اقتصاد

چرا سرمایه گذاری می کنیم ؟/ راهنمایی کامل سرمایه گذاری

هر فردي در زندگی خود بنا به دلایلی اقدام به تصمیمات سرمایه گذاري می کند. که هرکس دلیل منطقی خود را دار، مهم این است که سرمایه گذاری را با اصول درست خود انجام بدهیم تا موفقیت آمیز باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ دلایل سرمایه گذاری شامل مواردی همچون، نیاز به مدیریت و افزایش ثروت، بهبود رفاه و آسایش فعلی و آتی، مدیریت ثروت و دارایی برای حفظ سرمایه در برابر عواملی همچون تورم، مالیات و غیره است.

چرا سرمایه گذاری می کنیم ؟

  • برای رشد ،توسعه اقتصادی و اجتماعی: در برنامه های توسعه اقتصادی یکی از ابزار های اصلی میباشد و بدون آن به رشد و توسعه دست نمی یابیم . در نتیجه با سیر نزولی روبه رو خواهیم شد و همچنین آثار توجه به آن منجر به آثار مثبت در مسائل فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی خواهد شد .
  •  کسب درآمد: وقتی ما بخشی از پول خودمون رو برای مثال در یک حساب بانکی با سود ۱۲ درصد سپرده‌گذاری می‌کنیم، می‌خوایم که به اندازه یک درصد از پولمون، در هر ماه درآمد داشته باشیم.
  •  افزایش ارزش دارایی: مثلا خرید سکه یا طلا با این هدف انجام می‌شه. ما سکه یا طلا می‌خریم و امیدواریم که ارزشش در آینده بیشتر از مبلغی بشه که بابتش پرداخت کردیم.

به عبارتی می توان گفت در دنیای واقعی سرمایه گذاری ، همیشه تحت الشعاع حوادث موجود در محیط سرمایه گذاری خود شامل آمریکا ، اروپا و سایر نقاط و اتفاقات جهان دارد . این عوامل سرمایه گذاری را بسیار چالش بر انگیز می سازد به طوری که در یک دوره خاص شرایطی ایجاد می شود که سرمایه گذاران موفق بازده مورد انتظار خود راکسب نموده و با تغییر شرایط، همان سرمایه گذاران زیان می کنند.

تعریف سرمایه گذاری

ما سرمایه گذاری را به عنوان به کار گیری وجوه جاری به منظور دریافت جریانات
نقدی بیشتر در آینده تعریف می کنیم و سرمایه گذار انتظار دارد در مقابل صرف
نظر کردن از مصارف جاری وجوه و پذیرش اثرات تورم و ریسک پس از یک دوره
معین پاداش مناسبی دریافت کند.

فرایند تصمیمات سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در مورد همه بازار ها نیاز به شناخت و ارزیابی اولیه دارد، چرا که مهم است شما در چه موارد و شرایطی سرمایه گذاری می کنید تا نتیجه مطلوب را به دست آوردید.

تحلیل و شناخت موقعیت

در مرحله تحلیل و شناخت موقعیت، ضرورت دارد موقعیت مالی فعلی شخص یا سازمان با دقت مورد بررسی قرار گیرد. این ارزیابی شامل مرور دقیق دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و تعهدات مالی متنوع می‌شود. شما در دوره‌های مالی به طور شگفت‌انگیزی می‌توانید در ابتدای مسیر با مرحله تحلیل و شناخت موقعیت بیشتر آشنا شوید. Top of Form

تعیین اهداف مالی

در فرآیند تصمیم گیری مالی، ضرورت دارد که اهداف مالی خود را به وضوح تعریف کنید. این اهداف می‌توانند شامل خرید یک ملک، انجام پس‌انداز برای بازنشستگی، سرمایه‌گذاری در کسب و کار و دیگر زمینه‌ها باشند.

شناسایی گزینه‌های پیش رو در فرآیند تصمیم گیری مالی

در مراحل فرآیند تصمیم گیری مالی، در مرحله اول و دوم، موقعیت‌ها شناخته و اهداف مالی تعیین خواهد شد. حال در این مرحله نوبت به شناسایی و خلاصه‌ کردن گزینه‌های مالی مختلف است. این ممکن است شامل سرمایه‌گذاری در بازار سهام، خرید یک ملک، سرمایه‌گذاری در رمزارزها یا پروژه‌های مختلف باشد.

ارزیابی گزینه‌ها

ارزیابی گزینه ها

در این مرحله، انجام بررسی مزایا و معایب هر گزینه، همچنین تحلیل ریسک‌ها و بازده‌های مالی مرتبط با هر گزینه ضروری است. این ارزیابی ممکن است شامل محاسبه سود و زیان، مدت زمان بازگشت سرمایه و نرخ بازده مورد انتظار باشد. این اطلاعات کلیدی به شما کمک می‌کنند تا تصمیمات مالی خود را بر اساس اطلاعات دقیق و تحلیل شفاف‌تری بگیرید.

انتخاب گزینه مناسب

پس از انجام تحلیل دقیق، شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بهترین تطابق با اهداف و موقعیت مالی شما را دارد. این انتخاب باید با توجه به مزایا و معایب، تحلیل ریسک‌ها و بازده‌های مالی انجام شده، به صورت موزون و هوشمندانه انجام شود تا بتوانید تصمیمی بهینه برای دستیابی به اهداف مالی خود انتخاب کنید.

اجرای تصمیم

پس از انتخاب گزینه، باید اقدامات موردنیاز را برای اجرای تصمیم خود آغاز کنید. این موضوع شامل جمع‌آوری منابع مالی، انجام مذاکرات، اجرای معاملات و دیگر اقدامات ممکن است. این مراحل عملی به شما کمک می‌کنند تا تصمیمات مالی خود را به عملیات موفقیت‌آمیز و اجرایی تبدیل کنید.

پیگیری و ارزیابی

پس از اجرای تصمیم، اهمیت دارد که وضعیت اقتصادی و مالی را پیگیری کرده و از تطابق نتایج با اهداف مالی خود اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز، در تصمیمات خود تجدیدنظر کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. این فرآیند پیگیری و اصلاحی اطمینان حاصل می‌کند که تصمیمات شما با تغییرات محیطی و شرایط مالی همگام می‌شوند و به بهبود و تحقق اهداف مالی شما کمک می‌کنند.

با بهره‌گیری از این مراحل و مفاهیم، شما می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود از بهترین تصمیمات استفاده کنید تا به اهداف مالی خود دست یابید. این فرآیند سیستماتیک و هوشمندانه با ترکیب تحلیل دقیق و انتخاب هوشمندانه گزینه‌های مالی، به شما کمک می‌کند تا بهینه‌ترین مسیر برای دستیابی به اهداف مالی خود را انتخاب کنید.

ویژگی سرمایه گذاران

۱.سرمایه گذاران ریسک گریز هستند.

۲.سرمایه گذار ریسک گریز کسی است که در ازای قبول ریسک، انتظار دریافت بازده بیشتری دارد.

۳.سرمایه گذاران اطمینان را به عدم اطمینان ترجیح می دهند.

۴. سرمایه گذاران به دنبال حداکثر کردن بازده خود هستند. سرمایه گذاران به دنبال ایجاد رابطه منطقی بین ریسک و بازده هستند.

عوامل تأثیرگذار بر فرایند تصمیمات سرمایه گذاری

  1. اینترنت
  2. دسترسی آسان به داده ها و اطلاعات مورد نیاز
  3. امکان انجام معاملات برخط(line-On(
  4. افزایش کارایی بازار(کارایی اطلاعاتی) Efficiency Market
  5. سرمایه گذاران فردی در مقابل سرمایه گذاران نهادی ( یا موسسات سرمایه گذار)
  6. موسسات سرمایه گذار شامل بانکها، صندوقهای بازنشستگی، صندوقهای مشترک سرمایه گذاری و بیمه هستند.
  7. سرمایه گذاران انفرادی به صورت غیر مستقیم ازموسسات سرمایه گذاری نفع می برند.
  8. عدم اطمینان: عدم اطمیان در بازده های آتی بر فرایند تصمیم گیری تأثیر می گذارد. اگـر آینـده مـبهم باشـدباید برآورد شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا