اینترنت

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی

در این مقاله به شرح نقش سئو در بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) می پردازیم و برخی مراحل سئو و نحوه رسیدن به نتیجه مطلوب را بررسی می کنیم.

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی موضوع مقاله امروزاست. اینکه چرا سئو در بازاریابی مهم است موضوعی مبرهن و هویدا است. گوگل جامعه کاربران گسترده‌ای دارد که روزانه نیازها و سوالات خود را در این موتور جستجو سرچ می‌کنند.

جستجو دربردارنده بسیاری از موارد زیر است:

  • جستجوی عملیاتی که کاربر به قصد انجام عملی جستجو میکند (مثل خرید کفش، خدمات درمانی، خرید ملک و…)
  • جستجوهای اطلاعاتی (مانند جستجوی مقالات علمی و…) و keyword های برندینگ (مانند خرید لوازم خانگی از دیجی کالا، خرید موبایل آیفون ۱۳ پرومکس و…)
  • و …

قطعا وبسایت‌هایی که بتوانند در میان این جستجوها رتبه‌های اول را به خود اختصاص دهند به حجم عظیمی از کاربران و مشتریان دسترسی پیدا می‌کنند. این اتفاق مثبت می‌تواند فروش فوق العاده‌ای برای کسب و کارها رقم بزند.

تعریفی مختصر از سئو

سئو یا SEO مخفف بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است. سئو در واقع یک فرآیند نیازمند زمان است که برای تمامی سایت‌ها حیاتی است. برای ایجاد ترافیک از موتورهای جستجوگر (بازدید از سایت) نیازمند انجام یک سری استراتژی و راهکار ویژه هستید که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سئو تکنیکال

روی پیکربندی سایت مانند سرعت لود تمرکز دارد.

محتوا

با به کار‌گیری کیوردهای مناسب و نگارش متن اصولی می‌توان روی رتبه سایت اثر مثبت گذاشت. به یاد داشته باشید محتوای تولید شده باید در جهت و همسو با خدمات و محصولات سایت باشد.

لینک سازی

خرید بک لینک یا ریپورتاژ آگهی و لینک سازی دستی

سئو محلی

باعث ایجاد قرابت و نزدیکی میان کسب و کار و مشتریان نزدیک به محل کسب و کار می‌گردد.

مشاوره و آنالیز

کمک گرفتن از یک مشاور سئو و یک آنالیزور حرفه‌ای تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند تا سئو سایت خود را بهبود ببخشید. کسب و کارهای کوچک با راهنمایی و مشاوره افراد خبره می‌توانند تبدیل به کسب و کارهای بزرگ شوند.

اهمیت سئو در بازاریابی اینترنتی

اهمیت و نقش سئو در بیزینس حیاتی و مهم است. سئو سبب می‌شود تا خدمات و محصولات در میان مشتریان جایگاهی مهم پیدا کنند. بدون سئو و سایت کارآمد کمتر کسب و کاری می‌تواند به فروش دلخواه خود دست بیابد.

ROI در سئو

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در سئو بسیار بالا است. به نسبت هزینه‌ای که کارفرما روی بالا آوردن سئوی سایت خود می‌کند، سود بسیار بیشتری دریافت می‌کند. این سود نسبت به سایر فیلدهای دیجیتال مارکتینگ در اکثر موارد بیشتر است. ماندگاری عملکرد سئو و صرفه اقتصادی آن نسبت به سایر انواع تبلیغات بیشتر است. سئو یک هدف بلند مدت با یک استراتژی خاص است که در نهایت منجر به خرید خریدار می‌شود.

سئو چگونه فروش را بالا می‌برد؟

سئو می‌تواند مستقیما موجب فروش شود در ثانی روی فیلدهای دیگر دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) نیز تاثیر گذار است. به عنوان مثال برندسازی یک محصول در سایت و یا معرفی شبکه‌های اجتماعی شرکت مانند اینستاگرام در سایت که خود می‌تواند راهی برای جذب مخاطب باشد.

keyword ها در سئو

به طور کلی هدف سئو این است که با سرچ کلمه‌ای خاص توسط کاربر نهایتا سایتی که مد نظر صاحب کسب و کار است به نمایش در بیاید. با هر بار جستجوی کیورد و بازدید از سایت امتیاز بیشتری به آن اختصاص داده می‌شود و سبب بالاتر آمدن آن از نظر رتبه و جایگاه می‌گردد.ما چند مدل کیورد داریم که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم و به توضیح آن می‌پردازیم

  • کیوردinformational این کیبورد اطلاعاتی است.
  • transactional (عملیاتی)
  • کیوردcommercial (بازرگانی)
  • Navigational (با اسم برند جستجو می‌شود.

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی

آشنایی با keyword عملیاتی

هدف جستجوی کاربر از این نوع کیوردها انجام یک یا چند عملیات است. برای درک بهتر مفهوم واژه عملیات به این دو مثال توجه کنید؛ فرض کنید کاربر عبارت خرید کفش را جستجو نموده است. پس عملیات در اینجا همان خرید است. یا کاربر سفارش طراحی سایت را جستجو کرده است، قطعا در اینجا عملیات سفارش یک پروژه طراحی است.

تاثیر keyword اینفورمیشنال در فروش

این نوع از کیوردها مستقیما روی فروش تاثیر بگذارند. حتی اگر کاربر از سایت مورد نظر خرید هم نکند؛ به دلیل اینکه سایت را در نتایج گوگل مشاهده نموده و روی آن کلیک کرده است به بهبود سئو کمک می‌کند. از طرفی آگاه‌سازی صورت می‌گیرد؛ اگر در مورد متد AIDA آشنایی داشته باشید، می‌دانید اولین قدم از این متد آگاهسازی است. در واقع کاربر در این شرایط در مورد خدمات و محصولات سایت آگاه شده است (در حالیکه خرید انجام نگرفته اما باعث اتفاقی مثبت یعنی ایجاد آگاهی شده است).

keyword های اطلاعاتی

کاربر با قصد دریافت اطلاعات مبادرت به جستجو این نوع کیوردها می‌کند. به همان مثال کفش باز می‌گردیم؛ “بهترین کفش‌های پیاده روی ۲۰۲۲” نوعی کیورد اطلاعاتی است که کاربر با جستجوی آن قصد دارد اطلاعاتی از گوگل و سایت به دست بیاورد. در مثال طراحی سایت نیز کیورد”یک سایت فروشگاهی چه امکاناتی دارد” نوعی کیورد informational است. در اینجا کاربر قصد انجام عملیات ندارد و صرفا به دنبال اطلاعات است.

keyword های اطلاعاتی چه منافعی برای کسب و کار دارند؟

کیبوردهای اطلاعاتی یک سلسله مراتبی برای بالا بردن فروش در بردارند که در ذیل به آنان اشاره می‌کنیم.

قدم اول آگاه‌سازی کاربر

قدم دوم افزایش جذابیت و علاقمندی

سایتی که در این نوع کیوردها مطالب گوناگون در رتبه‌های اول سئو دارد سبب ایجاد علاقه در کاربر نسبت به سایت و محصولات سایت می‌شود.

قدم سوم اعتماد‌سازی

سایت اطلاعات ارزشمندی به کاربر می‌دهد و یوزر را قانع می‌کند که تیم حرفه‌ای در پشت صحنه این سایت در حال فعالیت هستند.

قدم چهارم تصمیم‌گیری برای خرید

قطعا نتیجه اعتمادسازی و داشتن دید مثبت نسبت به محصولات سایت می‌تواند در کاربران قصد خرید ایجاد کند.

تمام مراحل ذکر شده از keyword های اینفورمیشنال به دست خواهد آمد. پس می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که سئو کار خود را به خوبی انجام دهد می‌تواند تاثیر غیرمستقیم و یا مستقیم مثبتی روی فروش داشته باشد.

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی

برندینگ و سئو

سایت‌های دارای رتبه‌های اول در سئو، یا جز سایت‌های برند محسوب می‌شوند و یا افراد بر این باورند که این گونه سایت‌ها جز سایت‌های برتر و قوی طبقه بندی می‌شود و قابل اعتمادترند؛ همین دیدگاه سبب می شود این سایت ها به مرور به برند تبدیل شوند. به این دلیل که کاربران در حال جستجو مدام در حال مشاهده این سایت‌ها هستند. پس سئو روی برندینگ نیز تاثیرگذار است. البته برندینگ شاخصه‌های مختلف و پیچیده بیشماری دارد؛ اما حداقل می‌توان گفت سئو یکی از شاخص‌های آن است.

در انتها اگر صاحب کسب و کار هستید می توانید از خدمات سئو تضمینی استفاده نمایید، یا توسط لینک های زیر سئو را آموزش ببینید و روی سایت خود پیاده سازی نمایید:

آموزش رایگان سئو زبان فارسی:

https://mortezamehrabi.com/course/seo-learning/

آموزش رایگان سئو زبان انگلیسی:

https://mangools.com/blog/learn-seo/

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا