رمز ارز

مقایسه سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و بیت کوین

سرمایه گذاری در بازار طلا بهتر است یا بیت کوین؟ در این مقاله به مزایا و معایب بازارهای سنتی نظیر طلا و بازارهای ارز دیجیتال نظیر بیت کوین می‌پردازیم.

اگر شما هم به دنبال بازاری امن و پر بازده برای سرمایه‌گذاری می‌گردید، ما در این یادداشت به شما کمک می‌کنیم تا با مقایسه دو بستر سرمایه‌گذاری پر تقاضای امروزی، یعنی بازار طلا و بیت کوین، بهترین انتخاب ممکن را با توجه به شرایط‌تان داشته‌باشید. در یک قاعده کلی، باید بدانید که بازار طلا بیشتر مناسب افرادی ست که به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری می‌گردند و تمایلی ندارند تا با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به اصطلاح سر و کله بزنند ولی اگر شما هم از آن دسته افراد اهل ریسک هستید که به آینده بیت کوین و توکن‌ها امید دارند، پیشنهاد ما به شما، سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین یا طلای دیجیتال است. اگر می‌خواهید با عوامل تاثیرگذار بر قیمت این دو آشنا شوید و در نهایت انتخاب ارجح‌تری داشته‌باشید، تا انتهای مقاله همراه من باشید.

در یک قاعده کلی؛ بازار کریپتوکارنسی به افراد اهل ریسک و بازار طلا به افراد محافظه‌کارتر پیشنهاد می‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر ارزش طلا و بیت کوین

پیش از شروع بحث، بد نیست اگر بدانید افراد در برابر بازارهای مالی به دو گروه سرمایه‌گذار و معامله‌گر تقسیم می‌شوند. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید طبقه سرمایه‌گذار با بازارهای سنتی مثل طلا سروکار دارند و معامله‌گران با بازار ارزهای دیجیتال. اما این طبقه‌بندی اصلا به این معنی نیست که تزریق سرمایه به بازار بیت کوین و خرید این ارز دیجیتال نوعی سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید، بلکه این صحبت به این معنی ست که به دلیل ماهیت این بازار و ساختار پر نوسانش، افراد با معاملات بیشتری سروکار دارند. بازار ارزهای دیجیتال به نسبت قدمت کمی که دارند از پیچیدگی بالایی برخوردارند و نیازمند شناخت کامل پیش از ورود به عرصه تریدهای آنلاین هستند، ما در این مقاله فرصت معرفی تمامی موارد تاثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال را نداریم، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای دریافت اطلاعات کامل در این زمینه، به صفحه آموزش ارز دیجیتال از آکادمی پارسیان بورس مراجعه نمایید.

مزایای سرمایه‌ گذاری روی طلا

شما می‌توانید به سه روش مختلف روی طلا سرمایه‌گذاری کنید. روش اول شامل خرید طلا، سکه و مانند این‌هاست. همینطور شما می‌توانید اقدام به خرید طلای دست دوم یا آب شده کنید که نسبت به حالت قبل، به دلیل نداشتن اجرت می‌تواند گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشد و در حالت سوم، می‌توانید با دریافت گواهی سپرده طلا و سکه اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

همانطور که قبلا در این مقاله توضیح دادم، سرمایه‌گذاری روی طلا برای سودهای دراز مدت گزینه مطلوبی به شمار می‌رود، در مقایسه با بیت کوین که برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت‌تر پیشنهاد می‌شود. همچنین در نظر داشته‌باشید که خرید و فروش طلا برخلاف فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی، دانش خاصی احتیاج ندارد و شما هرزمان که بخواهید می‌توانید اقدام به خرید و فروش طلا کنید.

معایب سرمایه‌ گذاری روی طلا

شاید اولین ایرادی که در سرمایه‌گذاری روی طلا به ذهن برسد، خطر دزدیده شدن آن در صورت سرمایه‌گذاری فیزیکی باشد. در همین مقاله به راه حل این مشکل اشاره کردیم؛ سرمایه‌گذاری از طریق گواهی سپرده طلا یا سکه که شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه اینجا کلیک کنید. نکته بعدی که در سرمایه‌گذاری روی طلا باید به آن توجه کنید، خطر وجود حباب قیمت در بازار است. این مشکل علل خصوص در اقتصاد ایران که پارامترهای غیرقابل پیشبینی بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذارند، عامل مهم‌تری به شمار می‌آید. لازم است شما با احتساب حباب‌های قیمت از ضرر و زیان احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

سرمایه‌گذاری از طریق گواهی سپرده یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری روی طلاست.

مزایای سرمایه‌ گذاری روی بیت کوین

بیت کوین سرمایه‌ی دنیای دیجیتال است برخلاف طلا که قدمت ارزش آن به ابتدای تمدن بشر بازمی‌گردد، به همین دلیل هم بیت کوین با ساختار زندگی پر شتاب امروزی همخوانی بیشتری دارد، ماهیتی که منجر شده تا قدرت معامله‌پذیری بی‌نظیری در اختیار بیت کوین قرار بگیرد و افراد بتوانند هرزمان که می‌خواهند اقدام به خرید و فروش آن نمایند. آزادی در پرداخت، شفافیت قراردادها و دسترسی بین المللی از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین است.

مقایسه سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و بیت کوین

معایب سرمایه‌ گذاری روی بیت کوین

قبل از هرچیز بدانید مطالبی که در این بخش ارائه می‌شود بیشتر از اینکه به صورت معایب لحاظ شوند، نکاتی هستند که شما باید در ضمن انجام این نوع از سرمایه‌گذاری، لحاظ کنید. مسئله اول؛ به دلیل عمق کم بازار ارزهای دیجیتال، ابر سرمایه‌داران این حوزه می‌توانند بر قیمت تاثیر زیادی داشته‌باشند و ضررهای زیادی را متوجه سرمایه‌گذاران خرد این حوزه نمایند. به همین دلیل، آگاهی از تحلیل‌های تکنیکال برای سرمایه‌گذاران بیت کوین و سایر رمزارزها ضروری است. فراگیری چم و خم تحلیل تکنیکال به آسانی امکان پذیر نیست و شما باید به طور دقیق در این حوزه آموزش ببینید به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سری به صفحه دوره ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس بزنید.

مسئله دومی که باید در مورد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی در نظر بگیرید، جهان باز بودن این بازار است. به این معنی که هیچ سازمان دولتی یا خصوصی مسئول از دست رفتن سرمایه شما نیست. در این بازار فراموش کردن اطلاعات کیف پول شما می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه‌تان شود، به همین دلیل در کنار انعطاف معامله‌پذیری بالای این بازار باید مراقب ریسک‌های جانبی آن هم باشید

تاثیرگذاری بالای ابر سرمایه‌گذاران حوزه کریپوکارنسی بر قیمت رمزارزها، یادگیری تحلیل تکنیکال را برای هر سرمایه‌گذار این حوزه ضروری کرده‌است.

چه عواملی بر قیمت طلا در ایران تاثیر دارند؟

اولین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا که قصد بررسی آن را داریم تورم است. تورم اگر همراه با رشد اقتصادی نباشد منجر به افزایش تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای امن، مثل طلا، می‌شود و در نتیجه شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود. مشابه روندی که در بحران اقتصادی معروف آمریکا در دهه ۸۰ میلادی رخ داد و قیمت طلا به بالاترین حد خود در معاملات رسید.

پارامتر دوم، قیمت دلار است. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، رابطه طلا و دلار از جنس معکوس است. برای شناخت بهتر رابطه میان طلا و دلار باید ماهیت طلا را دقیق‌تر بشناسیم. طلا دو خاصیت مهم دارد: یک شبیه پول بودن و دو خاصیت حفظ ارزش پول. براساس یک قاعده کلی، با افزایش ارزش دلار، سرمایه‌گذاران این ارز را برای خرید انتخاب می‌کنند که این مسئله باعث کاهش قیمت طلا خواهد شد. در مقابل با کاهش ارزش دلار، تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

معیار سومی که باید بشناسید نرخ‌های بهره هستند. با افزایش نرخ بهره، قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و مردم به سمت خرید و فروش این ارز متمایل می‌شوند در حالی که با افت نرخ بهره، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در طلا کاهش یافته و سرمایه افراد بیشتر جذب این بازار خواهد شد.

مقایسه سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و بیت کوین

رابطه طلا و دلار به صورت معکوس و رابطه طلا و یورو به صورت مستقیم است.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر گذارند؟

عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین، سیستم عرضه و تقاضا  (Supply and Demand) است. این قاعده مهم که بر بسیاری از آیتم‌های اقتصادی تاثیرگذار است به این صورت تعریف می‌شود که با افزایش تقاضا و در صورت محدودیت عرضه شاهد افزایش ارزش محصول مورد نظر خواهیم بود. کاهش قیمت بیت کوین به دنبال افزایش استخراج آن توسط ماینرها با قاعده عرضه و تقاضا قابل بررسی ست.

اگر به خاطر داشته‌باشید غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال، به معنای عدم کنترل از سوی نهادهای دولتی و یا خصوصی را به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص و منحصر به فرد بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفتیم اما گاهی اوقات پیش می‌آید که دولت‌ها برای مدیریت این بازار دست به وضع قوانینی می‌زنند که تاثیرات عمده‌ای بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد. یکی از این اقدامات، ممنوعیت معاملات بیت کوین توسط دولت چین بود که منجر به کاهش ۴۰ درصدی قیمت آن در سال ۲۰۱۷ گردید.

براساس یک الگوی کلی به نام هاوینگ، پاداش استخراج بیت کوین در یک بازه زمانی مشخص نصف می‌شود که این مسئله با توجه به قاعده عرضه و تقاضا منجر به حفاظت از ارزش بیت‌ کوین می‌شود.

نتیجه‌گیری؛ سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین یا طلا؟ بهترین راه یک سرمایه‌گذاری پایدار

شما با مطالعه این مقاله می‌توانید به شناخت کلی از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات بازارهای سرمایه‌گذاری برسید و دید نسبی در خصوص مقایسه طلا و بیت کوین، به عنوان دو ابر زمینه سرمایه‌گذاری کسب کنید.درحالی که پارامترهای تاثیرگذار بر انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری دارای ابعاد مختلفی می‌باشد و امکان بررسی تمام آنها در یک مقاله وجود ندارد شما باید به طور پیوسته اطلاعات خودتان را در این زمینه به روز نگه‌دارید و در نظر داشته‌باشید که موفقیت در بازارهای سرمایه از راه مطالعه تنها یک مقاله امکان پذیر نیست و شما نیاز به حمایت و پشتیبانی توسط افرادی دارید که به طور دائمی و حرفه‌ای در حال آنالیز و بررسی این بازارها هستند. پیشنهاد من به شما دریافت مشاوره از مجموعه تخصصی آکادمی پارسیان بورس به عنوان موفق‌ترین مدرسه آموزش سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها در مشهد است. دریافت آموزش از این موسسه به معنای کسب پیشتیبانی دائمی برای حضور در بازارهای سرمایه است که خود به خود منجر به کاهش نگرانی شما و افزایش ضریب اطمینان‌تان برای دریافت سودهای بلند مدت خواهد بود. برای ورود به سایت موسسه پارسیان بورس می‌توانید اینجا کلیک کنید و یا با شماره تلفن‌های زیر تماس حاصل کنید:

تلفن: ۰۵۱۳۸۴۸۱۷۰۸ – ۰۹۱۵۳۲۰۱۳۷۴

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا