صنعت

تبدیل زباله به پول نقد – آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک

بازیافت ضایعات پلاستیکی یکی از پرسود ترین مشاغل صنعتی در ایران است و هر مرحله از بازیافت پلاستیک سود مشخص و درامد بالایی را به همراه دارد.

تبدیل زباله های پلاستیکی به پول نقد فرآیندی است که به عنوان چرخه بازیافت پلاستیک شناخته می شود. یعنی خریداری اقلام دور ریخته شده و تبدیل مجدد آنها به اقلام مفید و ارزشمند است. این نوعی استفاده مجدد خلاقانه است و راهی عالی برای کاهش ضایعات و ایجاد اقلام کارآمد و مفید است. نمونه‌هایی از اقلامی که می‌توان آن‌ها را دوباره به چرخه بازگرداند عبارتند از بطری‌های پلاستیکی، لوله های پلاستیکی، ظروف پلاستیکی و ضایعات کارخانه هاست.

نگاهی به تولید زباله به ازای هر نفر در روز

تولید زباله برای هر نفر در روز بسته به عوامل مختلفی مانند جغرافیا، تراکم جمعیت و وضعیت اقتصادی به طور گسترده ای متفاوت است. به طور کلی، تولید زباله برای هر نفر در تهران به طور میانگین در روز حدود ۷۰۰ گرم است. این عدد در روزهای پایانی سال و در مناطق شمالی شهرها و کشور خیلی بیشتر است که میانگین آن حدود ۱۲۰۰ گرم  برای هر نفر در روز می رسد.در حالی که میانگین تولید زباله در دنیا حدود ۴۰۰ گرم به ازای هر نفر در روز است یعنی ما ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر در دنیا زباله تولید می کنیم و قسمتی از این زباله ها باید به چرخه تولید دوباره بازگردند.فقط در تهران روزانه ۵۰ هزار تن و در مناطق روستایی حدود ۱۰ هزار تن زباله تولید می شود که ۴۰ درصد آن زباله ها خشک هستند مانند: بطری های پلاستیکی، ضایعات پلیمر،نایلون و …

راهنمای تبدیل زباله به پول نقد

نکته اینجاست که زباله های خشک را می توان به راحتی بازیافت کرد و آن ها را به پول نقد تبدیل کرد اما در حال حاضر فقط ۱۰ درصد آن ها بازیافت می شوند و مابقی ضایعات متاسفانه دفن و یا سوزانده می شوند.
تبدیل زباله به پول نقد - آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک
یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین نوع بازیافت، در واقع بازیافت پلاستیک ها هستند. پلاستیک ها را می توان به چندین روش بازیافت و به پول نقد تبدیل کرد. به گفته برترین سایت ها در صنعت بازیافت پلاستیک از جمه ویکی پلاست، مهسان پلاست و پلیمر مال بهترین روش بازیافت پلاستیک در ایران روش مکانیکی و استفاده از ماشین آلات بازیافت پلاستیک پیشرفته می باشد.بنابراین آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک اولین قدم برای ورود به این صنعت عظیم و پول ساز است.

راه های مختلفی برای تبدیل زباله های پلاستیکی به اقلام ارزشمند وجود دارد. یک گزینه عالی این است که پلاستیک های خشک را به محصولات جدید تبدیل کنید. این کار را می توان با خرد کردن پلاستیک و ذوب کردن آن انجام داد تا بتوان ضایعات پلاستیک را به دانه های پلاستیکی یا گرانول پلاستیک تبدیل کرد. دستگاه بازیافت پلاستیک نوع خاصی از تجهیزات صنعتی است که هدف آن ذوب کردن قطعات پلاستیکی می باشد. این دستگاه مانند یک چرخ گوشت در ابعاد صنعتی است  که در واقع ضایعات پلاستیک را به قطعات کوچکتر به نام گرانول تبدیل می کند. گرانول های به دست آمده از نظر اندازه، شکل و وزن یکسان هستند و می توان آن ها را برای کارخانجات تولید اقلام پلاستیکی ارسال کرد.

تبدیل زباله به پول نقد - آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک

یک برد-برد برای محیط زیست و کسب و کارها

وقتی شغل های بازیافت پلاستیک شیوه‌های سازگار با محیط زیست را اتخاذ می‌کنند، محیط زیست و کسب‌وکارها هر دو سود می‌برند. با کاهش ضایعات و مصرف انرژی، کسب و کارها می توانند در منابع کشور صرفه جویی کنند و از امتیازات خاصی در این صنعت بهره مند شوند. علاوه بر این، شیوه های بازیافت پلاستیک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ و کاهش آلودگی کمک می‌کنند که همگی به نفع محیط‌ زیست هستند.

فواید فراوان بازیافت پلاستیک

آلودگی پلاستیک یک مشکل فوری جهانی و یکی از مبرم ترین مسائل زیست محیطی است. بازیافت پلاستیک می تواند به کاهش میزان زباله های پلاستیکی که به محل های دفن زباله و اقیانوس های ما ختم می شود کمک کند. بازیافت پلاستیک میزان زباله های ارسالی به محل های دفن زباله و زباله سوز را کاهش می دهد و به حفظ منابع طبیعی از جمله کاهش استخراج نفت و گاز های گلخانه ای کمک می کند. همچنین می توان آن را به محصولات جدید و نوآورانه تبدیل کرد، مانند مبلمان، اسباب بازی، لوله ها ،کف پوش ها و هزاران اقلام دیگر استفاده کرد. بازیافت پلاستیک باعث ایجاد شغل در صنعت بازیافت می شود و با توجه به تقاضای اکثر کشورها برای صادرات به رشد اقتصادی کشور هم کمک می کند.

منبع: https://mahsunplast.ir

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا