مسکن

یک کارگر بعد از چند سال کار می تواند خانه بخرد؟

اگر کارگران ۱۰۰ درصد درآمد خود را پس انداز کنند و نه بخورند نه بپوشند و ... ۴۲.۵ سال طول می‌کشد تا یک واحد ۷۵ متری بخرند، آن هم مگر در ۴۲ سال قیمت ها همانجور ثابت باقی می ماند؟

به گزارش تجارت امروز؛ الان مشارکت در ساخت ۵۰ درصدی است و بها تمام شده هر متر مسکن، در نهضت ملی مسکن با سود سازنده و پیمانکار هشت میلیون تومان است، در این فرمول به یک رقم ۱۵ میلیون میلیون می‌رسیم.

بحران اجاره نشینی گران قیمت در سال جدید نیز ادامه یافته و همواره شاهد گران‌تر شدن قیمت اجاره‌ها به‌خصوص در تهران هستیم. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی هفتاد درصد درآمد سرانه خانوار صرف هزینه‌های مسکن می‌شود، اما برخی نیز معتقدند این آمارسازی‌ها درست نیست و با توجه به حقوق مصوب اداره کار، یک خانواده کارگری در تهران تمام حقوق خود را برای اجاره یک خانه باید پرداخت کند.

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن، درباره آمار مدیرکل راه و شهرسازی تهران درباره هفتاد درصد هزینه خانوار تهرانی در مسکن به «انتخاب» گفت: در بحث آمار ها، یک سری دست کاری شده، از جمله آمار‌های بانک مرکزی که بار‌ها خواسته‌ایم دادستان به آن ورود پیدا کند، چون هر زمان بازار می‌خواهد کاهشی شود یک آمار غیرواقعی منتشر می‌کنند، به‌خصوص دو سال پیش که رئیس اتحادیه مشاورین املاک اعلام کرد آمار ما ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما بانک مرکزی آمار دیگری را اعلام کرد. این آمار‌ها با حقوق کارمندان و اصناف از طریق سیستم مالیاتی و میزان اجاره‌ها سنجیده می‌شود که چقدر از درآمد‌ها صرف هزینه مسکن می‌شود.

وی در ادامه نسبت به وضعیت اجاره نشینی در تهران افزود: در بحث خرید، حدود ۴۰ میلیون نفر خانواده کارگری داریم که اگر صد درصد درآمد خود را پس انداز کنند ۴۲.۵ سال طول می‌کشد تا یک واحد ۷۵ متری بخرند، اما غیرممکن است.

این کارشناس ادامه داد: در بحث اجاره‌ها هم شاهد هستیم که یک رهاشدگی و بی‌قانونی جدی در این زمینه وجود دارد و رسانه‌هایی که در حق مردم ظلم می‌کنند یک جو روانی بسیار بدی را در بازار اجاره راه می‌اندازند تا گران‌تر شود. ما خواسته‌ایم جلوی این تشویش‌ها جلوگیری شود، اما هیچ اراده‌ای وجود ندارد. این رها شدگی باعث نارضایتی شدید ۳۵ میلیون مستاجر در ایران می‌شود. الان در تهران بیش از پنجاه درصد ساکنان مستاجر هستند و در شهر‌های دیگر نیز ۴۲ درصد مردم مستاجراند.

گودرزی در پایان درباره راه‌حل‌های عبور از بحران اجاره نشینی گران قیمت گفت: نخستین راهکار بحث قانون است، نخستین مشکل هم قانون است، چون در این زمینه هیچ قانونی نداریم، هرکس هر مقدار که بتواند مطالبه می‌کند؛ این کار ظالمانه است. نخستین کار قانون‌گذاری است و این طرح را نیز داشته‌ایم که قانون میزان تمام شده مسکن تعیین شود. الان مشارکت در ساخت ۵۰ درصدی است و بها تمام شده هر متر مسکن، در نهضت ملی مسکن با سود سازنده و پیمانکار هشت میلیون تومان است، در این فرمول به یک رقم ۱۵ میلیون میلیون می‌رسیم.

وی افزود: در هر صورت قانون بهای تمام شده را مطالبه کردیم و به مسئولان ارائه کردیم، اما توجهی نشده است. در آلمان به‌طور منطقه‌ای قیمت ملک را محاسبه می‌کنند؛ مبلغ رهن نیز به اندازه سه ما اجاره است که اگر مستاجر اجاره را پرداخت نکرد از آن محل برداشت کنند، مالک نیز موظف است بعد از پایان قرارداد قیمت رهن و سود متعلقه به مستاجر برگردانند. اما قیمت‌گذاری اجاره در ایران وحشتناک است و مستاجران ودیعه شان ارزش زمانی صفر دارد، مثلا در یکسال گذشته ۵۴ درصد ارزش ودیعه از بین رفته است. الان اجاره بین ۱۸ تا ۲۵ درصد درآمد است، اما درحال‌حاضر ۱۰۰ درصد درآمد کارگران نیز به اجاره نمی‌رسد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا