اخبارخودرو

خلاصه ای از سخنرانی معاون وزیر صمت در دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور

به گزارش تجارت امروز؛ کرمان موتور دربخش  R&D یا توسعه محصول بیشترین ارزش افزوده را داشته است. ولی در قسمت پروداکشن که  تولید محصول است کمترین ارزش افزوده را دارد. در کشورها ی توسعه یافته پروداکشن را در سایر قسمت ها انام می دهند ولی توسعه محصول را که قسمت نرم است را در داخل کشور خود انجام می دهند به همین علت مدیران ارشد کرمان موتور این را هدف گذاری کرده و در تلاش هستند که توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودرو سازی در شرکت کرمان موتور اضافه کنند.

شرکت کرمان موتور سه تا پلتفرم اصلی دارد. پلتفرم PS1 که اولین پلتفرم خودروی سواری است و بر روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف دارد دو تا مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 که خودروی سواری بزرگ است را هدف قرارداده است. هر کدام از این پلتفرم‌ها ۱۵ سال قرار است کار کنند و محصولاتی که بر روی این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال در نظر گرفته شده‌اند.

پلتفرم PS1 در سه تایپ بدنه سدان،‌هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوعپاراتین بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌اند و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد. در پلتفرم KP1 ما چهار نوع بدنه سدان،‌هاچ بک، کوپه و SUV را دارد، پاورترینش دوباره بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک است و به لحاظ آپشن هم استاندارد و فوق آپشن رادارد. در پلتفرم KP2 ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را دارد؛ به لحاظ پاورترین، بنزینی، PHEV،  و REV را مدنظر قرار داد و دو نوع سیستم تحرک خودرو که 4Vil drive و 2Vil drive هست یا همان ترکشن از جلو هست را در نظر گرفتیم که در دو نوع آپشن استاندارد و فوق آپشن هم ارائه خواهد شد.

به صورت segmentation بازار از نقطه نظر ابعادی و قیمتی، محصولات پلتفرم‌های ما، KP1، PS1 و KP2 در این اسکتین باند قابل مشاهده هستند. به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ۳۰ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ۷۰ درصد داخلی‌سازی انجام شود که من فرمایش آقای قالیباف عزیز را یک اصلاحی کنم. ما الان متوسط نزدیک به ۴۰ درصد داخلی‌سازی داریم و در پلتفرم PS1 ما بر اساس آخرین دفترچه داخلی‌سازی، ۶۸ درصد داخلی‌سازی داریم که این عدد دارد به بالای ۷۰ درصد نزدیک می‌شود.

در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی یا وارداتی، ۸۰ درصد محصولاتمان هدف‌گذاری این است که محصول بومی و محصول ایرانی باشد و ۲۰ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محرکه، ۱۰ درصد هدف محصولات برقی است و ۳۰ درصد قوای محرکه هیبریدی و ۶۰ درصد هم قوای محرکه بنزینی. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ۱۴۰۷ هست، در نظر گرفته شده است.

کرمان موتور در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی را هدف قرار  داده است، میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶۰ درصد است. قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صددرصدی را شامل خواهد شد و ۷۰ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌مان هم ۲۵ هزار دستگاه است و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور هم ۱۰ درصد را شامل خواهد شد.

در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی را هدف قرار داده است و میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۱۲۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ۳۰ درصد خواهد بود.

به لحاظ وضعیت هر کدام از این پروژه‌هایی که عرض کردم، ما در پلتفرم PS1، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه دادیم و فرایند هولگیشن برای این محصول طی شده و آماده عرضه به بازار است، فرایند فروشش آغاز شده و اولین محصول ایرانی شرکت کرمان موتور هست که بر پایه پلتفرم PS1 عرضه می‌شود.

همزمان ما بر روی پلتفرم PS1، محصول PS12 را دارد که تحت عنوان شادو معرفی شد. به لحاظ ساخت نمونه‌ها، کرمان موتور بالای ۷۵ درصد تا این لحظه پیشرفت داشته است و نمونه‌های تولید آزمایشی‌ کرمان موتور در اسفندماه امسال تولید می‌شوند، اما با فرض فرایندهای تست و هولوگیشن و فرایندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS12 برای ورود به بازار آماده می‌شود و تجاری‌سازی‌اش انجام خواهد شد.

کرمان موتور بر روی پلتفرم PS1 یک محصول برقی را در حال حاضر عرضه کرده است و در حال انجام فرایندهای هولیگیشن است که یک محصول کاملا فول الکتریک است و در بخش‌های مختلفش با کمک شرکت‌های ایرانی این فرایند توسعه پیدا کرده و این پلتفرم کاملا پلتفرم بومی است و شرکت کرمان خودرو  به تمام بخش‌های مختلف این پلتفرم مسلط است،همچنین از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه این محصول بهره‌مند شده است. همزمان ما برای پلتفرم PS1 یک محصول هیبرید را توسعه داده است که این محصول هم تحت عنوان خودروی ایگل هیبریدی تا ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، از تکنولوژی DHD استفاده می‌کند و در حال حاضر ۴۰ درصد این پروژه پیشرفت دارد و تا پایان سال آینده فرایند تجاری‌سازی‌اش و ورود به بازارش انجام خواهد شد.

بر روی پلتفرم KP2 کرمان موتور توسعه اولین محصولش را شروع کرده که محصول KP21 است که یک محصول شاسی بلند بوده در رِنج سواری بزرگ به صورت SUV و فرایندهای طراحی استایلش انجام شده، نمونه‌های گِلی‌اش در حال ساخت است و فرایند طراحی مهندسی‌اش هم در حال آغاز است.

کرمان خودرو در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی دارد که ۷۰ درصد داخلی‌سازی‌اش انجام شده و در حال حاضر با تعریف پروژه‌های فناورانه در حال ارتقای این موتور است، به گونه‌ای که مصرف سوخت آن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و آلایندگی‌هایش هم بر این اساس کاهش خواهد داشت. بر این اساس اگر در پایان برنامه توسعه هفتم را در نظر می گیرد که سال ۱۴۰۷ است،  کرمان موتور به ۵۰۰ هزار دستگاه تولید دست خواهد یافت ، این توسعه  یک بخشی از آن، حدود ۲۰ درصدش متعلق خواهد بود به محصولات CKD و الباقی کاملا محصولات ایرانی است که روی پلتفرم‌های SP1، KP1 و KP2 در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبریدی و بنزینی کم‌مصرف عرضه خواهد شد. بر این اساس کرمان موتور انتشار سه و دو حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به حدود ۱۰۵ گرم در کیلومتر خواهد رسید و میزان ساخت داخل هم ۷۰ درصد می‌شود و می توان شاهد رشد در GDP ملی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان موتور بود.

اما درخصوص زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو، برنامه‌های شرکت کرمان موتور چیست؟

کرمان موتور با همکاری معاونت محترم علمی ریاست جمهوری فرایندهای مختلفی را تعریف کرده که بتواند در زیست بوم فناوری کشور نقش‌آفرینی داشته باشد و در بخش‌های مختلف می توان این کار را انجامدهد. یکی از مهمترین گام‌هایی که در این راستا برداشته است ، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر CVC هست که در حال انجام است این فرایند و بر این اساس از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور حمایت خواهد کرد برای توسعه فناوری‌هایی که مورد نیاز شرکت کرمان موتور است و بر این اساس حمایت از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان با TRL سطح پنج تا هشت هدف‌گذاری شده و در صورتی که متناسب با نیازهای شرکت باشد، قابلیت حمایت را دارد. انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر قرار گرفته و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها. بر این اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم. حمایت از دوره مطالعات صنعتی اعضای هیات علمی است و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با نیازمندی‌های شرکت که بر این اساس یک تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی تنظیم شده، پیش‌نویس این تفاهمنامه آماده‌سازی شده و در همین بازه زمانی ان‌شاءالله امضایش توسط دو طرف انجام خواهد شد.

کرمان موتور در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی یک برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌گذاری کرده است که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و امروز رسما افتتاحیه این مرکز هم محسوب می‌شود. این مرکز تحت عنوان مرکز متا با کمک دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کرمان موتور راه‌اندازی خواهد شد و تمامی نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در این مرکز هدف‌گذاری می‌شوند و توسعه‌شان انجام خواهد شد.

اما با توجه به این‌که موضوع اصلی این همایش، نیازهای فناورانه شرکت کرمان موتور است و ما جلساتی را در پنل‌های بعدازظهر برای بررسی دقیق‌تر تک تک نیازهای فناورانه خواهد داشت. یکی از مهمترین بخش‌هایی که آینده یا حال حاضر حتی صنعت خودرو را به خودش اختصاص می‌دهد، شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده است. ما در این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و شرکت‌های تولیدی داخل کشور که بتوانند در حوزه سنسورها، در حوزه ؟؟؟ کلاسترهای دیجیتال، اچ‌بک اتوماتیک و تک تک یونیک کنترلرها، همچنین بحث‌های مربوط به IVI را بتوانند دنبال کنند و ساپورت کنند، آماده همکاری با آن‌ها شرکت کرمان موتور با آن ها است.

همچنین در قسمت قوای محرکه، عمده نیازهای فناورانه شرکت کرمان موتور و صنعت خودرو مرتبط می‌شود با موتورهای الکتریکی، همچنین موتورهای احتراق داخلی با مصرف پایین، گیربکس‌هایی که در سیستم‌های هیبرید استفاده می‌شوند، مثل گیربکس DHD و خود مساله بسته باتری و باتری‌تک.

در قسمت شاسی و بدنه امروز کاهش وزن بدنه خودرو یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم در صنعت خودرو است و ما در این حوزه استفاده از آلومینیوم و تکنولوژی‌های مرتبط با آلومینیوم در ساخت بدنه، مثل گیگاکستینگ و مگاکستینگ را هدف‌گذاری کردیم و باید به این سمت برویم که در تکنولوژی‌های بدنه استفاده شود. همچنین در قسمت شاسی، آلومینیوم ساپفریم‌ها یکی از موضوعاتی است که باید به آن‌ها بپردازیم و کمپوزیت پارت‌ها در قسمت‌های مختلف. همچنین در قسمت‌های شاسی ما بحث‌های کنترل پایداری مثل ESD را داریم و فرمان برقی در این حوزه‌ها هم به صورت کامل آماده همکاری هستیم.

در قسمت سخت‌افزارهای خودرویی، بحث‌های مربوط به صندلی‌ها با کنترلدرهای مختلف و تجهیزات رفاهی که صندلی‌ها دارند، مثل حرکت‌های برقی و سایر امکاناتی که دارند، ایربگ‌هایی که در بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌شوند و در قسمت لایتینگ یا چراغ‌ها هم بخش‌های مختلفی که ما در چراغ‌های خودرو می توانند از آنها استفاده کنند.

شرکت کرمان موتور امید وار است این برنامه بتواند واقعا در شناسایی افراد، همچنین شرکت‌ها، ظرفیت‌هایی که در داخل کشور داریم، به ما کمک کند و همه‌جوره آماده ایجاد این ارتباط هستیم. همکاران ما لطف کردند و یک بخشی را در خارج از سالن همایش تحت عنوان مدرسه کسب و کار راه‌اندازی کردند و از عزیزانی که امکان فعالیت و ارتباط با شرکت کرمان موتور را دارند و علاقمند هستند، دعوت می‌کنم به آن قسمت مدرسه کسب و کار حتما امروز مراجعه کنند و فرم‌های مربوطه را بررسی کنند.

انتهای مطلب/ ی.ر

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا