خواندنی

دایناسور ایرانی + تصاویر

به گزارش تجارت امروز، تصویری که می بینید نمونه ای از یک کامپتوزوروس می باشد که در کرمان می زیسته است. این دایناسور که کامپتوزوروس یا کامپتوسور نام دارد شش متر طول و ۲٫۵ متر ارتفاع دارد و شبیه کانگوروهای کنونی روی دوپای عقب راه می رفته و دو پای جلویش کوتاهتر بوده است. همچنین پنجه های آنان سه انگشت داشته است.

کامپتوسور (نام علمی: Camptosaurus) (به معنی سوسمار خمیده)، یک دایناسور شاخ پایای گیاه خوار مربوط به دوره ژوراسیک پسین می باشد. این دایناسور بسیار شبیه به ایگوآنودون بوده و ۱۵۶ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش می زیست و بیش از ‍۵ تا ۷ متر طول و حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت. سنگوارهٔ کامپتوسور در اروپا کشف شده است و در سال ۱۸۸۵ به وسیله مارش نام گذاری شد. گونه شاخص این جنس کامپتوسور دیسپار (preoccupied) نام دارد.

دایناسور ایرانی + تصاویر

نوشته های مشابه

استان کرمان جزو محدود مکانهای کشور و خاورمیانه است که بقایای دایناسورها و جانوران ماقبل تاریخ را در خود جای داده است.

کامپتوزوروس ها گونه ای از دایناسورهای گیاه خوار هستند که از «نهان زادان آوندی» که تنها باقی مانده آنها خزه ها و جلبک ها هستند، مصرف می کرده اند.

دایناسور ایرانی + تصاویر

این گونه دایناسور در زمان حیات ۴ تا ۷ متر طول داشته است؛ گونه کامپتوزوروس ها در دوره سوم زمین شناسی، ژوراسیک (لیاس زیرین)، (۲۰۸ میلیون تا ۶۵۵ میلیون سال پیش زندگی می کرده اند.

وجود منابع عظیم زغال سنگ در شمال استان کرمان بیانگر وجود خشکی و حیات گیاهی و جانوری در این بخش از ایران می باشد.

در این خشکی جانورانی نیز زندگی می کرده اند که فسیلهای متعدد از این جانوران کشف گردیده و در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری می شود

همچنین رد پای این حیوانات نیز بر روی رسوبات دورانهای گذشته زمین شناسی به ویژه دوران مزوزوئیک در مناطق مختلف دیده شده است. تصویر زیر فسیل پنجه این دایناسور را نشان می دهد.

دایناسور ایرانی + تصاویر

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا