خودرو

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

خودروی شاهین سایپا ظاهری نسبتا زیباتر از بقیه محصولات این شرکت دارد و تولید آن از سال ۱۳۹۹ آغاز شد، در تجارت امروز به بررسی مشخصات خودروی شاهین و امکانات آن می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ در تیر ماه سال ۱۳۹۷ سایپا از خودروی «رهام» در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد و بارها و بارها خاطرنشان کرد که برای طراحی چهره این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته شده است.

در آخر با توجه به پیشنهادات برخی پژوهشگران ایرانی و گروهی از حامیان محیط زیست سایپا تصمیم گرفت به منظور حمایت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی اسم این خودرو را تغییر دهد و نهایتا در اسفند ۱۳۹۸ نام این خودرو از «رهام» به «شاهین» تغییر پیدا کرد.

معرفی خودرو شاهین سایپا

سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همان شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک.

سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی هم افتاده است تا جایی‌که حتی سایپا گفته که شاهین در تست‌های تصادف موسسه ایمنی euroNCAP توانایی کسب ۳ ستاره ایمنی را دارد؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است.

سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM۱۶ برلیانس به بازار بفرستد، اما بعد‌ها تصمیمش را عوض کرد و موتور M۱۵-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد. این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده، ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو ۵، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان آنرا یک موتور کاملا جدید محسوب کرد.

سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان ۹۹ تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد. در شاهین اس، سایپا ۴ آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود.

مشخصات کلی خودرو شاهین

طول ۴۴۴۶
عرض (بدون در نظر گرفتن آینه ها) ۱۷۷۱
ارتفاع ۱۴۹۰
فاصله دو محور عقب و جلو ۲۶۵۰
وزن ۱۲۷۸
ظرفیت صندوق عقب (لیتر) ۴۲۰

مشخصات فنی ماشین شاهین

نوع گیربکس ۵ سرعته دستی
نوع موتور M۱۵ Turbo Charger
حجم موتور (cc) ۱۴۹۷
حداکثر قدرت (hp/۵۰۰۰rpm) ۱۱۰
حداکثر گشتاور (Nm/۲۵۰۰rpm) ۱۷۸
استاندارد آلایندگی یورو۵
ظرفیت باک (لیتر) ۴۷
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵R۱۵
نوع فرمان برقی
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی
ترمز دستی مکانیکی

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

طراحی داخلی خودرو شاهین

طراحی داخلی شاهین نیز در نوع خود (دنده‌ای و اتومات) و در مقایسه با بسیاری از تولیدات دیگر این شرکت، جذاب و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. طراحی تقریبا زیبای کنسول میانی داشبرد به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن، جلوه‌ای چشم‌نواز و تقریبا همه‌پسند از فضای داخلی شاهین به نمایش می‌گذارد. سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه احتمالا چندان مرغوب نیست، اما نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا و ساینا، باکیفیت‌تر است.

حضور چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط در این خودرو با محدودیت خاصی مواجه نیست. صندوق عقب سایپا شاهین نیز حدود ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب کاربران قرار داده و حجم آن جهت مسافرت‌های خانوادگی کاملا قابل قبول و مناسب خواهد بود.

به طور کلی طراحی داخلی سایپا شاهین در نوع خود جذاب و کاربردی به نظر رسیده و می‌تواند نظر مشتریان این بخش بازار را تا حد زیادی به خود جلب کند.

معایب خودرو شاهین

شاهین در دو تیپ پایه (s) و فول آپشن (g) معرفی شده است. مدل پایه فاقد سانروف، سامانه تهویه خودکار، سیستم مولتی مدیا و دکمه­‌های روی فرمان است.

۱ – پیشرانه کم بازده

کافی است نگاهی به بازدهی خودرو‌های توربوی امروزی بیاندازیم تا مشخص شود این پیشرانه از نظر بازدهی در چه وضعیتی قرار دارد. برای مثال هوندا سیویک مدا ۲۰۲۲ با موتور ۱.۵ لیتری توربو می­تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید کند، این در حالیست که حداکثر توان موتور شاهین با همین حجم، ۱۱۰ اسب بخار است.

شاهین از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ (پیشرانه مورد استفاده در تیبا و ساینا) بهره می­برد که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو را به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می­کند. در واقع استفاده از موتور توربو به دلیل افزایش بازدهی موتور است.

معمولا طراحان موتور، با استفاده از توربوشارژر می­توانند خودرویی تولید کنند که با حجم موتور و مصرف سوخت کمتر، توان بیشتری تولید کند. از سوی دیگر استفاده از ۴ سوپاپ در هر سیلندر بازدهی موتور را افزایش می­دهد. استفاده همزمان از سیستم توربوشارژر و ۲ سوپاپ در هر سیلندر (که تقریبا منسوخ شده است) به نوعی تناقض در هدف طراحی است که سایپا آن را انجام داده است.

در ابتدا قرار بود سایپا از موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس استفاده کند، ولی به دلیل تحریم­ها موفق به این کار نشد. در ادامه سایپا به سراغ موتور EF۷ ایرانخودرو رفت، اما باز هم به نتیجه نرسید. در نهایت تصمیم اتخاذ شده استفاده از موتور تیبا با اضافه کردن توربوشارژر بود. این در حالیست که همین شرکت در سال ۱۳۸۴ اقدام به تولید خودروی ریو می­کرد که ۱۷ سال پیش با همین حجم پیشرانه و با یک موتور ۱۶ سوپاپ ۹۷ اسب بخار تولید می­کرد.

از سوی دیگر استفاده از توربوشارژر حساسیت موتور به ویژه نسبت به کیفیت سوخت را بالا برده و هزینه ­های تعمیر و نگهداری آن را افزایش می­دهد و همینطور پیشرانه ۸ سوپاپ شاهین که به سیستم پرخوران نیز مجهز شده است.

سر و صدای زیادی در دور موتور‌های بالا در کابین خودرو ایجاد میکند که در مقایسه با رقبا باید گفت شاهین حرف چندانی در این زمینه ندارد، برای نمونه دنای معمولی با یک موتور ۱.۷ لیتری توان بیشتری ایجاد می­کند، شتابگیری بهتری در شروع حرکت دارد و همینطور دردسر‌های یک موتور توربو را هم با خود یدک نمی­کشد. البته در دور‌های بالا خودروی شاهین بخاطر در مدار قرار گرفتن توربو شتاب گیری بهتری نسبت به خودرویی مثل دنا یا ۲۰۷ دارد.

۲ – قابلیت اطمینان

برخی از مالکین شاهین گزارش­هایی در مورد خرابی­های زودهنگام و کیفیت متریال در بعضی از قطعات این خودرو را ارائه کرده اند. این در حالیست که زمان زیادی از عرضه شاهین به بازار نمیگذرد و اکثر نمونه­‌ها دارای کارکرد خیلی زیادی نیستند. برای مثال خرابی گیربکس، توربو، بخاری، سیستم تعلیق، سر و صدای کمک فنر‌ها و کیفیت رنگ از جمله این گزارشات بوده است.

بخش اعظم این مشکلات به کیفیت پایین قطعات و بخشی هم به اشکالات طراحی مربوط باشد. تقریبا همه خریداران خودرو‌های ایرانی جدید اتفاق نظر دارند که کیفیت خودرو‌های داخلی حتی در مقایسه با سال­های نه چندان دور افت داشته است، اما به نظر می­رسد وضعیت شاهین در این رنج قیمتی تاحدودی بدتر هم باشد.

۳- دید عقب

علیرغم ظاهر جلوی خودرو، نمای عقب خودرو چندان زیبا و متناسب نیست، صندوق عقب در ارتفاع نسبتا زیادی قرار گرفته است و همین ارتفاع دید عقب را محدود کرده است، اگرچه این ایراد با وجود سنسور و دوربین عقب تا حدی جبران می­ شود.

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

۴ – فقدان سامانه کنترل پایداری

امروزه در تمام دنیا سامانه کنترل پایداری یک ضرورت به حساب می­آید. وجود این سامانه به پایداری بهتر خودرو در پیچ­ها کمک می­کند و امنیت بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌نماید. کم لطفی نسبت به مسائل ایمنی از سوی خودروسازان داخلی نکته جدیدی نیست، اما با توجه به پیشرفت­های به وجود آمده در بحث ایمنی خودرو‌های روز دنیا و ادعای سایپا در رابطه با ایمنی شاهین، جای خالی این سامانه کاملا احساس می­شود.

به نظر می­رسد تارای ایران خودرو با توجه به تجهیز به این سامانه وضعیت بهتری داشته باشد. البته در صورت نصب سیستم کنترل پایداری احتمالا باید انتظار می­داشتیم سایپا توجه به زاویه پیچش در پیچ را نیز به همراه توجه به زاویه تصادف در دستور کار رانندگان شاهین قرار می ­داد.

تفاوت شاهین G و شاهین S

تفاوت شاهین G و شاهین S در یک جمله خلاصه می‌شود؛ شاهین G همان نسخه آپشنال مدل‌های معمولی است وگرنه از لحاظ فنی هیچ فرقی بین این دو خودرو وجود ندارد. سایپا از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت شاهین G را با امکانات بیشتری مثل سقف سانروف و مانیور به بازار بفرستد که همین چندتا آپشن باعث شده در بازار ۱۰ تا ۱۵ میلیون گران‌تر از نسخه‌های معمولی یا همان شاهین S معامله شود. در بازار مدل‌های دست‌دوم تقریبا همین تفاوت قیمت در ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها به‌چشم می‌خورد.

شاهین G چه آپشن‌های بیشتری دارد؟

شاهین G نسبت به شاهین S از آپشن‌های بیشتری برخوردار است و می‌توانیم این امکانات را در چهار بخش بررسی کنیم. از نظر ظاهری شاهین G سانورف مجهز شده و این را باید اولین آپشن درمقایسه با شاهین S بدانیم. سیستم تهویه اتوماتیک که روی نسخه‌های ابتدایی شاهین (یعنی همان شاهین S) وجود داشت، حالا حذف شده و این آپشن هم فقط در نسخه آپشنال یا همان شاهین G دیده می‌شود.

از طرفی اضافه شدن مانیتور به داشبورد و دکمه‌های کنترلی روی فرمان دیگر آپشن‌هایی محسوب می‌شوند که سایپا روی نسخه‌های آپشنال قرار داده و در شاهین S خبری از آن‌ها نیست. به‌جز همین چند‌تا آپشن و چیز‌هایی مثل کنسول وسط داخل اتاق، فرق زیادی بین شاهین G و شاهین S وجود ندارد و از نظر مشخصات فنی تفاوتی باهم ندارند.

مثلا هر دو مدل از موتور M ۱۵ معروف سایپا که البته به سیستم توربوشارژ مجهز شده، بهره می‌برند و در سایر آیتم‌های فنی مثل مصرف سوخت و حداکثر سرعت و … تفاوتی ندارند.

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

مزایای ماشین شاهین سایپا

شاهین از آن دسته از خودرو‌هایی است که هنوز چندان در خیابان قابل رؤیت نیست. چراکه هنوز سایپا در تیراژ بالا آن را به بازار عرضه نکرده است، ما در این قسمت قصد داریم تا به بررسی ۵ مورد از مهم‌ترین مزایا شاهین بپردازیم.

۱. امنیت بالا و مطمئن در ردیف مهم‌ترین مزایا شاهین

شاهین از جمله معدود خودرو‌های ایرانی است که برای تست ایمنی و تصادف در اختیار مؤسسه معتبر اروپایی euroNCAP قرار گرفته است. مؤسسه انکپ در ردیف معتبرترین مؤسسات ارزیابی ایمنی خودرو در کل دنیا به شمار می‌رود. بسیاری از کمپانی‌های معروف خودروسازی در دنیا، خودرو‌های تازه تولید شده خود را در اختیار این مؤسسه قرار می‌دهند تا آزمون‌های مختلف امنیت را روی آن انجام دهند.

سایپا نیز خودرو شاهین را برای انجام تست‌های ایمنی به این مؤسسه فرستاده است. در جریان این بررسی‌ها، شاهین موفق به کسب ۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن شد که به‌نوعی نمره قبولی برای آن به شمار می‌رود. هر چند که با استاندارد‌های روز دنیا برای ایمنی خودرو هنوز فاصله زیادی دارد؛ بنابراین یکی از مزایا شاهین را می‌توان امنیت بالای آن دانست. کسانی که آشنایی خوبی با بازار خودرو در کشور ما دارند، به‌خوبی می‌دانند که این حرکت سایپا چندان مسبوق به سابقه نیست.

۲. استاندارد مصرف سوخت عالی

سیستم‌های سوخت‌رسانی شاهین بر مبنای جدیدترین استاندارد بین‌المللی یعنی یورو ۵ طراحی شده‌اند که در نوع خود یکی از مهم‌ترین مزایا شاهین به شمار می‌رود. میزان مصرف سوخت این خودرو نیز در ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۶.۸ لیتر است که از این نظر تفاوت چندانی با سایر خودرو‌های مشابه داخلی ندارد.

با وجود اینکه مصرف سوخت شاهین حدود ۰.۲ لیتر کمتر از هفت لیتر رسیده است، اما این عدد معمولا در مقایسه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مصرف سوخت بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری یک خودرو را به خود اختصاص می‌دهد و طبیعی است که هر قدر این مصرف کاهش پیدا کند، تمایل برای خرید آن خودرو نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

۳. امکانات رفاهی خوب و مناسب

بعد از امنیت بالا، بدون شک مهم‌ترین مزایا شاهین را می‌توان در امکانات رفاهی و آپشن‌های آن خلاصه نمود. سایپا برخی از مهم‌ترین دستاورد‌های خود را در زمینه تجهیزات جانبی خودرو روی شاهین پیاده کرده است. در همین راستا برخی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی و امکاناتی که روی این خودرو نصب است، عبارت‌اند از:

  • ۲ ایربگ برای سرنشینان جلو
  • سان روف
  • سنسور عقب
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • استارت دکمه‌ای
  • دوربین دید عقب ماشین
  • سیستم ترمز ضد قفل و اضطراری
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب
  • سیستم مالتی مدیا هفت اینچی
  • سیستم هشدار دهنده برای جلوگیری از سرقت (ایموبیلایزر)
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • چراغ‌های اتوماتیک
  • آینه‌های برقی
  • صندلی با روکش چرم
  • سیستم پایش وضعیت باد تایر‌ها
  • سیستم GPS
  • صندلی عقب مجهز به نگهدارنده کودک

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

۴. سواری راحت و شتاب مناسب

از دیگر مزایا شاهین را سواری راحت آن می‌دانند. کسانی که تاکنون پشت فرمان این خودرو نشسته‌اند، اذعان می‌کنند که راننده کنترل بیشتری روی خودرو حتی در سرعت‌های بالا دارد و رانندگی با آن نسبتا راحت‌تر است. سواری راحت خودرو در شهر‌های شلوغی مانند تهران یک نعمت بزرگ برای رانندگان به شمار می‌رود که روزانه ساعات زیادی را پشت فرمان سپری می‌کنند.

در کنار این موضوع باید به شتاب مناسب خودرو اشاره کنیم که تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند به‌راحتی در جاده حرکت کند. فرمان جدیدی که روی شاهین نصب شده است، به دلیل برخورداری از دکمه‌های کنترلی نقش جدی در راحت‌تر شدن سواری این خودرو ایفا کرده است.

۵. طراحی خارجی و داخلی شایسته از مهم‌ترین مزایا شاهین

هر خودرو جدید ایرانی که روانه بازار می‌شود، انبوهی از انتقادات نسبت به طراحی ظاهری آن‌ها روانه شرکت‌های خودروساز می‌شود. اما به جرئت می‌توان گفت که شاهین یکی از خودرو‌هایی است که اکثر قریب به اتفاقل کارشناسان درباره طراحی ظاهری زیبای آن سخن به میان آورده‌اند. سایپا در طراحی خارجی این خودرو به‌خوبی توانسته‌اند با بهره‌گیری از خطوط شکسته و منحنی، طرح جذابی را به نمایش بگذارد.

دیگر مزایا شاهین مربوط به طراحی داخلی این خودرو است. مهندسی طراحی داخلی سایپا شاهین کاملا جدید است و هیچ‌گونه تقلیدی از سایر خودرو‌های داخلی و خارجی نیست. این نوآوری در نوع خود جای تحسین دارد؛ چرا که در سال‌های گذشته عادت داشتیم بسیاری از خودرو‌هایی که تازه رونمایی می‌شوند را نسخه‌ای کپی‌برداری شده از خودرو‌های خارجی ببینیم. از فرمان خودرو را دریچه‌های کولر، از صندلی‌ها گرفته تا داشبورد جلوی خودرو کاملا از نو طراحی شده است که این مسئله از در نوع خود در افزایش زیبایی شاهین تأثیر بسزایی داشته است.

قیمت کارخانه ماشین شاهین

جدیدترین قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۲، ۴۲۵,۱۶۶,۰۰۰ تومان می باشد.

داخل ماشین شاهین

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

عکس سانروف خودرو شاهین

مشخصات فنی شاهین سایپا + امکانات و تصاویر

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا