خودرو

متقاضیان سامانه یکپارچه 150 میلیون تومان ضرر کردند!

گزینه‌های پیشنهادی ایران‌خودرو در طرح جایگزینی پژو پارس برای متقاضیان سامانه یکپارچه دست‌کم ۱۵۰ میلیون بیشتر آب می‌خورد.

به گزارش تجارت امروز؛ طرح جایگزینی پژو پارس با عرضه خودروهایی آغاز شده که حداقل ۱۵۰ میلیون بیشتر از خود پژو پارس قیمت دارند.

سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای گزینه‌های پیشنهادی ایران‌خودرو به متقاضیانی است که از اسفند پارسال چشم‌انتظار دریافت پژو پارس هستند، اما ماجرای اجباری بودن استاندارد‌های ۸۵ گانه و به‌تبع آن توقف تولید پژو پارس، برنامه‌ آن‌ها را عوض کرده است. ماجرای توقف تولید پژو پارس بعد از حرف‌ و حدیث‌های فراوان بالاخره سروشکل رسمی گرفته و حالا متقاضیانی که آماده پرداخت تقریبا ۳۰۹ میلیون تومان برای پژو پارس XU۷P بودند باید ۱۵۰ میلیون بیشتر بابت سورن پلاس و نزدیک ۱۹۰ میلیون بیشتر به‌خاطر ۲۰۷ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای جور کنند.

پژو پارس؛ جدید‌ترین قربانی استاندارد‌های ۸۵ گانه

طرح جایگزینی پژو پارس که مختص اولویت‌های بخش دوم زمستان محصولات ایران‌خودرو برگزار می‌شود، کاملا به ماجرای توقف تولید این محصول ارتباط دارد. اجباری بودن رعایت استاندار‌های ۸۵ گانه که به‌درستی و با پافشاری سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود تا الان به داستان مدل‌های زیادی مثل ساینا دنده‌ای، تیبا و … پایان داده و می‌توانیم پژو پارس را جدید‌ترین قربانی این ماجرا بدانیم.

توقف تولید پژو پارس اولین‌بار از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد پاییز امسال مطرح شد و آن زمان مهدی اسلام پناه گفته بود: قانون مربوط به استاندارد‌های اجباری در صنعت خودرو اجرا می‌شود و تولید کنندگان باید خود را با قوانین استاندارد منطبق کنند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولید کننده به مصرف کننده وارد نشود.

سازمان ملی استاندارد رسما اعلام کرده تولید کنندگان در حوزه صنعت خودرو باید بن‌سازه‌های تولیدات خود را منطبق بر استاندارد‌های ملی کشور قرار دهند و بر اساس مجوز‌های لازم از جمله رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه اقدام به پیش فروش خودرو‌های خود کنند. اتفاقا همان زمان سازمان ملی استاندارد آب پاکی را روی دستان مدیران ایران‌خودرو ریخت و هشدار داد، سازمان ملی استاندارد مسئولیتی در قبال پیش‌فروش‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد. بدنیست بدانید مهلت اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو پژو پارس، نهایتا تا پایان امسال اعلام شده است.

طرح جایگزینی پژو پارس

توقف تولید پژو پارس از همان زمان اعلام خبر، با واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌ها و متقاضیان سامانه یکپارچه روبرو شد. ماجرا به متقاضیانی مربوط می‌شود که موعد تحویل محصول انتخابی‌شان رمستان امسال بود و خودرو انتخابی آن‌ها پژو پارس XU۷P. یعنی همان محصولی که سازمان ملی استاندارد روی آن حساس‌شده و متقاضیان را بلاتکلیف کرده است.

طرح جایگزینی پژو پارس حالا به‌نوعی عقب‌نشینی ایران‌خودرو از موضع قبلی خودش به‌حساب می‌آید و براساس آن، متقاضیان این مرحله از سامانه یکپارچه ناچار به‌انتخاب گزینه دیگری به‌جای پژو پارس XU۷P هستند.

طرح جایگزینی پژو پارس براساس اطلاعیه ایران‌خودرو به شکلی است که متقاضیانی که اسفند پارسال در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند و الان برای آن‌ها پیامک ارسال شده می‌توانند به‌جای پژو پارسی که دیگر تولید نمی‌شود، از بین پژو ۲۰۷ سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته و سورن پلاس یکی را انتخاب کنند. در این طرح قیمت خودرو در روشه‌ای نقدی و نقدی اعتباری به صورت قطعی و بر اساس قیمت روز زمان ثبت‌نام است و در صورت انتخاب روش اقساطی کل قیمت نهایی خودرو در قالب چهار چک با فاصله زمانی سه ماه دریافت می‌شود. دقیقا همینجا ماجرای توقف تولید پژو پارس، منجر به تحمیل هزینه بیشتری به متقاضیان این محصول می‌شود.

تفاوت قیمت پژو پارس و گزینه‌های جانشین

طرح جایگزینی پژو پارس با عرضه مدل‌هایی دراختیار متقاضیان سامانه قرار گرفته، که حداقل نزدیک ۱۵۰ میلیون گران‌تر از خود پژو پارس قیمت دارند.

پژو پارس XU۷P درحالی به آخر خط رسید که آخرین قیمت اعلام‌شده از سوی ایران‌خودرو برای این محصول ۳۰۹ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود.

طرح جایگزینی پژو پارس حالا با عرضه مدلی مثل سورن پلاس آغاز می‌شود که در کارخانه ۴۵۹ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان قیمت دارد. یا پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته ناقابل ۴۹۸ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان قیمت خورده است. یعنی ۱۸۹ میلیون و ۳۹ هزار تومان بیشتر از چیزی که متقاضیان سامانه برای پژو پارس کنار گذاشته بودند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا