خودرو

جولان خودروهای بدون استاندارد روسی در ایران با قیمت میلیاردی در آینده ای نزدیک

رونمایی از چهار محصول روسی شرکت لادا توسط شرکت نیکا موتور در نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا تعجب همگان را برانگیخت.

به گزارش تجارت امروز؛ شرکت نیکا موتو، که چندی از تاسیسش هم نمی‌گذرد دراولین روز از نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا ۴ تا از محصولات روسی اش را که قصد واردات آن‌ها را به بازار ایران نیز دارد به نمایش گذاشته است. نیکا موتور نماینده واردات محصولات لادا به ایران است. خودروهایی که از لحاظ ایمنی و رفاهی از داشتن حداقل امکانات هم محروم هستند و حتی برخی از مدل‌های آن به دلیل نداشتن ایربگ، قادر به دریافت مجوز ورود به ایران نشدند.

با این حال به نظر می‌رسد، همین محصولات روسی که هم‌تراز کوییک هم نیستند احتمالاً با قیمت‌های میلیاردی به دست ایرانیان برسند. بر این اساس پس از چین نوبت به روسیه رسیده که ایران را به بازار محصولات بدون مشتری و بدون آپشن خود تبدیل کنند.

حالا پس از محصولات بی‌کیفیت چینی، نوبت به خودروهای از رده خارج شوروی سابق رسیده تا مردم ایران را به صف طرح‌های پیش‌فروش‌های میلیارد تومانی بکشاند. در حالی که در ابتدای آزادسازی واردات خودرو به کشور، بحث ورود برندهایی نظیر بی.ام. و و بنز به کشور بود، اما به نظر می‌رسد چنین برندهایی صرفاً سهم گروه‌هایی رانتی است و سهم مردم، برندهای از رده خارج شوروی.
سوال اصلی این است که چرا واردات خودروهای کارکرده خارجی به بهانه‌هایی مانند نداشتن کیفیت لازم و از این دست اشکالات، به‌رغم تصویب آن توسط مجلس تعلیق می‌شود.

از سوی دیگر، واردات خودروهای بی‌کیفیت که ایرادات مونتاژی واضحی در نمونه‌های نمایشگاهی آن‌ها به چشم می‌خورد، انجام می‌گیرد. خودروهایی که درصورت ورود به بازار ایران، احتمالاً با قیمت‌هایی در محدوده یک میلیارد تومان و بالاتر به فروش می‌رسد و حتی به باور بسیاری، پایین‌تر از محصولات کوییک سایپا دسته‌بندی می‌شوند.

لادا یکی از خودروسازان دولتی روسیه است که زیرمجموعه آفتا واز (Avto Vaz) محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۶۶ با همکاری فیات ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد. شاید محصولات این برند در دهه اول تولید، طرفداران خاص خود را در شوروی و اروپای شرقی داشت، اما در حال حاضر حتی روس‌ها هم در انتخاب خودرو به این برند اعتنایی ندارند و صرفاً در صورت اجبار تن به لاداسواری می‌دهند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا