بانک

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

چک صیاد موضوع نسبتا جدیدی است که ممکن است برای بسیاری ناآشنا باشد. اما آگاهی داشتن از این واژه ی ناآشنا روزی لازم خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع که چک صیادی چیست و چگونه دسته چک صیاد بگیریم بپردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ پیش از هر چیز باید بگوییم از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ چک صیاد، جایگزینی برای دسته‌چک‌های قدیمی در تمام بانک‌ها شده است. تمام چک‌های صیاد صادرشده از بانک‌های مختلف به رنگ بنفش بوده و دارای یک کد‌ شناسه ۱۶ رقمی هستند. در ادامه ی ایم مطلب به معرفی چک صیادی و نحوه گرفتن چک صیادی خواهیم پرداخت.

همچنین عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است» در پایین آن‌ها درج شده است. مهم‌ترین وجه تمایز چک صیاد با چک‌های قدیمی کد یکتای ۱۶ رقمی آن است که استعلام حساب صادرکننده چک را برای دریافت‌کننده امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با چک صیادی و نکات مرتبط با آن آشنا شویم.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

چک صیادی چیست؟

سامانه صدور یکپارچه دسته چک (سامانه صیاد) از ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ توسط بانک مرکزی رونمایی شده است. هدف از راه‌اندازی سامانه صیاد کاهش آمار چک برگشتی، جلوگیری از صدور دسته چک برای افراد بدحساب، کنترل استعلام حساب صادرکننده‌ چک توسط گیرنده و در نتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات است. مهم‌ترین تفاوت چک صیاد با چک قدیمی در اعتبار آن است، در دسته چک‌های قدیمی چک اعتبار زیادی نداشت؛ هر فردی حتی با وجود چک برگشتی در سوابق خود درصورتی‌که با مسئول شعبه آشنایی داشت به‌راحتی دسته چک دریافت می‌کرد و می‌توانست با هر مبلغی و هر تعدادی چک بلامحل صادر بکند.

درصورتی‌که در چک‌های صیادی فرد باید حداقل دو سال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد و بانک نقشی در صدور دسته چک برای وی ندارد و فقط به‌عنوان واسطه درخواست صدور دسته ‌چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. درصورتی‌که فردی دارای چک برگشتی باشد تا زمانی که از سوابق خود رفع سوء اثر نکند، نمی‌تواند درخواست چک صیادی بکند. دلایل ذکرشده و مزایایی که در ادامه برای چک صیاد می‌خوانیم حاکی از اعتبار بالای چک صیادی دارند.

در این شیوه، دسته ‌چک‌های تمام بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شود که با هدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی، طراحی‌ شده و هویت اوراق بهادار را پیدا می‌کند. بر این اساس، دیگر دسته چک از سوی بانک‌ها صادر نمی‌شود بلکه متقاضی دسته ‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی می‌شود و صدور دسته‌ چک منوط به احراز صلاحیت متقاضی خواهد بود.

در سامانه صیاد امکان استعلام از پیشینه صادرکننده چک صیادی برای دریافت‌کننده وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها در این سامانه به شمار می‌رود و راهی است برای کاهش آمار چک‌های برگشتی. با اجرایی شدن صدور دسته ‌چک‌های جدید، ارتباط متقاضی دسته‌ چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر خواهد کرد. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه شده است. با راه‌اندازی این سیستم یکپارچه صدور چک، اطلاعات چک به ‌صورت آنلاین در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

تفاوت چک های صیادی با چک های قدیمی و مزایا و معایب آنها

نکته اول : اگر چکی در تاریخی مقدم به ثبت برسد و تاریخ مندرج در چک جهت وصول مبلغ ، تاریخ مؤخر باشد عملاً چک با توجه به وعده‌دار بودن ( مدت‌دار بودن ) فاقد وصف کیفری می‌شود و فقط از طریق حقوقی قابل وصول و پیگیری خواهد بود لذا چک‌هایی قابلیت پیگیری کیفری را دارند که تاریخ ثبت چک با تاریخ مندرج در چک (تاریخ صدور ) یکی باشد .

نکته دوم:  در چک‌های صیادی نوع ۲ در قسمت بابت حتما می‌بایست عنوان مشخص شود لذا باید دقت کرد که آنچه در این قسمت توسط صادرکننده درج و ثبت می‌گردد دقیقاً متناسب با خواسته و اراده طرفین باشد به‌عنوان مثال چنانچه در قسمت بابت قید گردد بابت قرض‌الحسنه و دارنده نیز دریافت این چک را با همین مضمون در سامانه تایید نماید در آینده ممکن است صادرکننده اقدام به مطالبه وجه چک از دارنده نماید بدین شرح که مبلغ چک بابت قرض بوده‌است  و یا اگر در قسمت بابت قید گردد بابت ضمانت دیگر نمیتوان از طریق صدور اجراییه وصول مبلغ را پیگیری نمود لذا دارنده چک می‌بایست نسبت‌ به این‌مورد نیز دقت کافی را داشته باشد که هر آنچه در این قسمت قید می‌شود تمامی آثار همان عنوان را بدنبال خواهد داشت .

نکته سوم : دارنده چک می‌بایست تمامی مندرجات در چک فیزیکی را با تمامی مندرجات چک ، در سامانه ثبت چک مطابقت دهد اعم از تاریخ صدور چک ، مبلغ چک ، عنوان در وجه ، شماره سریال چک ، عنوان بابت چراکه صادرکننده می‌تواند برخی از این موارد را مغایر با مندرجات در چک فیزیکی در سامانه به ثبت برساند که در صورت وجود هرگونه مغایرت امکان وصول مبلغ یا اخذ گواهی عدم پرداخت و استفاده از مزایای چک صیادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

نکته چهارم : این نوع از چک‌ها نباید به‌هیچ‌عنوان در وجه حامل نوشته شود چرا که با این‌ وصف چک فاقد ارزش اسناد تجاری می‌گردد .

نکته پنجم : دارنده چک پس‌ از تطبیق تمامی موارد و تحویل چک ، می‌بایست در همان لحظه فرایند تحویل چک را از طریق سامانه خود به ثبت برساند ضمنا دارنده چک می‌بایست قبل‌ از هرگونه اقدام نسبت‌ به اخذ استعلام وضعیت صادرکننده از لحاظ سابقه چک‌های اصداری ایشان اقدام نماید که در صورت سفید بودن وضعیت صادرکننده می‌تواند اقدامات بعدی را انجام دهد.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

چک صیادی چه فوایدی دارد؟

از مزایای چک صیاد می‌توان موارد زیر را نام برد:

• اختصاص یک شناسه صیاد (کد ۱۶ رقمی) به هر برگ چک که حاوی اطلاعات اعتبار صاحب حساب است.
• حذف نقش شعب بانکی در صدور دسته چک و جلوگیری از زد و بند افراد با رئیس شعبه.
• ویژگی‌های ظاهری یکسان در چک‌های صیادی (تنها وجه تمایز لوگوی بانک است).
• امنیت بالای چک صیادی (نوع کاغذ و آرم‌های برجسته آن قابل جعل نیستند).
• امکان استعلام اعتبار حساب صادرکننده چک که در نتیجه باعث کاهش آمار چک برگشتی است.
• قابلیت نقد شدن چک در تمام بانک‌های کشور بدون توجه به بانک صادرکننده چک.
• تعیین سقف مبلغ چک به دست سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیشتر از توان مالی صادرکننده.
• حذف صدور چک در وجه حامل و جلوگیری از خطراتی چون به سرقت رفتن چک.
• حذف چک سفید امضا و خطراتی که این کار برای صادرکننده چک دارد.
خوب است بدانید که شما حتی می‌توانید تور لحظه آخری سفرمارکت را نیز به صورت قسطی و با چک صیاد خریداری کنید.

ویژگی‌های امنیتی چک صیادی

سری و سریال‌های چک به ‌صورت برجسته چاپ‌ شده‌اند که کاملاً قابل‌لمس هستند. همچنین طرح مخفی‌ای در برگه چک وجود دارد که به‌راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است. ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها اضافه ‌شده که برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل‌استفاده خواهد بود. به‌عنوان‌مثال می‌توان به شماره یکتا اشاره کرد.

یکی دیگر از تغییراتی که در دسته‌چک‌های جدید به وجود آمده است داشتن شماره یکتا است. شماره یکتا، شماره اختصاصی هر برگ چک است که به گیرنده چک این امکان را می‌دهد که فقط با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادرکننده چک مطلع بشود. با پیامک شماره یکتا به شماره‌ای که اعلام می‌شود اطلاعات ‌پایه فرد صادرکننده چک برای گیرنده چک ارسال خواهد شد. همچنین با این سامانه ابعاد چک‌های مختلف دولتی و خصوصی در یک استاندارد مناسب قرار می‌گیرند و در نتیجه امکان جعل این چک کم‌تر خواهد شد.

در این مورد وجه تمایز چک‌ها فقط درج نام و آرم بانک صادرکننده است. با صدور این نوع چک‌ها به‌محض این‌که اولین چک شخص برگشت بخورد، به دلیل وجود امکان استعلام و مطلع شدن افراد مبنی بر فاقد اعتبار بودن، امکان صدور چک جدید از سوی صادرکننده و دریافت آن از سوی هر دریافت‌کننده‌ای منتفی می‌شود.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

با وجود دسته چک صیاد، تکلیف دسته چک‌های قدیمی چیست؟

طبق اعلام بانک مرکزی، دسته ‌چک‌های قدیمی که تاریخ صدور آن‌ها قبل از مردادماه ۱۳۹۷ بوده است در حال حاضر اعتبار ندارند ولی دسته چک‌هایی که از ابتدای شهریور سال ۹۷ صادر شده‌اند تا زمان اتمام برگ‌های دسته چک اعتبار دارند. برای صدور، دریافت و انتقال چک نیازی به ثبت در سامانه صیاد نیست و می‌توانند مانند قبل کارسازی بشوند.

برای دریافت دسته چک صیادی چه شرایطی لازم است؟

فرد متقاضی دریافت دسته ‌چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک را ارائه می‌دهد و در صورت تائید رئیس شعبه، درخواست او برای استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه فرد متقاضی دسته‌ چک جدید از نظر بانک مرکزی واجد شرایط دریافت دسته‌ چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته ‌چک برای شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال می‌شود و دسته‌ چک جدید صادر خواهد شد.

البته شرایط دریافت دسته چک برای شخص حقیقی و حقوقی متفاوت است. لازم است بدانید که در یک تعریف کلی هر شخص، یک شخص حقیقی در نظر گرفته می‌شود. در شرایطی که شخص به‌عنوان نماینده شرکت، موسسه یا ارگانی فعالیت بکند، شخص حقوقی نامیده می‌شود.

اشخاص حقیقی باید برای دریافت دسته چک صیاد، مدارک زیر را به بانک ارائه بدهند:

• کپی از تمام صفحات شناسنامه فرد متقاضی دریافت دسته چک
• یک قطعه عکس
• درصورتی‌که فرد دارنده حساب مستأجر باشد لازم است یک نسخه کپی شده از اجاره‌نامه را به همراه خود داشته باشد
• نسخه فتوکپی از تمامی مدارک شغلی فرد
• به همراه داشتن یکی از قبوض آب، برق، گاز و غیره برای ثبت آدرس دقیق محل سکونت و یا ارائه نسخه فتوکپی از مدرک محل سکونت خود
• به همراه داشتن یک فرد معتبر به‌عنوان معرف خود

پس از ارائه مدارک ذکرشده توسط فرد متقاضی دسته چک، بانک موردنظر درخواست صدور دسته چک را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت خواهد کرد و درصورتی‌که متقاضی شرایط لازم را داشته باشد دسته چک صیاد برای او صادر می‌شود.

شرایط دریافت دسته چک صیاد توسط اشخاص حقیقی

۱. از زمان افتتاح حساب جاری شخص در بانک موردنظر حداقل مدت‌زمان دو سال باید گذشته باشد.
۲. لازم است فرد متقاضی دارای محل سکونت و یا یک محل کار ثابت باشد.
۳. فرد متقاضی نباید دارای سابقه بدحسابی و چک برگشتی در گذشته باشد.
۴. متقاضی باید یک حساب سپرده بلندمدت با حداقل موجودی ۵ میلیون تومان در بانک موردنظر داشته باشد که حداقل ۶ ماه از زمان بازگشایی آن گذشته باشد.

اشخاص حقوقی باید برای دریافت دسته چک صیاد، مدارک زیر را به بانک ارائه بدهند:

• درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
• تائید امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
• اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه
• اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه
• اصل و کپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
• اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره شرکت

شرایط دریافت دسته چک صیاد توسط اشخاص حقوقی:

• از ابتدای فعالیت شرکت باید حداقل ۱۰ سال گذشته باشد.
• حداقل باید یک سال از زمان افتتاح حساب جاری گذشته باشد.
• در طی ۱۰ سال گذشته بیش از دوبار محل کار شرکت تغییر نکرده باشد.
• افراد حقوقی غیردولتی لازم است یک سپرده بلندمدت با اعتبار ۵۰ میلیون تومان داشته باشند که حداقل ۶ ماه از افتتاح آن گذشته باشد.

روش استعلام چک صیادی

در این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی، فراهم‌ شده است تا امنیت بیشتری در حوزه مبادلات چک ایجاد بشود. افراد می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب شناسه استعلام ۱۶ رقمی *۱*۱ از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده نزد بانک مرکزی مطلع بشوند.

بر این اساس و در پیامک پاسخ، اطلاع‌رسانی به صورت رتبه‌بندی شده بر اساس یکی از رنگ‌های زیر اعلام خواهد شد:

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی است یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده‌اند.

وضعیت زرد: صادرکننده چک یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

وضعیت نارنجی:‌ صادرکننده چک دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

وضعیت قهوه‌ای: صادرکننده چک پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

سامانه صیاد چه امکاناتی دارد؟

تمام مراحل ثبت چک صیاد، دریافت و انتقال آن باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شوند. عملاً دریافت چک از صادرکننده بدون ثبت در سامانه صیاد اعتبار ندارد و چک دریافتی مشمول قانون جدید چک نیست. از دیگر امکانات سامانه صیاد احراز هویت فرد و استعلام خوش‌حسابی صادرکننده چک است.

روش‌های دسترسی به سامانه صیاد چیست؟

دسترسی به امکانات سامانه صیاد از روش‌های مختلفی شدنی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:
• ثبت، استعلام و تائید چک صیاد با استفاده از اینترنت بانک
• ثبت، استعلام و تائید چک صیاد با استفاده از برنامه‌های موبایلی مورد تائید سایت شاپرک مانند ساد ۲۴

روش احراز هویت در سامانه صیاد چگونه است؟

جهت ثبت چک صیاد، تائید، دریافت و انتقال آن ابتدا باید هویت شما در سامانه صیاد بانک مرکزی مشخص بشود این کار با ورود اطلاعات یکی از کارت‌‌های بانکی کاربر انجام می‌شود که دو نکته دارد:

• کارت بانکی موردنظر باید دارای رمز دوم و رمز پویا باشد.
• شماره سیم کارت موجود در تلفن همراه که در سامانه وارد می‌شود باید به نام خود فرد باشد.
پس از وارد کردن کد ملی، شماره تلفن همراه و مشخصات کارت بانکی سایت شاپرک به طور خودکار مبلغ ۱۲۰۶ ریال از حساب شما کسر می‌شود و احراز هویت شما ثبت می‌شود.

روش های استعلام چک صیادی

در استعلام چک صیاد با واردکردن شناسه ۱۶رقمی می‌توانید به خوش‌حسابی صادرکننده چک پی ببرید و درصورتی‌که فرد دارای چک برگشتی باشد از قبول چک خودداری کنید.

استعلام چک صیاد به روش‌های زیر امکان‌پذیر است:
• استعلام چک صیاد از طریق ارسال شناسه ۱۶ رقمی به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ (قالب ارسال پیامک: کد ۱۶ رقمی صیادی*۱*۱)
• استعلام چک صیاد از سامانه بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir
• استعلام چک صیاد از طریق اینترنت بانک و برنامه‌های موبایلی مانند ساد ۲۴

با توجه به اینکه سامانه پیامکی هزینه‌بر است و هر استعلام ۱۵ دقیقه زمان می‌برد بهترین روش نصب برنامک‌های موبایلی مانند ساد ۲۴ است. پس از ورود به برنامه ساد ۲۴ و انتخاب گزینه استعلام صیاد، شناسه ۱۶ رقمی چک صیاد را وارد می‌کنید. سپس خواهید دید وضعیت حساب صادرکننده چک با عنوان یکی از رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز برای شما مشخص ‌می‌شود که توضیح داده شد.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

چگونه چک صیادی را انتقال دهیم؟

همان‌طور که می‌دانید بر اساس قانون جدید چک، صدور چک در وجه حامل ممنوع بوده و کارسازی نمی‌شود. انتقال چک از طریق ثبت در سامانه صیاد امکان‌پذیر است که مراحل آن به‌صورت زیر است:

– انتخاب گزینه ثبت چک صیاد از منوی نرم‌افزار ساد ۲۴
– انتخاب لوگوی بانکی که در آن حساب دارید و رمز پویای آن فعال است از بین ۳۲ لوگوی مربوط به بانک‌های کشور در سامانه ساد ۲۴
– انتخاب گزینه انتقال چک در صفحه اصلی سامانه صیاد
– وارد کردن شناسه ۱۶ رقمی چک موردنظر
– پر کردن فیلدهای فرم پیش رو اعم از ورود شناسه صیاد (الزامی)، ورود شماره شبای مقصد (غیر الزامی)، شرح انتقال چک (بابت)
– ورود نام دریافت‌کننده یا دریافت‌کنندگان (انتقال گیرنده چک)، نوع کد شناسایی (شخصیت حقیقی یا حقوقی) و کد ملی دریافت‌کننده و اضافه کردن اسم
پس از وارد کردن مشخصات امضا کننده یا امضاکنندگان (انتقال دهنده چک) گزینه ثبت را انتخاب کنید تا صحت سنجی اطلاعات توسط سیستم بانک مرکزی انجام شود و پس از بررسی مجدد اطلاعات گزینه تائید را بزنید تا چک موردنظر به درستی انتقال بیابد.

چگونه چک صیادی را برگشت بزنیم؟

در قانون جدید، دارنده چک درصورتی‌که حساب صادرکننده فاقد وجه باشد یا کسری موجودی داشته باشد، می‌تواند از بانک، تقاضای صدور گواهی‌ عدم‌ پرداخت یا کسری موجودی کند و بانک مربوطه مکلف است اطلاعات کامل چک را در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت کند و با اخذ کد رهگیری، این کد را بر روی گواهی‌‌های ذکر شده قید بکند.

دارنده گواهی عدم پرداخت و چک برگشتی، می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست، از دادگاه صالح (محل اقامت صاحب حساب یا محل برگشت چک) بدون دریافت حکم و قطعیت آن، درخواست صدور اجراییه بابت وجه چک را تقاضا بکند. تفاوت اصلاحات قانون جدید چک با قوانین سابق در این است که در قانون جدید، لازم نیست حکم قطعی درباره چک صادر بشود.

بعد از برگشت زدن چک صیاد چگونه طلب خود را وصول کنیم؟

بعد از درخواست صدور اجراییه با ارجاع پرونده به دادگاه، قاضی مکلف است چک را بررسی کند و درصورتی‌که در متن چک، وصول مبلغ چک مشروط به شرطی نباشد و یا بابت ضمانت یا انجام تعهد ذکر نشده باشد یا مثلاً گواهی عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت مقرر صادر نشده باشد، علیه صاحب حساب، صادرکننده یا هر دو، اجرائیه صادر بکند.

صادرکننده چک باید ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه، بدهی خود را بپردازد یا با موافقت دارنده چک، ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی را ارائه کند که پاسخگوی بدهی اوست. در غیر این صورت بر اساس درخواست دارنده چک، اجرای احکام دادگستری، با تشکیل کلاسه اجرایی، اجرائیه را طبق قانون اجرا می‌گذارد و با توقیف اموال صادرکننده چک، جهت پرداخت آن و یا گرفتن حکم جلب اقدام خواهد کرد.

چک صیادی چیست؟ چگونه دسته چک صیادی بگیریم؟ + عکس

عواقب برگشت خوردن چک صیاد

در قانون جدید چک، محرومیت‌های زیادی برای دارنده چک برگشتی در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید حتی کارت هدیه
• متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک
• پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
• عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
• ممنوعیت ارائه دسته ‌چک جدید در سامانه صیاد
• جلوگیری از صدور چک جدید
• ممنوعیت‌های ذکرشده تا زمان پرداخت بدهی و رفع سوء اثر از چک برگشتی به قوت خود باقی است.

چگونه از چک برگشتی صیاد خود رفع سوء اثر کنیم؟

رفع سوء اثر از چک برگشتی به این معناست اگر شما به هر دلیلی مبلغ چک خود را واریز نکرده‌اید و چک شما برگشت خورده است و در مهلت ۱۰روز نیز اقدامی جهت پرداخت آن نکرده باشید ممنوعیت‌هایی که در مطلب قبل گفته شد در سوابق مالی شما اعمال می‌شود. هم‌اکنون باید برای رفع این ممنوعیت‌ها از چک برگشتی خود رفع سوء اثر کنید.

اگر لاشه چک برگشتی موجود باشد باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود، واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی شما اقدام می‌کند. اگر لاشه چک موجود نیست، دارنده چک برگشتی می‌تواند به ازای دریافت پول در دفترخانه اسناد رسمی حاضر شود و رضایت خود را اعلام کند، با تحویل رضایت‌نامه به بانک می‌توانید از چک برگشتی خود رفع سوء اثر کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا