رمز ارز

بیت کوین بخریم یا طلا؟ کدامیک شما را ثروتمند می کند!

قدیمی‌ترین فلز گران‌بهایی که هنوز هم سرمایه‌گذاران فراوانی به خرید آن علاقه دارند، طلای فیزیکی است؛ به‌طوری که قدمت ذخیره طلا برای حفظ ارزش سرمایه‌ها به پیش از اختراع پول برمی‌گردد. از طرفی، یکی از جدیدترین انواع دارایی که در بین سرمایه‌گذاران محبوب شده، بیت کوین است. رشد فوق‌العاده قیمت بیت کوین به تومان در سال‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از ایرانیان نیز به خرید این ارز دیجیتال تمایل نشان دهند.

علاوه‌بر آن، بیت کوین شباهت‌های زیادی به طلا دارد و معمولاً به‌عنوان طلای دیجیتالی شناخته می‌شود. بنابراین، انتخاب بیت کوین یا طلا برای سرمایه‌گذاری به بررسی بیشتری نیاز دارد که ما در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

به همین منظور، باید ببینیم که بیت کوین چه روندی را در سال‌های بعد در پیش می‌گیرد و چطور به افزایش سرمایه‌های افراد کمک می‌کند. از سوی دیگر، باید پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ را در نظر بگیریم تا بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری شناسایی کنیم.

آشنایی با بیت کوین (BTC)

بیت کوین (Bitcoin) با نماد اختصاری BTC، در سال ۲۰۰۹، به‌شکل یک فناوری غیرمتمرکز در صنعت مالی و به‌عنوان روشی جدید برای سرمایه‌گذاری پدید آمد. در سال ۲۰۱۰، فعالان مالی متوجه شدند که این رمزارز تا قیمت ۰.۰۹ دلار افزایش یافته است؛ ازاین‌رو، مزارع و استخرهای بزرگ بیت کوین برای به‌دست‌آوردن این رمزارز ایجاد شدند.

بیت کوین به‌مرور در سال‌های بعد به پیشرفت خود ادامه داد؛ تا اینکه در سال ۲۰۲۰، همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد دنیا را به آستانه تعطیلی کشاند. در آن زمان، سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو روی آوردند تا ازاین‌طریق به کسب درآمد بپردازند. همین مسئله باعث شد تا در نوامبر ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین به تومان و دلار به بالاترین حد خود برسد.

اگرچه پس از آن، به‌خاطر سیاست‌های جدید اقتصادی و مدیریت بیماری کرونا، بیت کوین دچار ریزش شد، اما از انتهای سال ۲۰۲۳ تا اوایل ۲۰۲۴، این رمزارز دوباره رشد قابل توجهی را نشان داد و سرمایه‌گذاران را به بازار رمزارزها امیدوار کرد. در ادامه این متن ابتدا تاریخچه طلا را بررسی نموده و سپس به مقایسه این دارایی ارزشمند با بیت کوین خواهیم پرداخت.

مروری بر تاریخچه طلا

از نظر تاریخی، طلا همیشه در طول اصلاح بازار، ارزش خود را تاحدودی حفظ کرده است. سپس، هر زمانی که سرمایه‌گذاران از سهام به طلا روی می‌آورند، این فلز گران‌بها روندهایی صعودی را نشان می‌دهد. ازاین‌طریق، طلا را می‌توان به‌عنوان یک پوشش قدرتمند برای حفظ ارزش سرمایه در برابر رکودهای اقتصادی در نظر گرفت.

از طرفی، در زمان همه‌گیر شدن کووید، همه سرمایه‌گذاران به رمزارزها روی نیاوردند؛ بلکه بسیاری از آن‌ها بین بیت کوین یا طلا یکی را انتخاب کردند. به همین خاطر، قیمت طلا که اوایل سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۳۰۰ دلار بود، تا اواسط ۲۰۲۰ به ۲۱۰۰ دلار افزایش یافت. اگرچه قیمت این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۱، با بهبود اقتصادهای جهانی، کمی کاهش پیدا کرد، اما همچنان بالاتر از سطح رکودِ قبل از همه‌گیری کووید است.

مقایسه بیت کوین و طلا

برای مقایسه این دو دارایی، علاوه‌بر پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ و تحلیل نمودار قیمت بیت کوین، باید سایر تفاوت‌های آن‌ها را نیز بررسی کنیم. این تفاوت‌ها برای مشخص می‌کنند که کدامیک گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

قوانین و مقررات

در سطح جهان، سیستم طلا دارای قوانین بسیار محکمی است و تقریباً امکان جعل و سرقت این فلز گران‌بها وجود ندارد. همچنین، قوانین نظارتی سخت‌گیرانه‌ای برای طلا در نظر گرفته شده‌اند؛ حتی امکان عبور از مرز با طلای بدون مجوز، در بسیاری از کشورها وجود ندارد. در ایران نیز قوانینی در این مورد وضع شده‌اند؛ اما طلا در کشور ما، به‌اندازه کشورهای خارجی تنظیم‌شده نیست. از طرفی، شما صرفاً ازطریق طلافروشی‌ها و فروشگاه‌های ثبت‌شده می‌توانید به خریدوفروش طلا اقدام کنید.

در سوی مقابل، بیت کوین بر اساس فناوری بلاکچین و سیستم رمزنگاری تولید می‌شود و امکان جعل آن وجود ندارد. استفاده از این ارز دیجیتال در اغلب کشورهای جهان نیز آزاد است؛ بااین‌حال، هر کشور قوانین نظارتی مخصوص به خود را دارد و بیشتر این قوانین برای جلوگیری از کلاهبرداری وضع شده‌اند.

سودمندی و مزایا

در طول تاریخ، طلا کاربردهای گوناگونی داشته و در زمینه‌های مختلفی مانند ساخت جواهرات، کالاهای لوکس، دندانپزشکی، الکترونیک و… به کار رفته است. این کارایی‌ها باعث شده‌اند تا طلا در هنگام کاهش ارزش سایر دارایی‌ها نیز قیمت خود را حفظ کند.

در عوض، بیت کوین کاربردهای محدودی دارد. درحال‌حاضر، این رمزارز صرفاً به‌عنوان یک ارز دیجیتال و ابزاری برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، صنعت امور مالی غیرمتمرکز درحال رشد است و انتظار می‌رود که در آینده، بیت کوین در زمینه‌های غیرمتمرکز گوناگونی، مانند وام‌دهی، استقراض، خرید و فروش و… به کار گرفته شود.

نقدینگی

یکی از نگرانی‌ها سرمایه‌گذاران کلان بیت کوین، مربوط به نقدینگی آن است. نقدینگی این رمزارز در صرافی‌های مختلف، متفاوت بوده و اگر شما بخواهید صدها بیت کوین را نقد کنید، احتمالاً در اغلب صرافی‌ها با مشکل مواجه می‌شوید. در این صورت، برای سرمایه‌گذاران کلان، طلا گزینه بهتری است، چون می‌توانند به‌راحتی آن را با مراجعه به طلافروشی‌ها نقد کنند. بااین‌حال، اغلب افراد با نقدکردن بیت کوین مشکلی نخواهند داشت؛ چراکه هر واحد بیت کوین میلیاردها تومان قیمت دارد و بیشتر سرمایه‌گذاران، نهایتاً چند واحد از این رمزارز را خریداری می‌کنند.

نوسان قیمتی

بیت کوین نشان داده است که به‌شدت از احساسات سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها، اقدامات نظارتی و سایر حواشی تأثیر می‌پذیرد. در واقع، اخبار مربوط به حوزه رمزارزها احساسات فعالان کریپتو را برمی‌انگیزند و باعث افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین می‌شوند. بااین‌حال، طلا ثبات بیشتری دارد و کمتر تحت‌تأثیر اخبار و حوادث قرار می‌گیرد.

خطر سرقت

برای نگهداری از طلای فیزیکی، باید از کمدها و گاوصندوق‌ها استفاده کنند. حتی در زمان‌های دور، بسیاری از افراد، فلزات گران‌بهای خود را در دل خاک پنهان می‌کردند که از همین طریق، گنج‌ها پدید آمدند. ازاین‌رو، مراقبت از طلا کار دشواری است و این فلز گران‌بها می‌تواند در معرض سرقت قرار بگیرد.

از طرفی، بیت کوین بر اساس سیستم رمزنگاری ایمن می‌شود و امنیت بالایی را برای تراکنش‌های کاربران فراهم می‌کند. بااین‌وجود، امکان هک‌کردن صرافی‌ها و کیف پول‌های رمزارزی وجود دارد. همچنین، عدم آشنایی با تدابیر امنیتی نیز برای کلاهبرداران اینترنتی فرصتی را فراهم می‌کند تا سرمایه‌های شما به سرقت ببرند.

محرمانگی

معمولاً زمانی که طلا می‌خرید، هویت شما در طلافروشی‌ها ثبت می‌شود. حتی بسیاری از کشورهای خارجی محدودیت‌هایی را برای خرید ناشناس طلا در نظر گرفته‌اند. بااین‌حال، بیت کوین طوری طراحی شده است که امکان انجام تراکنش‌هایی ناشناس را برایتان فراهم می‌کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام اطلاعات تراکنش‌های شما در صرافی‌های داخلی، تحت‌نظارت‌ مراجع قانونی قرار می‌گیرند.

ابزار پرداخت

اگرچه در سال‌های دور، سکه‌های طلا به‌عنوان پول استفاده می‌شدند؛ اما امروزه این فلز گران‌بها کاربردی به‌عنوان ابزار پرداخت و تبادل مالی ندارد. در عوض، بیت کوین با هدف ارائه ابزاری غیرمتمرکز برای پرداخت‌های پایاپای یا همتابه‌همتا راه‌اندازی شد؛ اما هنوز به‌شکل قابل توجهی در این زمینه به کار نمی‌رود. به نظر می‌رسد که با گذشت زمان و گسترش پلتفرم‌هایی که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، استفاده از این رمزارز به‌عنوان ابزار پرداخت افزایش یابد.

پتانسیل افزایش قیمت

پیش از سال ۲۰۱۱، بیت کوین اهمیت چشم‌گیری در حوزه مالی نداشت؛ بنابراین، برای مقایسه رشد این دو دارایی، باید نمودار قیمت آن‌ها را پس از این سال در نظر بگیریم. بر اساس نمودار بیت کوین، اگر شخصی در سال ۲۰۱۱، مقداری بیت کوین را خریداری می‌کرد، دارایی او تا سال ۲۰۲۳، در حدود ۱ میلیون برابر افزایش می‌یافت. درصورتی‌که همین بازه زمانی را برای طلا در نظر بگیریم، رشدی ۵۵ درصدی را مشاهده می‌کنیم که نسبت به بیت کوین رشد بسیار کمتری است.

بیت کوین بخریم یا طلا؟ کدامیک شما را ثروتمند می کند!

نرخ بهره

هیچ‌کدام از این دو دارایی، افزوده دیگری را به شما ارائه نمی‌دهند. در واقع، شما با سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین و طلا، صرفاً می‌توانید از رشد قیمت آن‌ها سود کسب کنید و نرخ بهره‌ای به دارایی شما تعلق نخواهد گرفت. این نکته را سرمایه‌گذارانی که به دریافت سودهای بانکی عادت دارند، باید در نظر بگیرند.

وابستگی به نهادها

برخی از طرفداران بیت کوین ادعا می‌کنند که این رمزارز به هیچ نهاد متمرکزی وابسته نیست. البته از نظر تئوری و در سطح فناوری، این حرف کاملاً صحیح است؛ اما وقتی به بازار بیت کوین نگاه می‌کنیم، بسیاری از نهادها، سرمایه‌گذاران کلان، پلتفرم‌ها و… می‌توانند تأثیرگذار باشند. بنابراین، در زمان سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین و طلا، باید بدانید که همیشه دست‌هایی می‌توانند در بازار دخالت داشته باشند.

اثرات زیست‌محیطی

حتی اگر استخراج طلا با درنظرگرفتن عواقب زیست‌محیطی انجام شود، این فرایند همچنان به انرژی زیادی نیاز دارد و می‌توانید تأثیر مخربی بر محیط‌زیست بگذارد. از طرفی، استخراج بیت کوین نیز یکی از مخرب‌ترین عوامل زیست‌محیطی بوده و بر اساس نظر متخصصین برآورد می‌شود که مصرف برق مزارع ماینینگ بیت کوین با برق مصرفی کل کشور هلند برابر است.

سخن پایانی: بالاخره بیت کوین بخریم یا طلا

با توجه به رشد قابل توجه قیمت بیت کوین به تومان، به نظر می‌رسد که این رمزارز نسبت به طلا، سودهای بیشتری را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. بااین‌حال، برای خرید بیت کوین، باید تحقیقات خوبی را انجام دهید و ریسک‌های این بازار نوظهور را در نظر بگیرید.

همچنین، در انتخاب بیت کوین یا طلا، باید به عوامل مختلفی، مانند ذخیره‌سازی، نقدینگی و… توجه داشته باشید. در حالت کلی، خرید و نگهداری بیت کوین بسیار ساده‌تر است؛ اما پیش از سرمایه‌گذاری روی آن، حتماً روش‌های محافظت از دارایی‌های رمزنگاری‌شده را به‌خوبی یاد بگیرید.

در مجموع، کارشناسان با پیش بینی طلا در سال ۱۴۰۳ و بررسی تکنیکال نمودار قیمت بیت کوین، انتظار دارند این دو دارایی‌ در سال‌های آینده با رشد مواجه شوند. البته شما باید پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهید و جوانب کار را به‌طور کامل بسنجید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا