صنعت

دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه

برخی از تجهیزات آزمایشگاهی علمی برای توزین مواد، مخلوط کردن و ایجاد محلول ها و تمیز کردن ظروف استفاده می شود. هر آزمایشی باید با دقت انجام شود تا از آسیب جلوگیری شود.

تجهیزات آزمایشگاهی به بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه برای انجام وظایف خاص اشاره دارد. این ابزارها برای استفاده توسط دانشمندان، دانشجویان، اساتید و متخصصان پزشکی در نظر گرفته شده است.

برخی از تجهیزات آزمایشگاهی علمی برای توزین مواد، مخلوط کردن و ایجاد محلول ها و تمیز کردن ظروف استفاده می شود. هر آزمایشی باید با دقت انجام شود تا از آسیب جلوگیری شود. برای اطمینان از ایمنی و انجام صحیح آزمایش، درک نام و اهداف تجهیزات آزمایشگاهی ضروری است.

۲۰ نام رایج دستگاه های آزمایشگاهی و موارد استفاده از آنها:

میکروسکوپ: میکروسکوپ یک ابزار آزمایشگاهی رایج است که برای مشاهده مواردی که خیلی کوچک هستند و با چشم انسان قابل مشاهده نیستند استفاده می شود. یک میکروسکوپ نوری یک جسم کوچک را با استفاده از نورها و مجموعه ای از عدسی های ذره بین بررسی می کند. میکروسکوپ الکترونی از الکترون ها برای بزرگنمایی تصویر استفاده می کند.

لوله آزمایش: لوله آزمایش یک ظرف آزمایشگاهی است که اغلب برای حمل و مخلوط کردن مواد شیمیایی مایع استفاده می‌شود. لوله آزمایش به شکل انگشت است و یک انتهای آن باز است. لوله های آزمایش با اندازه های مختلفی وجود دارد، اما اندازه معمول آن ۱۸ در ۱۵۰ میلی متر است.

شیشه ساعت: شیشه ساعت یک نوع رایج ابزار آزمایشگاهی شیمیایی است. این یک تکه شیشه مقعر است که اغلب برای ذخیره جامدات، تبخیر مایعات و حرارت دادن مقادیر بسیار کمی از یک ماده استفاده می شود.

بوته: ظرف کوچکی است که عموماً از چینی ساخته شده است. برخی از ظروف شیشه ای آزمایشگاهی برای گرم کردن مناسب نیستند زیرا ممکن است آسیب ببینند یا بشکنند. بوته ظرف کوچکی است که عموماً از چینی ساخته شده است. همچنین دارای پوششی است که برای نگه داشتن ذرات دود در داخل طراحی شده است.

بالن های حجمی: بالن های حجمی یکی دیگر از بخش های محبوب تجهیزات آزمایشگاهی شیمی هستند. این نوعی ظروف شیشه ای است که برای حفظ مقادیر معینی مایع در دماهای خاص مدرج شده است.

در شیمی برای ساخت محلول های استاندارد و رقت های دقیق استفاده می شود. این فلاسک در چندین اندازه وجود دارد و ظرفیت آن به طور کلی مشخص شده است. بسته به تعداد محلولی که می خواهید درست کنید، می توانید از بالن حجمی ۵۰ میلی لیتری، ۱۲۵ میلی لیتری، ۲۵۰ میلی لیتری، ۵۰۰ میلی لیتری یا ۱۰۰۰ میلی لیتری استفاده کنید.

بشر: مانند لوله‌های آزمایش، از بشر برای گرم کردن، مخلوط کردن و ذخیره انواع مختلف مواد استفاده می‌شود. بشر ظروف استوانه ای شکل بدون ته گرد و دارای دهانه و پایه صاف است. آنها همچنین در چندین اندازه موجود هستند.

Bunsen Burner: این دستگاه برای استریل کردن و گرم کردن اشیا استفاده می‌شود. می توان از گاز طبیعی یا گاز مایع نفتی مانند متان استفاده کرد.

کاردک آزمایشگاهی: کاردک آزمایشگاهی شبیه کاردک آشپزخانه است، با این تفاوت که بسیار کوچکتر است. کاردک ها ابزارهای کوچک و دستی برای برداشتن و انتقال مواد جامد هستند. آنها همچنین می توانند برای اعمال درمان های خمیر مانند استفاده شوند. بیشتر کاردک ها با مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شوند که معمولاً در برابر حرارت و اسید مقاوم هستند.

ذره بین: این قطعه خاص از تجهیزات آزمایشگاهی تصویری بزرگ‌نمایی شده از یک شی ایجاد می‌کند. این یک عدسی محدب است که با یک قاب مجهز به دسته پوشیده شده است.

تراز فنری: تراز فنری به عنوان نیوتن متر نیز شناخته می شود. کشش فنر روی ترازو برای محاسبه وزن جسم استفاده می شود. در یک طرف فنر و در طرف دیگر قلاب وجود دارد.

دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه

قطره چکان: قطره چکان به عنوان پیپت پاستور نیز شناخته می شود. این یک لوله کوچک شیشه ای یا پلاستیکی است که در یک سر آن یک نوک لاستیکی قرار دارد. هدف آن این است که حجم کمی از مایعات را یک قطره در یک زمان بدهد.

استوانه اندازه‌گیری: این ابزار آزمایشگاهی معمولی برای تعیین حجم مایع استفاده می‌شود. کالیبره شده است و هر نشانگر مقدار ماده شیمیایی مورد استفاده را نشان می دهد. این ظروف شیشه ای همانطور که از نامش مشخص است استوانه ای و باریک است.

دماسنج: همه ما در خانه از دماسنج استفاده کرده‌ایم، بنابراین همه ما با آن‌ها آشنا هستیم. دماسنج های آزمایشگاهی تقریباً یکسان هستند زیرا دمای مواد را اندازه گیری می کنند (به جای دمای بدن) و از دقت بالایی برخوردار هستند.

بورت: یک قطعه اساسی از تجهیزات آزمایشگاهی شیمیایی که برای توزیع حجم مواد استفاده می‌شود. اغلب در تیتراسیون استفاده می شود. میله توقف در پایین لوله با درجه بندی بلند قرار دارد. بورت ها ۵۰ میلی لیتر، ۲۵ میلی لیتر و ۱۰ میلی لیتر هستند.

تعادل: از آنجایی که آزمایش‌های خاص به مقادیر صحیح مواد نیاز دارند، مواد جامد اغلب قبل از استفاده وزن می‌شوند. ترازو وسیله ای است که برای در نظر گرفتن مواد استفاده می شود. محبوب ترین انواع تعادل، ترازهای تحلیلی و بارگذاری بالایی هستند.

قیف‌ها: قیف‌ها یکی دیگر از وسایل ضروری هستند. آنها برای انتقال مواد شیمیایی به ظروف دهان کوچک استفاده می شوند. قیف های فیلتر، خار مریم و سقوط از انواع مختلفی هستند و هر کدام هدف خاصی دارند. قیف های بوشنر و هیرش نمونه های عالی از تجهیزات آزمایشگاهی شیمی آلی هستند.

دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه

بطری شستشو: بطری شستشو یک ظرف فشاری است که برای تمیز کردن و شستشوی ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود. اکثر بطری های شستشو پلاستیکی هستند. بسته به کار، می توانید آن را با اتانول یا آب دیونیزه پر کنید.

انبر: هنگام کار در آزمایشگاه اغلب در معرض مواد شیمیایی، گرما و سایر مواد بالقوه مضر هستید. انبر برای گرفتن چیزهای خطرناک و جابجایی ظروف داغ استفاده می شود. هر نوع انبر برای هدف خاصی در نظر گرفته شده است. انبرهای لیوان، ابزار و بوته نمونه های رایج هستند.

آمپرسنج: این قطعه ای از تجهیزات است که در هر آزمایشگاه فیزیک وجود دارد. آمپرمتر ابزاری برای اندازه گیری میزان حرکت الکتریسیته در مدار است.

برس برای لوله‌های آزمایش: بدون ابزار تمیز کردن، فهرست تجهیزات آزمایشگاهی ما ناقص خواهد بود. لوله های آزمایش، فلاسک ها و لیوان ها با استفاده از برس های تمیز کننده تمیز می شوند. پس از استفاده، تمام تجهیزات باید تمیز و ایمن ذخیره شوند.

دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه

تجهیزات آزمایشگاهی رایج برای گرمایش

در یک نقطه خاص، به احتمال زیاد به تجهیزاتی برای گرم کردن بشر ها و لوله های آزمایش نیاز خواهید داشت. موارد زیر برخی از مفیدترین موارد در آزمایشگاه هنگام تکمیل یک کار یا آزمایشی است که به گرما یا دمای بالا نیاز دارد.

هات پلیت : این گرما را به صفحه ای می دهد که می تواند بشر ها را در خود نگه دارد. اغلب زمانی استفاده می شود که شعله باز به دلیل محیط یا مواد شیمیایی مورد استفاده مجاز نباشد.

سانتریفیوژها : ابزاری که از نیروی استوانه ای برای جداسازی اجزای نمونه برای مشاهده استفاده می کند. سانتریفیوژ گرما تولید می کند و دمای داخل سانتریفیوژ را گاهی بیش از ۵۰ درجه فارنهایت افزایش می دهد.

هر چیز دیگری که آزمایشگاه شما ممکن است نیاز داشته باشد

نتیجه گیری بیش از ۲۰ نوع تجهیزات درهر آزمایشگاه مورد نیاز است. ما در اینجا محبوب ترین تجهیزات را پوشش داده ایم. در مورد ایمنی، اولین و مهمترین قانون در هر آزمایشگاه ایمن بودن است!

برای جلوگیری از آسیب ناشی از مواد شیمیایی خطرناک آزمایشگاهی باید لباس مناسب بپوشید. همیشه یک کت یا پیش بند اضافی، کفش های بسته، دستکش های لاتکس و عینک های محافظ چشم بپوشید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که در حین انجام هر آزمایشی همیشه از تمام استانداردهای ایمنی پیروی می کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا