ارز

تفاوت های کلیدی فارکس و فیوچرز در بازار های معاملاتی چیست؟

ما در این مقاله سعی داریم تا با زبان ساده تفاوت فارکس و فیوچرز را برای شما توضیح دهیم و در همین راستا 5 مورد از این تفاوت ها را به زبان ساده آورده ایم.

به گزارش تجارت امروز؛پیش از توضیح تفاوت فارکس و فیوچرز، اگر بخواهیم در یک جمله و ساده معنای معاملات فارکس بیان کنیم که به آن معاملات ارزی یا FX نیز گفته می‌شود باید بگوییم که فرآیند تبدیل یک ارز مانند USD به ارز دیگری مانند EUR است.  اما شبیه به سفته بازی است چون شما ارز فیزیکی را تحویل نخواهید گرفت و مبلغی که پرداخت کرده اید؛ صرفاً ارزش آن ارز را پیدا خواهد کرد. پس شما در فارکس در حال معامله دو جفت ارز در برابر یکدیگر هستید.

بازار فارکس یک بازار دو طرفه است که می‌توانید هم در آن sell و هم buy انجام داد. بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد هر روز حدود ۶.۶ تریلیون دلار مبادلات ارزی در فارکس انجام می‌دهند. این معادل بیش از ۲.۳ برابر کل تولید ناخالص داخلی سالانه بریتانیا است. امروزه معامله‌گران می‌توانند از طریق یک کارگزاری فارکس یا کارگزاری مالی با خدمات کامل، یک حساب معاملاتی برای معامله کردن در فارکس باز کنند. درواقع ورود به فارکس از طریق کارگزاری ها قابل انجام است.

تفاوت فارکس و فیوچرز در بازارهای مالی ارز دیجیتال

بازارهای فارکس و آتی دو فضای منحصر به فرد هستند. اگرچه هر دو بازار تجارت محصولات مشتقه را تسهیل می‌کنند، اما تفاوت فارکس و فیوچرز آتی قابل توجه است. فارکس یک بازار خارج از بورس (OTC) است و معاملات آتی در مبادلات رسمی معامله می‌شود.

قراردادهای آتی دارای تاریخ انقضا و محدود هستند، در حالی که جفت‌های فارکس ممکن است تا ابد (یک معامله تاریخ انقضا ندارد) معامله شوند. ارزش‌های نقطه ای فارکس با توجه به سایر ارزها تعیین می‌شود، در حالی که محصولات آتی به طور مستقل قیمت گذاری می‌شوند.

آخرین تفاوت کلیدی در تطابق فارکس و آتی، اهرم است. به طور معمول، جفت‌های فارکس با اهرمی بسیار بالاتر از قراردادهای آتی معامله می‌شوند. با وجود تفاوت‌های ظریف بین فارکس و بازار فیوچرز، هر دو بازار امکانات جذابی برای اجرای استراتژی‌های معاملات روزانه دارند. با این حال، قیمت هر یک متفاوت است. قراردادهای آتی مشمول کارمزد و کارمزد مبادله هستند، در حالی که جفت‌های فارکس با اسپرد پیشنهادی فروشی قیمت گذاری می‌شوند. همچنین، نقدینگی بازار از محصولی به محصول دیگر متفاوت است، که می‌تواند بر نرخ‌های لغزش در معاملات نقدی و معاملات آتی تأثیر بگذارد.

در فارکس معامله کنیم یا در فیوچرزتفاوت بازار های فارکس و فیوچرز

با توجه به تفاوت فارکس و فیوچرز تصمیم گیری درباره انتخاب یکی از این دو باید آسان تر شده باشد. اگر مطمئن نیستید که آیا در بازار فارکس معامله کنید یا معاملات آتی، نگران نباشید. انتخاب فارکس در مقابل معاملات آتی cdf می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، با کمی دقت، می‌توانید یک تصمیم آگاهانه و قوی بگیرید. در واقع، تجارت فارکس ممکن است برای معامله‌گران مبتدی قابل دسترس‌تر باشد، زیرا نیاز به سرمایه اولیه کمتر و ریسک طولانی‌مدت محدودی دارد. از سوی دیگر، معاملات آتی یک تعهد پیچیده‌تر است که شامل درک مجموعه ای از عوامل به ظاهر انتزاعی است. مواردی مانند انقضای قرارداد و نیازهای حاشیه متفاوت مواردی هستند که به ذهن می‌رسند.

با این وجود، این دو نوع معامله مالی می‌توانند به طور همزمان به نفع خود مورد استفاده قرار گیرند، به ویژه توسط معامله گران با تجربه تر که با ویژگی‌های هر یک آشنا شده اند. برای داشتن یک حساب معاملاتی بهتر است در کارگزاری معتبری مانند دلتا اف ایکس حساب بازکنید و این دو بازار را با یکدیگر مقایسه کنید.

بازار فارکس چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بازار سهام یا کالاها، معاملات فارکس در بورس‌ها انجام نمی‌شود؛ بلکه مستقیماً بین دو طرف انجام می‌شود. اداره بازار فارکس توسط یک شبکه جهانی از بانک‌ها انجام می‌شود که در چهار مرکز اصلی پخش شده‌اند: لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو.

این مکان‌ها در ۴ موقعیت زمانی مختلف نیز تعریف می‌شوند. از آنجایی که هیچ مکان مرکزی وجود ندارد، معاملات فارکس ۲۴ ساعته است و می‌توانید در هر زمان از روز معامله کنید. تا اینجا شاید یک درک کلی از تفاوت فارکس و فیوچرز بدست آوردید، اما برای آشنایی با جزئیات بیشتر نگاهی به تعریف معاملات آتی می‌اندازیم.

معاملات فیوچرز یا آتی چیست؟تفاوت فارکس و فیوچرز

وقتی می‌شنوید کسی از کلمه «آینده» در دنیای مالی استفاده می‌کند، معمولاً به معنای قراردادهای آتی است. یک قرارداد آتی، شرایط خاصی را برای تحویل یا تسویه نقدی یک دارایی مشخص در تاریخ معینی در آینده، ارائه می‌کند. ارزش قرارداد، از ارزش دارایی پایه حاصل می‌شود و قراردادهای آتی را به شکلی از مشتقات آن تبدیل می‌کند.

قراردادهای آتی، از دارنده قرارداد می‌خواهند که آن را تسویه کنند، موضوعی که در معاملات دیگر تعریفی ندارد. این تفاوت کلیدی بین قراردادهای آتی و دیگر گزینه‌ها است. در حالت عادی به دارنده قرارداد این حق داده می‌شود، اما نه به صورت تعهدی که قرارداد را به واسطه آن تسویه کند.

تفاوت فارکس و فیوچرز، به ویژه در تجارت، نقش مهمی ایفا می‌کند که این امر در واقع، یکی از وجوه اشتراکات فارکس و فیوچرز محسوب می‌شود.

برای تفهیم بهتر تفاوت فارکس و فیوچرز به این مثال توجه کنید، اگر صاحب مزرعه‌ای هستید و یک محصول کشاورزی را می‌کارید، ممکن است بخواهید قبل از زمان برداشت، قیمت آن محصول را تعیین کنید. این کار می‌تواند سطح معینی از درآمد سالانه را تضمین کند. با این حال، این بدان معناست که اگر قیمت محصول قبل از زمان برداشت به طور ناگهانی افزایش یابد، از مزایای آن بهره نخواهید برد و این منوط به ثبات قیمتی است.

قراردادهای آتی قابل معامله و یا خرید و فروش هستند. اگر قراردادی را خریداری کنید، قبول کرده‌اید که قیمت مشخصی را در تاریخ مشخصی بپردازید. اگر قراردادی را بفروشید، قبول کرده‌اید که دارایی پایه را با قیمت مشخص شده ارائه دهید.

تفاوت فارکس و فیوچرز این است که معاملات فارکس، تنها شامل خرید و فروش ارزها می‌شود، در حالی که معاملات فیوچرز (آتی) راهی برای تجارت بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، شاخص‌ها، سهام و کالاها است. در نتیجه، می‌توان دریافت که بازار فارکس و بازار معاملات آتی با یکدیگر قابل مقایسه هستند.

فیوچرز فارکس مزایا
خیر بله ۲۴ ساعته بودن
خیر بله کارمزد
خیر بله لوریج قابل تنظیم
خیر بله قیمت قطعی
خیر بله ریسک پایین

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ میزان ریسک‌های معاملاتی

یک گزینه بسیار مهم در بررسی انتخاب بین بازار فارکس و فیوچرز، میزان ریسک‌های معاملاتی است که در قراردادهای آتی باید به حساب مارجین واریز کنید. به طور کلی در معاملات با ارقام بیشتر بهتر است به معاملات آتی ارزها حساب باز کنید. در غیر اینصورت، معاملات نقطه‌ای فارکس جایگاه مناسبی برای شما خواهد بود.

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ اندازه و مقدار موقعیت معامله

دو فاکتور اساسی که مشخص‌کننده سرنوشت مبادلات در بازار است، شامل حداقل اندازه موقعیت قابل معامله در کنار حداقل مقدار برای تنظیم موقعیت‌های معاملاتی است. می‌توان ادعا کرد که به واسطه شناخت این دو فاکتور قادر خواهید بود تا بین فارکس و معاملات آتی یکی را انتخاب کنید.

معاملات فیوچرز، نسبت به معاملات نقطه‌ای که از طریق کارگزاران آنلاین فارکس انجام می‌شود، دارای حجم بیشتری هستند، در نتیجه حداقل اندازه تراکنش دستخوش تغییر می‌شود و رقمی بالاتر خواهد بود.

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ گردش مالی روزانه

تفاوت اساسی‌تر در مقایسه بین بازار فارکس و بازارهای فیوچرز (آتی)، شامل گردش مالی روزانه آنها می‌شود. بازار فارکس گردش مالی بزرگی در حدود ۶.۶ تریلیون دلار دارد.

این در حالی است که بازار فیوچرز ارزها، گردش مالی روزانه نسبتاً کمی دارد که در محدوده ۱۰۰ میلیارد دلار است. با وجود گردش مالی نسبتاً کم، بازار فیوچرز ارز در حال حاضر دارای سود قابل توجهی از ۳ میلیون قرارداد معوق است که مجموعاً بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارند.

فراموش نکنید که فارکس هم با استفاده از قیمت‌های آتی و هم با استفاده از قیمت‌های لحظه‌ای قابل معامله است. در ادامه، به تفاوت های اساسی معاملات لحظه‌ای و آتی اشاره می‌کنیم:

با معاملات نقطه‌ای، معامله بدون منقضی شدن، بلافاصله انجام می‌شود. این در حالی است که در معاملات آتی، معامله فقط در تاریخ آینده که مورد توافق قرار گرفته، انجام می‌شود.

تفاوت بین قیمت خرید و فروش، برای معاملات آتی به مراتب بیشتر از معاملات لحظه‌ای است.

اگر یک موقعیت نقطه‌ای را یک شبه باز نگه دارید، هزینه‌های مربوط به تامین مالی یک شبه را پرداخت خواهید کرد. با این حال، این هزینه‌ها با قراردادهای آتی ارتباطی ندارند چرا که معاملات فارکس (به طور معمول) روزانه انجام می‌شود.

معاملات روزانه (Day trading) در مقابل معاملات موقعیتی (position trading)

این سبک معاملاتی شما است که تعیین می‌کند که باید استراتژی معاملاتی را روزانه یا موقعیتی انتخاب کنید. پس در نهایت انتخاب شما بین معاملات فوری فارکس یا فوروارد فارکس خواهد بود.

معاملات نقطه‌ای سپرده‌ای (تفاوت بین قیمت خرید و فروش) محدودتری را ارائه می‌کند. البته هزینه‌های تامین مالی یک شبه را نیز متحمل می‌شود و در نتیجه برای معامله‌گران روزانه می‌تواند مناسب‌تر باشد.

در مقابل، معاملات آتی دارای سپرده‌های گسترده‌تر است و همچنین کارمزد یک شبه ندارد. در نتیجه، برای معامله‌گران معاملات مربوط به موقعیت گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

تفاوت اسپات و فیوچرز در فارکساسپات با فیوچرز چه فرقی دارد

در معاملات اسپات شما دقیقاٌ مطابق با دارایی اولیه خود، ارز دیجیتال مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد؛ اما در فیوچرز شما می‌توانید با استفاده از اهرم‌ها، ۲ تا ۱۰۰ برابر دارایی اولیه خود از صرافی قرض بگیرید. معاملات اهرم دار در اصل با استفاده از دارایی صرافی و دانش تحلیل تریدرها انجام می‌شود.

مزایا و خطرات معاملات فارکس

معاملات فارکس، دارای مزایا و معایب زیر هستند:

  • می‌توانید بیش از ۸۰ جفت ارز در این بازار معامله کنید.
  • از آزادی معامله در معاملات آتی، امتیازات یا گزینه‌ها استفاده کنید.
  • یک موقعیت را با اهرم (leverage) باز کنید. سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهید.
  • مزایا و خطرات معاملات فیوچرز

از مزایا و معایب معاملات آتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاملات متنوع شامل فارکس، شاخص‌ها، کالاها و اوراق قرضه
  • از سودهای مالی یک شبه لذت ببرید.
  • همانند فارکس، یک موقعیت را با اهرم (لوریج) باز کنید و با استفاده از آن سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهید.

لوریج این قابلیت را فراهم می‌کند تا با یک سپرده اولیه کوچک بتوانید در معرض دید کامل بازار قرار بگیرید. در نتیجه، به کمک این امر می‌توانید، هزینه اولیه خود را کاهش دهید. البته این کار ممکن است سود و زیان شما را تحت تاثیر قرار دهد. مهم است که قبل از باز کردن یک موقعیت، اقداماتی برای مدیریت ریسک خود انجام دهید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا