با وجود حضور اپلیکیشنهای موبایلی مختلف
چرا مردم هنوز به پیامک اعتماد دارند؟
موبایلهای هوشمند راه ارتباطی کاربران با یکدیگر را با استفاده از ابزارهای چندرسانهای مختلف از ایمیل گرفته تا نرمافزارهای پیامرسان، هموار کردند. با این حال اما در کنار رشد سریع این راههای ارتباطی مدرن، SMS همچنان به شکل گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از راههای اصلی و مهم ارتباطی است.
به گزارش تجارت امروز به نقل از دنیای اقتصاد؛ سرویس پیامک یا SMS که زبان محاورهای و راحتی دارد، پروتکلی است که برای ارسال پیام از طریق شبکههای موبایل استفاده میشود. اولین SMS در سال 1992 ارسال شد و تا سال 2010 هم این سرویس پرطرفدارترین راهکار ارسال اطلاعات در میان مردم جهان بود که توسط 80 درصد از کاربران موبایل دنیا مورد استفاده قرار میگرفت.
سپس موبایلهای هوشمند از راه رسیدند و بازار را در دست گرفتند. موبایلهای هوشمند راه ارتباطی کاربران با یکدیگر را با استفاده از ابزارهای چندرسانهای مختلف از ایمیل گرفته تا نرمافزارهای پیامرسان، هموار کردند. با این حال اما در کنار رشد سریع این راههای ارتباطی مدرن، SMS همچنان به شکل گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از راههای اصلی و مهم ارتباطی است.
مجلهthenextweb.com اخیرا به بررسی دلایل مهمی پرداخته است که باعث میشود افراد همچنان از سرویس SMS استفاده کنند.
SMS موثرترین روش برای دسترسی به کاربران است: وقتی موضوع به موقع رسیدن پیام مطرح میشود،SMS بهعنوان موثرترین راه در مقایسه با ایمیل و نرمافزارهای چندرسانهای پیامرسان خودنمایی میکند. SMS تا زمانی که شما یک گوشی موبایل در اختیار دارید، همیشه در دسترس خواهد بود. همین موضوع باعث شده است که نرخ استفاده از این سرویس همچنان در دنیا بالا باشد. در واقع SMS هیچ نیازی به ارتباطات از پیش تعریف شده مانند پذیرش درخواست دوستی یا نیاز به دسترسی به اینترنت برای دانلود شدن ندارد. مانع کمتری که در سر راه رسیدن SMS به افراد وجود دارد، به کاربران این امکان را میدهد تا پیامشان را به سرعت و به راحتی به دست افراد دیگر برسانند و ارسال کنند. بررسیهای مختلف در این زمینه نشان میدهد 90 درصد از SMSها در کمتر از یک دقیقه خوانده میشوند.
SMS یک راهکار مشخص برای ارتباط با هر کاربری است که یک شماره موبایل دارد: تکنولوژی ارسال و دریافت SMS متکی به اینترنت پرسرعت نیست. اینترنت پر سرعت ابزاری ارتباطی است که لزوما افراد در جوامع بیشتر توسعه یافته به آن دسترسی دارند. نرمافزارها و اپلیکیشنهای چندرسانهای پیامرسان مانند WhatsApp، Facebook Messenger، Viber و WeChat تنها درحالی که امکان دسترسی به اینترنت و اتصال به دنیای وب وجود داشته باشد، کار میکنند. اپلیکیشنهای مختلف همچنین نیاز به امکانات سختافزاری و نرم افزاری متفاوتی دارند که کاربرانی با گوشیهای ساده یا حتی موبایلهای هوشمند بدون قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشنهای پیامرسان، نمیتوانند از آنها استفاده کنند. بهعنوان مثال تمام اپلیکیشنهای پیامرسان چند رسانهای روی همه سیستم عاملهایFirefox OS Windows، Blackberry،iOS و اندروید قابل دسترس و اجرا نیستند.
در مقابل اما، یک کاربر بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا عضویت در اپلیکیشنهای پیام رسان خاص، میتواند SMS را ارسال و دریافت کند.
اختلالات در زمینه پیامهای A2P (اپلیکیشن به شخص) باعث شد تا شبکه جهانی مخابرات بیشتر در دسترس قرار بگیرد: SMS به دو دسته تقسیم میشود: P2P یا شخص به شخص که بین دو کاربر موبایل منتقل میشود و A2P یا اپلیکیشن به شخص که به یک اپلیکیشن امکان ارسال پیام به یک کاربر موبایل را میدهد. پیامهای A2P معمولا برای مواردی مانند تایید پرداخت، یادآوریهای قرار ملاقات، بهروزرسانی حساب کاربری در بانکها، خرید بلیت از طریق موبایل و... مورد استفاده قرار میگیرد. مشکلی که درباره پیامهای قدیمی A2P وجود دارد این است که فرآیند ارسال آنها زمانبر و سخت بوده و میتواند برای شرکتهایی که از آن استفاده میکنند هزینهبر و گران هم باشد. روشهای قدیمی شرکتها را ملزم به ارتباط با واسطههای مختلفی از قبیل جمعآوریکنندگان SMS، ارائهدهندگان گیتوی، بازاریابان و نمایندگان فروش میکند، قبل از آنکه امکان دسترسی به فهرست SMSهای اپراتورهای مختلف را داشته باشند.
امروزه اما انواع مختلفی از پلتفرمهای مبتنی بر ارتباطات ابری وجود دارند که بهراحتی از تکنولوژیهای قابل گسترش بهره میبرند تا کیفیت ارسال و تحویل پیام را بالا ببرند. این پلتفرمها همچنین یک مدل پرداخت برای هر بار استفاده در سرویسهای ابری را با ابزارهای رابط کاربری قابل برنامهریزی ساده ترکیب میکنند تا ادغام این راهکارها با اپلیکیشنهای خود، توسعهدهندگان را راحت کرده و از طرف دیگر هزینههای آنها را کاهش دهد. در واقع این راهها نیاز به واسطهها را از بین میبرد. با دسترسی مستقیم به شبکه مخابراتی جهانی، شرکتها با سرعتی بیشتر و کیفیت بهتر میتوانند از سرویس پیام کوتاه استفاده کنند. به این ترتیب شرکتهای بیشتری – به خصوص استارتآپها- میتوانند از SMSهای A2P استفاده کنند.
دو عامل تصدیق و امنیت با استفاده از SMS افزایش یافتهاند: با افزایش ابزارهای موبایل، اطلاعات شخصیتری در فضای وب منتقل میشوند. برای افزودن یک لایه امنیتی روش تصدیق دو عاملی بهعنوان روش کارآمدی پیش روی شرکتها قرار گرفته است تا بتوانند از این طریق کاربرانشان را محافظت کنند. از آنجا که یک کاربر تقریبا همیشه به یک ابزار موبایل دسترسی دارد، استفاده از SMS به عنوان یک روش تصدیق به سرعت در حال رواج و محبوب شدن است. هزینه ارسال یک SMS بسیار پایین است و همچنین راحتی کار با آن در مقایسه با تماس صوتی آن را به ابزاری ایدهآل در جامعه امروزی تبدیل کرده است. شرکتهایی که از SMS به عنوان یک مرحله برای تصدیق دو مرحلهای استفاده میکنند شاملGoogle، Apple، Facebook Twitter، Dropbox، PayPal و LinkedIn هستند.
امروزه ممکن است به SMS بهعنوان یک تکنولوژی قدیمی و منسوخ نگاه کنند اما واقعیت این است کهSMS نقش کلیدی در ارتباط با اغلب تکنولوژیهای مدرن بازی میکند. با این اوصاف انتظار میرود SMS به این زودیها از بین نرود.