راهنمای سرمایه گذارانسکه و طلا

نکات خرید طلای دست دوم که اگر ندانید سرتان کلاه می رود

طلای دست دوم در عین حال که می‌تواند یک ایده سرمایه گذاری مطمئن باشد به همان اندازه هم می‌تواند ریسک‌دار باشد. به همین علت در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات خرید طلای دست دوم آشنا کنیم.

به گزارش تجارت امروز؛ خرید طلا یک راه ساده برای حفظ سرمایه اولیه و همچنین سود در طولانی مدت است. اما با توجه به بازار و امکان کلاه‌برداری باید پیش از آن که به بازار بروید از نکات خرید طلای دست دوم آگاه باشید تا بدون هیچ پشیمانی خریدتان را انجام دهید. در ادامه مطلب از تجارت امروز به این نکات مهم خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

متاسفانه برخی از طلافروشان طلای دست دوم را به جای طلای نو، به مشتریان خود، می‌فروشند و از خریداربابت آن اجرت ساخت دریافت می‌کنند. طلای دست دوم، یعنی طلای کارکرده و استفاده شده که نیازی به پرداخت ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و اجرت ساخت طلا ندارد، برای پس انداز مناسب است.

نکات خرید طلای دست دومسرمایه گذاری با خریدطلا دست دو

اگر طلای دست دوم را فقط برای سرمایه‌گذاری می‌خواهید و قصد استفاده از آن را ندارید، مهمترین نکات خرید طلای دست دوم اطمینان از اصالت و عیار آن است. اما اگر مایلید طلای دست دوم بخرید و از آن استفاده نیز کنید، باید نکات خرید طلای دست دوم را که در ادامه به شما می‌گوییم را در نظر داشته باشید.

از سلامت کالا مطمئن شوید

حتماً قبل از خرید زیورآلاتی مثل دستبند، پابند، گردنبند و گوشواره که قفل دارند، آن را چک کنید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید. زیرا در صورت خرابی و یا محکم نبودن قفل، به راحتی گم می‌شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً قفل‌ها را بررسی و امتحان کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شده و سپس اقدام به خرید کنید.

هنگام خرید طلای دست دوم حتماً فاکتور بگیرید

هر طلایی که می‌خرید چه طلای نو و چه دست دوم، حتماً از فروشنده درخواست فاکتور طلا کنید. این یکی از نکات خرید طلای دست دوم است که در آینده نشان می‌دهد مالکیت این طلا متعلق به شما بوده است و حالا هم می‌خواهید آن را بفروشید. فاکتور نداشتن بعداً در زمان فروش، می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود؛ بنابراین به هیچ عنوان خجالت و رودربایستی نداشته و خریدتان را اصولی انجام دهید. در ضمن، از معتبر بودن فاکتور خرید طلاهای دست دوم نیز مطمئن شوید و به سادگی از کنار آن رد نشوید؛ چون احتمال اینکه افراد سودجو فاکتور تقلبی به شما بدهند، زیاد است.

نحوه ارزیابی طلای دست دومفاکتور خرید طلا

زمانی که قصد خرید طلای دست دوم را دارید، روش محاسبه کردن طلا بسیار اهمیت دارد و باید حتما دقت کنید که دوباره هزینه ساخت پرداخت نکنید. روش محاسبه به این صورت است که در ابتدا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ضبدر وزن طلا می‌کنیم، سپس عدد بدست آمده را با ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌کنیم. به طور کلی به این صورت است:( قیمت هر گرم طلا × وزن طلا) + ( %۹ مالیات بر ارزش افزوده + %۷ سود فروش)

از اصل بودن طلای دست دوم مطمئن شوید

حواستان باشد که مهمترین نکات خرید طلای دست دوم، تقلبی بودن آن است. بنابراین، حتماً طلای دست‌دومی که خریده‌‌‌اید را با عیار سنج یا سنگ محک تست کنید. برای تست طلاها می‌توانید به یک مغازه طلافروشی مورد اعتماد مراجعه کرده و از مغازه‌دار بخواهید عیار طلاها و وزن آن‎ها را دقیق روی کاغذی بنویسد.

از طلافروشی‌های معتبر خرید کنیدطلای دست دوم

بهتر است از فروشگاه‌ها و طلافروشی‌های معتبر که تحت نظر اتحادیه‌ی طلا و جواهرات هستند، طلای دست‌دوم بخرید. چون در غیر این صورت ممکن است طلاهای قاچاق و دزدی را تحت عنوان طلای دست دوم به شما قالب کنند و به دردسر بیوفتید.

چرا طلای دست دوم بخریم ؟

البته خرید این نوع طلا همیشه عیب و ایراد ندارد و به شرطی که از یک طلافروشی مطمئن آن را خریداری کنیم، می توانیم دست کم از ۴ مزیت زیر بهره مند شویم:

یک راه برای افزایش یا حفظ سرمایه است

برای افرادی که تمایلی به خرید و استفاده از مصنوعات طلا ندارند خرید طلای دست دوم و کارکرده بهترین گزینه ممکن است زیرا دست کم با خرید آن به حفظ سرمایه خودشان کمک می کنند.

هیچ اجرتی بابت آن پرداخت نمی کنید

از آنجا که استفاده کننده اول، هزینه و به اصطلاح اجرت سازنده طلا را داده، در نتیجه اکنون لازم نیست شما دوباره اجرت پرداخت کنید. بنابراین از این نظر شما سود می کنید چون هزینه کمتری بابت طلای دست دوم پرداخت می کنید.

در هر زمانی تبدیل به پول می شود

یکی از خوبی های خرید مصنوعات طلای دست دوم ( انگشتر طلا ، گوشواره طلا  و…) این است که هر زمان که بخواهید می توانید آن را بدون ضرر بفروشید. یکی از نکات خرید طلای دست دوم این است که اگر طلای نو بخرید اجرت پرداخت می کنید و با فروش طلا، دست کم پول اجرت را ضرر کرده اید.

حاشیه سود و امنتیت بیشتری دار

به نسبت سکه و دلار یا سایر ارزهای دیگر، خرید طلای دست دوم یکی از روش های سرمایه گذاری با طلا است که بسیار مطمئن تر است و حاشیه امنیت بیشتری دارد. دلار ممکن است با نوسانات زیادی همراه باشد و حتی به ضرر شما منجر شود اما طلا همواره ارزش خود را حفظ می کند.

طلا دست دوم بخریم یا نه؟شستن طلا دست دو

برای خرید طلای دست دوم قبل از هر چیز بایستی به راهنما و نکات خرید طلای دست دوم توجه ویژه ای داشت. با توجه به سودی که با خرید این نوع طلاها به دست می آید، می توان گفت با رعایت نکات و موارد مهم می توان این نوع طلاها را خریداری نمود.

بنابراین بایستی در خرید طلای کارکرده دقت کرد که این کالا را از مغازه داران و طلافروشان معتبری که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات هستند، خریداری نمود. این عامل باعث می شود تا از خرید طلاهای قاچاق یا دزدی جلوگیری شود.

همچنین در صورت خرید طلای دست دوم از معتبر بودن فاکتور آن و تقلبی نبودن آن به وسیله مراجعه به طلا فروشان مجاز، اطمینان حاصل کرد. به طور کلی برای آن که بدانیم طلای دست دوم بخریم یا نه، بایستی به ویژگی های طلا، قوانین موجود برای خرید این نوع طلاها و سلیقه فرد توجه نمود.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا