سیاسی

دکتر پروین: “قانون” مبنای کار ما در حوزه نظارت بر انتخابات است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شهروندان و صاحب‌نظران می‌توانند دیدگاه‌ها و پیشنهاداتشان را ارائه کنند و این شورا گوش شنوایی برای شنیدن نظرات دلسوزان و دغدغه‌مندان در چهارچوب قانون را دارد.

به گزارش تجارت امروز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو درباره مطرح شدن برخی پیشنهادها به شورای نگهبان برای معرفی زودتر افراد حائز صلاحیت برای انتخابات اظهار داشت: ساز و کارهای شورای نگهبان براساس قانون است. وی افزود: این شورا هر آنچه را که قانون مقرر کرده باشد، انجام می‌دهد و چیزی خارج از قانون و مقررات دنبال نمی‌کند.

دکتر پروین با ذکر مجدد اینکه شورای نگهبان همواره در چارچوب ضوابط، مقررات و صلاحیت‌هایش عمل می‌کند، گفت: موضوع «انتخابات» نیز بدین‌گونه است و شورای نگهبان براساس قانون انتخابات عمل می‌کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان البته این نکته را هم بیان کرد که شهروندان و صاحب‌نظران می‌توانند دیدگاه‌ها و پیشنهاداتشان را ارائه کنند و این شورا گوش شنوایی برای شنیدن نظرات دلسوزان و دغدغه‌مندان در چهارچوب قانون را دارد.

وی با اشاره به مصوبه «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که چندی پیش در مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد، اظهار داشت: شورای نگهبان این مصوبه را بر اساس موازین شرع و اصول قانون اساسی مورد بررسی قرار داده تا مغایرتی نداشته باشد و نظرات خود را به مجلس ارسال نموده تا اقدام قانونی توسط مجلس محترم برای اصلاح آن صورت پذیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هر مصوبه‌ای باید با سیاست‌های کلی نیز هم تطبیق داده شود، عنوان کرد: از این رو این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز ارسال شد.

وی افزود: این مصوبه می‌بایست با سیاست‌های کلی قانون‌گذاری و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵، تطبیق داده شود. و چنانچه ایراداتی از سوی این هیات اعلام شود به مجلس شورای اسلامی منعکس می‌شود و اکنون پس از انجام اصلاحات توسط مجلس منتظر اعلام نظر این هیات هستند.

دکتر پروین خاطرنشان کرد: اگر این مصوبه در موعد مقرر به قانون تبدیل شود، مبنای عمل و اجرا قرار می‌گیرد و شورای نگهبان نیز نظارت بر انتخابات را براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد داد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا