اجتماعی

وبینار و ویدیو کنفرانس چه تفاوت هایی باهم دارند؟

پیشرفت تجهیزات و تکنولوژی باعث شده است که رویدادهای مجازی از طریق رسانه‌های مختلف به بهترین نحو ممکن صورت گیرد. رویداد یا گردهمایی مجازی قابلیت ارتباط به صورت تصویری و صوتی برای افراد از سراسر جهان را به وجود آورده است. در حقیقت اشخاص می‌توانند بدون انجام سفر و صرف هزینه‌های فراوان به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

از ابزارهای ارتباطی رایج می‌توان به ویدئو کنفرانس و وبینار اشاره کرد. این رسانه‌ها به یکدیگر شبیه هستند و می‌توانند ارتباط بصری را فراهم کنند. در واقع رویدادهای مجازی از جهات مختلف دارای تفاوت‌هایی هستند که قصد داریم به برخی از آن‌ها بپردازیم. ضمنا قبل از اینکه  مقایسه و تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس را شرح دهیم ابتدا ویژگی‌ این دو همایش را بازگو می‌کنیم.

آشنایی با وبینار

واژه وبینار از ترکیب کلمه وب و سمینار تشکیل شده که به دنیای اینترنت معنا و مفهوم بخشیده است. وبینار رویدادی تعاملی است که به صورت ارائه زنده و آنلاین بر بستر اینترنت انجام می‌شود که نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست. در حقیقت ویژگی تعاملی وبینار بین یک مجری و چند شرکت کننده انجام می‌پذیرد. با تکنولوژی و تکنیک مناسب می‌توان فایل، فیلم، دسکتاپ، صدا و تصویر را برای شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشت در نتیجه اعضا می‌توانند به مطالب ارائه شده دسترسی آسان داشته باشند.بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است برای استفاده از رویداد زنده نیاز به تجهیزات خاص نیست بلکه می‌توان با استفاده از تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و سیستم به راحتی ارتباط برقرار کرد. همچنین در وبینار می‌توان رویدادهای برگزار شده را به راحتی ضبط کرد و آن را در اختیار سایر شرکت‌کنندگان قرار داد. به صورت کلی از از این رویداد آنلاین  برای برگزاری نظرسنجی، آزمون، تدریس و آموزش و استخدام کارکنان استفاده می‌شود.

معرفی ویدئو کنفرانس

این ارتباط زنده با نام کنفرانس ویدئویی هم شناخته شده است که از طریق اینترنت  برگزار می‌شود. در واقع در ویدئو کنفرانس تمامی افراد شرکت کننده می‌توانند علاوه بر منفعل بودن مجری هم باشند. در حقیقت این رویداد مجازی بین دو یا چند شرکت کننده صورت می گیرد  که بر روی اشتراک گذاری اطلاعات جمعی پایه گذاری شده است . نحوه اجرای این گردهمایی با استفاده از دستگاهی به نام ویدئو کنفرانس با کمک شبکه‌های کامپیوتری و فناوری مخابراتی برگزار می‌شود. تجهیزات ویدیو کنفرانس در حوزه‌های مراکز آموزشی، علوم پزشکی، شرکت‌های بزرگ، مراجع قضایی، مشاوره‌های داخلی و خارجی، مدیریت پروژه و غیره کاربرد دارد.

مهم‌ترین تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس

اولین تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس در هدف اصلی آن‌ها است. بدین صورت که در وبینار یک فرد به عنوان ارائه دهنده یا مجری، اطلاعات و فایل‌ها را برای سایر شرکت‌کنندگان به اشتراک می‌گذارد. اما در ویدئو کنفرانس که بیش از دو نفر شرکت‌کننده دارد همگی آن‌ها می‌توانند مشارکت کنند و هر کدام  قادرند اطلاعات مربوطه را برای سایر شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت ها  در شاخص‌های عمومی و خصوصی است. در حقیقت وبینار دارای تعامل عمومی است که برای استفاده‌های روزمره مانند کلاس آموزشی و کارگاه‌های آموزشی کاربرد دارد. اما هدف از برگزاری ویدئو کنفرانس برای جلسات کاری و شرکتی است به همین علت به عنوان رویداد خصوصی سازمان هم یاد می‌شود.

اتصال به اینترنت از دیگر تفاوت های این دو است، در حقیقت هر کدام آن‌ها با سرعت و امکانات منحصر به فردی به فعالیت و وظیفه خود ادامه می‌دهند . اجرای رویداد در وبینار را، با سرعت اینترنت معمولی و بدون نیاز به آی پی جداگانه می‌توان برگزار کرد. همچنین برای استفاده از وبینار به فناوری و ابزار معمولی احتیاج است به همین علت با استقبال خوبی مواجه شده است. در مقابل برای ایجاد ویدئو کنفرانس اینترنت با سرعت بالا و همچنین پهنای باند بالا نیاز است و برای برگزاری باید از فناوری‌ نرم افزار و سخت افزار مخصوص استفاده کرد.

دیگر تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس در تعداد سخنرانان و ویژگی‌های تعاملی است. برنامه کنفرانس ویدئویی بیش از دو نفر شرکت‌کننده دارد و این شرکت‌کنندگان  نقش ارائه دهنده را هم اجرا می‌کنند. بدین صورت افراد شرکت‌کننده می‌توانند برای مخاطبان سخنرانی کنند و فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند. در حقیقت در وبینار معمولا یک یا دو نفر به عنوان سخنران و مجری فعال هستند و باقی افراد شرکت کننده نقش تعاملی ندارند در نتیجه اعضا می‌توانند از سخنرانی‌ و آموزش‌های مجری یا ارائه دهنده استفاده کنند.

وبینار و ویدیو کنفرانس چه تفاوت هایی باهم دارند؟

سایر تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس

یکی از تفاوت های ویدیو کنفرانس و وبینار  که بر آن تاکیده شده  مشارکت اعضا است. در حقیقت میزبان وبینار می‌تواند به صورت دلخواه گزینه‌های چت و نظرسنجی را برای شرکت‌کنندگان فعال کند. در نتیجه آن‌ها از این طریق نظرات خود را اعلام می‌کنند و در رویداد مشارکت دارند. اما در ویدئو کنفرانس تمامی افراد از نرم افزار هوشمند برخوردارند به همین علت در هنگام مشارکت باید تصویر و صوت آن‌ها به سایر اعضا نمایش داده شود.

آخرین تفاوت این دو تجهیزات در تعداد افراد شرکت کننده است. به طوری که وبینار آمادگی جذب مخاطبان بیشتری را دارد و شرکت‌کنندگان با محدودیت روبرو نمی‌شوند. در مقابل برای ارائه ویدئو کنفرانس نیاز به پهنای باند بالا است معمولا تعداد شرکت‌کنندگان محدود هستند.

اهمیت  استفاده از جلسات آنلاین ویدئو کنفرانس و وبینار

خوب است بدانید که در دنیای امروز وجود جلسات آنلاین کمک فراوانی به جامعه کرده است. با کمک ارائه دهنده مناسب و همچنین انتخاب سخت افزار و نرم افزار مطلوب می‌توان با استفاده از ابزارهای رایج برای برگزاری جلسات آنلاین، بدون استرس ارتباط همگانی را ایجاد کرد. در این رویداد افراد از هر نقطه در سراسر جهان بدون هیچ‌گونه محدودیت و صرف هزینه و زمان به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

در حقیقت یکی از مزایایی که در برگزاری گردهمایی مجازی اهمیت دارد ارسال بازخورد توسط افراد است. بنابراین این امر موجب  افزایش بهره وری و جمع آوری ایده‌های بی‌نظیر توسط شرکت‌کنندگان می‌شود. لازم به ذکر است برخی از مزایای رویداد مجازی شامل مواردی چون امکان ارتباط از هر جای دنیا، ایجاد ارتباط مستقیم، امکان ضبط رویداد، مدیریت زمان، کاهش هزینه و دسترسی آسان می‌شود.

جمع بندی تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس آشنا کنیم. پلتفرم‌های متفاوتی وجود دارند که گردهمایی آنلاین به کمک آن‌ها تشکیل می شوند؛ در نتیجه شما بر اساس مقدار بودجه و طبق نیاز خود می‌توانید رویداد مفیدی را ارائه دهید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا