مدیریت بازاریابی و فروش

اصولی که باید قبل از تامین مالی و جذب سرمایه گذار به آنها دقت کنید

اگر مدیر یک شرکت هستید یا صاحب کارخانه و تصمیم دارید محصول یا سرویس جدیدی عرضه کنید، به سرمایه نیاز دارید.

این مقاله نکته‌های مهمی که در مسیر تامین سرمایه مورد نیازمان ضروری هستند را بازگو می‌کند. اگر مدیر یک شرکت هستید یا صاحب کارخانه و تصمیم دارید محصول یا سرویس جدیدی عرضه کنید، به سرمایه نیاز دارید. این سرمایه از راه‌های مختلفی به دست می‌آید به شرطی که به ۶ نکته مهم توجه کنیم. در ادامه این نکته‌ها را با جزییات بیشتر معرفی می‌کنیم.

تامین سرمایه کار پیچیده‌ای نیست اما رعایت پیش‌شرط‌های آن می‌تواند کمی دشوار باشد. در واقع سرمایه گذاران باید چیزهایی را در مورد شما، کسب و کارتان و طرح توسعه‌ یا تولید محصول جدیدی که دارید به آن فکر می‌کنید، بدانند تا بتوانند به شما اعتماد کنند. اعتماد هر سرمایه گذار در نهایت به مبلغی تبدیل می‌شود که در اختیار شما قرار می‌گیرد و سرمایه مورد نظر شما را تامین می‌کند. اینکه شما چطور می‌توانید اطلاعات لازم را به سرمایه گذاران انتقال دهید، چیزی است که در ادامه این مقاله می‌خوانید.

معرفی مختصر اما مفید

مهم‌ترین و اولین گام شما در تامین سرمایه معرفی خودتان، کسب و کارتان و ایده‌ای است که دارید. در این بخش با زبانی ساده و بدون پیچیدگی‌های فنی شرکت‌تان و یا کسب و کاری که هم‌اکنون مدیریت آن را بر عهده دارید را معرفی کنید. به سال تاسیس و زمان شروع فعالیت رسمی شرکت اشاره کنید. همچنین در مورد دستاوردها صحبت کنید.

در این بخش می‌توانید به محصولات شرکت یا کارخانه‌تان هم اشاره کنید. اینکه بیشتر در چه بخش‌هایی از صنعت‌تان فعال هستید و چه تاثیر مهمی در بازار هدف‌تان گذاشته‌اید هم از نکات جذب سرمایه هستند که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ارائه ضمانت اگرچه می‌تواند بار اضافه‌ای روی دوش شما بگذارد اما به سرمایه گذاران اطمینان خاطر می‌دهد که شما به کسب و کارتان اهمیت می‌دهید.

در مقدمه بیشتر روی معرفی کسب و کارتان تمرکز کنید چون سرمایه گذاران در نگاه اول به کیفیت کار شما و ایده‌ای که دارید توجه می‌کنند و اگر از این فیلتر با موفقیت عبور کنید، شاید به ویژگی‌های شخصیتی و برند شخصی شما هم علاقه‌مند شوند که این به معنی شانس بیشتر در جذب سرمایه گذار است.

اصولی که باید قبل از تامین مالی و جذب سرمایه گذار به آنها دقت کنید

تهیه طرح توجیهی جذاب

طرح توجیهی یک نسخه فشرده‌تر و خلاصه‌تر از طرح تجاری کسب و کار شماست. در طرح توجیهی بیشتر روی محاسبات مالی احتمال موفقیت طرح شما (محصول یا سرویس جدیدی که می‌خواهید ارائه دهید)، جزییات فنی اجرای طرح شما و داده‌هایی در مورد بازار هدف و بازارهای مجاور تمرکز می‌شود.

آماده کردن طرح توجیهی روش‌های متنوع‌تری برای تامین سرمایه کسب و کار پیش روی شما قرار می‌دهد. برای مثال اگر بانک بخواهد برای شما سرمایه تامین کند، طرح توجیهی که آماده کرده‌اید را مطالعه می‌کند و سپس جواب نهایی را به شما می‌دهد.

مثلا در طرح توجیهی تولید «دسر زغال اخته» در مقیاس صنعتی از شما انتظار دارند که به جزییات زیر در طرح توجیهی‌تان اشاره کنید.

  • قیمت خرید زغال اخته
  • قیمت خرید شکر
  • قیمت خرید سایر افزودنی‌های مجاز
  • هزینه تهیه ماشین‌آلات و فناوری‌های مورد نیاز
  • هزینه‌های بازاریابی و برندینگ
  • شناسایی بازار هدف
  • پیش‌بینی نرخ بازگشت سرمایه گذاری
  • پیش‌بینی سود ماهانه و علی‌الحساب

اشاره به این جزییات ضمن اینکه فرایند جذب سرمایه‌گذار را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند، باعث می‌شود تا خودتان هم نگاه منصفانه‌ای به ایده داشته باشید و بار دیگر بتوانید نقطه‌های قوت و ضعف آن را شناسایی کنید.

یک نکته مهم هم درباره طرح‌های توجیهی وجود دارد. صرفنظر از اینکه در کدام بخش خدماتی یا صنعتی فعال هستید یا کسب و کارتان در کدام حوزه فعالیت می‌کند، همچنان می‌توانید یک طرح توجیهی کارآمد و موثر آماده کنید.

اید‌ه برنده برای شما

بعد از این که این گام‌ها را با موفقیت طی کردید، داشتن یک ایده برنده هم عامل دیگری است که باعث موفقیت در تامین سرمایه برای شما می‌شود. ایده شما یکی از اولین داده‌هایی است که در نگاه اول نظر سرمایه گذاران را جلب می‌کند.

ایده برنده یعنی چه ایده‌ای؟ ممکن است فکر کنید منظور از ایده برنده، ایده‌ای است که خیلی جدید، پر از پیچیدگی و ناآشنا برای دیگران باشد. اما در واقعیت ایده های برنده چیزهای عجیبی نیستند. بومی‌سازی یک سرویس خارجی در ایران، ارائه یک محصول موفق که قبلا در جای دیگری از دنیا عرضه می‌شده و یا تغییر کاربری یک کارخانه قدیمی همگی نمونه‌هایی از ایده های برنده‌ای هستند که در سال‌های اخیر موفق به جذب سرمایه گذار هم شده‌اند.

همین الان به تلفن همراه‌تان نگاه کنید، چند اپلیکیشن موبایل را خواهید دید که یک دهه پیش فقط یک ایده برنده و یک طرح توجیهی خوب داشتند و البته به سایر پیش‌شرط‌های لازم در جذب سرمایه هم وفادار بودند.

ایده برنده شبیه به تعریفی است که از خلاقیت می‌شناسیم؛ تغییر رویه رایج انجام یک کار تکراری. ایده برنده شما که اتفاقا هم راستا با طرح‌های توسعه کسب و کار شماست مثلا می‌تواند تولید قوطی‌های جدیدی برای نوشابه باشد که میزان قند داخل نوشابه را به یک شکل گرافیکی و پویا نمایش دهد.

ایده‌های برنده پتانسیل خوبی برای ترغیب سرمایه گذاران دارند و چون به صورت ذاتی با مفهوم سادگی یکپارچه شده‌اند، اعتماد افراد را بیشتری را جلب می‌کنند.

سوابق مالی: اعتبار، گردش مالی و خوشنامی

خوشنامی مالی یک عامل مهم دیگر در هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاران است. فرمول خوشنامی مالی حاصل جمع خوش‌حسابی، اعتبار مثبت و گردش مالی فعال شما در طول سال‌هایی است که وارد یک بازار مشخص شده‌اید.

خوش‌حسابی در بین اهالی بازار جایگاه بسیار بالایی داشت و البته هنوز هم دارد. در روش‌های نوین تامین مالی هم، وقتی یک نفر تصمیم می‌گیرد سرمایه‌اش را در اختیار کسب و کار شما بگذارد، تمایل دارد که میزان خوش‌حسابی شما را بداند. شما باید نشان دهید که عملکرد مثبتی در این زمینه داشته‌اید و سود علی‌الحساب و ماهانه را در موعد مقرر بازپرداخت می‌کنید.

اعتبار مالی هم همان چیزی است که به شما اجازه می‌دهد بر مبنای آن از سرمایه گذاران بخواهید که روی طرح‌تان سرمایه گذاری کنند. اگر صورت‌های مالی شرکت یا کسب و کار نشان دهد که میزان بدهکاری از بستانکاری بیشتر بوده،‌ این می‌تواند روی نمره اعتباری شما اثر منفی داشته باشد و جذابیت سرمایه گذاری روی طرح شما را کاهش دهد.

اصولی که باید قبل از تامین مالی و جذب سرمایه گذار به آنها دقت کنید

مدیریت ریسک‌ها

به هر حال همه طرح‌های سرمایه گذاری شامل ریسک‌هایی هم می‌شوند. شما می‌خواهید یک صابون جدید تولید کنید و برای آن نیاز به جذب سرمایه گذار دارید، سرمایه گذار هم می‌خواهد از سرمایه‌اش محافظت کند. چیزی که ممکن است رایطه شما و سرمایه گذار را به هم بزند ریسک‌ نیست چون ریسک بخش طبیعی و جدایی‌ناپذیر از جهان سرمایه گذاری است.

عاملی که باعث به هم خوردن رابطه شیرین شما می‌شود، اعلام نکردن راهکارهای مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک‌ها یکی از سرفصل‌های مهم در اسنادی است که شما به عنوان متقاضی سرمایه به تامین کننده سرمایه ارائه می‌دهید.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای مدیریت ریسک‌ها وجود دارد که در فهرست زیر به آنها اشاره شده است.

  • افزایش قیمت فروش محصول
  • بازرسی دوره‌ای و نگهداری از تجهیزات و ماشین‌آلات
  • استفاده از پوشش‌های بیمه
  • تولید با کیفیت محصولات یا ارائه با کیفیت خدمات
  • باز خرید خدمات یا محصولات در صورت عدم استقبال در بازار

بیان شفاف این روش‌ها مسیر جذب سرمایه گذار را برای شما هموار می‌کند و شانس تامین مالی سریع‌تر را برای شما به همراه دارد.

ارائه ضمانت و تعهد

ارائه ضمانت اگرچه می‌تواند بار اضافه‌ای روی دوش شما بگذارد اما به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر می‌دهد که شما به کسب و کارتان اهمیت می‌دهید.

در حال حاضر ابزارهای مالی مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها به عنوان تضمین استفاده کنید. مثلا گروهی از سرمایه پذیران ضمانت نامه تعهد پرداخت را ترجیح می‌دهند که بر اساس تاریخ سر رسید به سرمایه گذار اجازه مطالبه مبلغ سرمایه گذاری شده را می‌دهد.

چک و سفته هم مثل همیشه یکی از گزینه‌های رایج ضمانت جذب سرمایه هستند. با این حال بیشتر سرمایه گذاران علاقه‌ای ندارند که روی طرح‌های سرمایه گذاری با ضمانت چک و سفته کار کنند.

بررس‌های انجام شده در بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟ نشان می‌دهد ضمانت‌های خودرویی، ملکی و شخص ثالث معتبر از جمله مواردی هستند که تهیه آنها برای اشخاص متقاضی سرمایه هزینه کمتری دارد و از طرف دیگر پذیرش آنها از جانب سرمایه گذاران هم بیشتر است و اطمینان بیشتری درباره پذیرش آنها وجود دارد.

بنابراین می‌توانیم وقتی که برای جذب سرمایه اقدام می‌کنید،‌ ۶ نکته مطرح شده در این مقاله را رعایت کنید. این نکته‌ها بر اساس تجربه‌های سرمایه پذیران قبلی به دست آمده که با توجه به همین نکته‌های ساده موفق شده‌اند میلیاردها تومان سرمایه برای تامین مالی طرح‌های‌شان جمع‌آوری کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از ارزش داده‌های مهمی گفتیم که در هنگام جذب سرمایه گذار، می‌توانند نظر مثبت سرمایه گذاران را جلب کنند. این داده‌ها در بخش‌هایی مثل معرفی کسب و کار، تهیه طرح توجیهی، داشتن ایده برنده، اشاره به سوابق مالی، بیان شفاف شیوه‌های مدیریت ریسک و ارائه ضمانت قرار گرفته‌اند.

ما امیدواریم با توجه به این جزییات سرمایه مورد نیازتان را از طریق روش‌های مختلف جذب کنید و رابطه برد بردی را بین خودتان و سرمایه‌گذار ایجاد نمایید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا