صنعت

آچار فرانسه ساخت کدام کشور است؟

آیا به نظر شما آچار فرانسه واقعا  ساخت کشور فرانسه است؟ آیا در کشورهای دیگرهم به همین اسم شناخته شده؟ سیر تکامل این ابزار چگونه بوده؟ آیا مخترع این ابزارهم فرانسوی بوده؟  در این گزارش بطور کامل به تاریخچه آچار فرانسه و.. می پردازیم. و متوجه می شویم، که برخلاف تصورات برخی، آچار فرانسه در حقیقت ساخت کشور فرانسه نیست.

آچار فرانسه ساخت کجاست؟

این آچار برای اولین بار از فرانسه وارد ایران شده و به همین دلیل است که، به آچار فرانسه معروف است و در کشور فرانسه نیز این ابزار را آچار انگلیسی می نامند. این ابزار، در ایران با نام آچار فرانسه شناخته می شود، اما در اصل کشوری که آچار فرانسه را اختراع کرده کشور انگلستان است. مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلایرن این ابزار کاربرد ی را برای اولین بار در سال ۱۸۴۲ اختراع کرد. در این ابزار از پیچ شیاردار و قابل تنظیم با دست استفاده شده بود و بعدها اشکال دیگری از این آچار تولید شدند، که نمونه اولیه این ابزار کاربردی به ایران وارد نشده و فقط نمونه تکامل یاقته آن وارد ایران شده است. یکی از شناخته شده ترین انواع این ابزار نسخه پیشرفته تر آقای کلایرن بود، که در سال ۱۸۹۲ و ۱۸۹۱ ساخته شد؛ که شرکت سوئدی باکو آن را به مخترع سوئدی به نام یوهان پیتر یوهانسون نسبت می دهد که او در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اخترع این ابزار در سوئد را دریافت کرد و سپس در شرکت خود در باکو این ابزار را تولید و عرضه کرد که، تا به امروز این شرکت، بیش از ۱۰۰ میلیون آچار قابل تنظیم تولید کرده است. با این حال، یوهان پیتر یوهانسون مخترع اصلی آچار قابل تنظیم نبود، او طراحی اصلی ابزار را با دادن تنها یک فک متحرک بهبود بخشید و از آن زمان در سراسر جهان شناخته شد.

آچار فرانسه در کشورهای دیگر به چه نامی شناخته میشود؟

چار فرانسه، به انگلیسی آمریکاییAdjustable wrench و به انگلیسی بریتانیایی Adjustable spanner و در کانادا و ایالات متحده به نام آچار کرسنت شناخته می شود، که نام تجاری شرکتی است، که در سال ۱۹۱۵ در ایالات متحده، این اختراع را ثبت نمود. لازم به ذکر است که، نسخه‌های مدرن آچار کرسنت دارای مکانیزم قفلی برای تنظیم فک متحرک در موقعیت مناسب است و همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بیشتر شامل مدل‌های دیجیتالی است، که نشان می‌دهد مهره یا پیچ کاملاً سفت شده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا آچار انگلیسی، و در دانمارک یا اسرائیل آچار سوئدی و در ایران، مجارستان، لهستان و رومانی آچار فرانسه نامیده میشود.

سیر تکامل آچار فرانسه

  1. اولین آچار فرانسه در سال ۱۸۹۲ اختراع شد
  2. در سال ۱۹۱۰ با دسته اصلاح و تکمیل شد
  3. سال ۱۹۵۴ با دسته اصلاح شده و زاویه فک جدید ۱۵ درجه روانه بازار شد
  4. در سال ۱۹۸۴ با اولین دسته ارگونومیک طراحی شد
  5. آچار فرانسه امروزی با دسته ارگونومیک

آچار فرانسه ساخت کدام کشور است؟

این ابزار در کشور ما با برندهای مختلف ایرانی و خارجی در اشکال و سایزهای مختلفی عرضه می شود. در این گزارش بطور کامل به بیان تاریخچه اختراع، تولید و تغییرات اعمال شده در آن در طول زمان پرداختیم. و به ابهام موجود در خصوص نام این محصول پاسخ دادیم.

ارائه شده توسط: سایت ابزاردستی

۴/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا