بانک

با چه روش‌هایی اعتبار چک و صادرکننده چک را بررسی کنیم؟

سامانه صیاد، یک سامانه اینترنتی و تحت نظارت بانک مرکزی است که دریافت‌کننده چک می‌تواند با استفاده از آن، وضعیت چک را استعلام نموده و از معتبربودن یا نبودن آن اطلاع پیدا کند.

چک بانکی یک سند لازم‌الاجرا است که صادرکننده آن، پولی را در وجه گیرنده چک صادر می‌کند. اگرچه چک هنوز هم سند معتبری است؛ اما در سال‌های اخیر مشکلاتی مانند افزایش چک‌های برگشتی موجب شد تا چک بانکی اعتبار سابق خود را از دست بدهد. در نتیجه این امر، بانک مرکزی اصلاحات و اقداماتی مانند فراهم‌کردن امکان استعلام چک صیادی را اجرا کرد. در ادامه، به‌طور کامل روش‌های اعتبار چک و صادرکننده چک را بررسی می‌کنیم و با بهترین روش برای استعلام چک آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

روش‌های استعلام حساب صادرکنندگان چک در قدیم

درگذشته، وضعیت یک چک با با ۵ رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز مشخص می‌شد و هر یک از رنگ‌ها معنای متفاوتی داشتند که عبارت‌اند از:

  • رنگ سفید: صادرکننده چک، سابقه چک برگشتی نداشته و یا رفع سوءاثر کرده است.

  • رنگ زرد: صادرکننده چک احتمالا یک فقره چک برگشتی داشته و مبلغ آن حداکثر تا ۵میلیون تومان بوده‌است.

  • رنگ نارنجی: صادرکننده چک احتمالا ۲ الی ۴ فقره چک برگشتی داشته و مبلغ آن حداکثر تا ۲۰میلیون تومان بوده‌است.

  • رنگ قهوه‌ای: صادرکننده چک بین ۵ تا ۱۰ چک برگشتی داشته و مبلغ آن کمتر از ۵۰میلیون تومان بوده‌است.

  • رنگ قرمز: صادرکننده چک بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی داشته و مبلغ آن بیش از ۵۰میلیون تومان بوده‌است.

درنتیجه، داشتن چک سفیدرنگ نشانه بهترین وضعیت اعتباری چک و دارنده آن بود و چک قرمز ضعیف‌ترین عملکرد را اعلام می‌کرد. شایان ذکر است که در سال‌های اخیر، چک‌های قدیمی کنار گذاشته شد و چک‌های جدید همگی با رنگ بنفش منتشر شدند. درنتیجه، با اعلام بانک مرکزی، مشتریان بانکی می‌بایست با مراجعه به شعب بانکی، دسته‌‌چک‌های قدیمی خود را تحویل دهند و نسبت به دریافت دسته ‌چک‌های صیادی بنفش‌رنگ اقدام کنند.

روش‌های جدید استعلام چک و صادرکننده چک

برای استعلام چک صیادی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، روش پیامکی ازطریق تلفن‌همراه است. متقاضیان استعلام می‌توانند کد ۱۶رقمی موجود بر چک را به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ ارسال کنند. درنتیجه ارسال این پیام، گزارشی برای فرد ارسال می‌شود که وضعیت اعتبار چک، دزدی‌نبودن، عدم مفقودی، برگشت‌نخوردن چک و سایر موارد دیگر را اعلام می‌کند. استعلام پیامکی چک بانکی نیازی به واردکردن کد ملی ندارد؛ اما استعلام آن رایگان نبوده و برای هر تراکنش مبلغ ۳۵۰۰ ریال دریافت می‌شود.

همچنین، افراد می‌توانند برای استعلام چک صیادی به سامانه صیاد در سایت بانک مرکزی مراجعه کرده و کد ۱۶رقمی چک را در این سامانه وارد کنند تا از وضعیت آن آگاه شوند. علاوه‌بر روش‌های ذکرشده، سومین روشی که برای استعلام چک‌ صیادی وجود دارد، نصب اپلیکیشن‌های خدمات بانکی و مالی است؛ ازاین‌رو، افراد می‌توانند از اپلیکیشن‌های موبایلی برای رهگیری چک‌های صیادی استفاده کنند.

با چه روش‌هایی اعتبار چک و صادرکننده چک را بررسی کنیم؟

مشکلاتی که در معاملات درباره چک اتفاق می‌افتاد چه بود؟

در گذشته به‌دلیل نبودن ضمانت اجرایی قوی، معاملات چک از اعتبار و اطمینان بالایی برخوردار نبودند؛ همچنین به‌علت صدور چک در وجه حامل، گم‌شدن یا دزدیده‌شدن چک خطرات زیادی برای صادرکننده آن داشت. درنتیجه این مشکلات، بانک مرکزی از فروردین ۱۴۰۰، صدور چک در وجه حامل را ممنوع و ثبت چک در سامانه صیاد را الزامی کرد.

بهترین روش برای استعلام چک چیست؟

سامانه صیاد، یک سامانه اینترنتی و تحت نظارت بانک مرکزی است که افراد می‌بایست برای ثبت و یا استعلام چک صیادی به این سامانه مراجعه کنند. با راه‌اندازی سامانه صیاد، تغییرات زیادی در روند صدور و استعلام چک‌ها به‌وجود آمد. هر چک در سامانه صیاد دارای یک شماره یکتا و منحصربه‌فرد است؛ درنتیجه، دریافت‌کننده چک می‌تواند با استفاده از این شماره، وضعیت چک را استعلام نموده و از معتبربودن یا نبودن آن اطلاع پیدا کند.

همچنین، صدور دسته‌چک‌های بانکی از اختیار شعب بانک‌ها خارج شد و صدور چک تنها با نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود. در این راستا، پس از اعتبارسنجی و اطمینان از اعتبار درخواست‌کننده، دسته‌چک برای او صادر می‌شود و امکان صدور چک‌های بی‌اعتبار و برگشتی پایین می‌آید. علاوه‌براین، با راه‌اندازی سامانه صیاد و صدور چک‌های صیادی، امکان جعل چک‌های صیادی بسیار سخت شده‌است؛ بنابراین، مزایا و کاربردهای سامانه صیاد شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده بسیار آسان از سامانه صیاد

  • ثبت اطلاعات چک صادرشده

  • استعلام از وضعیت چک صادرشده

  • امکان انتقال چک صادرشده به نام افراد دیگر

  • در دسترس‌بودن سامانه به‌صورت ۲۴ساعته

  • بررسی اعتبار صادرکننده چک

  • امنیت بالا و بالارفتن تضمین نقدشوندگی

معرفی تاپ به‌عنوان یکی از روش‌های آنلاین ثبت چک صیادی

همان‌طورکه اشاره کردیم، سومین روش استعلام چک صیادی، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی است. یکی از راحت‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌ها برای استعلام چک، سوپر اپلیکیشن تاپ است. با نصب اپلیکیشن تاپ بر روی تلفن‌همراه خود، می‌توانید به‌صورت ۲۴ساعته و در هر ساعتی از شبانه‌روز قادر به استعلام‌گیری از چک خود باشید. پس از نصب اپلیکیشن، برای ثبت چک، انتقال و یا استعلام چک صیادی، کافیست تا وارد سوپر اپلیکیشن تاپ شوید و به‌صورت کاملا امن به‌راحتی تمامی مراحل را در زمانی کوتاه انجام دهید.

برای استعلام چک به کمک تاپ، باید وارد اپلیکیشن شوید و بر روی گزینه سامانه صیاد کلیک کنید. در این قسمت، با استفاده از کد ۱۶رقمی روی چک، مبلغ و تاریخ چک و همچنین کد ملی دریافت‌کننده، می‌توانید از وضعیت آن استعلام بگیرید. شایان ذکر است، امکان نصب این اپلیکیشن برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و ios وجود دارد.

با چه روش‌هایی اعتبار چک و صادرکننده چک را بررسی کنیم؟

بهترین روش‌های استعلام چک صیادی

در این مقاله، تلاش کردیم تا ضمن بررسی روش‌های استعلام حساب صادرکنندگان چک در قدیم، شما عزیزان را با روش‌های جدید بررسی اعتبار چک و صادرکننده چک آشنا کنیم. در این راستا، ابتدا روش پیامکی را مورد بررسی قرار دادیم و پس از آن، سامانه صیاد را به‌عنوان بهترین روش استعلام چک صیادی به شما معرفی کردیم؛ علاوه‌برآن، شما را با سوپر اپلیکیشن تاپ آشنا کردیم تا بتوانید به‌صورت کاملا ایمن و در تمامی ساعات روز به ثبت، انتقال و استعلام چک صیادی اقدام کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا