خودرو

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

خودرو تارا دستی توسط ایران خودرو تولید می‌شود و ما در این مقاله درباره مشخصات فنی، مزایا، معایب، امکانات ایمنی و رفاهی، طراحی بدنه و نمای داخلی، تصاویر و تجهیزات ایمنی آن اطلاعات مفیدی را با شما به اشتراک می گذاریم.

به گزارش تجارت امروز؛ خودرویی که به گفته بسیاری افراد ضعف‌های در بحث مونتاژ و طراحی دارد و مثل اینکه با عجله وارد بازار شده، اما به موجب بهره‌مندی از آپشن‌های ایمنی قابل قبول و ساختار شاسی و بدنه نسبتاً جدید خود میتواند در بحث‌های امنیتی حداقل از تولیدات قدیمی ایران‌خودرو یک سر و گردن بالاتر قرار گیرد و به کمک پیشرانه تقویت شده TU۵+ و فضای مناسب کابین، نیاز‌های معمول مشتریان را برطرف کند. البته به غیر از نسخه دنده‌ای که در این بخش به آن پرداخته ایم، نسخه تارا اتوماتیک نیز توسط ایران خودرو عرضه شده است.

معرفی تارا دستی

پژو و ایران خودرو شرکتی را با نام ایکاپ تأسیس کردند تا در فاز اول پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ تولید شود. اما به دنبال خروج آمریکا از برجام، همکاری ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها لغو شد. بعد از آن، ایران خودرو پلتفرم PF ۱ پژو سیتروئن را ارتقا داد و پلتفرم IKP ۱ را مخصوص خودش ساخت و همچنین با تغییراتی روی پژو ۳۰۱، خودرو تارا دستی را طراحی و تولید کرد.

تارا که با نام K ۱۳۲ شناخته می‌شد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد، نخستین خودرویی که با این پلتفرم تولید شده خودروی تارا دنده ای بود که در آغاز با کد کارخانه‌ای K ۱۳۲ شناخته می‌شد. نسخه اولیه این خودرو در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد، ولی آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد و در نهایت تارا دستی در مدل ۱۴۰۰ برای اولین بار روانه بازار شد.

مشخصات فنی تارا دستی

تارا دستی از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری ساخت داخل بهره می‌برد که با کد TU۵P یا EC۵ شناخته می‌شود، این موتور توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد.

این نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و بر اساس ادعای ایران خودرو تارا دنده ای را طی ۱۲.۵ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند، تارا دستی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز‌های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز‌های دیسکی بهره می‌برد.

این ترمز‌ها به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) بهره می‌برند، مصرف سوخت این خودروی ۱۱۵۰ کیلوگرمی نیز ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

مزایا تارا دستی

با توجه به این موضوع که این خودرو در مرحله‌های اول تولید می‌باشد و هنور تجربه استفاده از آن چندان بالا نیست نمی‌توان در این مورد خیلی توضیح داد، به طور کلی با توجه به صحبت‌های شرکت تولید کننده تارا دنده ای دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • ایمنی قابل قبول
  • برخورداری از امکانات و آپشن‌های مناسب
  • پشتوانه خدماتی برای تمامی افراد در سراسر کشور
  • فضای مناسب کابین خودرو

معایب تارا دستی

به صورت کلی معایب تارا دنده ای در دو دسته قرار می‌گیرند دسته اول در مورد طراحی آن می‌باشد و دسته دوم جنبه موتوری دارد.

از نظر نما شامل موارد زیر می‌شود:

جلو بندی و زیر خودرو تارا

فاصله کف خودرو تارا با زمین از عیب‌های این خودرو می‌باشد، استفاده از این نوع طراحی‌ها باعث می‌شود کیفیت فرمان پذیری خودرو کم‌تر شود و عبور از جاده‌های پر پیچ و خم سخت‌تر خواهد بود، علاوه بر یکی دیگر از معایب آن نداشتن سینی یا زیر سینی برای حفظ موتور است، در صورتی که در خودرو سینی وجود داشت نوعی محافظ برای آن می‌باشد و سبب بالا رفتن عمر موتور و گیربکس آن می‌شود.

داخل کابین تارا

شرکت ایران خودرو ادعا می‌کند که ۹۰ دردصد قطعات ماشبن از تولیدات داخلی می‌باشد، با توجه به این که ما برای تولید بسیاری از محصولات ضعیف هستیم بنابراین وسایل استفاده شده در این خودرو با استاندارد‌های جهان فاصله بسیاری دارد، این موضوع یکی دیگر از عیب‌های تارا دستی می‌باشد.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

سیستم موتور و پیشرانه خودرو تارا

برای خودرو تارا دنده ای، پیشرانه جدید ایران‌خودرو به نام EC۵ در نظر گرفته‌شده است. پیشرانه EC۵ شکل اصلاح شده TU۵ می‌باشد که در ابتدا با نام TU۵ پلاس توسط ایران خودرو معرفی شد. سپس نام آن به EC۵ تغییر کرد. این پیشرانه در حال حاضر، جزء پیشرانه‌های خوب در کشور ما به شمار می‌رود.

اما این احتمالات وجود دارد که پمپ روغن این پیشرانه ضعیف باشد، اما همچنان به صورت دقیق نمی‌توان گفت که این ایراد صد در صدی وجود دارد بلکه وابسته به کیفیت ساخت و وسایل استفاده شده می‌باشد، عیب دیگر آن مربوط به فرسایش سریع یاتاقان‌های خودرو است، این موضوع به مرور زمان باعث می‌شود سر سیلندر‌های پیشرانه خراب شوند.

در هر صورت با توجه به این که از قطعات چینی در ساخت گیربکس استفاده شده است این احتمال زیاد است که استهلاک بالا در آن رخ دهد.

مصرف سوخت تارا

مصرف سوخت یکی از نکاتی می‌باشد که همه ما در زمان خرید خودرو به آن توجه می‌کنیم و برایمان مهم است خودرو خریداری شدمان مقدار مصرف سوخت پایینی داشته باشد، در این بین باید بگوییم که خودرو تارا دنده ای از نظر میزان مصرف سوخت در دسته خودرو‌های کم مصرف قرار دارد و اگر بخواهیم آن را با خودرو دنا پلاس مقایسه کنیم در رانندگی‌های شهری مصرف سوخت بسیار پایین تری دارد.

خودرو دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در داخل شهر ۷.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند این در حالی است که میزان سوخت تارا ۷.۰۶ لیتر است.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

هزینه استهلاک تارا دستی

یکی دیگر از شاخص‌های مهمی که در زمان خرید خودرو دارای اهمیت است میزان هزینه‌های آن است، به صورت کلی هر چه قدر خودرو شما گران‌تر باشد یعنی از وسایل با کیفیت تری در آن استفاده شده است و به همین ترتیب در صورتی بروز مشکل هزینه‌های بیشتری باید برای آن پرداخت کنید.

به طور میانگین هزینه‌هایی که شما برای یک خودرو انجام می‌دهید مربوط به بیمه، تعویض لنت‌های عقب و جلو، تعویض شمع خودرو و تسمه تایم است. هر یک از این موارد دارای هزینه‌های متغیری هستند که با توجه به نوسان‌هایی که وجود دارد نمی‌توان قیمت مشخصی را بیان کرد، بهترین کار این است که در زمان خرید خودرو در مورد قیمت این وسایل تحقیق کنید تا با اطلاعات بیشتری پیش بروید.

رنگ بندی تارا دستی

یکی دیگر از مواردی که قابل بحث است محدود بودن رنگ بندی تارا دنده ای است، در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از رنگ سفارشی در ساخت خودرو استفاده شود و رنگ‌های قابل عرضه آن خاکستری، مشکی، نقره ای، آبی رویال و آی کبود است. این که از سفید استفاده نشده است واقعا تعجب بر انگیز می‌باشد و جای آن در میان این رنگ‌ها خالیست.

امکانات ایمنی و رفاهی تارا دستی

تارا در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده، اما اگر این خودرو را با پژو ۳۰۱ یکسان در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که این خودرو ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده و خودروی بدی در زمینه ایمنی محسوب نمی‌شود و در واقع از لحاظ ایمنی فاصله معنا داری با سایر خودرو‌های تولید داخل دارد.

تارا دنده ای همچنین از ۲ ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می‌برد و طبق گفته سازنده ورق‌های بدنه آن از نوع Dual Phase هستند که استحکام بالایی دارند. همچنین این خودرو با بهره وری از سیستم‌های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) ایمنی ضمن رانندگی را نیز افزایش می‌دهد.

تارا دنده ای با وجود اینکه تیپ پایه تارا محسوب می‌شود در زمینه امکانات رفاهی همچنان حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ امکاناتی مانند شیشه بالابر‌های برقی، آینه جانبی برقی، فرمان برقی EPS مجهز به تلسکوپی و کلید‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم مولتی مدیا، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سنسور TPMS، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته دستی و سیستم ISOFIX از امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

بررسی طراحی بدنه تارا دستی

تارا با وجود بهره بردن از پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و ایران خودرو تلاش کرده تا با طراحی کردن بدنه‌ای جدید برای تارا دستی، ظاهر منحصر به فردی برای این خودرو به وجود بیاورد و در این امر هم موفق شده، اما اگر تصور می‌کنید نتیجه این تلاش‌ها مثبت بوده سخت در اشتباه هستید!

تارا دستی چهره کاملا متفاوتی دارد که در نگاه اول همه چیز در آن ناهماهنگ به نظر می‌رسد؛ خطوط حجیم و عضلانی و چهره خاص خودرو همراه هیچ تناسبی با ابعاد آن ندارند و از سوی دیگر چراغ‌های عقب یک تکه نیز در روز جالب و در شب تقریبا غیر قابل تحمل اند.

در نمای جلو تارا دستی از چراغ‌های کشیده کاسه‌ای بهره می‌برد که یک جلو پنجره مشکی رنگ با خط‌های افقی در میان آن‌ها قرار گرفته اند. متناظر با جلو پنجره، ورودی هوا روی سپر به چشم می‌خورد که در در اطراف آن چراغ‌های مه شکن و دی لایت‌ها نصب شده اند. کاپوت خودرو نیز بسیار حجیم است و چند خط تیز روی آن از عقب به جلو کشیده شده اند.

نمای کناری این خودرو نیز بسیار اغراق آمیز طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ‌های جلو تا روی چراغ‌های عقب کشیده شده و در پایین درب‌ها نیز یک خط به صورت شیب دار طراحی شده و باعث شلوغ شدن نمای کناری شده است. رینگ‌های تارا دنده‌ای از نوع فولادی با قالپاق هستند، اما طراحی متفاوت باعث شده تا از دور شبیه به رینگ آلومینیومی به نظر برسند.

نمای عقب تارا دنده ای احتمالا متفاوت‌ترین بخش این خودرو است. طراحان ایران خودرو در این نما از چراغ عقب‌های یکپارچه استفاده کرده اند که در خودرو‌های ساخت داخل منحصر به فرد است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این منحصر به فرد بودن لزوما خبر خوبی به شمار نمی‌رود؛ زیرا مانند تمامی اجزای طراحی این خودرو، چراغ‌های عقب آن نیز برای ابعاد بدنه بزرگ به نظر می‌رسند. به غیر از این، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب باعث می‌شود که در شب بجای یک نمای خاص و زیبا با یک فاجعه پرنور طرف باشیم!

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

به هر صورت، اگر ایران خودرو تصمیم بگیرد تا گرافیک داخلی چراغ‌ها را تغییر دهد پیشرفتی قابل توجه در چهره تارا دنده ای در شب بدست خواهد آمد. از چراغ‌ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می‌خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده‌ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده. پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که مه شکن‌های عقب را درون خود جای داده است.

بررسی کابین و فضای داخلی تارا دستی

برخلاف ظاهر خودرو، کابین تارا دستی تفاوت چندانی با پژو ۳۰۱ ندارد و همین موضوع باعث شده تا طراحی آن منطقی و زیبا به نظر برسد، ایران خودرو در کابین تارا دنده ای از متریال با جنس پلاستیک خشک و روکش پارچه‌ای برای صندلی‌ها استفاده کرده است.

غربیلک فرمان تارا دنده‌ای از نوع ۳ شاخه D کات است و روی آن کلید‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارند، صفحه کیلومتر تارا نیز زیبا بوده و در میان آن کامپیوتر سفری برای نشان دادن اطلاعات پیمایش و مصرف سوخت قرار گرفته است. در کنسول میانی داشبورد سیستم مولتی مدیا خودرو و پایین‌تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می‌خورند.

کلید‌های شیشه بالابر نیز به سبک برخی خودرو‌های اروپایی در کنسول میانی قرار گرفته اند و یک جا لیوانی در میان آن‌ها وجود دارد، صندلی راننده تارا دنده‌ای ۶ جهته دستی است و فضای سر و پای قابل قبولی در هر دو ردیف جلو و عقب وجود دارد. صندوق عقب نیز با ۶۴۰ لیتر حجم بسیار جادار و مناسب است.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

تارا دستی در مقایسه با رقیبان

هنگامی که نام تارا دنده ای در بازار خودروی ایران شنیده می‌شود، شاید اولین رقیبی که برای این خودرو به ذهن ما می‌رسید شاهین سایپا باشد که با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ در مقابل تارا دنده ای قد علم می‌کند. به غیر شاهین، رقیبان دیگری مانند دنا پلاس، برلیانس H۳۳۰ و پژو ۲۰۷ اس دی نیز در بازار مقابل تارا دنده‌ای صف آرایی می‌کنند.

این خودرو در مقایسه با رقبای خود ایمنی بهتری دارد و وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو یک مزیت غیر قابل انکار است. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن‌های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دستی هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود.

در مجموع، اگر چهره عجیب تارا برای شما قابل قبول است و احتیاجی به گشتاور بیشتر شاهین ندارید، تارا دستی می‌تواند یک انتخاب منطقی برای شما در بازار امروز باشد.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

سوالات شما

۱. مشخصات تارا دستی چیست؟

تارا دنده ای از موتور ۴ سیلندر ۱,۶ لیتری TU۵P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور به همراه یک گیربکس ۵ دنده دستی بهره می برد.

۲. آیا تارا دستی سانروف دارد؟

خیر تارا دستی به سانروف مجهز نیست، اما مدل جدید این خودرو با کد V۳ از سانروف برقی بهره می برد.

۳. قیمت تارا چقدر است؟

قیمت مصوب این خودرو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در محدوده ۳۹۳ میلیون تومان است.

مشخصات فنی تارا دستی + معایب و مزایا

سخن پایانی

تارا دنده ای مواردی مثل کیفیت ساخت پایین و طراحی ظاهری قدیمی دارد. اما با این حال خودروی تارا دستی در کنار معایب، مزیت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از پلتفرم نسبتا جدید، هندلینگ بهتر و بهره‌مندی از امکانات متنوع‌تر مخصوصا سیستم‌های کنترل کشش و پایداری به همراه کابین جادار و صندوق عقب بسیار بزرگ اشاره کرد که این موارد می‌تواند دلایل منطقی جهت خرید تارا به شمار برود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا