بررسی هیوندای توسان NX4E؛ مشخصات فنی و طراحی
کرمان موتور در نمایشگاه اصفهان سال 1403 محصول جدید خود را به نام توسان NX4E رونمایی کرد و این خودرو جز سه مدل هیوندای جدید این شرکت است که در ادامه مشخصات فنی این خودرو را در اختیارتان قرار می دهیم.
به گزارش تجارت امروز؛ هیوندای توسان NX4E در سال ۲۰۲۳ با تغییرات ظریفی رونمایی شد. این خودرو شاسی بلند با طراحی جدید خود و رنگ بندهایی که دارد بیشتر از همیشه درخشید و فضای داخلی بازسازی قابل توجهی داشته است و آن را به سایر شاسی بلندهای هیوندای نزدیک تر کرده است. در ادامه به بررسی کامل این خودرو می پردازیم.
مشخصات فنی هیوندای توسان NX4E
هیوندای توسان وارداتی مجهز به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم پاشش چند نقطه ای سوخت (MPI) از سری موتور هایSmartstreem-G4NJ/G4NL گروه هیوندای که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را دارد گیربکس خودرو نیز ۶ سرعته اتوماتیک AT است همچنین بنا به اعلام سازنده هیوندای توسان جدید صرفا در مدل دیفرانسیل جلو عرضه خواهد.
علاوه بر موارد نامبرده شده سیستم تعلیق محور جلوی خودرو مک فرسون و تعلیق محور عقب خودرو مولتی لینک است همچنین مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۸/۳ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
جدول مشخصات فنی هیوندای توسان NX4E
رند | هیوندای |
مدل | توسان |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | ۱۹۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۲ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۳۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۶۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۶۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۵۵ میلی متر |
وزن | ۱۴۴۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۴ لیتر |
مصرف سوخت | ۸.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/۶۰R18 |
شرکت عرضه کننده | کرمان موتور – KTL |
برند نشان مادر | هیوندای |
کشور سازنده | کره جنوبی |
طراحی داخلی هیوندای توسان NX4E
در داخل کابین هیوندای توسان NX4E یک طراحی به روز را مشاهده می کنید و رو دری های خودرو طراحی ارگونومیک و چشم نوازی به چشم می خورد و روی آن ها تزیینات چرم و کروم و مشکی پیانویی به کار رفته است.
در طراحی فرمان خودرو تزیینات کرومی و چرمی به کار رفته است که پشت آمپر خودرو در نمونه وارداتی به بازار ایران از نوع آنالوگ است و طراحی اجزای داخلی آن به صورت متقارن و مخالف یکدیگر هستند.
توسان از طراحی ساده اما مدرن داشبورد با نمایشگر دیجیتالی، شیفتر دکمه ای، و پنل کنترلی حساس به لمس برای سیستم کنترل آب و هوا و سرگرمی اطلاعاتی بهره می برد.
شاسی بلند پرچمدار هیوندای Palisade و سدان های سوناتا و النترا که اخیراً طراحی شده اند، به نوعی نقطه عطف برای طراحی های داخلی این شرکت بوده اند و توسان جدید با چیدمان داخلی متفکرانه پر از مواد با کیفیت و ویژگی های لوکس این روند را ادامه می دهد.
فضای صندلی عقب توسان و فضای بار هر دو بزرگتر از مدل قبلی است و راحتی و کاربردی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. در پشت ردیف عقب هیبریدی، ما ۹ چمدان دستی قرار دادیم و ظرفیت چمدان با پشتی صندلی ها به ۲۲ چمدان افزایش یافت.
در کنسول وسط خودرو نیز لیور دنده خودرو به چشم می خورد که از نوع مکانیکی است و علاوه بر این ادواتی مانند شارژر وایرلس و کلید های کنترلی و زیر آرنجی برروی کنسول وسط خودرو را می بینید. همچنین در ردیف نیز سرنشینان از راحتی و فضای پای مناسبی برخوردارند. همچنین ادواتی مانند زیر آرنجی، پورت های خروجی شارژ و خروجی سیستم تهویه برای راحتی بیشتر سرنشینان پیش بینی شده است.
طراحی ظاهری هیوندای توسان NX4E
در نمای جلویی هیوندای توسان NX4E وارداتی زبان جدید طراحی هیوندای را می بینید. همچنین دی لایت های خودرو طراحی به صورت منحصر به فردی طراحی شده اند و مجموعه چراغ دی لایت شامل ۵ چراغ می شود و در طراحی آن ها از الگوی مثلثی استفاده کرده اند.
جلو پنجره خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد و در طراحی آن نیز از همان الگوی مثلثی استفاده کرده اند. البته هیوندای الگوی طراحی چراغ های دی لایت و جلو پنجره این خودرو را Parametric grille می نامد. چراغ های اصلی خودرو نیز به تبعیت از ترند روز طراحی خودرو در قسمت پایینی سپر درون دو فرورفتگی قرار گرفته اند. همچنین روی کاپوت خودرو نیز به وسیله خطوط حجم پردازی هایی صورت گرفته است.
در نمای جانبی اما یک طراحی پر جزییات و با استفاده زیاد خطوط تیز و شکسته به چشم می خورد. گلگیر های جلو فرم برآمده و عضلانی هستند و یک خط شانه که الگوی شکسته ای دارد تا انتهای خودرو ادامه دارد.
آینه های جانبی هیوندای توسان NX4E به صورت منحصر به فردی طراحی شده اند و در قسمت بالایی شیشه های جانبی خودرو یک فلاپ کرومی به چشم می خورد که تا ستون C خودرو امتداد یافته است، برروی درب های خودرو به واسطه استفاده از خطوط شکسته و عمدی فرو رفتگی های متعددی ایجاد شده است. رینگ های خودرو نیز در نمونه وارداتی به ایران از اندازه ۱۸ اینچی دارند، و الگوی طراحی دو رنگ دارند.
امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای توسان NX4E
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | ترمز پارک برقی – اتوهلد – کنترل حرکت در سراشیبی – تنظیم حالت رانندگی – نمایشگر لمسی – اندروید اتو – اپل کارپلی – کروز کنترل – فرمان کمکی برقی – شارژر بیسیم تلفن همراه – سنسور نور – صندلی برقی راننده – آینه تاشو برقی – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین دنده عقب – رینگ آلومینیومی – فناوری LED چراغ ها |
معایب و مزایا
مزایا | کیفیت ساخت مناسب – طراحی خوب – کابین جادار – استهلاک کم |
معایب | عدم عرضه در تیپ دو دیفرانسیل – امکانات ایمنی و رفاهی نه چندان کامل |
عملکرد رانندگی هیوندا در شهر
اول از همه، هیوندای توسان NX4E موقعیت رانندگی بسیار خوبی را ارائه می دهد که بسیاری از مردم در مورد SUV ها دوست دارند. همچنین دید همه جانبه خوبی را ارائه می دهد، اگرچه یک نقطه کور کوچک وجود دارد که در آن ستون جلو پنجره جلو با آینه برخورد می کند. ممکن است هنگام بیرون آمدن از اتصالات مجبور شوید کمی سر خود را تکان دهید، اما آینه های بزرگ تصویر واضحی از آنچه در پشت است ارائه می دهند.
در هر توسان، سنسورهای پارک عقب و یک دوربین معکوس وجود دارد، بنابراین بازگشت به فضاهای حتی باریک در یک خلیج چند طبقه، کاری است. همچنین متوجه خواهید شد که فرمان سبک است و دایره چرخش آنقدر تنگ است که میتوانید در میدانهای کوچک بدون خروج از جاده صحبت کنید.
عملکرد توسان ۲۰۲۳ در بزرگراه
اگر سواری هیوندای توسان NX4E در شهر خیلی سفت به نظر میرسد، در جادههای سریعتر به سرعت هموار میشود تا آرامش عالی به خودرو بدهد. وقتی با شیبها یا برجستگیهای بزرگ روبرو میشوید، هیوندای خسته نمیشود و با کمترین سر و صدا شما را به جایی که میخواهید میبرد.