رمز ارز

با سرمایه کم بیت‌کوین بخریم یا آلت کوین؟

خرید ارز دیجیتال چه بیت کوین باشد و چه آلت‌کوین و چه سرمایه زیاد باشد و چه کم، قبل از هر چیز به دانش نیاز دارد.

بازار ارزهای دیجیتال هنوز تحت سلطه بیت کوین (BTC) است، با این حال بسیاری ارز دیجیتال رقیب دیگر نیز وجود دارد که به آن‌ها کوین جایگزین یا آلت کوین می‌گویند. با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، سرمایه‌گذاران نیاز به ایده روشنی از تفاوت هر آلت‌کوین با بیت‌کوین و آنچه می‌توانند به عنوان یک مزیت ارائه دهند، دارند.

در نگاهی کلی آلت کوین‌ها را می‌توان به عنوان انواع بیت کوین در نظر گرفت. به عبارت دیگر، توسعه دهندگان برای بهبود عملکرد یا اضافه کردن ویژگی‌هایی که در بیت کوین وجود ندارد، آلت کوین ایجاد می‌کنند. اما همه آلت‌کوین‌ها به این هدف ایجاد نمی‌شوند. در حالی که آلتکوین‌های جایگزینی وجود دارند که ممکن است شایستگی داشته باشند، آلتکوین‌های دیگری نیز ایجاد می‌شوند که کپی شده از یک پروژه دیگر هستند و فقط به دنبال جذب سرمایه‌اند.

همانطور که بیت کوین در سال ۲۰۲۱ رشد خوبی را تجربه کرد، بسیاری از آلت کوین‌ها نیز افزایش قیمت بالایی داشته‌اند. قیمت اتریوم (ETH)، رقیب اصلی بیت کوین، تا به امروز چند صد بلکه چند هزار درصد رشد داشته است، در حالی که ارز دیجیتال شیبا اینو در یک سال ۳۸۰٫۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

چنین اعدادی ممکن است سرمایه‌گذارانی را که به دنبال ثروتمند شدن هستند، جلب کند. اما آلت کوین‌ها نیز در کنار سودهای نجومی، ریسک‌های منحصر به فرد خود را به همراه دارند که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند. در ادامه به سؤالاتی در همین راستا از جمله آلت کوین چیست، تفاوت بیت کوین و آلت کوین، با سرمایه کم خرید بیت کوین بهتر است یا آلت کوین و در نهایت کدام آلت کوین‌ها برای نگهداری بلند مدت مناسب هستند؟ می‌پردازیم.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین هستند. اما آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین به‌عنوان یک معیار استفاده می‌کنند، زیرا اولین ارز رمزنگاری‌شده بود و بر بازار تسلط داشت و اکثریت ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌داد. در حالی که هم آلت کوین و هم بیت‌کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، این دارایی‌های دیجیتال می‌توانند از نظر هدف، ویژگی‌ها و عملکرد متفاوت باشند. هزاران آلت‌کوین وجود دارد، اما برخی از محبوب ترین آن‌ها عبارتند از: اتریوم (ETH)، کاردانو (ADA)، بایننس کوین (BNB)، لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB).

سازندگان و توسعه‌دهندگان آلت کوین‌‌ها می‌خواستند نسخه‌های مختلفی از بیت‌کوین را براساس آنچه که فکر می‌کردند در پلتفرم بیت‌کوین وجود ندارد، ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، اتریوم می‌تواند به‌عنوان ابزاری در توسعه برنامه‌ها استفاده شود که در آن توکن‌های جدیدی در شبکه ساخته می‌شود و این به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال گوناگون را در شبکه اتریوم برای یکدیگر بفرستند. مشابه اتریوم، هدف کاردانو ارائه تراکنش‌های همتا به همتا است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را در این شبکه ایجاد کنند.

لایت کوین نیز ویژگی‌های متفاوتی دارد. اول و مهمتر از همه، لایت کوین عرضه بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین سریع‌تر از بیت‌کوین هستند. هدف لایت کوین جایگزینی مثل نقره است، همانطور که برخی بیت کوین را جایگزینی برای طلا می‌دانند. ممکن است لیست بی پایانی از آلت‌کوین‌ها وجود داشته باشد، اما آن‌ها لزوما با بیت کوین رقابت نمی‌کنند. در عوض، «هدف آلت‌کوین‌ها ایجاد پروژه‌هایی هستند که بر پایه فناوری بلاک چین ساخته می‌شوند و موارد استفاده جایگزین را برای سیستم مالی سنتی و شرکت‌های بزرگ فناوری فراهم می‌کنند، مانند DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) یا NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض).

تفاوت بیت کوین و آلت کوین

منصفانه است که بگوییم بیت کوین دارای اصول سرمایه گذاری بهتری نسبت به اکثریت قریب به اتفاق آلت کوین‌ها است. بیت کوین بیشترین خرید، نگهداری و معاملات بازار را در اختیار دارد. ارزش مارکت بیت کوین معمولاً بیش از ۵۰درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. بیت کوین با حجم معاملات روزانه چند ده میلیارد دلاری، نقد شوندگی بسیار بالایی دارد.

برای هر جایگزین بیت کوین، احتمال زیادی وجود دارد که در نهایت محو شود، مگر اینکه حرفی برای گفتن و در واقع یک مورد عملی قوی برای ساختن داشته باشد. بسیاری از آلت‌کوین‌ها برای آزمایش ایجاد شده‌اند، اما حتی آلت‌کوین‌هایی که فاندامنتال‌های قوی‌تری دارند، در رسیدن به بیت کوین مشکل خواهند داشت. در تمام این مدت، محبوبیت و تقاضای بیت کوین همچنان در حال رشد است.

بحث در مورد اینکه چگونه می‌توان بیت کوین را به عنوان یک سرمایه گذاری دید، وجود دارد، اما در نهایت برخی سرمایه گذاران بیت‌کوین را راهی برای ذخیره ثروت می‌دانند و به افزایش پذیرش آن به عنوان ارز پرداخت اشاره می‌کنند. علاوه بر این، به دلایل متنوعی از جمله منحصر بفرد بودن، محدودیت تعداد واحدهای بیت کوین، حفظ حریم خصوصی کاربران آن و تکنولوژی زیربنایی این شبکه، تقاضای فزآینده‌ای برای بیت کوین در بین سرمایه گذاران فردی و نهادی وجود دارد.

در نتیجه، علاقه بیشتر به سرمایه گذاری در آن باعث ایجاد اعتبار و پذیرش بیت کوین در دراز مدت می‌شود. یکی دیگر از عوامل موثر در تسلط بیت کوین بر سایر آلتکوین‌ها این است که بیت کوین دارای سابقه کافی برای نشان دادن توانایی مقاومت در برابر سقوط بازار است. با این‌حال، برخی آلت‌کوین‌ها نیز دارای برتری‌هایی نسبت به بیت کوین هستند. از معروف‌ترین آن‌ها اتریوم است که رتبه دوم بازار را در اختیار دارد و پلتفرمی برای غیرمتمرکزسازی همه چیز است. اگر بیت کوین ساختار مالی را غیرمتمرکز کرد، اتریوم علاوه بر آن، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و بسیاری از ساختارهای مشابه دیگر را غیرمتمرکز ساخت.

با سرمایه کم خرید بیت کوین بهتر است یا آلت کوین؟

هنگامی که قیمت بیت کوین بالا می‌رود، آلت کوین‌ها نیز تمایل به بالا رفتن دارند و زمانی که بیت کوین سقوط می‌کند، آلت کوین‌ها نیز تمایل به سقوط دارند. اما میزان افزایش و کاهش قیمت آلت کوین‌ها بیشتر است و آن‌ها نسبت به بیت‌کوین بی ثبات‌تر هستند. با این حال، برخی از سرمایه گذاران در بازاری که بیت کوین در آن نزدیک به بالاترین رکورد معامله می‌شود، روند صعودی آلت کوین‌ها را مشاهده می‌کنند!

فیلیپ بخازی، مدیر عامل شرکت کریپتوفایننس XBTO می‌گوید:

«با افزایش قیمت بیت کوین تا یک نقطه خاص، پول از بیت کوین به آلت کوین‌ها سرازیر می‌شود. البته سرمایه گذارانی که می‌خواهند به خرید در آلت کوین‌ها تنوع دهند، باید خطرات مرتبط با این دارایی‌های دیجیتال را در نظر بگیرند.»

همچنین بخازی می‌گوید:

«از آنجایی که آلت کوین‌ها پر ریسک‌تر از بیت کوین هستند، بهتر است به دنبال آن‌هایی باشید که کیفیت بالایی دارند و دارای پایه‌های قوی هستند. سرمایه گذاران ریسک گریز باید به دنبال آلت کوین‌هایی باشند که نوید استفاده گسترده در آینده را دارند و اندازه ارزش بازار خود و بزرگی نوسانات قیمت را در نظر بگیرند.»

نیک ساپونارو، مدیر عامل Divi Project، یک استارت آپ بلاک چین نیز در این باره می‌گوید:

«نوسانات همیشه یک مشکل در طبقه دارایی‌های نوپا از جمله ارزهای دیجیتال است. بنابراین سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی با بنیاد قوی و هدفمند، در بلند مدت شاید استراتژی موفق‌تری باشد.»

در نتیجه اینکه با سرمایه کم خرید بیت کوین بهتر است یا آلت کوین، بستگی به شرایط و استراتژی شما و روند بازار دارد. اگر ریسک پذیری بالایی دارید شاید خرید آلت کوین بیشتر مناسب شما باشد. اما اگر به دنبال خرید یک دارایی کم ریسک‌تر در این بازار هستید، هم اکنون بیت کوین مطمئن‌ترین است. راه سوم نیز تلفیقی از این دو روش است. بخشی از سرمایه را به خرید بیت کوین و بخشی دیگر به خرید آلت کوین اختصاص داده شود.

در این بین سنجش شرایط بازار نیز می‌تواند مفید باشد. اگر در شروع زمستان بازار باشیم شاید هیچ‌کاری نکردن بهترین گزینه باشد. اما اگر روند صعودی تازه شروع شده است، احتمالاً ابتدا خرید بیت کوین و سپس خرید آلت کوین بهترین راه باشد. اگر هم بیت کوین روند صعودی خود را به اتمام رسانده و همچنان بازار رونق دارد خرید آلت کوین احتمالاً بهترین راه باشد.

کدام آلت کوین‌ها برای نگهداری بلند مدت مناسب هستند؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید آلت‌کوین‌ انواع متفاوتی دارد. از آن‌هایی که پلتفرمی محسوب می‌شوند مثل اتریوم، بایننس کوین، کاردانو و … ، آن‌هایی که در فضای اوراکل‌ها فعالیت می‌کنند مانند چین لینک، بندپروتکل و … ، دسته‌های فعال در وب ۳ مانند پولکادات، فایل کوین و … ، میم کوین‌ها مانند دوج کوین، شیبا اینو و … ، تا آن‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند مانند گراف و سینگولاریتی نت و بسیاری آلت‌کوین‌های فعال در دیگر زمینه‌ها.

اما از بین تمام آلت‌کوین‌ها، آن‌هایی برای نگهداری بلند مدت مناسب‌تر هستند که کپی شده از دیگر پروژه‌ها نباشند، هدف به خصوصی را دنبال می‌کنند، دارای تیم توسعه قوی هستند، جامعه کاربری و محبوبیت بالایی دارند و مدتی از حضور فعال آن‌ها در بازار می‌گذرد.

جمع بندی

خرید ارز دیجیتال چه بیت کوین باشد و چه آلت‌کوین و چه سرمایه زیاد باشد و چه کم، قبل از هر چیز به دانش نیاز دارد. تمام فاکتورهای گفته شده در پاراگراف قبل، از جمله بررسی تیم پروژه، اهداف و … ، در دانشی به‌نام «تحلیل فاندامنتال» خلاصه می‌شود. شما با دانستن تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال به‌راحتی می‌توانید یک پروژه رمزارزی را از لحاظ بنیادی بررسی کنید و متوجه شوید که آیا ارز دیجیتال مورد نظر شما ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. مجموعه صرافی آنلاین ارز دیجیتال بیتشال علاوه بر فراهم آوردن بستری برای خرید ارز دیجیتال و فروش آن، با بیش از صدها مقاله اختصاصی، چراغ راه شما در این مسیر است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا