روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و تاثیرگذاری رنگ ها بر بازاریابی و برندینگ
ما با شناخت روانشناسی رنگ می توانیم با ارائه هویت بصری و ساختار های زیبایی برای بازاریابی و برندینگ بدهیم.
به گزارش تجارت امروز؛ ما میدانیم که امروزه روانشناسی رنگ ها ثابت شده است و میدانیم که هر رنگ یک تاثیر جدا و به خصوصی بر روحیه انسان ها و حتی حیوانات دارد، هر رنگ معنی و مفهومم به خصوص خود را دارد که بدانیم هر رنگ مورد نیاز کدام برند و چه صنعتی می باشد.
با ما همراه باشید تا کلیات روانشناسی رنگ را بدانیم و بر اساس ان بهترین سبک هویت برند خوودتان را پیدا کنید. آیا تا بحال دقت کرده بود که هر رنگ چه تاثیری بر روی روحیه اتان دارد؟
کارآفرینان چگونه از رنگ در روانشناسی استفاده می کنند؟
هر رنگ، احساسات و مفاهیمی خاص را در ذهن افراد تداعی میکند. به عنوان مثال، رنگ زرد اغلب با شادی، انرژی و صمیمیت مرتبط است. انتخاب رنگ مناسب برای یک برند، میتواند به ایجاد یک هویت قوی و منحصربهفرد کمک کند. این رنگها باید با ارزشها و پیامهایی که برند میخواهد منتقل کند، همسو باشند.
قبل از انتخاب رنگ، بهتر است تحقیقات بازار انجام شود تا مشخص شود که رقبا از چه رنگهایی استفاده میکنند و چه رنگهایی برای مخاطبان هدف جذابتر است. استفاده از ترکیبهای رنگی غیرمنتظره و خلاقانه میتواند به یک برند کمک کند تا از رقبا متمایز شود و در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
رنگ های مختلف در روانشناسی
هر رنگی نماد و مفاهیم مختلفی را دارد که هر رنگ در مکان های مختلف دیدگاه و منظوری متفاوت دارد و هر رنگ نسبت به موقعیت خود مفهوم جداگانه و متغیر دارد که باید آن را بدانیم.
روانشناسی رنگ؛ قرمز
قرمز جزو یکی از اصلی ترین رنگ های چرخه رنگی محسوب می شود که به برند شما حس: قدرت ،خشم ،خطر ، عظمت ،جنگ ، عزم و اراده را به همراه دارد اما مفهوم دیگری را که به همراه دارد، حس:هیجان ،اشتیاق، انرژی و عمل را به نشان می دهد. قرمز می تواند متابولیسم بدن و میزان تنفس را افزایش بدهد و باعث بالارفتن فشارخون میشود. این رنگ بیشتر از هر رنگ دیگری توجه را به خود جلب میکند. به همین دلیل است کهه برای هشدار خطر از آن استفاده میکنند.
این رنگ را می توانید در شغل ها و برند های: صنعت خوراکی و غذایی – آموزشی
برای مثال: شرکت کوکا کولا از رنگ قرمز برای نشان دادن انرژی و هیجان را نشان میدهد و پینترست: که نشان دهنده هیجان و اشتیاق است.
روانشناسی رنگ؛ زرد
زرد و نارنجی نشان دهنده جوانی شادی میباشند. این رنگ را می توان در: استیکر های خندان، گل های افتاب گردان، اردک های پلاستیکی و اپلیکیشن های روزمره ببینید. برندها از رنگ زرد برای اشاره به خوش بینی، خلاقیت، برون گرایی میکنند.
دراین حال برند زرد میتواند احساسات ترس، غیرمنطقی بودن و اضطراب را تقویت کند. نوار پلیس، چراغهای راهنمایی و علائم خیابانها همگی رنگ زرد دارند. به عبارت دیگر، قبل از غرق شدن در این رنگ، این داستان هشدار دهنده را به خاطر بسپارید.
برای مثال: طاقهای طلایی مک دونالد از جنبه مثبت زرد استفاده زیادی میکنند. زرد با قرمز می تواند با اشتها آور گره خورده و تداعی جوانی و شادی را برای این شرکت زنجیرهای فست فود به وجود آورده است. وعدههای غذایی شاد با صورتک زرد رنگ بر شهرت کودک پسند آن تأکید میکند.
روانشناسی رنگ؛ صورتی
محبوب ترین رنگی که نشانه زنانگی و لطافت را دارد، رنگ صورتی می باشد. صورتی بیشتر برای برند هایی استفاده می شود که بخواهند القای حس جوانتر، تخیلیتر و عجیبتر کارآمد باشد. به عنوان مثال، برند ویکتوریا سکرت به رنگ صورتی متمایل میشود تا در بین رقبا برجسته شود و حس زنانگی و لطیف بودن دارد.
با این حال صورتی نیز حالات کودکانه یا سرکشانه را القا میکند. با عادت کردن خریداران به این رنگ، حس تازگی آن کاهش مییابد. اگر تا به حال به فروشگاه ویکتوریا سیکرت رفته باشید، دیوارهای گلگونش پس از مدتی تهوع آور میشوند.
صورتی برای شرکتهایی مانند باربی، ترکیبی عالی از زنانگی، جوانی و کودکی است. لوگوی صورتی این غول عروسک سازی به آنها کمک میکند تا محصولات خودشان را برای مخاطبان جوان عرضه کنند.
روانشناسی رنگ؛ سفید
اگر می خواهید کسب و کاری تمیز داشته باشید انتخاب ایده آل می تواند رنگ سفید باشد. سفید در کنار مشکی، حسی مدرن را القا میکند و میتواند به دستیابی به ظاهری خالص، بی گناه و بکر کمک کند.
رنگ سفید میتواند درست مانند یک بیمارستان بی روح، احساس عقیم شدن بدهد . شاید بیرنگی، برند شما را ساده، خسته کننده و خالی نشان دهد. طراحی بسیاری از رنگها، به زمینه بستگی دارد. برخی از نوآورترین برندهای جهان، از جمله اپل و تسلا، دارای لوگوی سفید هستند.
سیاه برای نایک همانند سفید برای آدیداس، عمل میکند. آدیداس برخلاف نایک، گروهی از مشتریان کمتر ورزشی را هدف قرار میدهد. آنها به طور منظم با افراد غیر ورزشکار از جمله نوازندگان، هنرمندان و غیره همراه میشوند. بنابراین، رنگ سفید آنها را قادر میسازد تا از جذابیت ساده و جهانی بهره ببرند.
روانشناسی رنگ؛ مشکی
شاهد وبسایتها، ایمیلها و لوگوها، همه جا مشکی را خواهید بود. مشکی به عنوان رنگ اصلی میتواند برند را پیچیده، قدرتمند و ظریف جلوه دهد. بسیاری از شرکتهای لوکس (مثلا Chanel) از رنگ مشکی استفاده میکنند تا لوگوهای خودشان را شیک و زیبا نشان دهند.
اما مشکی نشان دهنده ظلم و سردی است. مردم حتی میتوانند رنگ سیاه را نمادی از شرارت بدانند. اورسلا جادوگر دریایی یا اسکار در شیر شاه را در نظر بگیرید.در حالی که مشکی در صنعت مد معجزه میکند، اما همه جا این طور نیست. به عنوان مثال، رنگ سیاه به ندرت در صنعت بهداشت دیده میشود زیرا شبیه مرگ و عزا است.
نایک از تبلیغات سیاه و سفید و لوگوی خودش برای تقویت برند متمرکز بر قدرت استفاده میکند. این شرکت پیامهای خودش را حول محور توانمندسازی ورزشکاران و کمک به مشتریان برای تبدیل شدن به افراد قویتر قرار میدهد.
روانشناسی رنگ؛ سبز
سبز نشان دهنده زندگی است که یک نشان جهانی قرار دارد. سبزی که یادآور چمن، درخت و بوته است، احساس آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت را به ارمغان میآورد. اما به دلیل ماهیت بدوی، میتواند نشان دهنده کسالت، رکود و ملایم بودن باشد.
شرکت Whole Foods از سبز به دلیل شهرتش بابت تولید محصولات تازه و باکیفیت استفاده میکند. این برند خودش را به عنوان «سالمترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا» معرفی میکند.
روانشناسی رنگ؛ نارنجی
این رنگ روشن نشان دهنده اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت است. به دلیل ماهیت سرگرم کنندهاش، به خوبی برای برندهای غیرشرکتی مناسب است. همچنین نارنجی احساس گرمی ایجاد میکند؛ چون با خورشید در ارتباط است.
با این حال، این رنگ معانی نه چندان آفتابی هم دارد. میتواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، محرومیت و سستی شود. شاید هم نابالغ یا نادان به نظر برسد. این همان تفاوت بین برند Hermès و Cheetos است.
لوگوی نمادین SOUNDCLOUD یکی از شناخته شده ترین لوگوهای نارنجی است. از آنجایی که رنگ نارنجی احساسات خلاقیت و حتی ناپختگی را برمیانگیزد، با برنامهریزی نامتعارف و برند نامتعارف آنها مطابقت دارد. فقط شرکتی به زیبایی پرتقال میتواند فیلمهایی مانند SpongeBob Squarepants و The Wild Thornberrys را تهیه کند.
روانشناسی رنگ؛ بنفش
رنگ بنفش نماد قدرت، سلطنت و برتری می باشد. در امپراتوری روم، مقامات عالی رتبه بنفش تیره میپوشیدند که در آن زمان قیمتی بیشتر از طلا داشت. ملکه الیزابت اول حتی افراد خارج از خانواده سلطنتی را از پوشیدن رنگ بنفش منع کرد.
بنفش با توجه به این پیوندهای قدیمی، هالهای عاقلانه، ثروتمند و پیچیده ایجاد میکند. برندها میتوانند از این رنگ برای نشان دادن خدمات، محصول یا تجربه برتر استفاده کنند. اما بنفش میتواند نشاندهنده انحطاط، بدخلقی و افراط هم باشد. بنابراین مراقب باشید که تعادل را در هنگام استفاده از این رنگ، حفظ کنید.
روانشناسی رنگ؛ آبی
آبی به عنوان رنگ مورد علاقه در جهان رتبه بندی میشود و مردان آن را بیشتر از زنان ترجیح میدهند. برندها هم همین احساس را دارند: «این رنگ آرامش بخش، محبوب ترین رنگ لوگو است.»
آبی باعث ایجاد احساس امنیت، قدرت، خرد و اعتماد میشود. شرکتهای شبکههای اجتماعی (مانند فیسبوک و توییتر) اغلب، آبی را انتخاب میکنند تا قابل اعتماد به نظر برسند. چون این ویژگی برای کسبوکارهای نیازمند به ذخیره سازی حجم زیادی از دادههای کاربران، اهمیت زیادی دارد.
از سوی دیگر، رنگ آبی معانی منفی هم دارد. غذاهای آبی کمی در طبیعت وجود دارند؛ بنابراین این رنگ، اشتهای ما را سرکوب میکند. همچنین میتواند احساسات سرد و غیر دوستانه را منتقل کند.
روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ در انگلیسی Color Psychology گفته می شود. هدف بررسی نحوه تأثیر رنگ بر تصمیمات روزمره است. آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید میکند؟ آیا ممکن است رنگ یک محصول باعث میشود که آن برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟ بله؛ رنگها در تصمیمات روزمره ما تأثیر دارند و با جذابیت و خاص شدن می تواند بر روی ما تاثیر بگذارد، که آیا از محصولی خرید کنیم یانه.
تحقیقات جدید در مورد شناختن ویژگی رنگها
افراد بسیاری هستند که با شک و تردید راجب روانشناسی رنگ صحبت می کنند و اطمینان دارند که در مورد رنگ اغراق بسیار زیادی شده است. رنگها در فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی دارند که تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است، تأثیرات خلقی رنگها میتوانند موقتی باشند. یک اتاق آبی در ابتدا میتواند باعث حس آرامش شود، اما این اثر پس از مدت کوتاهی از بین میرود. بااینحال تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ میتواند از راههای مختلف روی افراد تأثیر بگذارد. البته یک سری روانشناسیها مانند روانشناسی رنگ چشم وجود دارد که هیچگونه اعتباری نداشته و متخصصان آنها را به کلی رد میکنند.
- در یک مطالعه قرصهای دارونما با رنگ گرم مؤثرتر از قرصهای دارونما با رنگ سرد گزارش شده است.
بر اساس شواهد چراغهای خیابان با رنگ آبی میتوانند منجر به کاهش جرم شوند. - رنگ قرمز باعث میشود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند. به گفته محققان این مورد میتواند در طول فعالیتهای ورزشی مفید باشد.
- دانشآموزانی با لباس مشکی بیشتر مجازات میشوند. علاوه بر دانشآموزان، این ویژگی منفی دررابطهبا بازیکنان فوتبال هم صدق کرده است.
اثرات روانی رنگ در روانشناسی
ادراک رنگ تا حدودی ذهنی می باشد. اما برخی از رنگ ها معنا و مفهوم جهانی دارند که طیف رنگ های موجود در ناحیه قرمز گرم شناخته می شوند که شامل قرمز، نارنجی و زرد است. این رنگها حسی از گرما و راحتی تا احساس خشم و خصومت را به ما می دهند.
رنگ آبی نشانگر رنگ های سرد شناخته می شوند که شامل آبی، لنفش و سبز هستند و این رنگ ها اغلب نماد آرامش را دارند. گاهی هم احساس غم و بی تفاتی را به افراد انتقال می دهد، به همین دلی ما باید روانشناسی دقیق رنگ ها و مفهومشان را بدانیم.
حرف آخر
ما در تجارت امروز روانشناسی رنگ در کارآفرینی و بازاریابی را توضیح دادیم تا شما بتوانید با این مبحث آشنا شوید و بتوانید برای هویت خودتان رنگ درست را انتخاب کنید. ممنونیم که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، خوشحال می شویم که اگر نظر و یا پیشنهادی دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
انتهای مطلب/ م.د