اقتصاد

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1403 کدام است؟

مقایسه دو بازار به شما کمک می کند تا درک بهتری از روند رشد بازارهای متفاوت داشته باشید، با توجه به رشد و کاهشی که هر بازار در سال گذشته داشته است، تا حدودی می توان وضعیت بازار امسال را هم پیش بینی کرد و سرمایه گذاری درست را انجام داد. 

به گزارش تجارت امروز؛ ابتدا برای سرمایه گذاری باید ارزیابی درست از بازارها داشته باشیم، تا با نتیجه گیری درست در این راه قدم برداریم، نکات کلیدی که در ابتدا و قبل از شروع سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد شامل مواردی همچون؛ سرمایه گذاری باید در بازارهای مختلف به صورت یک سبد ترکیبی انجام پذیرد.

تمرکز بر یک بازار ممکن است خطرات و ریسک‌های سرمایه گذاری شما را افزایش دهد. تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال لازمه سرمایه گذاری در بازارهای نمالی با پتانسیل سود بالا است. عدم دقت به روند بازار و سرمایه گذاری بدون توجه به شرایط تضمین کننده ضررهای شما در سال جدید خواهد بود.

بازار سرمایه در سال های گذشته 

بازار سرمایه در ابتدای سال ۱۴۰۲ در جایگاه ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحد قرار داشت، بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ وضعیت مثبتی را تجربه کرده و با افزایش انتظارات مثبت و خبرهای مثبت در بورس، بسیاری از فعالان بازار سرمایه از فتح قله ۳ میلیون واحدی در بهار ۱۴۰۲ سخن می‌گفتند، اما استراتژی دولت در سال ۱۴۰۲ رشد بورس نبود.

به یک باره در ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ صف‌های خرید تبدیل به صف‌های فروش شده و ریزش فرسایشی و بیش از ۱۰ ماه بورس آغاز شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بورس در انتهای سال در جایگاه ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار دارد که نشان می‌دهد بورس رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

بازار بورس در چند سال اخیر

این بازار به دلیل یک طرفه بودن و رنت های عجیب و زیادی که در آن صورت می گیرد به صورت عجیبی قابل پیش بینی نیست. چرا که در سال گذشته بازار بورس مورد هدف و توجه دولت نبود و  به نظر نمی آید دولت امسال هم بخواهد برنا مه خاصی برای آن در نظر بگیرد. بنابراین به طور کلی بهتر است به سمت بازار بورس ایران خیلیوارد نشوید تا شما را شوکه نکند.

دلار

بازار ارز در سال ۱۴۰۲ وضعیت صعودی را تجربه کرد، فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت دلار در محدوده ۴۹,۸۰۰ تومان قرار داشت که در شرایط فعلی در محدوده ۵۹,۸۷۰ تومان قرار دارد که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با سیاست‌های مختلف پولی – مالی، ارزی سعی کرد که قیمت دلار را کنترل کند، آخرین اقدام بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی بود.

طلا

طلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت ۲میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در انتهای سال ۱۴۰۲ به قیمت ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسیده است، طلا رشد ۲۳ درصدی را در طول سال ۱۴۰۲ تجربه کرده است. این بازدهی به علت افزایش قیمت دلار در بازار داخلی ایران و افزایش قیمت انس طلای جهانی رقم خورد و باعث شد بازدهی طلا از دلار بیشتر شود.

بازار مسکن در ۱۴۰۲

با توجه به این موضوع که بازار مسکن به لحاظ قیمت و اسمی رونق داشته اما باز هم این مسئله باعث افزایش بازار مسکن نشده است، چرا که قیمت مسکن بالاتر از قیمت تعادلی است و طی سال های گذشته برج ها و ساختمان ها بدون هدف و برنامه خاصی ساخته شده اند.

که بسیاری  از این سازه ها نیمه کاره مانده اند چرا که موانع و سد های زیادی برای سازندگان به وجود آمده است و این بازار در سال های گذشته  نرخ خالص سرمایه گذاری کاهشی بوده است.

بازار پول در سال های گذشته

این بازار در سال های گذشته به دلیل وضعیت نا به سامانی که ایران داشته باعث ترس ورود به این بازار شد اما زمانی که در ماه های نخست ۱۴۰۲، عملکردی که بازارهای طلا و سکه به کار گرفتند باعث جذب به سمت این بازار شد.

به‌طور مثال در بازار سال ۱۴۰۱ بازار‌های ارز و طلا سود‌های بیشتر از ۱۰۰ درصدی ثبت کردند، از طرفی نرخ تورم نیز به گونه‌ای بود که سپرده‌های بانکی ۲۴ درصدی توجیه اقتصادی چندانی نداشتند. اما فعالیت سبک بازار‌های ارز و طلا در نیم سال نخست ۱۴۰۲، سبب شد بازار سپرده‌های بانکی با اقبال معامله‌گران همراه شود.

بانک مرکزی نیز با توجه به اثرات مثبت این تغییر رویکرد معامله‌گران روی نقدینگی کشور، اقدام به افزایش جذابیت این بازار کرد. مهم‌ترین شگرد بانک مرکزی در این خصوص، اعطای مجوز سپرده‌گیری با سود ۳۰درصدی به بانک‌ها بود. با توجه به شرایط بازار در سال جاری سپرده ۳۰ درصدی گزینه جذابی بود که پیش روی معامله‌گران قرار گرفت.

آیا سرمایه گذاری در بازار فارکس ۱۴۰۳ درست است؟

بهترین سرمایه گذاری

برای تبدیل شدن به بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ یکی از اصلی ترین گزینه ها برای کاربران حرفه ای و کسانی که تسلط کافی و کامل به استراتژی های تحلیل تکنیکال برای بازارهای مالی دارند، بازار فارکس است. به تشریح شرایط سرمایه ‌گذاری در بازار فارکس در سالی که گذشت پرداختیم نکات لازم درباره این بازار را نیز با شما مرور کردیم. برای سال جدید شما میتوانید با استفاده از بهترین استراتژی ها که از روش‌های مختلف تکنیکالی تشکیل شده است، برای خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس اقدام کرده و یک درآمد ثابت ماهیانه قابل توجه در این بازار برای خود رقم بزنید.

بازار فارکس پر از فرصت های بسیار مختلف برای سرمایه گذاری در بازه های زمانی متفاوت است. خرید و فروش برای بازه های زمانی خیلی طولانی مدت را در این بازار خیلی توصیه نمی کنیم. ان گیری برای بازه‌ای زمانی میان مدت می‌تواند بهترین گزینه برای کاربران ایرانی باشد که به دنبال رسیدن به یک سرمایه گذاری عالی و مطمئن در این بازار بوده و از این گذشته به فکر رسیدن به یک درآمد ثابت ماهیانه دلاری نیز برای خود هستند.

وضعیت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳

همچنین برای معرفی بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ بایستی نگاهی هم به بازار ارز های دیجیتال داشته باشیم. پتانسیل ها و جذابیت های بازار ارز دیجیتال را در سال گذشته با شما مرور کردیم و اشاره کردیم که یک سرمایه گذاری مطمئن و با برنامه در این بازار می‌تواند به تفاوت‌های را از نظر مالی برای کاربران رقم بزند. با توجه به اینکه در سال جدید احتمالا شاهد اخبار بیشتری از بازار ارز دیجیتال خواهیم بود و البته بسیاری از دولت ها و شرکت های بزرگ نیز برای عقب نماندن از شرایط فعلی بازار وارد بازار رمز ارزها خواهد شد، به نظر سرمایه گذاری در این بازار می‌تواند به مراتب بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد و حتی ریسک سرمایه گذاری در این بازار نیز به کمترین میزان خود برسد.

البته همان طور که اشاره کردیم ماه های سال گذشته تبدیل به کابوسی برای کاربران در بازار ارز های دیجیتال شده و بسیاری از افراد در حال از دست دادن سود های به دست آورده و یا وارد شدن به ضرر ها در این بازار هستند. این مهم اهمیت آموزش سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را نشان میدهد. اما برای بررسی شرایط این بازار از ابتدای سال جاری در ادامه روند تغییرات قیمت بیت کوین را با شما مرور می کنیم. نمودار زیر نمودار قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در همین چند روز ابتدایی سال جدید است که سیگنال های خوبی از آن می توان به دست آورد.

پیش بینی دلار در سال ۱۴۰۳

با بررسی و ارزیابی سه نکته ویژه درباره دلار می‌گوید: یررسی پیش بینی نیازمند دانستن این سه نکته مهم است که به آن اشاره خواهیم کرد.

خوشبینانه بانک مرکزی، رشد نقدینگی در حدود ۲۵ درصد و رشد اقتصادی در حدود ۴ تا ۵ درصد در سال آینده خواهد بود. بر این اساس، تورم در کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. با توجه به این شاخص‌ها، قیمت دلار تعادلی روی ۶۵ هزار تومان با ۱۰ درصد بالاتر و یا پایین‌تر می‌تواند باشد.

این نکته خوشبینانه است، زیرا رشد بالای ۴ درصد نیازمند سرمایه‌گذاری خیلی زیادتری در اقتصاد است و این در حالی است که آنچه که امروز اتفاق می‌افتد، کمتر است. تداوم تورم موجود یا تورم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در این حالت نقطه تعادلی دلار، بالاتر می‌آید و نزدیک به ۶۲ هزار تومان خواهد بود.

اگر بخواهیم به صورت منفی هم به این موضوع نگاه کنیم : هم اگر نقدینگی رشد پیدا کند و به میانگین ۵ ساله اخیر خود، یعنی بالای ۳۵ درصد برسد، متاسفانه حرکت تورم به سمت بالای ۴۰ درصد می‌رود. بر این اساس نقطه تعادلی نرخ دلار باز هم جابه‌جا می‌شود و بالاتر می‌رود.

آنچه که مهم است، رابطه بین تورم و دلار است که نکته اساسی در این رابطه که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در کوتاه‌مدت دولت‌ها همیشه سوار بر نرخ دلار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت، تورم است که افسار دلار را به دست می‌گیرد و باعث افزایش قدرت دلار نسبت به ریال و افت محتمل ریال در آینده خواهد بود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا