خودرو

خرید خودرو صفر چینی یا خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هیوندا و کیا؟

کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟ خودرو صفر چینی یا خودرو های مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هیوندا و کیا؟ در این مقاله به بررسی کامل این موارد می‌پردازیم.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که در زمان خرید خودرو نگرانی‌های زیادی دارید؟ آیا برای خرید خودروی خارجی به همه چیز فکر می‌کنید؟ در این مقاله می‌خواهیم بدانیم خودروی چینی ارزش خرید دارد یا خودروی کره‌ای بهتر کار می‌کند؟ تعمیرات کدام یک از این خودروها به راحتی در دسترس هستند و قیمت مناسبی دارند؟ خودروهای کره‌ای و خودروهای چینی هر کدام طرفداران خاص خود را دارند که با توجه به ویژگی‌هایی که در هر یک می‌توان مشاهده کرد مشتری‌های ثابتی برای خود پیدا کرده‌اند.

ماشین چینی و ماشین کره‌ای؟

وقتی صحبت از خودروهای کره‌ای می‌شود، اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، بزرگترین خودروهای جهان یعنی کیا و هیوندای است. از شرکت‌های خودروسازی کره‌ای می‌توان به پروتو موتورز، جی ام موتورز و دوو موتورز اشاره کرد که برای ایرانی‌ها کمتر آشنا هستند.

در سال‌های اخیر ورود خودروهای چینی و کره‌ای به ایران رایج شده است. درست است که صنعت خودرو در چین در گذشته نقاط ضعف زیادی دارد و جایگاه خاصی در بازار جهانی نداشته؛ اما با تلاش مستمر مسیر توسعه را آغاز و امروز بزرگترین کشور در صنعت خودرو هستند و خودروهای آن در بازارهای بین‌المللی و ایران بسیار وارد می‌شود.

متأسفانه در چند سال گذشته به خاطر نوسانات ارز و دلار شاهد افزایش قیمت خودرو های چینی؛ مانند تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس که در سال ۱۴۰۱ و سال آینده پیش فروش شده هستیم؛ اما هنوز تغییر قیمتی در ماشین‌های کیا و هیوندا که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به بازار عرضه شده‌اند نبودیم.

تفاوت خودروهای چینی و خودروهای کره‌ای

خودروهای چینی و کره‌ای از نظر فناوری و اهداف تولیدی بسیار با هم متفاوت هستند. هدف خودروهای چینی تولید انبوه برای دستیابی به پول و سود بیشتر است. به همین دلیل گفته می‌شود خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای کره‌ای از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

اما خودروهای کره‌ای همواره سعی در تولید خودروهایی با قطعات باکیفیت و پیشرفته دارند. به همین دلیل، کره‌ای‌ها به دنبال گزینه‌های جدید و بهبود یافته برای تولید خودروهای خود بودند و کیفیت را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. به همین خاطر ما هر روزه شاهد قیمت بالاتر خودروی کارکرده نسبت به خودروی چینی صفر هستیم.

دلار در سال‌های اخیر چقدر تغییر کرد؟

خرید خودرو صفر چینی یا خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هیوندا و کیا؟

اول فروردین ۱۳۹۷ قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۴۸۸۰ تومان معامله شد. در ۱۸ اردیبهشت همین سال، دولت ایالات متحده رسماً خروج خود از برجام و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد. این خروج یک جانبه آمریکا از برجام باعث نوسانات شدید و افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار ارز شد.

قیمت هر دلار آمریکا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان در ۲۷ مهر سال ۱۳۹۹ بود. در اواسط آبان سال ۱۳۹۹، جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد و دونالد ترامپ که به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد، در انتخابات شکست خورد.

انتخاب جو بایدن باعث کاهش ارزش دلار شد و امیدها به احیای برجام را افزایش داد. این کاهش قیمت دلار ادامه یافت و در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ قیمت دلار آمریکا به ۲۶۲۵۰ تومان رسید.

اما در سال ۱۴۰۱ تنش‌ها دوباره جان گرفت و بلاتکلیفی مذاکرات برای احیای برجام باعث شد قیمت دلار دوباره شروع به افزایش کند. ۱۹ آذر دلار به ۳۷ هزار تومان رسید و امکان استفاده از خودروی لوکس برای ایرانیان به یک رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شد.

خودروی کره‌ای سوددهی بالاتری داشته یا ماشین چینی؟

در تحقیقی که ۴ سال و ۸ ماهه (اول فروردین ۱۳۹۷ تا ۹ آذر ۱۴۰۱) طول کشید، مشخص گردید که قیمت خودروهای دلاری و محبوب چینی و کره‌ای در بازار ایران دو برابر شدند. در این مدت قیمت هر دلار آمریکا در بازار عمومی ۷.۳ برابر زیاد شد.

در بین خودروهای محبوب چینی، هایما (S۷) بیشترین رشد را دارد. در مدت زمان موردنظر، این خودرو ۹,۷ برابر نسبت به سال‌های قبل معامله می‌شود. در عین حال، تیگو ۸ کمترین هزینه را در بین خودروهای چینی به خود اختصاص داد.

قیمت تیگو ۸ پرو نیز در مدت مذکور ۷,۷ برابر افزایش داشت. در عین حال شاهد افزایش قیمت کیا سورنتو کره‌ای در بازه زمانی مورد بررسی بیش از ۱۶.۶ برابر بودیم. این خودرو بیشترین رشد را در بین خودروهای کره‌ای تجربه کرد.

در کنار کیا سورنتو، سانتافه، خودروی محبوب کره‌ای در ایران نیز در کنار سورنتو قیمت‌گذاری شد. قیمت لوازم یدکی هیوندا سانتافه در این مدت بیش از ۱۶,۳ برابر افزایش یافت.

برخی از خودروهای کره‌ای در ایران مزیت‌هایی دارند. به عنوان مثال در بین فعالان بازار خودرو در ایران خودرو سانتافه نقدی محسوب می‌شود؛ زیرا این خودرو به راحتی در بازار به فروش می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت در بین خودروهای کره‌ای پایش شده، اسپورتیج کمترین رشد قیمت را دارد. قیمت کیا اسپورتیج در مدت مذکور ۱۱,۹ برابر بالا رفت.

بر اساس این نظرسنجی، اگرچه Hyma (s۷) بیشترین افزایش قیمت را در بین خودروهای چینی تجربه کرد، اما افزایش قیمت آن کمتر از کیا اسپورتیج داشت. در واقع افزایش قیمت خودروهای کره‌ای بیشتر از خودروهای چینی بوده است

از این مطالعات تمامی خودروهای چینی و کره‌ای بازرسی شده در این مدت در برابر دلار آمریکا افزایش قیمت داشتند. این بدان معناست که سرمایه گذاری در خودروهای کره‌ای و چینی سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار دلار دارد، البته تا زمانی که فرسودگی به حداقل برسد.

روند حرکت خودروهای چینی و کره‌ای با دلار

خرید خودرو صفر چینی یا خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هیوندا و کیا؟

از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به دلیل خروج ایالات متحده از برجام، ارزش دلار آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای در بازه فروردین ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۹ افزایش یافت. هم‌زمان به دنبال تغییر نرخ دلار در بازار خودرو نیز تغییراتی به وجود آمد و قیمت خودروهای چینی و کره‌ای بالا رفت، اما افزایش قیمت خودروهای کره‌ای بیشتر از خودروهای چینی بود.

در دوره دوم که از ۲۷ مهر ۱۳۹۹ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ طول می‌کشید دلار سیر نزولی خود را طی کرد. با این حال، قیمت خودروهای کره‌ای همچنان بالا بود، اما خودروهای چینی رشد بسیار کمی را تجربه کردند. این امر به دلیل افزایش انتظارات قیمت در بین فعالان بازار خودرو در ماه‌های آینده پیش بینی می‌شد.

از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ تا ۹ آذر  ۱۴۰۱ که دوره سوم محاسبه قیمت دلار بود، با روند صعودی قیمت دلار و خودروهای چینی و کره‌ای روبرو شدیم. اما در کل مشاهده می‌شود که خودروهای کره‌ای نسبت به خودروهای چینی حساسیت بیشتری نسبت به قیمت دلار دارند.

مقایسه خودرو‌های چینی و کره‌ای

تا اینجای کار به بررسی عملکرد خودروهای کره‌ای و چینی پرداخته‌ایم و آن را با رشد دلار مقایسه کرده ایم. این خودروها از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند که بر روی سرمایه گذاری یا تصمیم خرید تأثیر می‌گذارد.

هزینه نگهداری

خودروهای کره‌ای قطعات با کیفیت تری نسبت به خودروهای چینی دارند. این ویژگی باعث می‌شود خودروهای کره‌ای عمر بیشتری نسبت به خودروهای چینی داشته باشند. اما هزینه تعویض و نگهداری این قطعات در خودروهای چینی و کره‌ای تفاوت چندانی ندارد.

دلیل این امر این است که خودروهای کره‌ای از دیرباز در ایران وجود داشته و قطعات آنها نسبت به خودروهای چینی راحت‌تر در بازار یافت می‌شود. کمبود این قطعات حتی باعث می‌شود تا برخی از قطعات خودروهای چینی گران‌تر از قطعات خودروهای کره‌ای باشند. به عنوان مثال شما در هر جای ایران که زندگی کنید به راحتی می‌توانید از سایت‌های معتبر لوازم یدکی هیوندا و لوازم یدکی کیا را با بهترین کیفیت خریداری کنید. پس در تأمین قطعات خودرو کره‌ای خود مشکلی ندارید.

استهلاک

یکی از اهداف اصلی شرکت‌های خودروسازی کره‌ای ساخت خودروهای بادوام است. به همین دلیل این خودروها نسبت به خودروهای چینی کیفیت بهتر و استهلاک کمتری دارند. در عوض، تمرکز اصلی خودروسازان چینی بر تولید و سود بیشتر است. در نتیجه این خودروها کیفیت پایین‌تری دارند و ارزان‌تر می‌شوند.

ایمنی و امنیت

با قاطعیت می‌توان گفت که اکثر خودروهای کره‌ای دارای چنان سطح بالایی از ایمنی و امنیت هستند که اکثر آنها تست‌های ایمنی را برای ورود به بازارهای آمریکا و اروپا با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. البته خودروهای جدید چینی بر خلاف خودروهای قدیمی خود از ایمنی قابل قبولی نیز برخوردار هستند، بنابراین اجازه فروش در بازارهای آمریکا و اروپا را پیدا کرده‌اند.

ریسک

خودروهای کره‌ای طراحی جذاب و مدرن‌تری نسبت به خودروهای چینی دارند. این عامل یکی از مهم‌ترین موارد برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در خودروهای کره‌ای است. همچنین از آنجایی که خودروهای کره‌ای از قدیم در ایران بوده و مردم آن را به خوبی می‌شناسند، محبوبیت بیشتری دارند. با این حال خودروهای چینی هنوز جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا نکرده‌اند.

بالاخره ماشین چینی بخریم یا ماشین کره‌ای؟

در مقایسه با خودروهای چینی، خودروهای کره‌ای همیشه باکیفیت‌تر و ارزان‌تر بوده و از نظر ظاهری نیز جذاب‌تر هستند. به همین دلیل است که اکثر مردم یک ماشین کره‌ای دست دوم را به یک ماشین کاملاً جدید چینی ترجیح می‌دهند. اما با توجه به اینکه حتی خودروهای کره‌ای کارکرده نیز در برخی موارد می‌توانند گران‌تر از خودروهای صفر چینی باشند، می‌توان به کیفیت قطعات یدکی آن‌ها پی برد.

کیا موتورز و هیوندای موتورز اصلی‌ترین خودروهای کره‌ای در ایران هستند که لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندا در ایران به صورت اورجینال و با بهترین کیفیت یافت می‌شود. پس خودروهای کره‌ای در ایران بسیار پرطرفدار هستند و مردم به دلیل داشتن آپشن‌های ایمنی و رفاهی بسیار خوب به این خودروها علاقه بیشتری دارند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا