ارزسکه و طلا

مروری بر گذشته و پیش بینی قیمت آینده طلا و نقره در بازار فارکس

طلا و نقره با ظهور و سقوط تمدن‌ها، افت و خیز سیستم‌های اقتصادی و تکامل بازارهای مالی در هم تنیده شده است. همچنین هردو نقش مهمی به عنوان واسطه مبادله، وسیله ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری امن در طول تاریخ داشته‌اند. اما تاریخچه قیمت طلا و نقره در بازار فارکس به پنج دهه قبل برمی‌گردد. شناخت گذشته طلا و نقره در بازار فارکس برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ضروری است. زیرا راهی برای پیش‌بینی قیمت آینده طلا و نقره در بازار فارکس محسوب می‌شود.

تاریخچه قیمت طلا و نقره در بازار فارکس

طلا و نقره به عنوان دو مورد از قدیمی‌ترین فلزات گران‌بها و ضروری برای تکامل ارزها و تجارت راه خود را به بازار مالی فارکس نیز باز کرده‌اند. به طوری که سابقه معامله طلا و نقره در فارکس به بیش از ۵۰ سال می‌رسد.

از زمان فروپاشی سیستم برتون وودز در دهه ۱۹۷۰ و جایگزینی دلار به جای طلا به عنوان پشتوانه ارزها، قیمت طلا و نقره جهش فوق‌العاده‌ای داشت. به طوری که قیمت طلا در بازه زمانی ۵۰ ساله (۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰) توانست افزایش ۱۰,۰۰۰ درصدی را تجربه کند. هر اونس طلا در تاریخ ۲۱ اوت سال ۲۰۲۳ با قیمت ۱۸۹۰ دلار در بازار فارکس معامله می‌شود.

افزایش قیمت نقره در همین بازه زمانی، ۵۰۰۰ درصد بوده است. البته نقره در سه ماه مانده به سال ۲۰۱۲ توانست به رشد ۱۰,۰۰۰ درصدی طلا نزدیک شود. هر اونس نقره در تاریخ ۲۱ اوت سال ۲۰۲۳ با قیمت ۲۳ دلار در بازار فارکس معامله می‌شود.

پیش بینی قیمت طلا و نقره در بازار فارکس

مراجع و وب‌سایت‌های متعددی هستند که به پیش‌بینی قیمت طلا و نقره در بازار فارکس می‌پردازند. در اینجا، سعی می‌کنیم بهترین پیش‌بینی‌ها را از معتبرترین مراجع و وب‌سایت‌های بین‌المللی با شما عزیزان در میان بگذاریم.

۱. انجمن بازار شمش لندن

انجمن بازار شمش لندن (LBMA) نظرسنجی سالانه پیش‌بینی فلزات گران‌بها خود را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است. در این نظرسنجی، بهترین تحلیلگران بازار سعی کرده‌اند رشد طلا و نقره را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کنند.

در این نظرسنجی، ۳۰ کارشناس بازار پیش‌بینی‌ها و نظرات خود را با پیش‌بینی میانگین، بالاترین و کمترین قیمت‌ها برای طلا و نقره ارائه می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده خوش‌بینی محتاطانه در مورد طلا و نقره هستند. به طوری که تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳,۳ و ۸.۸ درصد افزایش یابند.

همچنین از تحلیلگران خواسته شد سه عامل اصلی خود را برای پیش‌بینی قیمت طلا و نقره در بازار فارکس اعلام کنند. محرک اصلی ذکرشده با ۴۳ درصد، دلار آمریکا و سیاست پولی فدرال رزرو است. دومین عامل تورم (۱۴ درصد) و سومین عامل رویدادهای ژئوپلیتیکی (۱۱ درصد) هستند. عامل سوم در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ انجمن بازار شمش لندن مهم تلقی نشده بود.

میانگین پیش‌بینی تحلیلگران برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۸۵۹,۹۰ دلار است. بالاترین قیمت آن هم ۲۰۲۵ دلار پیش‌بینی شده است. میانگین پیش‌بینی نقره ۲۳.۶۵ دلار با بالاترین قیمت پیش‌بینی شده ۲۷ دلار است.

۲. بانک گلدمن ساکس (طلا)

پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس از قیمت طلا در سال ۲۰۲۵ عمدتا برون‌یابی عوامل تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳ است. گلدمن ساکس در ابتدای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که بازار صعودی کالاها در سال ۲۰۲۲ احتمالا در سال ۲۰۲۳ و پس از آن ادامه خواهد داشت. درواقع، این بانک سرمایه‌گذاری معتقد است که ابرچرخه تصاعدی کالاها در حدود ۱۰ سال دوام می‌آورد.

بر اساس این روایت، فلز طلا ممکن است در سال ۲۰۲۵ به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۲۰۰ دلار در هر اونس برسد. علاوه بر این، سیاست سختگیرانه فدرال رزرو و کاهش رشد اقتصادی متعاقب آن، احتمالا عملکرد طلا را به عنوان یک دارایی ضد تورم افزایش می‌دهد. با این حال، افزایش استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله حفظ ارزش، ممکن است پتانسیل صعودی قیمت طلا و نقره در بازار فارکس را محدود کند.

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۳۰ بر اساس همبستگی معکوس آن با حرکت دلار آمریکا استوار است. در صورت افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، طلا ممکن است در جایگاه خود به عنوان یک پناهگاه حمایتی تثبیت شود. با این حال، حرکت صعودی آن با افزایش تقاضا برای دلار محدود خواهد شد. در این صورت، پیش‌بینی گلدمن ساکس از قیمت طلا برای سال ۲۰۳۰ این است که به بالای ۲۷۰۰ دلار در هر اونس برسد.

۳. بانک گلدمن ساکس (نقره)

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد ایالات متحده به دلیل تورم بالا و افزایش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۳ وارد رکود شود. اگر واقعا این اتفاق بیفتد، ممکن است قیمت طلا و نقره در بازار فارکس افزایش یابد. زیرا این دو ذخیره ارزش ترجیحی در سراسر جهان هستند. بنابراین پیش‌بینی قیمت هر اونس نقره برای سال ۲۰۲۵ بین ۳۴ تا ۵۰ دلار خواهد بود.

تا پایان سال ۲۰۳۰ ممکن است اتفاقات زیادی در جهان رخ دهند. اما با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کلان و تورم در سراسر جهان، اگر نقره طی هفت سال آینده به بالاترین حد خود نرسد، تعجب‌برانگیز است. بنابراین، هر اونس نقره ممکن است از بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۱ یعنی ۵۰ دلار هم عبور کند. با این حال، هنوز هم باید به سناریوی در حال تغییر اقتصاد کلان جهانی توجه دقیق شود.

پیش‌بینی قیمت نقره تا سال ۲۰۴۰ بر پایه حدس و گمان است، اما هنوز هم باید چند سناریو مختلف را در نظر بگیریم. اگر دلار آمریکا تا دو دهه آینده به عنوان ارز اصلی دنیا باقی بماند، نقره می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ به راحتی بالای ۵۰ دلار معامله شود. همچنین تجزیه و تحلیل تکنیکال محدوده قیمت ۷۸ تا ۱۳۸ دلار را نشان می‌دهد.

۴. وب‌سایت dailyfx

طبق نظر وب‌سایت dailyfx طلا و نقره در حال نزدیک شدن به یک مقطع حساس هستند. مقطعی که می‌تواند روند طلا و نقره را برای هفته‌ها یا شاید ماه‌های بعدی مشخص کند.

اگرچه روند تعدیل‌کننده در فشارهای قیمتی دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد. اما احتمالا روند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از اواسط سال ۲۰۲۴ معکوس خواهد شد. افزایش نرخ بهره همراه با کاهش فشارهای قیمتی و انتظارات تورمی، قیمت طلا و نقره در بازار فارکس را بالا می‌برد. همچنین هزینه-فرصت نگهداری فلزات گران‌بها با بازده صفر را افزایش خواهد داد.

در نمودارهای تکنیکال نیز کندل‌های دوجی پشت سر هم در نمودارهای هفتگی اواخر ژوئیه ۲۰۲۳ ظاهر شدند. این امر همراه با سقوط شدید قیمت طی دو هفته گذشته، خطر ایجاد یک اوج پایین‌تر را در قیمت طلا افزایش می‌دهد. مهم‌تر از همه، این احتمال وجود دارد که رالی تماشایی چند ماهه اخیر یک روند اصلاحی و نه شروع یک روند صعودی جدید باشد.

طلا از اوایل سال ۲۰۲۳ به زیر یک بالشتک حیاتی در میانگین متحرک ۲۰۰ روزه رفت. پس احتمالا به پایین‌ترین سطح قیمت در ژوئن و لبه پایین کانال صعودی از اوایل سال ۲۰۲۳ سقوط خواهد کرد. بنابراین هرگونه بریک اوت می‌تواند راه را برای رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت در فوریه یعنی ۱۸۰۵ دلار هموار کند.

تاثیر دلار بر قیمت طلا و نقره در بازار فارکس

محرک‌های زیادی مانند رشد اقتصاد جهانی، عرضه و تقاضا، انتظارات تورمی، نرخ بهره، آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی و غیره بر قیمت طلا و نقره در بازار فارکس تاثیر می‌گذارند. اما نگاه فلزات گران‌بها بیشتر به تحرکات بازار ارز جهانی و به‌ویژه دلار آمریکا است.

دلار آمریکا ارز پایه طلا و نقره است. بدان معنا که در بازار فارکس، طلا و نقره معمولا با دلار آمریکا خریداری می‌شوند. بنابراین در صورت تضعیف دلار، خرید طلا و نقره ارزان‌تر می‌شود و قیمت فلزات افزایش می‌یابد. اما اگر دلار آمریکا تقویت شود، خرید طلا و نقره برای سرمایه‌گذاران گران‌تر می‌شود و قیمت فلزات گران‌بها کاهش خواهد یافت. این امر تا حدی همبستگی منفی بین طلا و نقره و دلار آمریکا را نشان می‌دهد.

محرک اصلی ارزش دلار آمریکا، سطح نرخ بهره تعیین‌شده توسط فدرال رزرو است. به این دلیل که هرچقدر سود بیشتری برای نگه داشتن دلار آمریکا دریافت شود، تعداد بیشتری از مردم پول خود را به دلار آمریکا مبادله می‌کنند. بنابراین، افزایش نرخ بهره در ایالات متحده یا نشانه‌ای از نزدیک بودن آن، از لحاظ تاریخی دلار آمریکا را تقویت می‌کند. این امر به نوبه خود باعث تضعیف طلا و نقره خواهد شد.

چگونه طلا و نقره را در بازار فارکس معامله کنیم؟

حالا که آشنایی کلی با تاریخچه و پیش‌بینی قیمت طلا و نقره در بازار فارکس پیدا کردیم، نوبت به معامله می‌رسد. شما می‌توانید این کار را از طریق ثبت‌نام در بروکرهای فارکس انجام دهید. کارگزاری آمارکتس انتخاب خوب و معتبری است که خدمات خود را به مشتریان از سرتاسر جهان ارائه می‌دهد. در این کارگزاری می‌توانید علاوه بر جفت ارزها، به معامله فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره نیز بپردازید. جهت ورود به سایت بروکر آمارکتس کلیک کنید.

جمع‌بندی

قیمت طلا و نقره در بازار فارکس به احتمال زیاد در آینده رو به افزایش خواهد بود؛ هرچند که نمی‌توان به طور دقیق به پیش‌بینی پرداخت. درست است که این فلزات گران‌بها در طول تاریخ نشان داده‌اند که تورم را پوشش می‌دهند. اما سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود تنها پس از انجام تحقیقات شخصی و مقایسه با سایر دارایی‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا