راهنمای سرمایه گذاران

تفاوت های کلیدی آزمون یوس (YOS) و آزمون اس ای تی (SAT)

آزمون یوس و اس ای تی هر کدام یک آزمون برای گذراندن مراحل پیش از ورود به دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. در این مقاله به تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت امروز؛ یکی از پرسش‌هایی که داوطلبین تحصیل در خارج از ایران دارند این است که تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی چیست؟ برای درس خواندن در خارج از ایران شما می‌توانید در آزمون‌های YOS و SAT شرکت کنید. آمادگی برای هر دو آزمون هزینه‌ها و سختی کار شما را دوچندان می‌کند. چگونه می‌توانید یکی از این آزمون‌ها را انتخاب کنید و مطمئن باشید که انتخاب درستی کرده‌اید؟ اگر این پرسش برای شما هم پیش آمده یا اگر می‌خواهید تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی را بدانید شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم.

آزمون اس ای تی ترکیه چیست؟دروس آزمون SAT چیست؟

برای آنکه بدانید آزمون SAT ترکیه چیست ابتدا باید به تعریف آن توجه کنید. SAT برای اولین بار با نام Scholastic Aptitude test به معنای آزمون استعداد تحصیلی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. امروزه همه جای دنیا این آزمون را با نام SAT می‌شناسند. SAT یک آزمون جامع ورودی است که برای پذیرش در کالج‌ها و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون حداکثر ۷ بار در سال برگزار می‌شود. موسسه کالج برد مسئول طراحی و برگزاری این آزمون است. نام، شیوه‌ی نمره دهی و دیگر موارد آن در طول زمان تغییر کرده است. در حال حاضر آزمون اس ای تی یکی از استانداردترین آزمون‌های ورودی کالج‌ها و دانشگاه‌ها در سرتاسر دنیاست. تاریخ برگزاری آزمون‌های SAT، هزینه‌ و شرایط ثبت‌نام آن هر ساله از طریق سایت موسسه کالج برد اعلام می‌گردد.

آزمون یوس ترکیه (YOS) چیست؟

اولین نکته برای آنکه بدانید آزمون YOS چیست این است که یک آزمون دولتی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه است. طراحی و مواد امتحانی این آزمون برای هر دانشگاه متفاوت است. YOS برای سنجش دانشجویان خارجی و امکان تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود. البته همه‌ی دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را برگزار نمی‌کنند و بعضی بر اساس نمره‌ی آزمون در دانشگاه‌های دیگر، دانشجویان را پذیرش می‌کنند. برای نمونه آزمون YOS دانشگاه استانبول که قدیمی‌ترین و یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است مورد قبول بسیاری از دانشگاه‌های این کشور است. در ادامه تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی را برایتان توضیح می‌دهیم.

تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی چیست؟

اکنون زمان آن رسیده تا توضیح دهیم تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی چیست. با توجه به اینکه این دو آزمون از جنبه‌های مختلفی برای متقاضیان اهمیت دارند، تفاوت‌های آن‌ها را بصورت بخش بخش شرح داده‌ایم. هدف ما این است تا شما بتوانید بعد از خواندن این مطلب به تشخیص و انتخاب درستی برای خود برسید.

طراحی آزمونآزمون yos چیست

طراحی آزمون SAT توسط موسسه کالج برد آمریکا انجام می‌شود و در بیش از ۷۰۰۰ مرکز آن در سرتاسر دنیا برگزار می‌گردد. آزمون YOS تنها در ترکیه برگزار می‌شود. هر دانشگاه یه شیوه‌ی خودش آزمون YOS را طراحی می‌کند. به‌طور کلی آزمون SAT از استاندارد بالاتری برخوردار است.

همچنین تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی در مواد امتحانی است. آزمون SAT شامل دروس ریاضی و زبان انگلیسی می‌شود اما موارد امتحانی YOS متفاوت است. ریاضی، هندسه و هوش بخش‌های اصلی این آزمون هستند و برخی دانشگاه‌ها از سؤالات اطلاعات عمومی نیز استفاده می‌کنند. آزمون SAT به زبان انگلیسی است و آزمون YOS به دو زبان انگلیسی و ترکی برگزار می‌شود.

هزینه و شرایط ثبت‌نام

مسئله‌ی بعد تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی در هزینه و شرایط ثبت‌نام است. SAT برای متقاضیان بین المللی یک نرخ مشخص دارد. امسال هزینه‌ی ثبت‌نام SAT برای مراکز ترکیه ۱۰۴ دلار اعلام شده است. همچنین وب سایت کالج برد برای هزینه‌های اضافی مبالغی را اطلاع رسانی می‌کند که در تمام مراکز دنیا ثابت است. در مقابل هزینه‌ی ثبت‌نام YOS بسته به هر دانشگاهی که آن را برگزار می‌کند متفاوت است.

برای ثبت‌نام در آزمون SAT متقاضیان می‌توانند در وب سایت کالج برد این کار را انجام دهند در حالی که ثبت‌نام آزمون YOS از طریق سایت هر دانشگاه به‌صورت مجزا صورت می‌پذیرد. هر دو آزمون را می‌توانید قبل از تمام کردن دوره‌ی متوسطه شرکت کنید. اعتبار این آزمون‌ها به مدت دو سال است و برای هدر نرفتن هزینه‌تان باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. هر دو آزمون امکان ادامه‌ی تحصیل را در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای شما مهیا می‌کنند.

سختی و آسانی

قبل از آن که در مورد تفاوت آزمون SAT و YOS و سختی و آسانی هر کدام صحبت کنیم بهتر است در مورد انواع این دو آزمون بدانیم. آزمون SAT در دو نوع general و subject برگزار می‌شود. نوع اول آزمون عمومی SAT 1 است که شامل دروس ریاضی و زبان انگلیسی می‌شود. آزمون SAT 2 برای دروس گوناگونی همچون شیمی، فیزیک، زیست، ادبیات، تاریخ، علوم و … برگزار می‌شود. این مسئله به رشته‌ای که متقاضی هنگام ثبت‌نام انتخاب می‌کند بستگی دارد. آزمون SAT 2 بیشتر برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا کاربرد دارد. از طرفی آزمون YOS یک کنکور برای ورود متقاضیان خارجی به دانشگاه‌های ترکیه است و تنها یک نوع دارد.

نیمی از نمره‌ی آزمون SAT به زبان انگلیسی اختصاص دارد. این برای کسانی که دانش بالایی در زبان انگلیسی ندارند چالش برانگیز است. در مقابل سختی سؤالات ریاضی و هندسه آزمون YOS بیشتر است. نکته بعدی این است که هر دو آزمون SAT مورد قبول دانشگاه‌های ترکیه هستند (دانشگاه‌هایی که از طریق آزمون SAT پذیرش می‌کنند) و این کار را برای متقاضیان راحت می‌کند. در مقابل آزمون YOS متناسب با هر دانشگاه در شهرها و زمان‌های مختلفی برگزار می‌شود. اگر چند دانشگاه مدنظرتان است ممکن است برنامه ریزی برای ثبت‌نام و حضور در چند آزمون در فاصله زمانی کوتاه دشوار باشد. به‌طورکلی هر دو آزمون با استاندارد بالایی طراحی می‌شوند در نتیجه متقاضیان باید باتوجه‌به نیاز و هدف تحصیلی‌ای که دارند یکی را انتخاب بکنند.

آزمون SAT بهتر است یا YOS؟آزمون SAT چیست؟

برای پاسخ دادن به این سؤال که آزمون SAT بهتر است یا YOS باید ببینید شرکت در کدام آزمون شما را به هدف‌تان نزدیک می‌کند. آزمون YOS تنها برای پذیرش دانشگاه‌های ترکیه کاربرد دارد اما نمره‌ی آزمون SAT مورد پذیرش بسیاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، نروژ، ترکیه و … است. در نتیجه کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهایی غیر از ترکیه را دارند باید در آزمون SAT شرکت کنند. دانش زبان شما نیز می‌تواند در انتخابت مؤثر باشد. برای گذراندن آزمون SAT ۱ و ۲ باید سطح زبان انگلیسی متوسط و خوبی داشته باشید. کسانی که تسلط بیشتری بر زبان انگلیسی دارند در آزمون SAT موفق‌تر خواهند بود.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه خاصی در ترکیه هستید که تنها از طریق آزمون YOS دانشجو می‌پذیرد باید در همین آزمون شرکت کنید. همچنین برای تحصیل با زبان ترکی بهترین انتخاب شما YOS است. همچنین تعداد زیادی از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی تنها آزمون YOS را ملاک قرار می‌دهند. در این آزمون سؤالات ریاضی و هندسه‌ی سخت‌تری وجود دارد و کسانی که ریاضی بهتری دارند در آزمون YOS موفق‌تر خواهند بود.

برخی متقاضیان محدودیت زمانی دارند و می‌خواهند در یک دوره زمانی خاص در این آزمون‌ها شرکت کنند. آزمون YOS تنها ۱ بار در سال در یک بازه زمانی مشخص در دانشگاه‌های مختلف ترکیه برگزار می‌شود. در مقابل آزمون SAT تا ۷ مرتبه در سال در مراکز و کشورهای مختلف برگزار می‌شود. برای انتخاب باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت آزمون یوس و آزمون اس ای تی را از جنبه‌های مختلف توضیح دادیم. هزینه، شرایط ثبت‌نام، تاریخ آزمون، مواد آزمون، مرجع برگزاری، زبان آزمون، اعتبار این دو را از هم متمایز می‌کند. هر دو آزمون استانداردهای بالایی داشته و هرکدام آن‌ها کاربرد مشخصی دارند. برای انتخاب یکی از آن‌ها می‌توانید با در نظر گرفتن دانشگاه و رشته‌ی مورد علاقه‌تان، دانش درسی و سطح زبانی که دارید و هدف تحصیلی‌ای که برای خود مشخص می‌کنید به بهترین گزینه برسید. یک انتخاب خوب لزوماً آسان‌ترین گزینه نیست بلکه راهی است که بیشتر از همه شما را به آرزوهایتان نزدیک می‌کند. امیدواریم خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا