بانک

چک بین بانکی چیست؟ تفاوت چک بانکی و بین بانکی + سوالات متداول

در این مقاله به معرفی چک بین بانکی و چک بانکی خواهیم پرداخت. خرید و فروش‌هایی که نیاز به انتقال میزان پول زیادی هستند، با استفاده از چک انجام می‌شوند.

به گزارش تجارت امروز؛ چک بانکی انواع مختلفی دارد. هر کدام از این چک‌ها با توجه به نوع انتقال و میزان مبلغ کاربرد خاص خودشان را دارند. دلیل ایجاد چک‌های مختلف این است که به روند نوع انتقال و میزان پول، سرعت بیشتری می‌بخشند و همچنین شرایط پیگیری و جابجایی پول را سهل می‌کنند. یک نوع از این چک‌ها، چک بین بانکی است.

چک بین بانکی چیست؟ تفاوت چک بانکی و بین بانکی + سوالات متداول

چک بین بانکی چیست؟

یکی از پرکاربردترین چک‌ها در معاملات مختلف، چک بین بانکی است. چک بین بانکی، نوعی چک رمزدار بوده که امکان انتقال پول به میزان دلخواه از بانکی به بانک دیگری را فراهم می‌کند و از معتبرترین وجوه غیر نقد به شمار می‌رود.

همچنین به این علت که امنیت این نوع چک وظیفه بانک است، بنابراین احتمال مفقود شدن و سرقت چک بین بانکی صفر خواهد بود. چک بین بانکی نیز مانند چک تضمینی بوده و از طرف بانک با توجه به مبلغ مورد نظر مشتریان صادر می‌شود و در این صورت افراد به صدور دسته چک نیازی نخواهند داشت.

چک رمزدار بانکی چیست؟

چک رمزدار بانکی یکی از انواع از چک‌های رمزدار می‌باشد که به تقاضای مشتری بانک در وجه فرد حقیقی و یا حقوقی صادر می‌شود. این چک هم به پیروی از قانون‌های چک رمزدار، با رمز ویژه بانکی تنظیم می‌گردد و می‌توان آن را در کلیه شعبه‌های مختلف بانک‌ها نقد کرد.

چک بانکی را می‌توان به شخصی دیگر انتقال دادو یا به تعبیری دیگر به‌منظور این کار، با ثبت امضای فرد حقیقی یا مهر شرکت حقوقی صاحب چک رمزدار این امکان وجود دارد که آن را با عنوان چک در وجه حامل به حساب دیگر انتقال داد. با نظر به این موضوع که این نوع چک‌ها قابلیت انتقال دارند، در حفظ آن باید دقت بیشتری کرد.

چنانچه چک رمزدار بانکی به سرقت برود این امکان وجود دارد که از آن سوء استفاده شود. فرد سارق با مراجعه به بانک می‌تواند آن را نقد کند. بنابراین اگر چک مفقود شود و یا دزدیده شود فوراً این مسئله را به بانک اطلاع داده و چک را باطل کنید.

مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است؟

چک بین بانکی به صورت نقدی وصول نمی‌شود، بلکه به صورت مستقیم، از سوی بانک به حساب صاحب چک، انتقال می‌یابد. در مجموع مدت زمان وصول چک بین بانکی توسط صاحب چک در هر روز کاری بانک تا ساعت ۱۳ بوده و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه شود، وصول چک بین بانکی امکان پذیر نخواهد بود.

چک بین بانکی چیست؟ تفاوت چک بانکی و بین بانکی + سوالات متداول

نحوه وصول چک بین بانکی به چه صورت است؟

نحوه وصول چک بین بانکی به این صورت است که این چک بعد از درخواست مشتری، توسط بانک صادر شده و دارای یک رمز مشخص است. برای وصول چک بین بانکی، بانک مبلغ چک را به صورت نقدی از حساب صادر کننده چک، برداشت کرده و به صورت چک بین بانکی با رمز مشخص برای بانک دیگر صادر می‌کند.

همچنین برای وصول چک بین بانکی باید شماره حساب و کد شعبه بانکی صاحب چک که در آن بانک حساب دارد، مشخص شود. سپس صاحب چک به شعبه بانک قید شده در چک بین بانکی مراجعه کرده و با ارائه چک و تأیید رمز چک توسط بانک، پول واریزی را دریافت می‌کند.

تفاوت چک بانکی و چک بین بانکی چیست؟

چک بین بانکی نوعی چک رمزدار بوده که به درخواست مشتری صادر می‌شود.چک بین بانکی از سوی یک بانک برای بانک دیگری صادر می‌گردد.رمزدار بودن چک‌ بین بانکی، امنیت آن‌ را بالا برده و از ایجاد هر گونه خطر احتمالی نظیر سرقت و جعل محافظت می‌کند.

با استفاده از چک بین بانکی برای معاملات بزرگ می‌توان میزان زیادی پول جابجا کرد.چک بین بانکی توسط بانک تضمین شده و در صورت ایجاد مشکل یا مفقودی برای چک، بانک پیگیری می‌کند.چک بانکی بر خلاف چک بین بانکی در تمام شعبه‌های بانکی نقد می‌شود.اگر صادر کننده چک بانکی، پشت چک را در وجه شخص حقیقی یا حقوقی امضا کرده باشد، هر شخصی می‌تواند چک را نقد کند. بنابراین نسبت به چک بین بانکی از امنیت کمتری برخوردار است.

قانون جدید چک بین بانکی

«قانون اصلاح صدور چک با هدف اعتبار بخشیدن به چک و کاهش صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.» در قانون جدید چک مواردی نظیر نحوه صدور چک، دریافت و جابجایی چک دچار تغییراتی شده است. بنابراین اشخاصی که دارای دسته چک هستند و برای انجام معاملات خود از دست چک استفاده می‌کنند، باید به موارد فوق در قانون جدید به درستی عمل کنند.

صادر کننده چک باید نوشته‌های موجود در چک، نظیر تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی صاحب چک را علاوه بر درج روی چک، در سامانه صیاد (سامانه صیاد که مکانی برای ثبت اطلاعات چک) نیز ثبت کند. در ادامه صاحب چک بعد از دریافت چک باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد، استعلام و با نوشته‌های چک مطابقت دهد. همچنین افراد برای انتقال چک، نیازی به پشت نویسی چک ندارند و تنها باید اطلاعات هویتی صاحب جدید چک را در سامانه صیاد ثبت کنند.

چک بین بانکی چیست؟ تفاوت چک بانکی و بین بانکی + سوالات متداول

مدارک لازم برای چک بین بانکی

کافی است فرد به بانک مراجعه و فرم درخواست چک بین بانکی که در بانک موجود است را تکمیل نماید. امضای فرد درخواست دهنده روی چک ضروری است. پس از آن متقاضی باید فرم را همراه مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه به بانک ارائه دهد. برای دریافت این چک نیازی به داشتن دسته چک نیست.

چک بین بانکی را چگونه نقد کنیم؟

به منظور وصول مبلغ چک بین بانکی، ذی نفع یا دارنده چک، می تواند به شعبه بانک درج شده در چک، مراجعه نموده و پس از ارائه چک و تایید رمز آن توسط بانک، مبلغ آن، به حساب معرفی شده، واریز می شود؛ البته به شرط اینکه در طول مدت زمان وصول چک بین بانکی (تا ساعت ۱۳ ظهر)، به بانک مراجعه شود.

نحوه ابطال چک رمزدار بین بانکی

برای ابطال چک رمزدار بین بانکی، لازم است که بانک مقصد با مهر نمودن پشت چک آن را از مدار معاملات خارج نماید. سپس اقدامات لازم برای برگشت وجه پرداخت کننده صورت می گیرد. مدت زمان وصول چک بین بانکی تا قبل از ساعت ۱۳ در هر روز می باشد.

سقف انتقال وجه بین بانکی

گر افراد به‌صورت حضوری از طریق شعب بانک‌ها بخواهند تراکنش بین بانکی انجام دهند، می‌توانند بدون ارائه مدارک مثبته تا ۲۰۰ میلیون تومان و با ارائه مدارک مثبته بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را از طریق سامانه‌های بین بانکی انتقال دهند.

چک بین بانکی چیست؟ تفاوت چک بانکی و بین بانکی + سوالات متداول

سوالات متداول

چک بین بانکی چیست؟

چک بین بانکی، نوعی چک رمز دار بوده که توسط بانک به درخواست مشتری صادر شده و مبلغ مورد نظر از بانکی به بانک دیگر جابجا می‌گردد.

نحوه وصول چک بین بانکی چگونه است؟

نحوه وصول چک بین بانکی به این صورت است که بانک مبلغ مورد نظر را از حساب صادر کننده چک برداشت کرده و به حساب صاحب چک در شعبه بانک مقصد، انتقال می‌دهد.

مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است؟

مدت زمان وصول چک‌های بین بانکی هر روز کاری تا ساعت ۱۳ است. اگر بعد از این ساعت، برای وصول چک به بانک مراجعه شود، وصول چک امکان پذیر نبوده و باید یک روز منتظر بماند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا