راهنمای سرمایه گذاران

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲چیست؟ در ادامه با چند روش سرمایه گذاری در ایران آشنا خواهید شد.

به گزارش تجارت امروز؛ به زبان ساده بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در بازاری است که همچنان بستر و پتانسیل رشد را در  سال های ۱۴۰۲ و آینده داشته باشد. بنابراین اولین توصیه این است که به سراغ بازارهای مالی اشباع شده نروید و به دنبال یک بازار مالی مناسب باشید. در ادامه به روش های سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

بهترین راه سرمایه‌ گذاری در سال ۱۴۰۲ چیست؟

سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد. به طور کلی سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی چون سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و وابسته به تجارت، دارایی‌های تعهدی (سهام، اوراق، پول، صندوق سرمایه‌گذاری و غیره) و دارایی‌های واقعی (طلا، ملک، زمین، سکه، ارز و غیره) تقسیم می‌شود.

یکی از راهکارهای مقابله با تورم و در امان ماندن در برابر از بین رفتن قدرت خرید را باید سرمایه‌گذاری قلمداد کرد اما به راستی سرمایه ‌گذاری چیست؟ در تعریف سرمایه‌ گذاری باید گفت؛ سرمایه گذاری به عملی گفته می‌شود که با هدف کسب سود و استفاده از منافع پیش‌بینی شده در آینده، پولی را برای کالا یا تعهدی اختصاص داد.

در تعریف علمی‌تر سرمایه‌گذاری را خرید کالایی قلمداد می‌کنند که در حال حاضر مصرف نمی‌شود و در آینده آن کالا برای شخص خریدار سودآور خواهد بود به طور مثال فرد سهام را که نوعی دارایی است با این هدف که سهام خریداری شده در آینده سودآور خواهد بود و با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد و شخص دارنده سهام این دارایی را به قیمت بالاتر به فروش می‌رساند و به سود می‌رسد خریداری و در واقع در سهام سرمایه‌گذاری می‌کند.

بهترین راه سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون

زمانی که می خواهید برای سرمایه گذاری اقدام کنید، گزینه های گوناگونی وجود دارند که قادرید آن ها را برای انتخاب روی میز خود داشته باشید. در کنار این ۴ موردی که در ادامه مطرح می شود، می توانید به فکر کسب و کار هم باشید که ما در این مطلب به آن نپرداختیم. البته با وجود شرایط حاضر شاید راه انداختن کسب و کار در این روزها خیلی کار مناسبی نباشد.

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

بهترین روش های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

البته باید این را هم گفت که شاید از سال آینده اوضاع اندکی بهتر شود ولی هنوز تا موتور اقتصاد روشن شود، مدتی زمان نیاز دارد. البته نباید این طور برداشت کرد که تمام کسب و کارها زمین می خورند یا نباید کاری انجام داد، بلکه بدین معنی است که باید دقت بیشتری در خصوص کسب و کار مورد بررسی به خرج داد. همچنین با توجه به افزایش هزینه های راه اندازی و شرایط خرید و فروش، احتمال موفقیت بایستی واقع بینانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

لذا چنانچه می خواهید پول مازاد بر نیاز خود را در بازاری سرمایه گذاری کنید، به شرایط فعلی توجه داشته باشید. ۴ گزینه مورد بررسی در این مطلب در واقع گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری در حال حاضر به حساب می آیند، ولی به منظور سرمایه گذاری با این مقدار پول، باید برخی نکات را هم مورد توجه قرار داد.

این میزان پول به صورت معمول برای خانوار معمولی بسیار حائز اهمیت است و از دست دادن آن امکان دارد ضربات جبران ناپذیری را به بدنه مالی خانواده تحمیل کند، از این روی گزینه های زیر را برای کاهش ریسک معرفی کرده ایم و بازارهایی مثل ارزهای دیجیتال را به دلیل ریسک بالا و بازار مسکن را به دلیل این که با ۱۵۰ میلیون تومان نمی توان در آن سرمایه گذاری کرد، حذف کرده ایم.

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

بنابراین اگر فرد ریسک پذیری نیستید و یا در سرمایه گذاری هایی که انجام می دهید، همواره جوانب احتیاط را بسیار رعایت می کنید و سرمایه زیادی در دست ندارید، این چهار گزینه برای سرمایه گذاری شخصی مثل شما بهترین انتخاب محسوب می شود.

سرمایه گذاری در بازار بورس ایران

از بهترین روش های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ می توان به بازار بورس اشاره کرد. بازار بورس در واقع یکی از بازارهایی است که می شود با پول کم و یا زیاد در آن سرمایه گذاری نمود. حتی چنانچه ۵ میلیون تومان پول در اختیار داشته باشید هم می توانید وارد بازار شوید و طبیعا این بازار پتانسیل مناسبی برای سرمایه گذاری با رقم های بالاتر از این را هم دارد.

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

همان طور که می دانید حداقل مبلغ مورد نیاز برای ورود به این بازار و معامله یک سهم ۵۰۰ هزار تومان است، ولی شاید از بازار بورس ایران بترسید و از دوستان و آشنایان شنیده باشید که در این بازار زیان کرده اند، ولی بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که بازار سهام در بلندمدت سودده ترین بازار می باشد و تنها در سه سال اخیر حدود ۱۲ برابر شده است.

یعنی حتی با وجود تمام ریزش های اخیر، چنانچه بلند مدت به این بازار نگاه کنید، سود مورد نظر شما قابل دستیابی خواهد بود، لذا چنانچه قصد دارید برای وارد بورس اقدام کنید، باید به یک سری نکات توجه کافی داشته باشید؛ اول این که سهامی را انتخاب کنید که ارزنده باشد. چنانچه هم خودتان چنین سهامی را سراغ ندارید، از متخصصان و کارشناسان خبره یا شرکت های سرمایه گذاری کمک بگیرید.

نکته بعدی این است که با نوسانات کوچک، سریع برای فروش سهم اقدام نکنید. بازار سهام از این نوسانات مقطعی بسیار دارد و نباید سریع اقدام به تصمیم گیری های احساسی کنید. گفتنی است که در بازار سهام صبر و حوصله بسیار حائز اهمیت است. چنانچه سهام مناسبی انتخاب کرده‌ اید، دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت و باید طبق تحلیلی که دارید صبر کنید تا سود مورد نظر شما حاصل شود.

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

نکته دیگری که باید حتما مد نظر قرار دهید این است که چنانچه دانش کافی در این حوزه ندارید، بهتر است ابتدا برای آموزش دیدن و کسب تجربه در این بازار اقدام کنید و سرمایه ۱۵۰ میلیونی را بهتر است که به این بازار وارد نکنید. به صورت کلی خوبی بازار سهام عایدی و سود زیاد آن است.

نکته منفی آن نیز لزوم آشنایی با این بازار و ریسک موجود در آن است، لذا چنانچه دانش کافی را در مورد بازار بورس ندارید یا احساس می کنید از لحاظ اعصاب و روان بازار سنگینی است و انرژی شما را می‌ گیرد، گزینه ‌های دیگری برای سرمایه گذاری شما وجود دارد که می تواند برای استفاده شما مناسب تر باشد که مورد بعدی که به شما معرفی می کنیم، یکی از همین موارد است.

صندوق های سهام و سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان

چنانچه دانش کافی در خصوص سرمایه گذاری در بازار بورس را ندارید، بهتر است از صندوق های سهام استفاده نمایید. چنانچه دوست یا قوم و خویش شما که با بازار آشنایی دارد برای خرید یک دارایی از شما پول بخواهد و بگوید شما را در آن دارایی شریک می کند، به او چه جوابی می‌ دهید؟ خرید صندوق های سهام هم شبیه همین است. در این روش سرمایه گذاری، شما صندوق های سهام را خریداری می کنید و دیگر احتیاجی نیست به صورت مستقیم برای ورود به بازار سهام اقدام کنید.

به صورت معمول در این صندوق‌ ها کارشناسان خبره ‌ای هستند که سبدی از دارایی‌ ها و سهام ارزشمند تشکیل می‌ دهند و شما با خرید این صندوق ‌ها در حقیقت مالک قسمتی از آن سبد سهام خواهید شد. خوبی این روش آن است که هم عایدی خوبی دارد و هم به دانش خیلی خاصی احتیاج ندارد. به علاوه هم با پول کم می‌ شود وارد این بازار شد و هم با خیالی آسوده می توان سرمایه ۱۵۰ میلیون تومانی را به این صندوق های سرمایه گذاری اختصاص داد، ولی با این وجود در صندوق‌ های سهام هم ریسک وجود دارد که در برخی از آن ها به مراتب بیشتر و در صندوق های درآمد ثابت ریسک بسیار پایین تر است.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

به طور قطع یکی از روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ بازار طلا و سکه می باشد. همان طور که گفتیم سهام و صندوق‌ ها از گزینه‌ های مناسب و سودآور برای سرمایه گذاری هستند، ولی ریسک آن ها موجب می‌ شود برای همه افراد مناسب نباشند، از همین روی هم گزینه سومی را در اینجا مطرح می‌ کنیم. طلا از قدیم به عنوان گزینه ای محبوب مورد توجه همه قرار دارد. از دیرباز تا کنون و از سالمندان تا جوانان همه به طلا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری مناسب به خصوص وقتی تورم در کشور زیاد باشد، فکر می ‌کنند.

خرید انواع طلا و سکه مزیت هایی به همراه دارد. به عنوان مثال قدرت خرید شما حفظ خواهد شد، سرمایه گذاری مطمئنی است و ریسک آن هم زیاد نیست، ولی با این وجود شاید برای سرمایه گذاری با پول کم خیلی خوب نباشد. این را همیشه به یاد داشته باشید که خرید طلای دست دوم در صورتی که قصد استفاده و در کنار آن سرمایه گذاری را دارید، گزینه مناسبی است.

بهترین روش های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

ولی اگر قصد استفاده از طلای خریداری شده را ندارید و تنها چشم انداز سوددهی آن برای شما حائز اهمیت است، بهترین گزینه برای خرید شما، طلای آب شده می باشد که مالیات ندارد و اجرت ساخت آن هم به دلیل این که ساختی در کار نبوده است، بسیار ناچیز و در حد ۱ الی ۳ درصد است و به این ترتیب شما با افزایش قیمت طلا در یک روز کاری می توانید به سوددهی برسید.

البته باید در نظر داشته باشید که خرید طلای فیزیکی همیشه ترس از گم شدن و دزدی یا تقلبی بودن را به همراه خواهد داشت. به صورت کلی سرمایه گذاری در طلا با پول خیلی کم چندان شدنی نیست و سرمایه های متوسط به بالا مثل همین ۱۵۰ میلیون تومان که ما در حال مانور دادن روی آن هستیم برای این کار بسیار مناسب است.

جالب است بدانید که یک گزینه دیگر برای خرید طلا سراغ داریم که بتوانید با پول کم هم در طلا سرمایه گذاری کنید. بهترین سرمایه گذاری با پول کم در فلزات قیمتی، شاید خرید صندوق های طلا باشد. صندوق های طلا در بورس و دقیقا مثل یک سهام عادی با یک سری تفاوت های جزئی معامله می شود و می توانید با توجه به تحلیلی که روی قیمت طلا دارید، این صندوق ها را از بورس خریداری کنید و از افزایش قیمت طلا به این صورت منتفع شوید و در عین حال ریسک نگهداری طلا را به صورت فیزیکی متقبل نشوید.

سرمایه گذاری در بانک

میتوان گفت که یکی از نکات مثبت بانک این است که سرمایه گذاری در آن با کم ترین پول هم قابل انجام است. بانک ها به صورت معمول برای اقشار سنتی و مسن‌ تر ها جذابیت به مراتب بیشتری دارند، ولی در سال های اخیر و با توجه به تورم بی سابقه و بسیار شدید ایران، اقبال نسبت به آن ها کم تر شده است که بسیار طبیعی و منطقی است.

همین موضوع هم موجب شده است که بانک بهترین سرمایه گذاری در ایران نباشد، چرا که بانک تقریبا سالانه ۱۸ درصد سود می ‌دهد که با توجه به تورم بلندمدت ایران یعنی حتی تورم را هم پوشش نخواهد داد.

چنانچه سود بانکی را سالانه ۱۸ درصد و مرکب آن را ۱۹.۵ درصد بدانیم، ۵ میلیون تومان شما در بانک بعد از یک سال کمی کمتر از ۶ میلیون می‌ شد، ولی به صورت کلی اگر قصد سرمایه گذاری در بانک ها را دارید و تصمیم خود را به دلایلی که دارید، قطعی گرفته اید، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به مراتب گزینه های مناسب تری نسبت به بانک ها هستند و شرایط بهتری برای سرمایه گذاران فراهم کرده اند و بهتر است که به جای بانک، از آن ها استفاده کنید.

بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲

متاسفانه شرایط تورمی به گونه‌ای پیش رفته است که الان با صد میلیون تومان نمی‌توان وارد برخی از بازارها شد. مثلا الان متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متری ۴۵ میلیون تومان نزدیک شده است. با این حساب با صد میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ نمی‌توان وارد بازار مسکن شد.

علاوه بر این، آینده قیمت مسکن تا حدود زیادی به قیمت دلار گره خورده است. افزایش قیمت دلار در صورت عدم توافق بر سر احیای برجام می‌تواند قیمت مسکن در ایران را با رشد مضاعفی روبرو کند. از سوی دیگر، اگر شرایط بازگشت به برجام مهیا شود، قیمت خانه‌های مسکونی می‌تواند با افت قیمت هم روبرو شود.

البته بیشتر این احتمال وجود دارد که به دلیل تورم قیمت مسکن رشد کند اما کمتر از نرخ تورم. به این ترتیب، بازار مسکن از میان گزینه‌های سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان حذف می‌شود.

انتهای مطلب/م.ع

۲/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا