راهنمای سرمایه گذاران

کاملترین راهنمای ثبت شرکت در 13 مرحله

برای توسعه کسب‌وکار و گسترش فعالیت شرکتتان با دیگر شرکت‌ها در گام اول نیاز به ثبت شرکت خود دارید، در واقع به قراردادی که به صورت رسمی شرکت شما را به یک شرکت واقعی تبدیل می‌کند. در ادامه نیز به شما تمام مراحل ثبت شرکت را آموزش می‌دهیم.

به گزارش تجارت امروز؛ با ثبت شرکت‌ علاوه بر امکان فعالیت تجاری به صورت گروهی، مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این شرکت‌ ها در قالب‌ های مختلف قابل ثبت و هر یک برای موضوع خاصی مناسب‌ هستند. شرکت‌ های تجاری، شخصیت حقوقی مستقل از شرکای دارند. شخصیتی که سرمایه، نام و حتی آدرس مشخصی دارد. افرادی که می‌ خواهند با شرکت شما قرارداد تنظیم کنند، داشتن شخصیت حقوقی اعتبار بیشتری برای انجام معامله دارد. همچنین امکان بهره‌ مندی از تسهیلات بانکی به روش‌های ساده‌ تری برای شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

در دنیای مدرن بخش کثیری از آحاد جامعه به عناوین مختلف با حقوق ثبت شرکت در ارتباط هستند. لیکن، آشنایی با امور ثبتی و احاطه بر آن مستلزم کسب تجربه و علم مربوط به آن است و می طلبد که افراد با قوانین و آیین نامه های مختلف در ارتباط با مسایل ثبت شرکت و مراحل آن آشنایی کامل داشته باشند.

معرفی تمام مراحل ثبت شرکت

ثبت شرکت هم مانند بقیه موراد اداری نیاز به انجام یک سری فرآیند برای تکمیل شدن دارد در این مراحل باید یک سری اطلاعات و مدارک بین شما سامانه ثبت کردن شرکت رد و بدل شود که کمی پیچیدگی دارد.

تکمیل فرم اطلاعات شخصثبت آنلاین شرکت

برای ثبت شرکت به صورت آنلاین پس از ورود به سامانه ی http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پذیرش درخواست ثبت کردن شرکت مراجعه کنید. فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید تمامی قسمت‌های آن را تکمیل نمایید. اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید پر شود. در این قسمت نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت یا موسسه است وارد می شود. همچنین باید سمت متقاضی نظر به اینکه اصیل یا وکیل است تعیین شود.

انتخاب نوع و اسم شرکت

گام بعدی از مراحل ثبت شرکت مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی است که در آن نام های درخواستی ثبت می شود. لذا ابتدا نوع شرکت را انتخاب نمایید. سپس به ترتیب ۵ اسم را پیشنهاد دهید (اسامی پیشنهادی باید دارای ریشه ی فارسی باشند و از ریشه اسامی لاتین استفاده نشده باشند، با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشند، دارای اسم خاص باشند و تکراری نباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت http://www.ilenc.ir مراجعه و نام پیشنهادی را جستجو نمایید.)

در این مرحله از فرآیند ثبت کردن شرکت پس از انتخاب نام شرکت باید هزینه مربوط به آن به حساب بانک ملی سازمان ثبت اسناد پرداخت شود. پس از پرداخت مبلغ باید فیش واریزی را به همراه بقیه مدارک تحویل سازمان دهید. همچنین باید مبلغی بابت حق الثبت نیز پرداخت نمایید که منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه است که برای سرمایه ‌های مختلف متغیر می ‌باشد.

سرمایه ثبت شرکت حداقل یک میلیون ریال است که هزینه حق الثبت با توجه به سرمایه به صورت تصاعدی متغیر خواهد بود. بعد از ثبت شرکت‌ ها در صورتی که سرمایه افزایش یابد و سهامی اضافه شود، به مدت ۲ ماه فرصت دارند تا با مراجعه به اداره ثبت شرکت ‌ها، اقدام به ابطال تمبر نمایند.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت و مجوز هازمینه های ثبت رسمی شرکت

در کادر مربوط به موضوع فعالیت، نوع فعالیت و وضعیت مجوز و مدت فعالیت را بر اساس اینکه محدود یا نامحدود است انتخاب کنید. در شرح فعالیت شرکت نیز اگر در رابطه با موضوع فعالیت نیاز به ارائه توضیحات باشد، توضیحات لازم را وارد نمایید. سپس با کلیک بر روی گزینه ی گام بعدی وارد صفحه ی اطلاعات مرکز اصلی شوید.

تکمیل مشخصات شرکت

در قسمت اطلاعات مرکز اصلی می بایست مشخصات مربوط به کد پستی و شماره ی تلفن و نشانی مرکز اصلی تکمیل گردد. شماره ی دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی نیز در صورتی که وجود داشته باشد، در همین صفحه وارد می گردد.

انتخاب نوع و مقدار سرمایه

سپس وارد صفحه ی سرمایه ی شخص حقوقی (شرکت) می شوید. در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه ی نقدی یا غیر نقدی، سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود. ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد.

مقدار سرمایه ‌ای که شما برای کسب و کار و شرکت خود در نظر گرفته ‌اید، ارتباط مستقیمی با هزینه ثبت آن دارد. از آنجایی که باید دو هزارم میزان سرمایه خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایید؛ پس هر چقدر سرمایه شما برای راه اندازی کسب و کارتان زیادتر باشد، مبلغ پرداختی جهت مالیات ثبت شرکت نیز افزایش می‌ یابد.

تکمیل اطلاعات شخص (حقیقی یا حقوقی)

پس از تکمیل فرم مربوطه، با کلیک بر روی گام بعدی صفحه ی مربوط به اشخاص گشوده می شود. منظور از اشخاص، افرادی هستند که در شرکت یا موسسه دارای سمت می باشند که خود به دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود.

در قسمت شخص حقیقی می بایست اطلاعات شخصی خواسته شده در کادر تکمیل گردد و اگر نوع شخص حقوقی هم باشد فیلدهایی نظیر فارسی، تابعیت و شناسه ی ملی فعال می شود که بایستی پر شود.

ثبت اطلاعات شرکت

سه کلمه ی ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد. ثبت اطلاعات برای ذخیره ی اطلاعات در این صفحه می باشد. حذف نیز اطلاعات وارد شده را حذف می کند. انصراف نیز به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده اید. پس از طی این مراحل، باید اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخصی که در صفحه ای اشخاص وارد نمودید را در کادر مربوطه پر کنید.

مشخص کردن سمت شخص در شرکت

قسمت بعدی مربوط به سمت شخص در شرکت یا موسسه است. این سمت می تواند مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره و… باشد. سپس تاریخ سمت را تعیین کنید. تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود. وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص، جزو افراد دارای حق امضا در شرکت است یا خیر.

ثبت شعب شرکتهئیت مدیره شرکت

در صفحه ی مربوط به شعب، در صورتی که شرکت یا موسسه نیاز به تاسیس شعبه داشته باشد اطلاعات آن را در این صفحه وارد نمایید و در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید. با ورود به صفحه ی روزنامه، “روز شروع سال مالی” و “ماه شروع سال مالی” را در کادر مربوطه پر کنید. همچنین در این صفحه  اطلاعات روزنامه ی شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه ی شرکت مشخص می گردد.

تکمیل اظهارنامه و اساسنامه

سپس با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اظهارنامه می شوید. در این قسمت متن اظهارنامه را وارد کنید. می توان اطلاعات را تایپ کرد و یا از نمونه ی متن های موجود در سیستم استفاده نمود. پس از آن با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اساسنامه می شوید.

در سایت، اساسنامه ی شرکت را نیز باید ارائه دهید. شرکت نامه ها و اساسنامه ها، فرم های پیش فرضی دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر تمایل داشتید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را نیز به آن اضافه کنید. حالا باید کپی برابر اصل شده ای از اساسنامه ی خود را در سایت اداره ی ثبت شرکت ها بارگذاری نمایید.

تکمیل مدارک ثبت شرکت

با ورود به صفحه ی مدارک با توجه به نوع شرکت، مدارکی را که متقاضی باید ارائه نماید به صورت خودکار نشان داده می شود. قابل توجه است که عدم تایپ کامل متن صورتجلسه در قسمت مشخص شده باعث رد پذیرش و عودت اصل صورتجلسه توسط پست می گردد. (متن تایپ شده با اصل صورتجلسه می بایست مطابقت کامل داشته باشد.)

وقتی اطلاعات نهایی به طور کامل و با دقت توسط متقاضی وارد رایانه شد، رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید به دقت آن را مطالعه کند. از این جا به بعد شما همواره می توانید با ورود اطلاعات در سامانه ی اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق همین سامانه، تصمیمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتوای آن مطلع شوید.

لذا از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی  بدون مراجعه ی حضوری، پیگیر پاسخ درخواست خود شد.

بعد از تکمیل اطلاعات و پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش، باید نسخه های اصلی صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه ی حضوری به منظور تحویل مدارک ثبت کردن شرکت خودداری کنید.

مطلع شدن از وضعیت ثبت شرکتهزینه ثبت شرکت

یکی از مهمترین اقدامات در تاسیس شرکت صدور آگهی می باشد که آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود. قابل ذکر است، علاوه بر ثبت شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن  نیز باید انتشار پیدا کند (ماده ی ۱۹۷ ق.ت). این امر باید در ظرف ماه اول ثبت شرکت و توسط اداره ی ثبت محل یا جانشین آن، بسته به مورد، در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به خرج خود شرکت انجام  گیرد. (ماده ی ۶ نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن)

حال باید هزینه ‌ای بابت ثبت آگهی شرکت خود در روزنامه ‌های رسمی تعیین شده پرداخت نمایید. هزینه آگهی روزنامه رسمی از طریق درگاه www.rrk.ir قابل پرداخت است. هزینه این آگهی ثابت و مشخص نمی‌ باشد و روزنامه ‌های گران و ارزان وجود دارند که بستگی دارد شما کدامیک را ترجیح دهید.

همچنین هزینه ثبت آگهی در روزنامه به نوع موضوع شرکت و تعداد اعضا نیز وابسته است. در صورت تغییر در اطلاعات ثبتی مربوط به شرکت شما باید مجددا آگهی تازه‌ ای با اطلاعات جدید منتشر شود که هزینه آن دوباره دریافت خواهد شد.

روزنامه‌ های مختلفی وجود دارند که به عنوان روزنامه رسمی کثیرالانتشار می‌ توان آگهی ثبت شرکت خود را در آنها منتشر نمود. از مهمترین روزنامه‌ هایی که قیمت ارزانی برای ثبت آگهی متقاضیان ثبت شرکت در نظر گرفته‌ اند، می‌ توان روزنامه اقتصاد مردم، همکاری ملی، اقتصاد سرآمد، وطن امروز، هنرمند، پیام زمان، امتیاز و پیک سبز را نام برد.

پس از واریز نمودن هزینه آگهی روزنامه کثیرالانتشار و گذر از آن مرحله باید برای دفاتر پلمپ مخصوص شرکت خود که در واقع همان دفتر کل و روزنامه می‌ باشند که هنگام محاسبه مالیات بر درآمد سالانه، دارایی شما را مشخص می‌ کنند، هزینه لازم را پرداخت کنید. برای این مرحله یک ماه زمان در اختیار دارید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت خود نیاز است مدارکی را در اختیار اداره ثبت قرار دهید.

مدارک ثبت شرکت عبارتند از:

  1. مدارک شناسایی کشور کام از جمله کارت ملی و شناسنامه
  2. شرکت نامه
  3. تقاضانامه
  4. ثبت نام و دریافت کد ثنا برای همه اعضای هیئت مدیره شرکت
  5. ارائه اساسنامه تکمیل شده شرکت
  6. تأییدیه آدرس و کد پستی شرکت
  7. تعیین حق امضای شرکت (در صورتی که حق امضا برای بیش از یک نفر باشد نیاز است نوع و شرایط امضا‌ها مشخص گردد)
  8. تعیین سمت و سهام اعضای شرکت
  9. انتخاب ۵ نام مناسب ۳ سیلابی
  10. ارائه مجوز (ویژه شرکت‌هایی که نیاز به مجوز دارند)
  11. ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی و مؤسسین شرکت و صورت جلسه هیئت مدیره
  12. ارائه وکالتنامه وکیل (در صورتی که گیرنده کار از اداره وکیل باشد)

نکته: برای ثبت شرکت سهامی خاص باید یک فیش بانکی معادل با ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت ارائه شود.

نکات مهم درباره مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت ها

مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت‌ها متفاوت هستند؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری با یک کارشناس مجرب ثبتی مشورت کنید و با راهنمایی ‌ایشان مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید. در ادامه چند نکته مهم در مورد کلیات مدارک مورد نیاز ثبت شرکت را بیان می‌کنیم.

اعضای هیئت مدیره شرکت مورد نظر باید دارای گواهینامه سوء پیشینه کیفری باشند و در آن لحظه در هیچ یک از مراکز دولتی مشغول به کار نباشند.

اعضای هیئت مدیره می‌توانند به طور همزمان در شرکت‌های خصوصی عضو هیئت مدیره باشند.

مدیرعامل شرکت این اجازه را ندارد که به صورت همزمان در دو شرکت مدیریت کند؛ چه شرکت دولتی و چه شرکت‌های خصوصی.

حالت های ثبت شرکتحالت های ثبت شرکت

نخست این که ثبت شعبه، در زمان ثبت خود شرکت انجام می گیرد که در این صورت ضمن انتشار خلاصه شرکت نامه، محل شعب شرکت در آگهی باید ذکر و آگهی مزبور برای انتشار در جراید محلی ضمن رونویس تقاضانامه و منضمات آن به اداره ی ثبتی که شعبه ی شرکت در آنجا واقع است فرستاده شود.

دیگر این که پس از ثبت شرکت مبادرت به افتتاح شعبه شرکت می شود. در این حال شعبه ی شرکت مانند تغییراتی که بعداً در شرکت واقع گردد ذیل ثبت شرکت، به ثبت رسیده و آگهی می شود. سپس آگهی مزبور و رونویس تقاضانامه و منضمات به ثبت محل فرستاده می شود. در هر حال مدیر شعبه و یا کسی که از طرف شرکت در شعبه ی مزبور حق امضا دارد یعنی امضای او برای شرکت الزام آور است باید معرفی و آگهی شود.

سرانجام، همان طور که پیشتر گفتیم، ماده ی ۹ نظامنامه ی قانون تجارت، انتشار تغییراتی را که در وضعیتِ شرکتِ ثبت شده ایجاد می شود، ضروری دانسته است. نتیجه ی عدم انتشار مواردی که نظامنامه به عهده ی مدیران گذاشته این است که اولاً مدیران شرکت ممکن است مطابق قواعد عام، به سبب خطای خود، محکوم به جبران خسارت اشخاص ثالث شوند و ثانیاً اشخاص ثالث می توانند تاثیر این تغییرات را نادیده بگیرند، چه تغییراتی که به نظر آن ها نرسیده، در مقابل آن ها قابل استناد نیست.

در انتها لازم به ذکر است نظر به بخشنامه ی شماره ی ۱۳۳۶۸۰ /۹۳ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورخ ۲۴/ ۸ / ۱۳۹۳ و سایر مستندات مندرج در متن، برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه است:

نقش وکیل و مشاوره حقوقی در ثبت شرکت

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه ‌های ثبت شرکت هستید و از قوانین و شرایط حقوقی اطلاعات کافی دارید، می‌ توانید با پرداخت مبلغی مناسب بابت هزینه پست، پاکت، حق الثبت، حق التمبر، مالیات سرمایه و آگهی در روزنامه رسمی، شرکت خود را ثبت نمایید. این امر مستلزم آن است که بر روی مقررات و شرایط حقوقی کاملا مسلط باشید تا در روند ثبت دچار مشکل نگردید و از ضرر و زیان‌ های آتی جلوگیری نمایید.

اما پیشنهاد ما به شما این است که از وکلای ماهر و موسسات حقوقی که خدمات ثبت شرکت را ارائه می‌ دهند، استفاده نمایید. زیرا وکلا و موسسات حقوقی از تمامی قوانین و مقررات آگاهی دارند و با اشراف کامل بر آن‌ها می ‌توانند روند ثبت شرکت را برای شما تسهیل نمایند تا دیگر نگرانی بابت درست انجام نشدن فرایند ثبت شرکت به وجود نیاید.

یکی از مهمترین نکته‌ای که باید هنگام ثبت شرکت به آن دقت کنید این است که این کار هر چقدر هم ساده باشد باز هم نیاز به تخصص و مهارت خواهد داشت؛ از این رو بهتر است این کار را بدون مشورت یک کارشناس انجام ندهید. با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های حقوقی هزینه‌های بسیار زیادی را بابت این کار از مشتریان در دریافت می‌کنند؛ توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب شرکت به کیفیت خدمات ارائه شده آن نیز دقت کنید.

سامانه دنیای ثبت با جمعی از کارشناسان و کارمندان مجرب خود بهترین خدمات را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد. با انتخاب این شرکت می‌توانید کلیه فرایند ثبت شرکت را به صورت غیر حضوری دنبال کنید و به راحتی به مشغله‌های خود برسید. دقت داشته باشید که ارائه خدمات ثبت شرکت به صورت اینترنتی به این معنا نیست که هزینه اضافی بابت پول تلفن از شما دریافت می‌شود با این وجود شما می‌توانید از مزیت‌های فراوان دیگری نیز بهره‌مند شوید.

برای ثبت کردن شرکت خود این ۳ نکته مهم را حتماً در نظر بگیرید

مهمترین نکته‌ای که باید هنگام راه‌اندازی شرکت به آن توجه داشته باشید انتخاب شریک است. طبق قوانین تصویب شده امکان تأسیس شرکت بدون شریک یا سهامدار وجود ندارد. به عنوان مثال تأسیس یک شرکت سهامی خاص نیاز به دو شریک سهامدار و ۳عضو غیر سهامدار دارد و ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز به حداقل یک شریک (یعنی جمعا ۲ نفر) نیاز خواهد داشت.

پس از انتخاب شریک شرکت، باید با مشورت همدیگر حوزه فعالیتی خود را نیز انتخاب نمایید. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که برای فعالیت خود به مجوز نیاز دارید یا خیر؟ در صورتی که فعالیت شما نیازمند اخذ مجوز باشد باید از طریق مرجع صلاحیت، مجوز مورد نظر را دریافت کنید و سپس برای ثبت شرکت اقدام نمایید. لازم به ذکر است که درخواست ثبت شرکت بدون ارائه مجوز بررسی نخواهد شد.

بر اساس قانون تجارت، شرکت های قابل ثبت در ایران به ۷ دسته از جمله شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی، شرکت مختلط سهامی مختلط غیر سهامی، شرکت نسبی تقسیم می‌شوند. صاحبان کسب و کار باید قبل از هر کاری نوع شرکت را انتخاب کنند و سپس برای ثبت شرکت اقدام نمایند.

ثبت نام کد ثنا برای ثبت شرکت اجباری شد

بر اساس قانون جدید اداره ثبت که از آبان ۱۴۰۰ تصویب شده، اعضای هیئت مدیره شرکت مورد نظر موظف هستند در سامانه ثنا ثبت نام کنند و برای دریافت کد مربوطه اقدام نمایند. لازم به ذکر است که رعایت این قانون الزامی است و کلیه پرونده‌های بدون ثبت نام کد ثنا از طرف اداره ثبت نیز رد خواهند شد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا