صنعت غذایی

احتمال افت شدید قیمت برنج و ضرر برنجکاران چقدر است؟

۴۵ درصد برنج پارساله کشاورزان در انبارها باقی مانده است،برای همین انجمن برنج خواهان خرید برنج از طرف دولت با نرخ سود مناسب است، اما سیاستگذار هنوز به این درخواست کشاورزان پاسخ مثبتی نداده است.

به گزارش تجارت امروز؛ از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰ درصد برنج کشاورزان روی دست آن‌ها مانده است. طبق هرسال آن‌ها نیمه تابستان هم برنج را برداشت می‌کنند. با برداشت برنج جدید بیم افت شدید قیمت و زیان انبوه کشاورزان می‌رود. برهمین اساس انجمن برنج به دنبال خرید برنج از سوی دولت است.

اما دولت خود تمایلی به خرید برنج ایرانی ندارد، برهمین اساس طبق اظهارات یک منبع آگاه، دولت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را مجاب کرده بود که برنج ایرانی بخرند. البته طبق اعلام انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران، در ماه‌های اخیر دولت نتوانست فروشگاه‌های زنجیره‌ای را مجاب کند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در این باره می‌گوید: ما انتظار داریم دولت برنج کشاروزان را بخرد و اگر نمی‌خواهد بخرد، به ما تسهیلات بدهد، ما بخریم. دولت می‌تواند از طریق بانک کشاورزی تسهیلات بدهد یا از منابع خوب شرکت بازرگانی دولتی یا سازمان تعاون روستای ما را تامین کنند یا خودشان بخرند. ما تاکنون برای حمایت از تولید ۵۰ هزار تن برنج خریداری کردیم.

او در مورد اینکه چقدر دیگر برنج باید خریداری شود تا کشاوزان زیان نکنند، می‌گوید: به دلیل اینکه آمار روشنی در مورد موجودی انبار‌ها نیست، ما نمی‌توانیم بگوییم چقدر برنج هنوز خریداری نشده است.

کشاورز تاکید می‌کند: برنج ایرانی برخلاف برنج خارجی شناسنامه ندارد. ما نمی‌دانیم کدام انبار‌ها متعلق به برنج و در هر انباری چقدر برنج است. درحالی که در حوزه واردات همه چیز مشخص است.

او می‌افزاید: البته حتی اگر برنجی هم باشد، معلوم نیست برنجکاران حاضر به فروش آن با قیمت توافقی باشند یا نه.

زیان کشاورزان؟

کشاورزان این روز‌ها بیشتر از فروش برنجشان زیان می‌کنند یا سود؟ طبق اطلاعات موجود، این روز‌ها گروهی از کشاورزان به دنبال فروش برنج زیان می‌کنند. البته برخی در این فروش سود می‌کنند. برخی هم در سطحی می‌فروشند که هزینه‌های تولید را بپوشاند. این موضوع را کشاورز نیز تایید می‌کند و می‌گوید: برنجکاران عمدتا می‌فروشند تا سرمایه‌شان برگردد تا بتواند به کشت ادامه دهد.

انتهای مطلب/ی.ن

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا