به گزارش تجارت امروز؛ لابیها برای پس گرفتن استیضاح فاطمی امین این بار جواب نداد و وزیر محبوب دولت رئیسی دوباره کارش به مجلس افتاد. او امروز باید از فعالیت خود در مجلس دفاع کند و رای اعتماد مجدد از مجلس بگیرد. واگرنه همین امروز او باید از ساختمان سمیه برود.
اما در جلسه استیضاح وزیر صمت چه میگذرد و موافقان و مخالفان استیضاح درباره او چه میگویند؟
محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور؛ سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.
اگرچه موافقان وزیر صمت در مجلس و دولت، تلاش بسیاری برای پس گرفتن امضاهای استیضاح انجام دادند، اما چیزی که این بار کار فاطمی امین را دشوار کرده است، ماجرای توزیع ۵۵ خودروی شاسی بلند در میان نمایندگان مخالف او در سال ۱۴۰۱ بوده است. این خبر را دو روز گذشته احمد علیرضابیگی نماینده تبریز اعلام کرده بود که با واکنشهای بسیاری مواجه شد و اولین واکنش تکذیب این خبر بود.
اما روز گذشته علیرضابیگی به تجارتنیوز خبر داد که مدارک و مستندات توزیع این تعداد خودرو به نمایندگان را به دست دادستانی رسانده و این مساله در حال راستیآزمایی و بررسی است.
موسوی لارگانی، نماینده موافق استیضاح در این جلسه تاکید کرد که این هندوانه در بسته تو زرد درآمد. فاطمی امین دهها نفر را از بیرون وزارتخانه آورد. بروید ببینید چه بلایی بر سر چارت اداری وزارت صمت آورده است.
او تاکید کرد که لیست بلندی از رانتها از وزارت صمت در اختیار ما است.
رسولینژاد، دیگر نماینده موافق استیضاح هم بر عملی نشدن وعدههای خودرویی وزیر صمت تاکید کرد و گفت: قطعهساز هر قیمتی که بخواهد اعلام میکند. به وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو تاکنون عمل نشده است. آقای فاطمی اعلام کند این جزو کدام برنامه ایشان است؟
او به موانع ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد و گفت: آقای وزیر گفتند که برخی دستگاهها نمیگذارند که خودرو ارزان شود. امروز اعلام کنند که این نهادها دقیقا چه کسانی هستند.
او با گلایه از برنامه فاطمی امین گفت: در استیضاح قبلی آقای فاطمی امین اعلام کرد برنامه دارم چطور ممکن است یک وزارت خانه در کمتر از ۴۸ ساعت برنامه بدهد؟
مساله خودرو و قیمت آن مهمترین موضوع مخالفت نمایندگان برای ادامه حضور وزیر صمت در سمت کنونی است. پ
الله وردی، دیگر نماینده موافق استیضاح هم به وضعیت وضعیت فعلی خودروسازی اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی صنعت خودروسازی، سرمایه ملی را به هدر میدهد. وزیر باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه منافع خودروسازان را. اما جناب وزیر در اختیار دو خودروساز کشور است. ۷۰ درصد آلودگیهای کلانشهرها مربوط به خودروها است.
او به لابی گسترده دولت برای ابقای وزیر صمت در این سمت اشاره کرد و گفت: چطور میشود وقتی استیضاح وزیر مطرح میشود، دولت سه لایحه دو فوریتی میآورد؟ آقای فاطمی امین توان اداره وزارتخانه را ندارد. قحط الرجال که نیست رئیس جمهور باید مدیری را بگذارد که بتواند این وزارت خانه را مدیریت کند.
هاجر چنارانی، نماینده موافق استیضاح هم فاطمی امین را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و اعلام کرد: میگویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم. بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. شوراهای زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است.
او با اشاره به تلاشهای لحظه آخر دولت برای ابقای فاطمی امین در این پست گفت: اگر لایحه دو فوریتی داشتید چرا یک سال پیش ارسال نکردید؟ اشاره این نماینده مجلس احتمالا به طرح دو فوریتی تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی است که قرار بود به زودی در مجلس بررسی شود که هنوز نشده است.
صدیف بدری، نماینده موافق استیضاح هم به فرصت قبلی مجلس به فاطمی امین اشاره کرد و گفت: فاطمی امین در بیست ماه گذشته خیلی از فرصتها را از دست داد. سه ماه به وی وقت دادیم. متاسفانه وزیر صمت در حوزههای وظایف خود به ویژه خودرو هیچ کاری انجام نداد و با سوءمدیریت باعث تشدید مشکلات شد. وزارت صمت باعث رشد تورم شد.
تیرماه گذشته پیشنهاد استیضاح وزیر صمت به مجلس رفت. اما دولت با پیشنهاد لایحه تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی این استیضاح را به تعویق انداخت. در نهایت استیضاح فاطمی امین با چند ماه فاصله انجام شد که لابیهای گسترده وزیر سبب شد که او بتواند دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرد.
او با اشاره به رویدادهای پیشین تاکید کرد: آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟ در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطمترین بازار، حوزه خودرو است. فاطمیامین در ۲۰ ماه گذشته خیلی از فرصتها را از دست داد. آیا این وضعیت ناشی از نفوذ مافیا و هدایت آنها نیست؟ وقتی هیچ اثری از ثبات قیمت و کیفیت خودرو نیست، وقتی مردم نتایج آمار شما را نمیبینند اینها چه سودی دارد؟
صیف بدری به مساله واردات خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: آقای وزیر شما مگر براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید؟
اما عدم واردات خودرو تنها ضعف مطرح شده فاطمی امین در این حوزه نیست. کیفیت پایین خودروها و افزایش آمار تلفات و مرگ و میر چیز دیگری است که در این جلسه به آن اشاره شد. صیف بدری در این مورد گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره میکنید، اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودروی تولیدی و ثبات قیمت نیست، آیا میدانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جادهها و در اثر تصادف جان خود را از دست میدهند؟ آیا میدانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحتهای مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه میشوند؟ و آیا میدانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینههای تصادفات میشود؟! آقای وزیر آیا میدانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها میکاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد کرده و خودروسازان مونتاژکار هستند.
حضرت پور، نماینده موافق استیضاح هم فاطمی امین را وزیر ضدمحرومان خواند و گفت: ما وزیر ضدمحرومان را استیضاح میکنیم. سخنگوی شما با چه جراتی استیضاح شما را رانت ندادن به مجلس اعلام کرده است؟ اگر وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و آتش میزنند. چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون تومان کاهش داد در صورتی که تا زمان اعلام وصول قیمتها افزایش مییافت. اگر استیضاح پارسال انجام میشد امروز وضعیت کشور اینطور نبود!
ماجرای خودروهای شاسی بلندی که فاطمی امین به مجلسیها داده، موضوع امروز اظهارات نمایندگان هم بود. همزمان با شروع جلسه استیضاح فاطمی امین در مجلس، خبرگزاری فارس «تفاهمنامه مجلسیها برای دریافت خودروی شاسی بلند» را تایید کرد و خواستار برخورد نهادهای نظارتی با این رانت شد.
حالا این موضوع امروز در مجلس مطرح بود. سید غنینظری خانقاه، موافق استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر باید یکی را انتخاب کند. نمایندگان محترم اگر به ادامه وضع موجود رای بدهیم کسی برای شما تره هم خرد نمیکند. او خطاب به دیگر نمایندگان گفت:شما نماینده مردم هستید یا دولت؟ کسانی که وضعیت را گل و بلبل خطاب میکنند بین مردم نیستند و نمیدانند پراید به چه قیمتی رسیده است. فرستادن لایحه دوفوریتی در آستانه استیضاح توهین به مردم است. نمایندگان محترم اگر استیضاح رای نیاورد شما هم رای نخواهید آورد.
او به ماجرای استیضاح بار قبل وزیر صمت در مجلس اشاره کرد و گفت: نمایندگان محترم به یاد دارید که رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند، اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی میکنند، اقدام میکنید
سارا فلاحی، نماینده موافق استیضاح با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت خودروها میلیاردی نمیشود. شما در کمیسیون صنایع گفتید کارهای نیستید! آقای فاطمی امین اگر کارهای نیستید چرا بر صندلی این وزارت خانه تکیه کردید؟ دست در جیب مردم کردند و میخواهند قسر در بروند.
او به وعده افزایش تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده ۴۰ درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت میکنید، این چه تولید ملی است که هر زمان دشمنان این ملت فتلیه تحریم را بالا میکشند، بازار شما زیر و رو میشود. نمایندگان محترم بخشی از این وضعیت و ناکارشناسیها ناشی از مصلحت اندیشی ما است.
کسانی که مردم را به این باور رساندند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیدهاند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا میدانند تا ما باور کنیم آنها در مقابله با مافیا قرار گرفتند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بیخاصیت سر به فلک کشیده است. امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.
امروز اگر به درستی تصمیم نگیریم، قطعا مرگ مجلس را رقم زدیم، چون مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیبهای آنها خالی شده، امروز خودرو و بازار خودرو به یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی تبدیل شده است.
پس از ارائه توضیحات موافقان استیضاح وزیر صمت، نوبت به فاطمی امین رسید که از خود در مجلس دفاع کند. او در دفاع از خود و در توضیح توزیع ۷۵ یا ۵۵ خودروی شاسی بلند در میان نمایندگان مجلس گفت: چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط میشود به این استیضاح ربط داده میشود؟
او در ادامه نماینده افشاکننده این موضوع را خطاب قرار داد و گفت: آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب میکنید. در چند روز گذشته هرجا میروم به من نگاه سنگین دارند چرا با آبروی مردم بازی میکنید؟! فاطمی امین به فساد آلوده نشده است. ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم میشود آیا این جنگ روانی نیست؟
این گفتههای فاطمی امین در حالی است که میان آنچه برخی از رسانهها در تایید این موضوع عنوان کرده و آنچه فاطمی امین میگوید تضاد وجود دارد.
فاطمی امین در جلسه تاکید میکند که ماجرای تخصیص خودروی شاسی بلند مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ و دولت روحانی است. بر اساس ادعای فاطمی امین، رابطهای میان یکی از بخشهای مجلس و یکی از شرکتهای خصوصیسازی داخلی -که متخلف است- وجود داشته است. اتفاقی افتاد و دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که نمایندگان خودرو بگیرند. هیات رئیسه بررسی کرد و کار را متوقف کرد. با این کار از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند داده میشود؟
او دست مافیای خودرو را در این کار دخیل دانست و گفت این شرکت خصوصی خودروساز میلیاردها تومان در فضای مجازی و رسانهها هزینه کرده که وزیر صمت را بزند. این مافیای خودرو است. به نظر میرسد که منظور فاطمی امین از این شرکت خودروساز، شرکت بهمن موتور است که واردات خودروهای فیدیلیتی و دیگنیتی را بر عهده دارد.
فاطمی امین به لابیهای گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: این روزها تیتر میزنند لابیهای آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا میخورد؟!
او به متنقدات عدم واردات خودرو هم جواب داد و گفت: اگر سالهای گذشته واردات خودرو متوقف نمیشد و میزان تولید کم نمیشد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریمها میزان تولید خودرو کاهش پیدا میکند.
او به مساله افزایش قیمت خودرو در بازار هم اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بخاطر افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عدهای بخاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار میآیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است.
او به انتقادات درباره واردات خودرو هم اشاره کرد و گفت: ما با پیچیدگیهای زیادی درمورد واردات خودرو مواجه هستیم، برخی قوانین مربوط به سال ۷۱ است! خودرویی مدتها در گمرک است و اجازه ورود نمیدهند بخاطر کمربند صندلی عقب! ما در صنعت خودرو مافیا داریم این مافیا تهدید میکند!
انتهای مطلب/ی.ن