خودرو

تاریخچه کامیون ماک

کامیون‌های ماک در جنگ جهانی دوم به دلیل دوام و کیفیت فوق‌العاده خیلی زود معروف شدند و نماد بولداگ در این شرکت از آن زمان جای افتاد!

به گزارش تجارت امروز؛ شرکت کامیون ماک (mack Trucks) تولید کننده کامیون آمریکایی و سازنده سابق اتوبوس و واگن برقی است. این شرکت در سال ۱۹۰۰ به عنوان شرکت برادران مک تأسیس شد، اولین کامیون خود را در سال ۱۹۰۵ تولید کرد و نام فعلی خود را در سال ۱۹۲۲ انتخاب کرد. یک شرکت یکی از شرکت‌های تابعه ولوو است که در سال ۲۰۰۰ مک را به همراه شرکت مادرش که همان شرکت رنو است، خریداری کرد.
این شرکت کار خود را در بروکلین نیویورک در سال ۱۹۰۰ آغاز کرد، دفتر مرکزی شرکت در سال ۱۹۰۵ به آلن تاون، پنسیلوانیا نقل مکان کرد، جایی که تا سال ۲۰۰۹ باقی ماند. در سال ۲۰۰۹، دفتر مرکزی آن به گرینزبورو، کارولینای شمالی منتقل شد. محصولات ماک در Lower Macungie، پنسیلوانیا و Salem، ویرجینیا تولید می‌شوند و تمام محصولات پیشرانه در کارخانه Hagerstown، مریلند تولید می‌شوند. مک همچنین کارخانه‌های مونتاژ اضافی را در پنسیلوانیا، استرالیا و ونزوئلا نگهداری می‌کند. این شرکت همچنین زمانی کارخانه‌های خود را در هیوارد، کالیفرنیا، و اوکویل، انتاریو نگهداری می‌کرد، اگرچه هر دوی این کارخانه‌ها از آن زمان بسته شده‌اند.

تاسیسات تولیدی این شرکت در عملیات دره لیهی، که به طور رسمی به عنوان کارخانه عملیات مونتاژ مکونگی شناخته می‌شود، در شهرک مکونگی پایین، شهرستان لیهای، پنسیلوانیا واقع شده است.

ماک یکی از تولیدکنندگان پیشرو در بازار خودرو‌های تجاری و آفرود کلاس ۸-۱۳ است. کامیون‌های ماک در ۴۵ کشور فروخته می‌شوند. کارخانه تولید  Macungie، پنسیلوانیا، واقع در نزدیکی مقر سابق آلن‌تاون این شرکت، تمام محصولات ماک، از جمله موتور‌های سری Mack MP را تولید می‌کند.

به گفته مورخان محلی، جعبه‌دنده‌های ماک، جعبه‌های انتقال  TC-۱۵ و تیک آف‌های قدرت موتور عقب در هاگرستون، مریلند، که محل اصلی کارخانه بود، طراحی و ساخته شدند.

قطعات فرمان راست ماک در بریزبن استرالیا برای توزیع در سراسر جهان تولید می‌شود. مونتاژ برای آمریکای جنوبی در Macungie  در کنار کامیون‌های آمریکای شمالی انجام می‌شود.

علاوه بر تاسیسات تولید  Macungie، مک همچنین دارای یک مرکز تولید مجدد در Middletown، پنسیلوانیا است.

طرح بازسازی ۲۰۰۸ در شرکت ماک

در ۱۴ آگوست ۲۰۰۸، شرکت کامیون ماک اعلام کرد که دست به تغییرات گسترده‌ای خواهد زد. این تغییرات شامل موارد زیر بود:

دفتر مرکزی مک، توسعه محصول، اکثر عملکرد‌های پشتیبانی و عملکرد‌های خرید در سال ۲۰۰۹ به گرینزبورو، کارولینای شمالی منتقل شد.

مونتاژ تمام وسایل نقلیه بزرگراه مک در Macongee، PA از سال ۲۰۰۸

مرکز آزمایش مک در آلن تاون، پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۰ به «مرکز پذیرش و نمایش مشتریان» تبدیل شد.

بازسازی شبکه توزیع قطعات تا سال ۲۰۱۰ (بعداً به سه ماهه اول ۲۰۱۱ موکول شد)

جدول زمانی بازار، مدل و محصولات

علامت تجاری

علامت تجاری این شرکت بولداگ است که تقریباً در جلوی تمام کامیون‌های ماک یافت می‌شود. یک بولداگ با روکش طلا نشان می‌دهد که کامیون با تمام پیشرانه ماک از جمله موتور، گیربکس و محور‌ها عرضه شده است.

کامیون‌های ماک نام مستعار خود را در طول جنگ جهانی اول به دست آوردند، زمانی که دولت بریتانیا Mack AC را برای تامین خطوط مقدم خود خریداری کرد. کاپوت محکم و عملکرد بی‌نظیر و دوام آن، سربازان را به یاد طلسم کشورشان، بولداگ بریتانیایی می‌انداخت.

این لوگو برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ برای مدل‌های درایو زنجیره‌ای AB مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۲۲ به لوگوی رسمی شرکت تبدیل شد.

تاریخچه کامیون ماک

جنگ جهانی دوم اوج گرفتن کامیون ماک

ماک بیش از ۳۵ هزار کامیون نظامی سنگین را در طول جنگ جهانی دوم ساخت که بیشتر آن‌ها برای صادرات تحت Lend-Lease بودند. هیچ کدام از انواع استاندارد ارتش ایالات متحده نبودند، همه منحصراً توسط مک طراحی و ساخته شدند.

سری EH یک طرح تجاری ۵ تن (۴۵۳۶ کیلوگرم ۴ در ۲ بود که برای خدمت سربازی اقتباس شده بود. مدل‌های EH، EHU (کابوور) و نیمه تراکتوری EHT و EHUT w توسط ارتش ایالات متحده در اروپا استفاده شد. بیش از ۲۴۰۰ دستگاه در سال ۱۹۴۲ ساخته شد.

LMSW یک شاسی تجاری ۱۰ تنی (۹۰۷۲ کیلوگرم) ۴ در ۶ بود که برای خرابکارای نظامی اقتباس شده بود و بیشتر آن‌ها به بریتانیا صادر می‌شد.
سری NJU (G-۶۳۹) نیمه تراکتور‌های ۵ تنی (۵۴۴۳ کیلوگرم) طراحی نظامی بودند که برای یدک‌کشی پل‌های تراکتور و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. چندین تولیدکننده دیگر مدل‌های استانداردی از کامیون‌های مشابه ساختند، بنابراین تنها ۷۰۰ دستگاه در سال‌های ۱۹۴۱-۱۹۴۲ تولید شد.

سری NM (G-۵۳۵) و NO (G-۵۳۲) موتور‌های اصلی توپخانه ۶x۶ با وزن ۶ تن (۵۴۴۳ کیلوگرم) تن (۶۸۰۳ کیلوگرم) طراحی نظامی بودند. همه NM‌ها و بیشتر NO‌های بزرگتر به عنوان کمک خارجی صادر شدند. بیش از ۸۴۰۰ NM و ۲۰۰۰ NO بین سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ ساخته شد.

سری NR کامیون‌های باری ۱۰ تنی (۵۴۴۳ کیلوگرم) طراحی نظامی بودند. آن‌ها که برای استفاده بریتانیا در شمال آفریقا در نظر گرفته شده بودند، دارای موتور‌های دیزلی Mack ED بودند که آن‌ها را برای سفر‌های طولانی مدت ارزشمند می‌کرد. بیش از ۱۵۰۰۰ دستگاه بین سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ ساخته شد.

تاریخچه کامیون ماک

پس از جنگ جهانی دوم

از زمان جنگ جهانی دوم، مک تولیدات نظامی محدودی داشته است.

سری M۳۹ (G-۷۴۴) که شامل کامیون باری M۵۴ می‌شود، یک طرح نظامی استاندارد ۵ تنی (۴۵۳۶ کیلوگرم) شاسی با مدل‌های بسیار بود. زمانی که M۳۹ استاندارد شد، مک یک طرح رقیب را توسعه داد، مک تعداد نسبتا کمی کامیون کمپرسی M۵۱ ساخت. در اوایل دهه ۱۹۶۰، آن‌ها در یک برنامه کوتاه مدت شرکت کردند تا برخی از سری‌ها را با موتور‌های Mack END ۶۷۲ بازسازی کنند.

M۱۲۳ و M۱۲۵ (G-۷۹۲) طراحی نظامی استاندارد شده با وزن ۱۰ تن (۹۰۷۲ کیلوگرم) نیمه تراکتور‌های و موتور‌های اصلی توپخانه بودند. طراحی شده توسط Mack، با استفاده از بسیاری از اجزای سری NO. ماک ۳۹۲ فروند M۱۲۳ را ساخت که با یک تریلر lowboy برای بازیابی و حمل مخازن و همه ۵۵۲ M۱۲۵ مورد استفاده قرار گرفت، بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷. سفارشات بعدی برای ۴۲۰ M۱۲۳ و ۲۱۰ دستگاه دیگر با موتور‌های کامینز به‌روز شد.

تاریخچه کامیون ماک در ایران

سیستم حمل و نقل جاده‌ای ایران توسط کامیون‌ها قبل از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود؛ جایی که شرکت‌های اروپایی کامیون‌های خود را به ایران می‌فروختند؛ اما پس از جنگ جهانی دوم کامیون‌های ماک تقریبا قدرت اول در ایران بودند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را در تاریخچه کامیون ماک در ایران بخوانید.

تاثیر کامیون ماک در فرهنگ عامه امریکا

آهنگ کانتری “فانتوم ۳۰۹” در سال ۱۹۶۸ توسط رد سووین درباره یک راننده کامیون ارواح است که وقتی در مورد نام فانتوم ۳۰۹ سوال می‌شود، پاسخ می‌دهد که “این اوله ماک همه آن‌ها را شرمنده خواهد کرد. راننده یا دکلی در حال اجرا نیست. خطی که چیزی جز چراغ‌های عقب از «فانتوم ۳۰۹» دیده نمی‌شود.

پنج کامیون سری Mack RS۷۰۰ دهه ۱۹۷۰ و یک Cruise Liner COE در فیلم کاروان با بازی کریس کریستوفرسون در نقش مارتین “Rubber Duck” Penwald و علی MacGraw در نقش ملیسا استفاده شد.

یک کامیون Mack R-۶۰۰ متعلق به دهه ۱۹۷۰ با یک موتور “coolpower” برای حمل یک تانکر نفت در Mad Max ۲: The Road Warrior استفاده می‌شود.

کامیون‌های کمپرسی سری Mack DM به طور برجسته در Die Hard with a Vengeance (سومین فیلم این مجموعه) ظاهر شدند.

Maximum Overdrive (۱۹۸۶) یک داستان ترسناک از جان گرفتن ماشین آلات است که شامل توقف کامیون با وسایل نقلیه مختلف است.

در طول یک صحنه تعقیب و گریز از فیلم Fire Down Below محصول ۱۹۹۷، شخصیت استیون سیگال توسط یک کامیون ماک مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

میکسر سیمان ماک گرانیت ۲۰۰۸ حالت وسیله نقلیه Decepticon Mixmaster در Transformers: Revenge of the Fallen بود.

یک تراکتور جایگزین Mack M۹۱۵ (LHRT) Line-Haul (نسخه نظامی Mack Granite GU۷۱۳، ۱۰-wheeler) با نیمه تریلر (نسخه نظامی تانکر سوخت M۹۷۰)، حالت وسیله نقلیه مگاترون در Transformers: Dark of the Moon بود.

آغاز رمان پرفروش بلیک کراچ، کاج ها، باعث می‌شود که قهرمان اصلی، مامور سرویس مخفی، ایتان برک، پس از تصادف ماشینی که در حال سفر است، دچار فراموشی موقت شود. او معتقد است که باید به دنبال شخصی به نام “مک” باشد، زیرا این تنها کلمه‌ای است که می‌تواند به خاطر بیاورد. او بعداً متوجه می‌شود که نکته مهم “مک” در واقع یادآوری او از برخورد عمدی وسیله نقلیه خود توسط یک کامیون ماک است.

Mack Superliner محصول ۱۹۸۴ که متعلق به تیم جی آر کالینز است نیز رسما توسط مک حمایت می‌شود. این کامیون (به نام “Buckeye Bulldog”) در NTPA (انجمن ملی کشش تراکتور) در کلاس “Super Semi” حرکت می‌کند.

دیل گریبل، شخصیتی از پادشاه تپه، به ندرت بدون کلاه ماک دیده می‌شود.

در Bad Boys II (۲۰۰۳)، یک کامیون ۲۰۰۰ Mack CX ۶۱۳ Vision توسط تبهکاران استفاده می‌شود.

در فیلم ماشین‌ها، ماک وسیله نقلیه لایتنینگ مک کوئین است، انیمیشنی از ماک سوپر لاینر محصول ۱۹۸۵ با صداپیشگی جان راتزنبرگر. پدر راتزنبرگر یک کامیون ماک را برای تحویل نفت به مدت سه دهه رانندگی کرد. در «سفر جاده‌ای دیزنی/پیکسار ۰۶»، که فیلم را در یک تور چهار ماهه در چهل و یک شهر تبلیغ کرد، «مک» یک کامیون مک ۴۶۰ اسب بخاری CH Rawhide مدل ۲۰۰۶ است که حامل ادی پل Trans Am سفارشی شده است. رعد و برق”.

مدیر عامل شرکت دنی اسلگل در سال ۲۰۱۱ در CBS’s Undercover Boss شرکت کرد. در فیلم آسمان وانیلی محصول ۲۰۰۱، یک کامیون سبز رنگ ماک تقریباً به موستانگ دیوید آمز برخورد می‌کند و به موقع می‌ایستد.

در تک آهنگ موفق رپ ۲۰۲۰، “WAP” Cardi B و Megan Thee Stallion، شرکت کامیون در این آهنگ نوشته شده است که به یک آلت تناسلی مردانه با اندازه بزرگ به عنوان کامیون ماک اشاره می‌کند، با اشعاری مانند “من می‌خواهم تو آنقدر بزرگ پارک کنی. ماک تراک، درست در این گاراژ کوچک “.

انتهای مطلب

۴/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا