اقتصاد خرد

چرا به کتاب هایی درباره اقتصاد نیازداریم + معرفی ۳ کتاب

اقتصاد، مطالعه چگونگی تصمیم گیری انسان ها در مواجهه با کمبود است (منظور از تصمیم گیری، تصمیم گیری در بخش فردی و… است و منظور از کمبود، نابرابری نیازها با منابع است). اینها می توانند تصمیمات فردی، تصمیمات خانوادگی، تصمیمات تجاری یا تصمیمات اجتماعی باشند. اگر با دقت به اطراف نگاه کنید، خواهید دید که کمبود یک واقعیت زندگی است. کمبود به این معناست که نیازهای انسان برای کالاها، خدمات و منابع از آنچه در دسترس است بیشتر باشد. منابعی مانند نیروی کار، ابزار، زمین و مواد خام برای تولید کالاها و خدماتی که می‌خواهیم ضروری هستند، اما در عرضه محدود وجود دارند. البته، منبع کمیاب نهایی زمان است- هرکس، ثروتمند یا فقیر، فقط ۲۴ ساعت در روز فرصت دارد تا کالاهای مورد نظر خود را به دست آورد. در هر نقطه از زمان، تنها مقدار محدودی از منابع موجود است.

کمبود منابع

به این صورت فکر کنید: طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، در سال ۲۰۱۵، نیروی کار در ایالات متحده بیش از ۱۵۸,۶ میلیون کارگر داشت. به طور مشابه، مساحت کل ایالات متحده ۳،۷۹۴،۱۰۱ مایل مربع است. اینها اعداد زیادی برای چنین منابع حیاتی هستند، اما محدود هستند. از آنجا که این منابع محدود است، تعداد کالاها و خدماتی که با آنها تولید می کنیم، نیز محدود است. چنین موضوعی را در کنار این واقعیت قرار دهید که به نظر می رسد خواسته های انسان تقریباً بی نهایت است و می توانید ببینید که چرا کمبود منابع یک مشکل است.

اگر هنوز متقاعد نشده اید که کمبود یک مشکل است، موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا همه غذایی برای خوردن نیاز دارند؟ آیا همه به یک مکان مناسب برای زندگی نیاز دارند؟ آیا همه به مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند؟ در هر کشوری در جهان، افرادی هستند که گرسنه، بی خانمان هستند و نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند، چرا این طور است؟ به دلیل کمبود است. برای درک بهتر مفهوم اقتصاد، بهتر است نگاهی عمیق تر به مفهوم کمبود منابع داشته باشیم.

مسئله کمبود منابع

به همه چیزهایی که مصرف می کنید، فکر کنید: غذا، سرپناه، پوشاک، حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و سرگرمی. تامین این منابع به چه صورت است؟ شما خودتان آنها را تولید نمی کنید. شما آنها را می خرید، هزینه ای که بابت خریدن محصولات مورد نیازتان پرداخت میکنید چگونه تامین میشود؟ شما کار میکنید و حقوقی به دست میاورید. هزینه ای که بابت خریدن محصولات مورد نیازتان پرداخت میکنید چگونه تامین میشود؟ شما کار میکنید و حقوقی به دست میاورید، شخص دیگری از طرف شما انجام می دهد. با این حال بسیاری هرگز به اندازه کافی برای خرید همه چیزهایی که می خواهیم نداریم. اما راه حل مناسب برای برطرف کردن این مسئله چیست؟

راه حل

در این بلاگ ما به شما ۳ کتاب طلایی برای بهتر درک کردن این مطالب و همینطور پیشرفت در زمینه اقتصاد معرفی میکنیم.

  1. حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد ( پرفروشترین )

یانیس واروفاکیس، وزیر سابق اقتصاد یونان در این کتاب با استفاده از زبانی واضح و مثال‌هایی مشخص، نامه‌هایی به دختر جوانش می‌نویسد تا در مورد اقتصاد به او توضیح دهد و بگوید اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه در خدمت منافع برخی و در صدد تضعیف برخی دیگر برمی‌آید…

چرا به کتاب هایی درباره اقتصاد نیازداریم + معرفی ۳ کتاب

  1. کتاب صوتی جهان پس از کرونا ( پربازدید ترین)

اکنون بشر با یک بحران جهانی مواجه است. شاید بزرگترین بحران نسل ما. تصمیماتی که مردم و دولت ها در چند هفته آینده می گیرند احتمالاً جهان را برای سال های آینده شکل خواهد داد. آنها نه تنها سیستم های مراقبت های بهداشتی بلکه اقتصاد، سیاست و فرهنگ ما را نیز شکل خواهند داد. ما باید سریع و قاطعانه عمل کنیم.

چرا به کتاب هایی درباره اقتصاد نیازداریم + معرفی ۳ کتاب

  1. کتاب صوتی پول

برگزیده از کتاب‌های Sapiens و Homo Deus نوشته یووال نوح هراری. با وضوح و بینش درخشان، یووال نوح  هراری چگونه پول اختراع شد چرا اکنون چنین اهمیتی در زندگی ما دارد؟ آیا ما را خوشحال‌تر می‌کند یا ناراحت و آینده آن چه خواهد بود؟ خواننده را به سفری از اولین سکه ها تا اقتصاد قرن بیست و یکم می برد و به ما نشان می دهد که چگونه همه ما در آستانه یک انقلاب هستیم، خواه آن را بخواهیم یا نه.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا