوچک |
موتور |
چهار سیلندر تنفس طبیعی – 1.4 لیتر |
گیربکس |
چهار دنده اتوماتیک AT |
توان |
94 اسب بخار – 130 نیوتن متر |
شتاب 0-100 |
13 ثانیه |
مصرف سوخت (lit/100km) |
5.7 |
فاصله محوری |
2570 میلی متر |
حجم صندوق عقب |
475 لیتر |
بررسی کیا پگاس 2023 در بخش تجهیزات و امکانات نشان میدهد که آپشنهای این خودرو وارداتی کمی محدود است. البته باید تاکید کنیم که پگاس به عنوان یک محصول اقتصادی در بازارهای جهان و ایران حاضر شده است؛ بنابراین نمیتوان انتظار وجود سیستمهای رفاهی-ایمنی سطح بالا را از آن داشت. مهمترین آپشنهای پگاس کوشا خودرو برای مشتریان ایرانی اینهاست:
آینههای جانبی برقی همراه با چراغ راهنمامه شکنهای جلو و عقب LEDرینگهای ۱۴ اینچی استیلکروز کنترلتهویه مطبوع غیر اتوماتیکبلوتوث و usbپورت شارژر تلفن همراه از نوع usb کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمانورود بدون کلیددو کیسه هوای جلوسیستم ترمز ضد قفل ABSسیستم پایش فشار باد تایرهاسامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESP
بنابراین میزان امکانات کیا پگاس نسبت به برخی خودروهای همقیمت چینی موجود در کشورمان پایینتر به نظر میرسد؛ اما وجود تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل میتواند تا حدودی کمبودهای این خودرو در بحث آپشن و تجهیزات را جبران کند.
نوع موتور |
بنزینی انژکتوری چند نقطه– I4 |
حجم موتور |
۱.۴ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۹۴ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۵ نیوتون.متر |
گیربکس |
۴ سرعت اتوماتیک |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
حدود ۱۲ ثانیه |
سرعت |
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
حدود ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۴ |
فرمان |
برقی |
نوع بدنه |
سدان ساب کامپکت |
نوع رینگ |
فولادی |
طول |
۴۳۰۰ میلیمتر |
عرض |
۱۷۰۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۵۷۰ میلیمتر |
وزن خالص |
حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
ظرفیت صندوق |
۴۷۵ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۳ لیتر |
قطر رینگ |
۱۴ اینچ |
کروز کنترل |
دارد |
کروز کنترل هوشمند |
ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
دارد |
کنترل سرعت در سرازیری |
ندارد |
کنترل کشش |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
اتو پارک |
ندارد |
سنسور جلو |
ندارد |
سنسور عقب |
دارد |
رادار نقطه کور |
ندارد |
رادار تغییر لاین |
ندارد |
رادار تصادف جلو |
ندارد |
رادار تصادف عقب |
ندارد |
ترمز ضدقفل |
دارد |
ترمز کمکی |
ندارد |
ترمز اضطراری |
ندارد |
ترمز پارک برقی |
ندارد |
اتولایت |
دارد |
چراغ روز |
دارد |
دکمههای کنترلی فرمان |
دارد |
گرمکن فرمان |
ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی |
دارد |
ناوبری |
دارد |
نمایشگر هدآپ |
ندارد |
دوربین عقب |
دارد |
دوربین جانبی |
ندارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
ندارد |
کیسه هوا |
دارد |
ورود بدون کلید |
ندارد |
استارت بدون کلید |
ندارد |
تهویه اتوماتیک |
ندارد |
صندلی برقی راننده |
ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو |
ندارد |
گرم کن صندلی جلو |
ندارد |
سردکن صندلی جلو |
ندارد |
آینه بغل برقی |
دارد |
گرمکن آینه بغل |
دارد |
پانوراما |
ندارد |
سانروف |
ندارد |
طرح ظاهری مناسبکابین و صندوق تقریبا جادارکیفیت ساخت قابل قبولموتور تنفس طبیعی با استهلاک و مصرف نسبتا پایین بوده و توان فنی و شتاب نهچندان مهیجامکانات محدود می باشد.
کشورهای عربی همسایه ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار است و قیمت آن در کشورمان بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین میشود. در شرایط عادی و با توجه به قیمت خودرو داخلی، محصولاتی مثل تارا ایران خودرو و سایپا شاهین نزدیکترین رقبای پگاس ۲۰۲۳ محسوب میشوند اما اگر فاصله قیمتی بین این خودرو با رقبای ایرانی افزایش پیدا کند، آن وقت محصولات میان رده چینی خصوصا بعضی کراس اوورهای مونتاژی را باید اصلیترین رقیبان پگاس در بازار ایران دانست.
انتهای مطلب/م.ع