به گزارش تجارت امروز؛ هر ساله انجمنی متشکل از برترین خبرنگاران خودرویی جهان، با بررسی خودروهای جدید اقدام به انتخاب بهترین مدلهای سال میکنند. با شروع به کار نمایشگاه خودروی نیویورک، این انجمن بهترینهای سال ۲۰۲۳ را معرفی کرده که طبق آرا در نهایت هیوندای آیونیک ۶ به عنوان خودروی سال دست یافته است.
هیوندای آیونیک ۶ برای کسب عنوان خودروی سال دو رقیب ب ام و X ۱/iX ۱ و کیا نیرو را پیش روی خود داشت. این سدان خوشاستیل دو جایزه دیگر را از آن خود کرده که عبارتند از بهترین خودروی برقی و بهترین خودرو از لحاظ طراحی. در دسته بهترین خودروی برقی، آیونیک ۶ با ب ام و i ۷ و لوسید Air رقابت داشت. در دسته بهترین خودرو از نظر طراحی هم، رنجرور و لوسید Air رقبای این سدان کرهای بودند.
سدان برقی هیوندای آیونیک ۶ در نسخههای مختلفی بهفروش میرسد. مدل پایه از این خودروی جدید کرهای به یک موتور برقی با ۲۲۵ اسب بخار قدرت مجهز است. قدرتمندترین نسخه آن نیز پیشرانهای دو موتوره با ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در بهینهترین نسخه میتواند تا ۵۸۱ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند. قیمت مدل پایه از آیونیک ۶ از ۴۱۶۰۰ دلار آغاز میشود.
کرهایها یک نماینده دیگر در بین برندگان دارند و موفق شدهاند جایزه خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ را نیز از آن خود کنند. این عنوان در اختیار کیا EV ۶ GT است، کراساوور اسپرتی که ۵۷۶ اسب بخار قدرت و ۷۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف این پیشرانه بسیار قدرتمند، EV ۶ GT صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر را در زمان ۳.۴ ثانیه محقق میکند! این نسخه البته بهخاطر ذات اسپرت خود، برد حرکتی محدودتری دارد و باتری آن تا ۳۳۱ کیلومتر مسافت دوام میآورد. برای کسب این جایزه، کیا EV ۶ GT دو رقیب نیسان Z و تویوتا GR کرولا را کنار زده است.
شاید بدانید این دومین سال پیاپی است که هیوندای سه جایزه را از انجمن WCA کسب میکند. با احتساب جایزه کیا EV ۶ GT باید گفت کرهایها از شش جایزه موجود، چهار جایزه را از آن خود کردهاند.
لوسید Air که در چند دسته نامزد دریافت جایزه بود، بالاخره در دسته خودروی لوکس سال عنوان نخست را کسب کرده است. در این دسته ب ام و سری ۷ و جنسیس G ۹۰ نامزدهای نهایی دریافت جایزه بودند. سیتروئن C ۳ در جلب نظر مثبت هیئت داوران بهتر عمل نموده و عنوان خودروی شهری سال را دریافت کرده است. این کراساوور جدید فرانسوی با فولکس واگن تایگو و مدل چینی اورا فانکی کَت رقابت داشت.
گفتنی است هیئت داوران این دوره، شامل ۱۰۰ خبرنگار خودرویی از ۳۲ کشور مختلف دنیا بود. این هیئت پس از بررسی خودروهای جدید، ۳۰ مدل را بهعنوان لیست اولیه انتخاب کرده بودند. پس از رأیگیریها، این لیست به سه گزینه در هر کلاس محدود شد و برندگان نهایی از بین این سه مدل انتخاب شدند.
نسخهٔ پایهٔ آیونیک ۶ به یک پکیج باطری ۵۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که هنوز قدرت دقیق آن اعلام نشده، ولی باید چیزی در حدود ۲۲۰ اسب بخار باشد. طبق رویهٔ آزمایش هماهنگ جهانی خودروها یا همان WLTP، مصرف انرژی این خودرو کمتر از ۱۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود که آن را به یکی از کممصرفترین خودروهای برقی بازار تبدیل میکند. خریداران، اما میتوانند نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ را هم انتخاب کنند که به پکیج باطری بزرگتر ۷۷.۴ کیلووات ساعتی مجهز است و طبق معیارهای WLTP بردی بیش از ۶۱۰ کیلومتر را فراهم میکند. این رقم حدود صد کیلومتر از آیونیک ۵ بیشتر است که این افزایش به دلایل مختلفی مثل ضریب درگ کمتر ۰.۲۱ حاصل شده است.
