مدیریت منابع انسانی

تفاوت Tableau و Power BI

تفاوت Tableau و Power BI چیست؟ اگر تحلیلگر داده باشید و با داده ها و پایگاه داده های عظیم سروکار دارید، حتما اسم نرم افزارهای داشبوردمدیریتی Power BI و Tableau را شنیده‌اید. ما در این مقاله از سیستم مدیریت اطلاعات فریار، ضمن معرفی نرم افزار داشبورد مدیریتی، با دو نمونه معروف سیستم های داشبورد مدیریتی معروف آشنا می شویم. با ما تا اخر این نوشته همراه شوید.

داشبورد مدیریتی چیست ؟

داشبورد مدیریتی چیست یکی از سوالات پرتکرار مدیران از هر شرکت‌ تولید کننده سیستم مدیریت اطلاعات است. اینکه این نرم افزار گزارش ساز چه می کند و چه مشکلی را می تواند از سازمان و کسب و کار شما حل نماید و اصلا تفاوت آن با نرم افزار اکسل چیست؟ آیا تاثیری برای گزارش دهی و تولید نمودارهای مختلف از خروجی های سایر سیستم ها مثل نرم افزار حقوق و دستمزد ممکن است داشته باشد؟ همگی سوالاتی است که ممکن است دغدغه شما نیز باشد.

به طور کلی هر داشبوردی مثل داشبورد ماشین، از مجموعه ای از امکانات و ابزار کنترل آن وسیله تشکیل می شود که برای تسهیل دسترسی در یک جا گرد آوری می گردد. داشبورد مدیریت نیز یک ابزار تحلیلی است که برای نمایش داده‌ها و اطلاعات مدیریتی در یک صفحه بهینه شده است. این داشبورد به مدیران کمک می‌کند تا برای تصمیم‌گیری سریع و صحیح، اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت ساده و قابل فهم در محیطی یکپارچه و در دسترس داشته باشند. داشبورد مدیریتی معمولاً شامل یک مجموعه از نمودارها، گرافیک‌ها، جداول و شاخص‌های کلیدی می‌باشد که همگی در یک صفحه قرار دارند.

انواع داشبورد مدیریتی

انواع داشبورد مدیریتی بر اساس قیمت و بخش مورد استفاده به ۵ دسته کلی تقسیم می شود:

– داشبورد عملکرد:          نشان‌دهنده عملکرد سازمان در طول زمان است.

– داشبورد مالی:              نشان‌دهنده وضعیت مالی سازمان است.

– داشبورد فروش:            نشان‌دهنده فروش و بازاریابی سازمان است.

– داشبورد منابع انسانی:    نشان‌دهنده مدیریت منابع انسانی و پرسنل سازمان است.

– داشبورد مشتری:          نشان‌دهنده رضایت مشتریان و عملکرد در ارتباط با آن‌ها است.

در ابتدا بدانیم  که اصولا چه داشبوردهایی در رده داشبورد خوب تلقی می‌شوند؟

ویژگی‌های یک داشبورد مدیریتی خوب

ویژگی‌های یک داشبورد مدیریتی خوب در مولفه های زیادی دسته بندی می شود که در ادامه به صورت لیست آورده شده است:

  • امکان نمایش اطلاعات مهم و داده‌های آماری
  • امکان اعطای دسترسی با سطوح مختلف برای افراد مختلف سازمان
  • طراحی ساده و محیطی کاربرپسند
  • استفاده سهل و آسان برای کاربران نرم افزار گزارش ساز
  • امکان نمایش داده‌ها به صورت جدوال گرافیکی و تصویری
  • امکان نمایش داده‌ها و اطلاعات به صورت در لحظه و پویا
  • امکان نمایش و بررسی داده‌ها به صورت خلاصه و جامع
  • امکان ارتباط خودکار ور احت با دیگر سیستم‌های مختلف مدیریت اطلاعات مانند نرم افزار گزارش ساز ، نرم افزار حقوق دستمزد و نرم افزاراتوماسیون و نرم افزار بایگانی الکترونیکی و ….

بهترین داشبورد مدیریتی

نمونه های زیادی از نرم افزارهای داشبورد مدیریتی ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد، نکته مهمی که در انتخاب این نرم افزارها وجود دارد این است که به جز بالا بودن قیمت داشبورد مدیریتی خارج ، عدم امکان ارتباط  با بسیاری از دیگر نرم افزارهای مدیریت اطلاعات (MIS) وجود دارد که می‌تواد باعث بروز مشکل شود. به همین دلیل بهتر است  قبل از خرید هر داشبورد مدیریتی، حتما از قابلیت تطبیق با سایر نرم افزارها و قابلیت توسعه پذیری نرم افزار گزارش ساز انتخابی خود مطمئن شوید.

نرم‌افزارهای داشبورد مدیریتی

در زیر به برخی از پر طرفدارترین نرم افزارهای داشبورد مدیریتی اشاره می‌کنیم:

نرم افزارتبلو Tableau

تفاوت Tableau و Power BI

نرم افزارتبلو دارای رابط کاربری ساده و کارآمدی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از گرافیک‌ها و نمودارهای تحلیلی را با استفاده از داده‌های خود ایجاد کنند. برای مثال می‌توانید نمودارهای ستونی، نمودارهای خطی، دایره‌ای و … را برای بررسی داده‌های خود ایجاد کنید.

نرم افزار Microsoft Power BI

نرم افزار پاور بی آی، احتمالا این نرم افزار نامی آشنا برای شما است که از پر طرفدار ترین نرم افزار ها در این زمینه می‌باشد.

Microsoft Power BI یک نرم‌افزار داشبورد مدیریتی (Business Intelligence) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از داده‌های خود نمودارها، جداول و داشبوردهای تحلیلی ایجاد کنند. با استفاده از نرم افزار Power BI، می‌توانید داده‌های خود را در قالب گرافیکی بررسی کنید و روابط و الگوهایی که در داده‌های شما وجود دارند را بررسی کنید. اگر داده‌های آماری پیچیده ای دارید، به احتمال زیاد این نرم افزار بهترین انتخاب برای شماست.

تفاوت Tableau و Power BI

نرم افزار QlikView

نرم افزار کلیک ویو نیز قابلیت های مشابه با دو نمونه‌ی قبلی دارد و انتخاب از بین این سه نرم افزار پیشنهاد شده، وابسته به اندازه و نوع نیاز سازمان شما دارد. با جستجوی نام هر یک از این نرم افزار ها در مرورگر خود میتوانید از خصوصیات هر کدام از آنها مطلع شوید.

در واقع هر یک از این نرم‌افزارها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود هستند که امکان ساخت داشبورد‌های گوناگون را برای کاربران فراهم می‌کنند.

اگر به مباحث مربوط به مدیریت سازمانی علاقخ مند هستید، حتما به سایت فریار سیستم به ادرس https://faryarsystem.ir مراجعه نمایید. ما هر هفته مقالات مقایسه ی نرم افزارهای مدیریتی مختلف را با هم منتشر کرده و اخرین اخبار مربوط به منابع انسانی و مدیریت سازمان ها را بر اساس پاسخگویی به نیازهای مدیران ارائه می نماییم. مقالاتی مانند تفاوت گزارش ساز و داشبورد ساز ،  امکانات نرم افزار داشبوردساز و …. در این مقالات وجود دارد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا