به گزارش تجارت امروز؛ اواخر سال گذشته وزارت صمت اقدام جدیدی را برای فروش خودروهای وارداتی که مدل و قیمت آن هنوز مشخص نیست آغاز کرد و با دریافت و بلوکه کردن 500 میلیون تومان از 120 هزار نفر، حدود 60 هزار میلیارد تومان جذب کرد.
در آن زمان، مقامات وزارت امنیت بارها مدعی شدند که پنج درصد از این محصولات بلافاصله به مشتریان فروخته می شود و 90 درصد باقی مانده در نهایت تا پایان خرداد 1402 در اختیار ثبت نام کنندگان قرار خواهد گرفت.
در همین زمینه، امید کلیباف، سخنگوی وقت وزارت امنیت، در 15 اسفند 1401 در گفتگو با رادیو اختاز، در خصوص تحویل 100 هزار خودروی خارجی پیش فروش شده به مشتریان، تاکید کرد که «تحویل این خودروها. معمولا سه ماه طول می کشدتکلیف خودروهای وارداتی چه می شود؟
رضا فاطمی امین و سخنگوی مورد علاقه اش که وزارت صمت را به خانه موعود خود تبدیل کرده بودند، دیگر در ساختمان خیابان سمیه حضور ندارند تا به وعده های درخشان خود عمل کنند.
این احتمال وجود دارد که مسئولان جدید این وزارتخانه از پاسخگویی به ثبت نام کنندگان خودداری کرده و قول هایی را که به وزارتخانه قبلی داده اند الزام آور باشند. اگر در کلام به این موضوع اعتراف نکنند، تکلیف خودروهای وارداتی را که 95 درصد آن باید تا پایان خرداد به دست مشتریان می رسید، برای ادامه راه فاطمی امین و دوستانش مشخص نکرده اند.
این در حالی است که به نظر می رسد برخی از نمایندگان مجلس به جای قانون گذاری و کنترل بر اجرای آن، سهم خود را از سفره مافیای خودروها درگیر کنند. تا جایی که میکروفون سوت دهنده اهدای جیپ در مجلس بسته شده و برخی از نمایندگان مردم وفاداری و کرامت را که به آرزوی جوانان تبدیل شده است را کم اهمیت می دانند.
در همین زمینه، در 25 اردیبهشت 1402، فریدون عباسی، نماینده جناح انقلابی مجلس، در پاسخ به شاسی بلند گفت: «چرا باید این گداها را بیرون بیاوریم و به ماشین شاسی بلند بچسبانیم؟ "قیمت SUV ها چقدر است؟عزت به چینی ها لطمه می زند. لکسوس را بیاورید!
امروز شهریار حیدری نماینده قصرشیرین در مجلس نیز ثابت کرد خودروهای وارداتی قبل از ورود به بازار صاحبان بالقوه خود را پیدا کرده اند. به نظر می رسد عده ای که هنوز از اتهام کسب عزت و وفاداری تبرئه نشده اند، اکنون به دنبال خودروهای لوکس خارجی مانند لکسوس هستند.
وی در این خصوص گفت: اینکه می گویند SUV و وانمود می کنند که نمایندگان دوره یازدهم آمدند و از لکسوس استفاده کردند.حیدری در بخشی دیگر از سخنان خود مدعی شد که تفاوت قیمت این خودرو در کارخانه و بازار به 100 میلیون تومان هم نمی رسد در حالی که یک محاسبه تقریبی نشان می دهد امروز اختلاف قیمت دیگنیتی به 560 میلیون تومان رسیده است. .
از سوی دیگر باید توجه داشت که اگر امروز مردم با لکسوس یا خودروهای وارداتی خارجی دیگر سوار نمی شوند، دولت و مجلس در مقاطع مختلف از ورود این محصولات به کشور جلوگیری کرده اند و همان چینی هایی که شاید بازاری پیدا نکرده اند. برای محصولاتشان ایران را محلی کردند. آنها محصولات خود را لوکس برای مانور ساختند.
بنابراین انتظار می رود نمایندگان به جای تمرکز بر کرامت و لکسوس، خودروهای وارداتی از وزارت صمت را پیگیری کنند که قرار بود به دست افرادی برسد که 500 میلیون سرمایه خود را به نام سازمان تعمیر و نگهداری به حساب های نیابتی واریز کرده اند. تا پایان ژوئن مسدود کردند
34 هزار متقاضی خودروهای وارداتی در انتظار هستند
تاکنون تنها 34 هزار متقاضی قرعه کشی شده اند و با توجه به برنامه اولویت بندی و میزان واردات خودرو، قرار بر این شد که دور اول خودروهای چانگان و سپس خودروهایی از برندهای چینی دانگ فنگ، چانگان، میتسوبیشی، اپل، داچیا، کیا، هیوندای، سانگ یانگ، نیسان، تویوتا، جتا، سیت، فیات باید به متقاضیان تحویل داده شود.قرار بود این روند از 23 خرداد آغاز شود اما هنوز خودروهای خارجی جدیدی در بازار دیده نمی شود. .
به این ترتیب پس از پایان نمایش تبلیغاتی واردات خودرو، قرار است وزارت حراست، نهادهای نظارتی و مجلس مشخص کنند که خودروهای باقی مانده وارداتی دقیقا چه زمانی ترخیص و تحویل متقاضیان می شود؟!
انتهای مطلب