کد خبر: ۵۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

۴۵ درصد از سهم بودجه 1402 به بخش حمل و نقل تخصیص یافت

در این روزها یکی از مسائل مهم کشور مان تنظیم بودجه سال آینده است. بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی برای سال آینده می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن و ریل‌گذاری کند.
۴۵ درصد از سهم بودجه 1402 به بخش حمل و نقل تخصیص یافت

به گزارش تجارت امروز؛ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: مسئله اساسی کشور ما در این روز‌ها تنظیم بودجه سال آینده است. بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی برای سال آینده می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن و ریل‌گذاری کند. پیش از تنظیم و تصویب بودجه سالانه شهرداری هم چند مسئله و مشکل اساسی شهر احصا و براساس آن برنامه ۴ساله شهر تدوین شد. برشی از این ۴سال نیز در برش بودجه سال۱۴۰۲ دیده شده است.

بودجه ۵۰هزار میلیاردی امسال در حال تحقق است و پیش‌بینی می‌شود رقمی بیش از این محقق شود که باید ببینیم در بخش عوارض و صدور پروانه‌های ساختمانی و یا وصول مطالبات دولتی و مردم، چه میزان خواهد شد.

کمیسیون برنامه و بودجه ۲پیشنهاد و سناریو را پس از ارائه بودجه تنظیم کرد. نخستین پیشنهاد، تدوین بودجه با رقم ۷۵هزار میلیارد تومان و دومین پیشنهاد، تدوین بودجه ۶۵هزار میلیارد تومانی بود. به جز معاونت‌ها، برای گسترش و به روزرسانی فضای مجازی نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت و تمام این موارد در بودجه ۶۵هزار میلیارد تومانی درنظر گرفته شد و در راستای برنامه‌ریزی اساسی، ۱۰هزار میلیارد تومان اضافی به‌صورت اختصاصی برای حمل‌ونقل عمومی و به‌دنبال آن کاهش آلودگی هوا تخصیص یافت. با این کار رقم بودجه معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران به ۲۷هزار میلیارد تومان رسید و ۴۵درصد از بودجه شهرداری را به‌خود اختصاص داد.

برای شهرداری که بودجه ۷۸هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود، کار سختی است که با ۶۵هزار میلیارد تومان، تمام بخش‌ها را اداره کند. بیشترین رقم از بودجه حمل‌ونقل به خرید اتوبوس اختصاص خواهد یافت؛ در بخش مترو نیز قرارداد خرید ۶۳۰واگن منعقد و از سال۹۶ تاکنون پیش‌پرداخت انجام نشده بود، اما اعلام شده توافق‌های لازم صورت گرفته و به محض اینکه پیش‌پرداخت انجام شود واگن‌ها تولید و مابقی اقدامات همچون مونتاژ در تهران انجام خواهد شد که حداقل ۱۸‌ماه زمان خواهد برد.

۵۳۰واگن نیز غیرفعال بودند که تعدادی از آن‌ها وارد خط شده‌اند. مابقی واگن‌های در حال اورهال نیز به‌تدریج وارد خطوط مترو خواهند شد. تلاش ما این است که حداقل برای سال آینده ۳هزار دستگاه اتوبوس وارد کنیم و تعداد اتوبوس‌ها به ۵هزار اتوبوس برسد و با این تعداد اتوبوس، به تعدادی می‌رسیم که در سال۹۶ تحویل داده بودیم.

برای اتوبوس‌های وزارت کشور نیز ما پیش‌پرداخت را انجام دادیم، اما تنها ۱۷۰اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده است. گاهی در سطح شهر این اتوبوس‌های نو را می‌بینیم، اما در جابه‌جایی شهروندان ما تأثیر چندانی نداشته است. برخی خطوط اتوبوسرانی ما به اندازه کافی مسافر ندارند و به همین دلیل در مواردی خطوط اصلاح می‌شوند و مینی‌بوس و ون برای کاهش معطلی مردم جایگزین خواهد شد. مینی‌بوس‌های ۲۵نفره پیش‌بینی شده که قیمت آن کمتر از یک میلیارد تومان است و خریداری خواهد شد؛ در بخش ون نیز نوسازی انجام می‌شود. در ایام عید ۴۰دستگاه اتوبوس تحویل داده خواهد شد و مشکل شماره‌گذاری برطرف و وارد ناوگان می‌شوند.

ما وقتی از شورا رفتیم، رقم بدهی شهرداری را ۱۵هزار میلیارد تومان و رقم طلب از دولت را نیز همین رقم اعلام کردیم، اما دوستان گفتند که رقم، ۳۵هزار میلیارد تومان است و رقم‌های احتمالی آینده را نیز حساب کرده بودند، اما آماری درخصوص این رقم اعلام نکردند. بدهی آن‌ها در پایان دوره ۶۵هزار میلیارد تومان بود که هم‌اکنون نیز وجود دارد و اگر پرداخت نشود، جرایم آن باقی خواهد ماند؛ لذا اعلام کردیم ساختمان‌هایی که مورد نیاز شهرداری نیست، با قیمت اعلام شده از سوی کارشناسان قوه قضاییه به فروش برسد تا بدهی‌ها صفر شود، چرا که به نفع شورا و شهرداری خواهد بود.

کار اساسی ما این بود که از نظر بودجه و هزینه‌کرد به شهرداری فشار وارد کنیم تا با کمترین میزان اعتبارات، اقدامات لازم را انجام دهیم که البته در این میان، حقوق و دستمزد را نمی‌توان کاهش داد و رقم آن و میزان افزایش حقوق سال آینده در بودجه مشخص شده است. از بودجه نگهداشت شهر نیز نمی‌توان گذاشت و رقم آن براساس تورم افزایش خواهد یافت. مابقی بودجه برای طرح‌های عمرانی و دیگر برنامه‌ها درنظر گرفته شد.

انتهای مطلب/ی.ن

نظر شما