به گزارش تجارت امروز؛ کیا پیکانتو و هیوندای i10 دو خودرویی هستند که تقریبا براساس پلتفرمی یکسان طراحی شده اند. در ادامه به مقایسه ی این دو خودرو خواهیم پرداخت.
پیکانتو نسبت به i10 قدمت بیشتری دارد. در حالی که کیا از سال 2004 مشغول تولید پیکانتو است، هیوندای تازه از سال 2007 به تولید i10 روی آورد. بنابراین می توان گفت که این بار بر خلاف روال معمول، هیوندای از کیا الگو برداری کرده است. پیکانتو توسط شرکت اطلس خودرو به صورت وارداتی به ایران آمد. i10 هم در آخرین روزهای حیات نسل دومش، به خط تولید کرمان موتور راه یافت و با استقبال نه چندان پر فروغ بازار مواجه شد.
پیکانتو با کیت بدنه های متفاوتی وارد ایران شده است. آخرین نسخه وارد شده از پیکانتو به بازار ما، مدلی بود که در طراحی مه شکن های جلو و عقب آن، از المان های دایره ای استفاده شده است. پیکانتو در نمای جلو، ظاهری فانتزی و کمیک دارد. چراغ های جلو به شکل چند ضلعی هستند و پس زمینه داخلی آنها نیز به رنگ مشکی است. سایز چراغ ها نسبت به بدنه بزرگ به نظر می رسد و بخش زیادی از طول کوتاه کاپوت را پر کرده اند. جلو پنجره تایگر نوز کیا در ابعادی کوچک بین دو چراغ قرار دارد.
فرم دایره ای مه شکن های جلو به جذابیت ظاهری پیکانتو افزوده اند. هیوندای i10 نیز همچون کیا پیکانتو، فیس لیفت ها و تغییرات ظاهری مختلفی را در چند سال اخیر به خود دیده است. نسل دوم i10 در آخرین فیس لیفت خود به ایران آمد. چراغ های i10 کوچکتر از پیکانتو هستند. ظاهر i10 به اندازه پیکانتو اسپرت نیست و آرامش بیشتری در چهره آن احساس می شود. جلو پنجره i10 به صورت یک خط باریک است. اما در واقع بخش عمده جلو پنجره بر روی سپر قرار دارد که توسط یک فلاپ پلاستیکی به دو قسمت تقسیم می شود.
در فیس لیفت i10 برای ایجاد جذابیت بیشتر، دو چراغ دایره ای کوچک در طرفین جلو پنجره تعبیه شده اند که نقش چراغ های روشنایی روز را بازی می کنند. در دو گوشه پایین سپر، دو پروژکتور دایره ای کوچک هم مشاهده می شوند. اما فلاپ های مشکی رنگ در دو طرف سپر و خطوط آنها، ظاهر کلی خودرو را جوان پسندتر کرده اند.
پیکانتو در نمای کناری، به سبک خودروهای قدیمی تر طراحی شده است. دلیل این موضوع، بیرون بودن لبه درها است. با وجود ابعاد کوچک خودرو، درهای بزرگی بر روی آن نصب شده اند. یک خط شانه قدرتمند هم در این قسمت دیده می شود. اوور هنگ های جلو و عقب پیکانتو واقعا کوتاه است. اما فاصله محوری برای خودرویی در این کلاس، کافی به نظر می رسد. در نمای عقب، چراغ های بومرنگ شکل را می توان مشاهده کرد که گرافیک زیبایی هم دارند.
این چراغ ها به نوعی، امضای طراحی پیکانتو محسوب می شوند. به تقارن پروژکتور های جلو، مه شکن های عقب هم دایره ای طراحی شده اند. بخش بزرگی از درب پنجم را شیشه عقب اشغال کرده است تا دید مناسبی در اختیار راننده بگذارد.
در نمای کناری i10، طراحی پخته تر و مدرن تری را می توان مشاهده کرد. فرم طراحی درها و لچکی، به همان سبک دیگر ساخته های هیوندای است. بر خلاف پیکانتو، خبری از خطوط تند و تیز نیست و المان های منحنی را به وفور می توان در طراحی خارجی i10 مشاهده کرد. قطعا یکی از جذابیت های اصلی نمای کناری i10، امتداد گوشه شیشه عقب تا روی ستون C است.خوش بختانه i10 های کرمان موتور با رینگ های دو رنگ کروم – مشکی به بازار آمدند. در نمای عقب، i10 به اندازه پیکانتو خاص نیست. اما در نوع خود، طرحی مینیمال و دوست داشتنی دارد. افزون بر چراغ های زیبا، فلاپ پلاستیکی وسط سپر که دو مه شکن دایره ای بزرگ را هم درون خود جای می دهد، به جذابیت نمای عقب افزوده است.
کنسول مرکزی پیکانتو به صورت چند ضلعی طراحی شده است. دریچه های تهویه با یکدیگر تقارن ندارند. کنسول و داشبورد توسط یک نوار که می تواند طرح کرومی یا چوب باشد، به دو قسمت تقسیم می شوند. سیستم صوتی و تنظیمات تهویه و سایر کلیدها، به خوبی در دسترس قرار دارند. نشان دهنده های پشت آمپر به شکل سه سیلندر هستند و طراحی هیجان انگیزی دارند. یکی از جالب ترین بخش های طراحی داخلی پیکانتو، غربیلک فرمان است که ظاهری شبیه به فرمان مرسدس بنز S کلاس دارد!
در واقع شاخه سوم در این فرمان حذف شده و به صورت دو شاخه در آمده است که ایده ای خلاقانه به نظر می رسد. طراحی داخلی i10 در مدل های فیس لیفت، هیچ تفاوت بارزی نسبت به مدل های اولیه تجربه نکرده است. همچنان از همان دریچه های دایره ای برای سیستم تهویه استفاده می شود. پنل سیستم صوتی در حد فاصل دو دریچه مرکزی قرار دارد.
همچون پیکانتو، همه چیز در کنترل راننده و سرنشین است و ارگونومی در سطحی بالا احساس می شود. از نکات مثبت طراحی داخلی، استفاده از تریم دو رنگ کرم – مشکی است که فضایی متنوع و دلباز در اتاق خودرو به وجود می آورد. به گونه ای که بخش وسیعی از داشبورد مقابل سرنشین هم با پلاستیک روشن پوشانده شده است. نشان دهنده های پشت آمپر، طراحی ساده تری از پیکانتو دارند. غربیلک فرمان به شکل سه شاخه اسپرت است و در عین سادگی، خوش دست به نظر می رسد. در کل باید کابین پیکانتو را اندکی لوکس تر و اسپرت تر دانست.
همان طور که بالاتر گفتیم، برای این مقایسه به سراغ آخرین مدل وارد شده از پیکانتو به ایران رفتیم. خودرویی که در واقع فیس لیفت 2016 پیکانتو به حساب می آید. از امکانات استاندارد پیکانتو می توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، 6 کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، صندلی های تاشو عقب با قابلیت پشتیبانی از صندلی کودک، آینه الکترو کرومیک وسط، مه شکن جلو و عقب، سان روف الکتریکی دو حالته، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، ستون فرمان تلسکوپی، پشت سری های فعال در تصادف، گرم کن آینه های جانبی، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، سنسور های پارک عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم مدیریت پایداری خودرو و کروز کنترل اشاره کرد.
کرمان موتور در جریان تولید محصولات جدید هیوندای در ایران، دست به حذف بسیاری از آپشن ها زد که انتقادات فراوانی را در پی داشت. در واقع شاید اگر i20 و i10 همچون دیگر خودروهای هیوندای به صورت وارداتی به ایران می آمدند، فهرست امکانات بسیار غنی تری داشتند. از معدود آپشن های i10 می توان به 2 کیسه هوا، فرمان الکتریکی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک عقب و کامپیوتر پیمایش سفر اشاره داشت. بر کسی پوشیده نیست که در فاکتور امکانات، پیکانتو نه تنها بر i10 برتری دارد، بلکه از بسیاری از خودروهای گران تر و بزرگ تر از خودش هم مجهز تر است. در واقع فهرست آپشن های پیکانتو برای خودرویی در این کلاس، فراتر از انتظار و عالی به نظر می رسد.
کیا در پیکانتو از یک پیشرانه 4 سیلندر کوچک استفاده کرده است. پیشرانه ای به حجم 1.25 لیتر که 85 اسب بخار قدرت و 120 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. کیا برای انتقال قدرت پیکانتو به چرخ های جلو، از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک بهره گرفته است. جعبه دنده ای که برای خودرو ساخت سال 2016 یا 2017، قدیمی به نظر می رسد. با این حال، وضعیت شتاب گیری پیکانتو چندان هم بد نیست و وزن پایین آن، قدرت کم و ضعف جعبه دنده اش را جبران می کند.
i10 با موتورهای مختلفی در بازار جهانی به فروش می رسد. کرمان موتور شاید در بحث امکانات برای i10 کم گذاشته باشد، اما در انتخاب پیشرانه به سراغ قوی ترین نسخه موجود رفته است. پیشرانه 1.25 لیتری i10، 86 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. یعنی i10 های مونتاژ ایران، دقیقا از همان پیشرانه پیکانتو استفاده می کنند. این اشتراک فنی می تواند به نفع مالکان دو خودرو تمام شود. بر روی i10 نیز گیربکس 4 سرعته خودکار با قابلیت تیپ ترونیک به چشم می خورد.
شتاب صفر تا صد تقریبی i10 در تست های انجام شده در شهری همچون تهران، فراتر از 15 ثانیه است. با این حال هرگز پشت فرمان i10 احساس کمبود قدرت به شما دست نمی دهد. این موضوع از ضرایب خوب گیربکس هیوندای ریشه می گیرد. در بحث ایمنی، هر دو خودرو موفق به دریافت 4 ستاره از موسسه یورو انکپ شده اند که با توجه به جثه کوچک آنها، امتیازی قابل تامل به حساب می آید.
موتور نصب شده بر روی i10 و پیکانتو در شتاب گیری اولیه، کاملا سر حال و چالاک ظاهر می شود. اما لازم به ذکر است که در جاده های پر شیب و زمانی که با سرنشین اضافی و صندوق بار پر، قصد سبقت گیری را داشته باشید، تازه زمان مایوس شدن شما فرا می رسد. در واقع حداکثر گشتاور این موتور در دورهای بالا آزاد می شود و بنابراین چندان نباید انتظار کشش رضایت بخشی از آنها داشت. کیفیت سواری پیکانتو و i10 تقریبا در یک سطح است. البته ذات اسپرت تر محصولات کیا در پیکانتو هم ریشه دوانده و تفاوت اندکش با i10 را به رخ می کشد.
اما در مجموع می توان عملکرد سیستم تعلیق را در این دو قلوهای کره ای، قابل قبول ارزیابی کرد. به خصوص که این موضوع در i10 به طرزی محسوس قابل درک است. فنر بندی i10 به خوبی از پس جذب ضربات جاده بر می آید و در واقع باید گفت که این کوچولوی کره ای در بحث نرمی، فراتر از انتظارات عمل می کند. سیستم کنترل پایداری به طور استاندارد در هر دو خودرو مشاهده می شود و خوش بختانه این مورد در i10 از تیغ حذف آپشن کرمان موتور، جان سالم به در برده است!
با روشن بودن ESP می توان با اعتماد به نفس بیشتری با این دو هاچ بک کوچک رانندگی کرد. اما لازم به یاد آوری است که خودروهای این چنینی به دلیل فاصله کم محورها و وزن سبک، چندان هم ظرفیت مانور و شیطنت ندارند! مصرف سوخت، برگ برنده خودروهای سگمنت A است. در پیکانتو و i10 نیز با رانندگی درست و بهینه می توان مصرف ترکیبی را در حدود 6 لیتر بر 100 کیلومتر نگه داشت.
نقاط مثبت: طراحی جوان پسند، پایداری مناسب، مصرف سوخت پایین، استهلاک پایین، ابعاد کوچک، امکانات مناسب
نقاط منفی: قطعات یدکی کمیاب، فضای بار محدود
کلاس بدنه | هاچ بک کوچک شهری |
ابعاد بدنه (mm) | 3595*1595*1481 |
فاصله محوری (mm) | 2385 |
تعداد سیلندر | 4 |
حجم موتور (cc) | 1248 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (hp) | 85 |
حداکثر گشتاور (n.m) | 121 |
گیربکس | 4 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | الکتریکی |
وزن خالص (kg) | 1035 |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) | 5.5 |
ظرفیت باک (lit) | 35 |
کلاس بدنه | هاچ بک کوچک شهری |
ابعاد بدنه (mm) | 3665*1660*1500 |
فاصله محوری (mm) | 2385 |
تعداد سیلندر | 4 |
حجم موتور (cc) | 1248 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (hp) | 85 |
حداکثر گشتاور (n.m) | 121 |
گیربکس | 4 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | الکتریکی |
وزن خالص (kg) | 1046 |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) | 6.0 |
ظرفیت باک (lit) | 35 |
این خودرو از جدیدترین و ارزان ترین مدل هایی است که شرکت خودرو سازی کیا به بازار جهانی معرفی کرده و تا به امروز وارد ایران نشده است. پیکانتو که در کلاس بدنه هاچبک جمع و جور شهری قرار می گیرد در سه نسل مختلف وارد بازارهای جهانی شده است. به خاطر سایز کوچک که دارد کاملا مناسب استفاده در فضاهای شلوغ و پرترافیک شهریست. پیکانتو 2022 در بازارهای جهانی با 3 پیشرانه مختلف روانه بازار شده است.
نسخه پایه که دارای یک موتور یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. نسخه EX با موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را دارا می باشد و نسخه فول کیا پیکانتو دارای یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربو GDI است که قادر به تولید 99 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور است. با توجه به قیمت دلار، مالیات و هزینه های گمرکی خرید پیکانتو 2022 در بازه 800 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان در ایران عرضه خواهد شد.
این خودرو در حال حاضر در بازه قیمتی 900 میلیون تا یک میلیلارد و 100 در بازار آزاد، سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش خودرو به فروش می رسد.
انتهای مطلب/م.ع