نسخهٔ دوربرد آیونیک ۶ بهصورت تک موتوره محرک عقب و دو موتوره چهارچرخ محرک تولید میشود که دومی مجموعاً ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این اعداد خیلی چشمگیر به نظر نرسند، اما خودرو را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. مقامات هیوندای فعلاً حرفی از ساخت نسخهٔ N آیونیک ۶ نزدهاند، اما نشانههای مثبتی در این رابطه وجود دارد و بهاحتمالزیاد این نسخهٔ پرفورمنس را هم در آینده خواهیم دید. بااینحال، نسخههای کنونی این خودرو نیز از سیستمی بنام EV Performance Tune-up برخوردارند که شبیه یک حالت رانندگی قابل تنظیم بوده و به راننده این امکان را میدهد که از طریق سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فرمان، قدرت موتور، حساسیت پدال گاز و حالت قوای محرکه را تنظیم کند.
آیونیک ۶ روی پلتفرم E-GMP ساخته شده که با آیونیک ۵، کیا EV۶ و همینطور آیونیک ۷ آینده مشترک است؛ بنابراین، سدان الکتریکی جدید هیوندای از تکنولوژی شارژ ۸۰۰ ولتی هم برخوردار است که ویژگی بسیار سودمندی برای خریداران خواهد بود، زیرا با شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی DC میتوان ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ کرد. یکی دیگر از ویژگیهای جالب آیونیک ۶ نیز قابلیت تبدیل آن به یک باطری بزرگ است. این یعنی خریداران میتوانند با خرید یک آداپتور جانبی، در فضای باز انرژی موردنیاز هر چیزی از ابزارآلات برقی گرفته تا چراغها و پروژکتورها را از باطری خودرو بگیرند.
آیونیک ۶ با خطوط ساده و فرم آئرودینامیکی خالص، طراحی بیرونی چشمنوازی دارد. به گفتهٔ مقامات هیوندای، این نوع طراحی خاص، محصولات خانوادهٔ آیونیک را متمایز میکنند و در مدلهای آیندهٔ این خانواده هم این رویه ادامه پیدا خواهد کرد. فرم کلی آیونیک ۶ یک کوپهٔ چهاردر با خطوط ساده و بهدوراز شلوغیهای مرسوم محصولات هیوندای است. همچنین در این خودرو توجه زیادی به آئرودینامیک شده و به همین دلیل برای آن فلپهای فعال، اسپویلر عقب دم اردکی و آینههای جانبی دیجیتالی در نظر گرفته شده است. به گفتهٔ مقامات هیوندای، طراحی سادهٔ آیونیک ۶ به دههها قبل و ساب ۹۲ بازمیگردد.
البته هرچند طراحی بیرونی این خودرو کاملاً منحصربهفرد است، اما DNA محصولات خانوادهٔ آیونیک یعنی چراغهای پارامتریک با بیش از ۷۰۰ پیکسل در آن دیده میشود. از لحاظ اندازه هم این سدان الکتریکی کرهای ۴،۸۵۵ میلیمتر طول، ۱،۸۸۰ میلیمتر عرض و ۱،۴۹۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲،۹۵۰ میلیمتر است. این یعنی آیونیک ۶ حدود ۴۶ میلیمتر کوتاهتر از سوناتا است درحالیکه ۱۰۷ میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.
طراحی سادهٔ آیونیک ۶ در داخل آنهم ادامه پیدا کرده است و در اینجا شاهد دو نمایشگر ۱۲ اینچی به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه نقشهٔ شعاع حرکتی برخوردار است که بر اساس میزان شارژ باطریها مسافتی که میتوان پیمود را نشان میدهد. همچنین سیستم ناوبری خودرو هم بهترین مسیرها و همینطور جایگاههای شارژ را به راننده نشان میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای داخل جذاب این خودرو سیستم نورپردازی است که از شش تم و ۶۴ رنگ مختلف برخوردار است. آیونیک ۶ از صندلیهای ویژهای بهره میبرد که ۳۰ درصد نازکتر از صندلیهای مدلهای معمولی هستند. گفته شده این صندلیها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش میدهند.
همچنین خریداران میتوانند صندلیهای Relaxation Comfort را هم سفارش دهند که در زمان شارژ باطریها بهطور خودکار در موقعیت ایدهآل برای استراحت تنظیم میشوند. در همین حال، چهار چراغ پیکسلی هم روی غربیلک فرمان تعبیه شده است که میزان شارژ باطریها را با یک نگاه نشان میدهد. آیونیک ۶ همچنین به سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و سیستم تقویت صدا هم مجهز است که با توجه به شیوهٔ رانندگی، صدایی شبیه به سفینهٔ فضایی تولید میکند. هیوندای در داخل آیونیک ۶ به سازگاری با محیطزیست هم توجه داشته است و به همین دلیل از پارچههای بازیافتی برای روکش صندلیها، آستر سقف بیولوژیکی و کفپوشهایی ساختهشده از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده کرده است.
انتهای مطلب/ی.ن