صنعت

بهترین فولاد ضد سایش (هاردوکس) چیست؟

فولاد هاردوکس با نام تجاری فولاد مقاوم در برابر سایش تولید شده است و توسط SSAB، یک شرکت فولاد سوئدی به تولید رسیده‌اند. در واقع اینکه بهترین فولاد ضد سایش (هاردوکس) چیست؟ وابسته به نوع، گرید و کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود. فولاد هاردوکس به دلیل استحکام، چقرمگی و مقاومت بالا در برابر سایش مطرح شده اند که از این قبیل محصولات برای کاربردهای سخت در صنایعی مانند معدن، ساخت و ساز و… استفاده می‌کنند.

معمولاً برای تولید سطل، بدنه کامیون کمپرسی، سنگ شکن، ناودان و سایر تجهیزاتی که دچار سایش و پارگی شدید می شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد هاردوکس در گریدهای مختلفی موجود هستند که هر کدام برای سطوح خاصی از سختی، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش طراحی شده اند. در واقع برای شناخت اینکه بهترین فولاد ضد سایش کدام است تنها باید با انواع گرید این ورق های فولادی آشنایی پیدا کنید، چرا که هر یک از این محصولات فولادی تنها در مکان‌های خاص و تعریف شده‌ای مناسب استفاده هستند.

استاندارد ورق هاردوکس

ورق هاردوکس از استانداردهای بین المللی مختلفی برای ساخت پیروی می‌کنند، از جمله این استاندارد های ثبت شده عبارتند از:

ASTM A۵۱۴: این مشخصات استاندارد صفحات فولادی آلیاژی با بازده بالا، کوئنچ شده و تمپر شده مناسب برای جوشکاری را پوشش می‌دهند. همچنین در نظر داشته باشید که تعیین سطح جوشکاری ورق هاردوکس بر اساس گرید آن مشخص می‌شود.

EN ۱۰۰۲۹: این استاندارد اروپایی، تلورانس‌هایی را در ابعاد و شکل برای صفحات فولادی نورد گرم مشخص می کند.

ISO ۴۹۵۲: این استاندارد بین المللی مشخصات فنی فولاد مقاوم در برابر خوردگی، را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی SSAB: SSAB مشخصات فنی خاص خود را برای محصولات فولادی همچون ورق هاردوکس دارند.

انواع ورق هاردوکس با گریدهای مختلفی مانند هاردوکس ۴۰۰، هاردوکس ۴۵۰، هاردوکس ۵۰۰ و هاردوکس ۶۰۰ موجود هستند که هر کدام دارای سطوح مختلف استحکام، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش هستند. مشتریان می‌توانند بر اساس نیازها و کاربردهای خاص خود درجه مناسب را انتخاب کنند.

بهترین فولاد ضد سایش (هاردوکس) چیست؟

انواع گرید ورق هاردوکس

انواع ورق هاردوکس دارای گرید‌های مختلفی هستند که هر یک سطوح مختلفی از سختی، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش را مشخص می‌کنند. در ادامه انواع گرید ورق ضد سایش را معرفی کرده‌ایم:

انواع ورق هاردوکس در چندین درجه مختلف موجود هستند که هر کدام سطوح مختلفی از سختی، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش را ارائه می‌دهند. در اینجا برخی از نمرات ورق Hardox معرفی نموده‌ایم:

هاردوکس ۴۰۰: این گرید دارای سختی اسمی۴۰۰ HBW (سختی برینل، ولدوکس) است و برای کاربردهایی که مقاومت در برابر سایش مورد نیاز است، مناسب هستند.

هاردوکس ۴۵۰: این ورق نیز دارای سختی اسمی ۴۵۰ HBW است که در مقایسه با ورق هاردوکس گرید ۴۰۰ دارای درجه سختی و مقاومتی بالاتر هستند و عمده کاربرد این محصولات برای استفاده در صنایعی است که در معرض سایش شدید قرار دارند.

هاردوکس ۵۰۰: هاردوکس ۵۰۰ دارای سختی اسمی ۵۰۰ HBW است و سختی و مقاومت در برابر سایش را حتی بیشتر می‌کنند. در واقع این ورق‌های فولادی برای کاربردهایی که مقاومت در برابر سایش شدید را نیاز دارند، مانند تجهیزات معدن و سنگ شکن، مناسب هستند.

هاردوکس ۵۵۰: این گرید ورق ضد سایش، تعادلی بین سختی، چقرمگی و مقاومت در برابر سایش را ارائه می‌دهد. برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالا و جوش پذیری خوب را دارند مناسب هستند.

هاردوکس ۶۰۰: هاردوکس ۶۰۰ دارای سختی اسمی ۶۰۰ HBW است که آن را به سخت ترین درجه در محدوده هاردوکس تبدیل‌ می‌کند. در کاربردهایی که مقاومت در برابر سایش شدید مورد نیاز است، مانند تجهیزات معدن‌کاری سنگین و تخریب استفاده می‌شوند.

این‌ها تنها چند نمونه از گرید‌های ورق هاردوکس موجود در بازار هستند. هر درجه دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و برای برآورده کردن الزامات برنامه‌های مختلف طراحی شده اند. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق در مورد هر درجه خاص از ورق هاردوکس با کارشناسان متخصص در این زمینه قبل از خرید مشورت کنید و مناسب ترین ورق را خریداری کنید.

انواع فولاد ضد سایش با کاربرد گوناگون در صنایع در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مخصوص به خودشان هستند. عواملی مانند درجه سختی، وزن واحد، نوسانات قیمت بازار آهن آلات و … در نرخ فولاد مقاوم به ضربه و سایش و قیمت ورق ضد سایش ck۴۵ و st۵۲ تاثیرگذار است.

منبع مقاله بهترین فولاد ضد سایش : www.ahanpro.com

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا