صنایع هوایی

افزایش شدید قیمت پروازهای داخلی در پی افزایش قیمت بنزین هواپیما

شرکت های هواپیمایی در پی افزایش 11 برابری قیمت سوخت هواپیما و حذف یارانه سوختشان قیمت بلیط های داخلی و خارجی را همسان می کنند.

به گزارش تجارت امروز؛ این در حالی است که قیمت سوخت جت همواره محل مناقشه دولت و شرکت های هواپیمایی بوده و در نهایت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت برای وصول هزینه های نوسازی هوا، قیمت سوخت را از ۶۰۰ تومان به ۶۶۰۰ تومان افزایش داد.

در نهایت دولت تصمیم گرفت قیمت سوخت هواپیما را که بارها مورد اختلاف دولت و شرکت های هواپیمایی بوده در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کند.

اگرچه با حذف اجباری و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، ایرلاین ها آزادی بیشتری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما داشتند و با قیمت بنزین ۶۰۰ تومانی سود زیادی از این مکان می بردند اما اکنون با افزایش ۱۱ برابری قیمت سوخت جت می توان گفت که این سود از آنها گرفته می شود.

برخی از منتقدان و برخی نمایندگان مجلس معتقدند که هزینه بلیت هواپیما به قدری بالاست که اکثر مردم توان مالی سفر با هواپیما را ندارند. در این صورت تنها قشر خاصی از جامعه سوار هواپیما می شوند و سفری کوتاه و پرهزینه را تجربه می کنند.

یارانه های سوخت هزینه بلیط هواپیما را به اندازه ای کاهش نداده است که عموم مردم بتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. بلکه این یارانه از منابع عمومی به جیب شرکت های هواپیمایی و اقشار ممتاز جامعه منتقل شده تا هزینه سفر آنها کاهش یابد.

نکته مهم اما اینجا است که قیمت بلیت هواپیما بستگی به قیمت سوخت دارد و اگر تغییری در آن قیمت ایجاد شود، قیمت بلیت هواپیما هم افزایش می یابد. تنها مزیت رقابت ایرلاین های داخلی با شرکت های خارجی بحث سوخت است.

براساس لایحه ارائه شده از سوی دولت به شورای اسلامی، قیمت فروش سوخت هواپیما معادل ۳۰ درصد قیمت سوخت خریداری شده از پالایشگاه ها و قیمت هر لیتر بنزین جت ۱۱۰۰ درصد است.

رانت بنزین هواپیما؛ از جیب مردم به جیب شرکت های هواپیمایی!

دولت هر سال حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت می کند و سهم سوخت در سبد هزینه شرکت های هواپیمایی ایرانی یک دهم خارجی است اما این یارانه تاثیری در قیمت بلیت ندارد. هر سال به ارزش کل ناوگان هواپیمایی ایران یارانه سوخت می دهند. این بدان معنی است که پولی که می تواند برای نوسازی ناوگان هزینه شود به دلیل قیمت گذاری نادرست هدر می رود.

بر اساس تبصره ۳ لایحه بودجه ۱۴۰۴، درصد فروش سوخت هواپیما به نیروی هوایی ۳۰ درصد درصد خرید سوخت از پالایشگاه ها تعیین شده است. قیمت هر لیتر سوخت جت از ۶۰۰ تومان به حدود ۶۶۰۰ تومان و ۱۱ برابر افزایش می یابد. افزایش منابع دولتی از این مسیر ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی کشور، حمل و نقل هوایی روزانه ۴.۵ میلیون لیتر سوخت نیاز دارد که دولت برای آن یارانه پرداخت می کند. دولت هر لیتر سوخت جت را ۲۱ هزار تومان می خرد و لیتری ۶۰۰ تومان به شرکت های هواپیمایی می فروشد.

سالانه ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به شرکت های هواپیمایی تعلق می گیرد. این رقم در دست همان قشری از جامعه است که هنوز می توانند به فکر سفر با هواپیما باشند و بلیت های میلیونی بخرند.

این آمار نشان می دهد روزانه حدود ۹۲ میلیارد تومان یارانه سوخت به شرکت های هواپیمایی داده می شود و در صورت موافقت مجلس با این قسمت از لایحه می توان گفت که تضاد دولت و شرکت های هواپیمایی پایان می یابد. اما سوال اینجاست که اگر این یارانه از بین برود تکلیف قیمت بلیت هواپیماهای مسیرهای داخلی که اکنون از کار افتاده است چه می شود؟

قیمت سوخت تاثیر بسزایی در هزینه سفر هوایی دارد که بسته به سن و نوع هواپیما بین ۸ تا ۲۹ درصد موثر است.

حال سوال اینجاست که آیا با افزایش قیمت بلیت هواپیما، خدمات فرودگاهی بهتر می شود و آیا نوسازی ناوگان با این افزایش منابع دولتی که گفته می شود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، می تواند یکی از مواردی باشد. برنامه ها و اولویت های دولت؟

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا