اجتماعی

دلایل خرابی ریموت خودرو چیست؟

احتمالا برای خود یا اطرافیان اتفاق افتاده باشد که یک روز صبح وقتی ریمون خودرو را می‌زنید، کار نکند. خوشبختانه ریموت‌های مختلف از سازوکار مشابهی برخوردار هستند. به‌همین دلیل راه‌حل مشکلات احتمالی که برای آن‌ها رخ می‌دهند نیز شبیه به هم هستند. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی علت کار نکردن ریموت ماشین، نحوه تعمیر آن را نیز مرور کنیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید. گفتنی است که این متن با استناد به سایت خرید و فروش خودرو همراه مکانیک نوشته شده است.

علت کار نکردن ریموت

علت کار نکردن ریموت ماشین را باید در یکی از موارد زیر جستجو کنید:

  • فاصله زیاد ریموت با ماشین

  • تمام شدن شارژ باتری ریموت

  • ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی ریموت

  • مشکل در سیستم ایموبیلایزر

  • خرابی فیوز‌های خودرو

  • آسیب دیدن گیرنده ریموت داخل ماشین

  • مشکل در سیم‌کشی آنتن خودرو

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هر چند در بسیاری از مواقع مشکل مربوط به ریموت است؛ اما این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات مشکل مربوط به سیستم‌های برقی و ایمنی ماشین باشد. لازم است کمی درباره هر یک از موارد فوق که باعث خرابی ریموت ماشین می‌شوند، توضیح دهیم.

فاصله زیاد ریموت با ماشین

اولین موضوعی که هنگام کار نکردن ریموت ماشین باید مد نظر قرار دهید، این است که ریموت در محدوده برد مناسب با گیرنده داخل ماشین قرار دارد یا خیر؟ انواع ریموت‌های ماشین در بازار را می‌توان به سه دسته برد کوتاه، متوسط و بلند تقسیم کرد. ریموت‌های برد کوتاه نهایتا تا ۱۰۰ متر کار می‌کنند. این در حالی است که ریموت‌های برد بلند با محدوده عملکرد ۲۰۰۰ متری هم در بازار وجود دارند. بسته به نوع ریموت خودروی خود، حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید.

دلایل خرابی ریموت خودرو چیست؟

تمام شدن شارژ باتری

مهم‌ترین علت، همین تمام شدن باتری آن است. معمولا از باتری‌های سکه‌ای در ریموت کنترل‌های ماشین استفاده می‌شود. باید توجه داشته باشید که حتی در صورت استفاده از بهترین برند باتری استفاده کنید هم بعد از مدتی شارژ آن به پایان می‌رسد. بسته به کیفیت باتری، چیزی در حدود ۶ ماه تا ۲ سال کار می‌کند.

مکسل، تیانکیو، سانکینگ، آلاکالین و هکتو معروف‌ترین برندهای باتری ریموت در بازار هستند. دقت داشته باشید که حتما باید نوع باتری مورد استفاده با ساختار ریموت شما هم‌خوانی داشته باشد. در بسیاری از ریموت‌ها، باتری از نوع CR2025 و CR2032 استفاده می‌شود.

برای اینکه مطمئن شوید شارژ باتری خالی شده است یا خیر، می‌توانید از یک دستگاه ولت‌متر کمک بگیرید. ولتاژ باتری‌ها در حالت عادی باید بین ۳ تا ۳.۶ ولت باشد. اگر به‌هر دلیل مقدار کمتری در دستگاه نشان داده شد، باتری خالی شده است. در بعضی از ریموت‌ها هم یک چراغ LED تعبیه شده که در صورت تمام شدن شارژ باتری، با فشردن دکمه‌ها دیگر روشن نمی‌شود.

ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی ریموت

ریموت شما زمانی به‌درستی کار می‌کند که در ارسال و دریافت امواج رادیویی به گیرنده داخل خودرو موفق باشد. اگر اختلال نرم‌افزاری در ریموت به‌وجود بیاید، این احتمال وجود دارد که جفت شدن آن با گیرنده داخل خودرو امکان‌پذیر نباشد. برای رفع این مشکل، نیاز به باز‌تنظیم برنامه ریموت دارید که در ادامه نحوه انجام آن را توضیح خواهیم داد.

مشکل در سیستم ایموبیلایزر

ایموبیلایز به‌عنوان سیستم ضد سرقت در بسیاری از خودروهای موجود در بازار نصب می‌شود. صحت و دقت عملکرد ایموبیلایزر در هر خودرو وابسته به عملکرد تراشه ترانسپورتر در آن است. این تراشه درون پایه کلید فوب ماشین قرار می‌گیرد. اگر به‌هر دلیل تراشه ترانسپورتر مشکل پیدا کند، سیستم ایموبیلایزر به‌درستی عمل نخواهد کرد. در نتیجه ریموت هم به‌درستی کار نمی‌کند.

خرابی فیوز‌های خودرو

جعبه فیوز ماشین معمولا کنار فرمان قرار می‌گیرد. تمام فیوزهای خودرو درون این جعبه جانمایی می‌شوند. فیوزها هم معمولا عمر مفید مشخصی دارند و به‌مرور زمان دچار مشکل می‌شوند. خرابی فیوزها باعث اختلال در سیستم برقی ماشین می‌شود. اتفاقی که می‌تواند روی خرابی ریموت ماشین هم تاثیرگذار باشد.

دلایل خرابی ریموت خودرو چیست؟

آسیب دیدن گیرنده ریموت داخل ماشین

اگر گیرنده ریموت داخل خودرو به‌دلیل ضربه خوردن، تماس با مایعات یا قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد، آسیب ببیند، در آن صورت تبادل امواج رادیویی بین این دستگاه و ریموت با مشکل روبه‌رو می‌شود. در این حالت هر چند ریموت خراب نشده است؛ اما کار نمی‌کند.

مشکل در سیم‌کشی آنتن خودرو

اگر سیم کشی آنتن در یک خودرو آسیب ببیند، ارسال و دریافت امواج رادیویی تا حدی مختل می‌شود. در حالت عادی این مشکل باعث محدود شدن برد ریموت خودرو می‌شود. در موارد نادری هم این احتمال وجود دارد که به‌کلی ریموت کار نکند.

علت خرابی چیست؟

در مجموع چند دلیل اصلی را می‌توان برشمرد که باعث خرابی ریموت خودرو می‌شود. این موارد عبارت‌اند از:

  • وارد شدن ضربه شدن به ریموت

  • قرار گرفتن ریموت در معرض امواج الکترومغناطیس یا آهنربا برای طولانی مدت

  • استفاده از باتری‌های غیراستاندارد در ریموت

  • تماس ریموت با رطوبت

وارد شدن ضربه، اصلی‌ترین علت خرابی ریموت خودرو است. وقتی ریموت از ارتفاع روی زمین می‌افتد، احتمال شکستگی بدنه و کلیدهای آن‌ وجود دارد. در صورتی که شکستگی شدید باشد، راهی جز تعویض ریموت برای رفع مشکل ندارید. همچنین این احتمال وجود دارد که پایه‌های اتصال باتری به برد ریموت لق یا جدا شوند. در این حالت معمولا می‌توان با چسب‌کاری یا لحیم‌کاری مشکل را برطرف کرد. البته با توجه به ظریف بودن پایه‌های باتری و برد ریموت، حتما این کار را به افراد متخصص بسپارید.

یک نکته مهم درباره خرابی ریموت هم وجود دارد که باید اینجا اشاره کنیم. حتما قبل از اینکه برای تعمیر ریموت مراجعه کنید، ریموت پشتیبان خودرو را امتحان کنید. اگر ریموت پشتیبان ماشین را باز کرد، یعنی خرابی مربوط به ریموت قبلی است. در غیر این صورت باید نسبت به خرابی سیستم‌های برقی یا گیرنده داخل ماشین ریموت حساس شوید.

راهنمای بازتنظیم برنامه‌ریزی ریموت ماشین

اشاره کردیم که یکی از دلایل خرابی ریموت ماشین، اختلال در برنامه‌ریزی آن است. اگر پس از بررسی اولیه مطمئن شدید که باتری هنوز سالم است و کلیدهای آن هم آسیب ندیده، باید به‌سراغ باز تنظیم برنامه‌ریزی ریمون بروید. بسته به مدل ریموت، راه‌های مختلفی برای باز تنظیم آن وجود دارد.

مراحل یکی از روش‌های اصلی برای برنامه‌نویسی استاندارد ریموت ماشین به‌شرح زیر است:

  1. با استفاده از ریموت جایگزین وارد خودرو شوید.

  2. درب‌های ماشین را ببندید.

  3. سوییچ خودرو را در جای خود بگذارید و آن را در حالت آماده استارت قرار دهید.

  4. چند بار (بسته به مدل سوییچ تا ۱۰ بار) آن را بین حالت قفل و آماده استارت بچرخانید.

  5. بعد از چند بار تکرار این کار، صدایی شبیه به زنگ می‌شنوید.

  6. پس از آن باید دکمه قفل یا باز کردن روی ریموت را فشار دهید تا برای بار دوم صدای زنگ بیاید.

با پشت سر گذاشتن مراحل فوق، ریموت بازتنظیم می‌شود و احتمالا مشکل برطرف خواهد شد.

کلام پایانی

در این مطلب علت خرابی ریموت ماشین و مشکلاتی که ممکن است برای آن به‌وجود بیایند را بررسی کردیم. حتما ابتدا در پی علت کار نکردن ریموت ماشین باشید. گاهی اوقات مشکل قابل رفع شدن است و نیازی به تعویض ریموت ندارید. ضمن اینکه حتما کار را به افراد متخصص بسپارید که ضمن مهارت بالا از قطعات اصلی برای تعمیر استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که استفاده از باتری بی‌کیفیت ممکن است خیلی زود شما را مجبور به تعمیر مجدد ریموت کند.

منبع: همراه مکانیک https://www.hamrah-mechanic.com/

 

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا