بازار خودرو در آستانه بحران/ وضعیت قیمت خودرو به کجا می رود؟
ایرانخودرو با کمبود تولید در ماههای اخیر روبرو است و برای دستیابی به اهداف تولید پژو تا پایان سال ۱۴۰۳ باید اقدامات فوری و برنامهریزی دقیقتری انجام دهد. این موضوع میتواند تأثیراتی جدی بر بازار خودرو و قیمتها بگذارد.
به گزارش تجارت امروز؛ اگر ایرانخودرو بخواهد تا پایان سال ۱۴۰۳ به اهداف تولید تعیینشده برای خودروهای پژو دست یابد، باید به طور متوسط ماهانه حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این محصولات را در خطوط تولید خود تکمیل کند. اما در ماه مهر، تولید پژو در ایرانخودرو به میزان قابل توجهی از این هدف فاصله داشته است.
مطابق با بررسی صورتهای مالی ایرانخودرو، این خودروساز در مهر ماه ۱۴۰۳ موفق به تولید تقریبا ۱۳ هزار و ۸۵۰ دستگاه از محصولات پژو شده است که حدود ۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه کمتر از هدف تولید ماهانه تعیینشده برای نیمه دوم سال است. این عقبماندگی ۱۵ درصدی در تولید پژو، به معنای زنگ خطری برای این خودروساز به شمار میرود و ممکن است بر بازار خودرو تأثیرات منفی بگذارد.
با این حال، ایرانخودرو هنوز پنج ماه فرصت دارد تا این کمبود تولید را جبران کند. برای دستیابی به اهداف خود، این خودروساز باید در ماههای باقیمانده تولید گروه پژو را به سطح مطلوب برساند. به همین دلیل، نیاز به برنامهریزی دقیق و تسریع در فرآیند تولید بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود.
در نیمه اول سال ۱۴۰۳، ایرانخودرو عملکرد بهتری در تولید گروه پژو داشته است. به عنوان مثال، در ماههای خرداد و اردیبهشت، این خودروساز توانسته بود به ترتیب ۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه و ۱۸ هزار و ۵۵۰ دستگاه از محصولات پژو را تولید کند. اما در ماههای دیگر، تولید گروه پژو حدود ۱۲ هزار دستگاه در هر ماه بوده است. این عملکرد نشان میدهد که ایرانخودرو همچنان پتانسیل دستیابی به هدف تولید میانگین ۱۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه در نیمه دوم سال را دارد، اما برای تحقق این هدف باید تدابیر خاصی را در نظر بگیرد.
اگر ایرانخودرو نتواند به اهداف تولید خود برسد، احتمالاً شاهد افزایش قیمت خودروهای پژو در بازار خواهیم بود. بنابراین، تمام نگاهها اکنون به تصمیمات مدیران این شرکت برای جبران این کمبود تولید و رسیدن به هدفهای تعیینشده معطوف شده است.
انتهای مطلب/ ن.پ