خودرو

آیین نامه جدید واردات خودرو در سال 1403؛ چالش ها و فرصت ها

آیین نامه جدید واردات خودرو که در آذرماه امسال ابلاغ شده است؛ دارای چالش ها و فرصت هایی است؛ از جمله تمرکز بر خودرو نو، حقوق گمرکی، گارانتی و منابع ارزی مورد نیاز که هر کدام فرصت ها و تهدیدات خود را دارند.

به گزارش تجارت امروز؛ آیین‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی که اخیراً ابلاغ شده، با هدف توسعه استفاده از خودروهای کم‌آلاینده و کمک به کاهش آلودگی هوا تدوین شده است. این آیین‌نامه که به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ وابسته است، چارچوب‌ها و شرایطی برای واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی تعیین کرده است. برخی از نکات و چالش‌های این آیین‌نامه به شرح زیر است:

نکات کلیدی آیین‌نامه:

  1. تمرکز بر خودروهای نو: آیین‌نامه بیشتر بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو تمرکز دارد. واردات خودروهای کارکرده تحت شرایط سخت‌تری مانند سقف قیمتی (۲۰ هزار یورو)، محدودیت مبدا (کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی) و الزامات فنی انجام می‌شود.
  2. حقوق ورودی متفاوت: تعرفه گمرکی خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایین‌تر است (نیم درصد)، درحالی‌که برای سایر متقاضیان ۴ درصد است. تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۵ درصد تعیین شده است.
  3. الزامات گارانتی: واردکنندگان ملزم به ارائه گارانتی باتری خودروهای وارداتی به مدت ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر هستند. این موضوع به افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.
  4. منابع ارزی: تامین ارز موردنیاز از محل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی و منابع تأییدشده بانک مرکزی پیش‌بینی شده است.
  5. زیرساخت‌های لازم: اولویت واردکنندگانی است که در ساخت زیرساخت‌هایی مانند نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ایستگاه‌های شارژ سرمایه‌گذاری کنند.

چالش‌های اجرایی:

  1. زمان محدود برای اجرا: آیین‌نامه مربوط به سال ۱۴۰۳ است و با ابلاغ دیرهنگام آن (آذرماه)، اجرای کامل آن تا پایان سال با توجه به فرآیندهای بوروکراسی دشوار به نظر می‌رسد.
  2. نبود زیرساخت‌های کافی: کمبود ایستگاه‌های شارژ و عدم آمادگی شبکه برق کشور، جذابیت این خودروها را کاهش می‌دهد.
  3. مشکلات در خدمات پس از فروش: چارچوب دقیقی برای ارائه خدمات پس از فروش در نظر گرفته نشده است، که نگرانی‌های مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد.
  4. تضاد با قوانین دیگر: دسته‌بندی برخی از خودروها (مانند بردافزاها) در تضاد با قوانین موجود است و نیاز به بازنگری دارد.
  5. سقف قیمتی نامناسب: محدودیت قیمتی ۲۰ هزار یورو برای خودروهای کارکرده ممکن است واردات مدل‌های مناسب و با کیفیت را محدود کند.

نتیجه‌گیری:

اگرچه ابلاغ این آیین‌نامه می‌تواند گامی مثبت در جهت کاهش آلودگی هوا و ورود خودروهای پیشرفته باشد، اما زمان محدود، موانع اجرایی و کمبود زیرساخت‌های مناسب، موفقیت کامل این طرح را تهدید می‌کند. برای تحقق اهداف، دولت باید به سرعت اقدامات اجرایی را آغاز کرده و حمایت‌های لازم از جمله تامین ارز، ارائه خدمات پس از فروش و توسعه زیرساخت‌ها را در اولویت قرار دهد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا