خواندنی

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک به روش مجلسی و لذیذ

خورشت فسنجان با گوشت اردک، یکی از غذاهای شمالی است که بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد. در این مقاله طرز تهیه این خورشت را آموزش می دهیم.

به گزارش تجارت امروز؛ طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک، ممکن است کمی دشوار به نظر بیاید. اما نگران نباشید تنها گوشت این نوع خورشت متفاوت است که باعث می شود مدت زمان و نوع طبخ کمی فرق داشته باشد.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک

فسنجان طعمی ملس و شیرین دارد. که عاشقان غذای شیرین حتما در لیست غذای خودشان فسنجان را دارند. با ما همراه باشید تا تمام فوت و فن را یاد بگیرید.

مواد لازم 

اردک ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
گردو ۵۰۰ گرم
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجان با اردک ابتدا اردک را به خوبی می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه مغر گردو را درون میکسر یا غذاساز می ریزیم و به طور کامل میکس می کنیم تا حالت خمیری پیدا کند.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را رنده می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و مجددا تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از اینکه خامی زردچوبه گرفته شد، گردوی میکس شده را به قابلمه افزوده و به آرامی تفت می دهیم. پس از ۲ دقیقه ۶ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم گردو شروع به روغن انداختن کند.

مرحله چهارم

در همین حین زعفران دم کرده را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کرده و روی گوشت اردک می مالیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری کره اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم کره ذوب شود.

مرحله پنجم

در این مرحله اردک را به تابه اضافه کرده و تمام قسمت هایش را به صورت یکدست سرخ می کنیم، سپس از تابه خارج کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا اردک به مدت دو تا چهار ساعت بپزد.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان رب انار و شکر را اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. در نهایت پس از اینکه اردک کاملا مغز پخت شد، خورش را در درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

نکات مهم در تهیه خورشت فسنجان

نخستین و مهمترین نکته در مورد تهیه این خورشت خوش‌مزه، گردوها را به صورت کامل خرد و یا چرخ کنید، چون اینگونه همه روغن گردو به درون خورشت پس داده می‌شود.

  •  اگر می خواهید کمی زیر دندان بیاید، یک چهارم مغز گردو را یک مرتبه چرخ کنید و بقیه را سه بار چرخ کنید.
  •  برای اینکه گردو روغن بیشتری پس بدهد، بهتر است موقعی آن را چرخ کنید که می خواهید فسنجان را تهیه کنید.
  • به جای اینکه همان اول مقدار زیادی آب در خورشت بریزید، سعی کنید خورشت کم آب باشد و هر بار که احتیاج به آب داشت، یک لیوان آب سرد در فسنجان بریزید و این کار را ادامه دهید تا غذا جا بیفتد.
  • اگر گوشت مرغ کاملا پخت، ولی خورشت هنوز رقیق بود، برای پیشگیری از وارفتن مرغ، آن را از فسنجان بیرون بیاورید و هنگامی که خورشت جا افتاد، مرغ را به آن اضافه کنید.
  • برای اندازه کردن ترشی فسنجان، آن را کم کم اضافه کنید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد دوباره غذا را بچشید و اگر نیاز داشت باز رب انار اضافه کنید.
  • پخت فسنجان تقریبا پنج تا شش ساعت زمان لازم است، تا خورش به طور کامل جا افتاده و روغن بیندازد؛ پس صبر کنید و بگذارید تا خورش کم کم جا بیفتد.
  •  استفاده از هرگونه ادویه‌جات در خورشت سلیقه‌ای است ولی استفاده از زعفران می‌تواند رنگ خورشت را بهتر کرده و عطروطعم خاصی به آن بدهد. همینطور استفاده از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل بهترین ادویه‌جاتی هستند که باید در مورد فوت‌وفن خورشت فسنجان بدانید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا