سکه و طلا

راههای تشخیص طلا از بدل

تشخیص طلا از فلزات دیگر ، تست طلا به وسیله آهنربا ، تشخیص طلا با آبلیمو ، آزمایش طلا با کمک یخ و ...

طلا یک فلز گرانبهای آشنا برای همه شماست. کمتر کسی را خواهید یافت که به طلا به عنوان زیور آلات علاقه نداشته باشند. این فاز گرانبها برای همه افراد محبوبیت بسیاری دارد. شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن، قیمت و ارزش مادی آن است. همین ارزش مادی بالای طلا سبب شده که بسیاری از افراد دغدغه اصل بودن طلای خریداری شده را داشته باشند. از طرفی این روزها زیورآلات بدل نیز به فراوانی یافت می‌شوند که کاملا مشابه طلای اصل هستند. از این رو تشخیص طلا از بدل اهمیت بسیاری می‌یابد و اگر شما نیز این دغدغه را دارید، کافی است با راه‌های تشخیص طلا از بدل آشنا شوید. حتی اگر نسبت به اصالت طلای خریداری شده اطمینان دارید، می‌توانید به جنبه سرگرمی این موضوع نگاه کنید.

تشخیص طلا از فلزات دیگر

همه شما به خوبی می‌دانید که هر قطعه طلا کد مخصوص به خود را دارد. این کدها در واقع شناسه هر طلا هستند و اولین و اصلی‌ترین راهکار در شناخت اصل بودن طلا، توجه به این کدهاست. البته باید از درستی این کدها نیز اطمینان حاصل کنید. طلای اصل با کدهای ۳۷۵، ۵۰۰، ۵۸۳، ۵۸۵، ۷۵۰، ۹۱۶، ۹۵۸ و ۹۹۹ شناخته می‌شود. روی هر قطعه طلای اصل تنها یکی از این کدها حک می‌شود. علاوه بر این کدهای عددی، یک کد دیگر به عنوان عیار طلا روی آن حک می‌شود. عیار هر قطعه طلا توسط دستگاه مخصوص آن تعیین می‌شود.

اگر دستگاه تشخیص عیار طلا را داشته باشید، می‌توانید به سادگی با مطابقت عیار مشخص شده و عیار حک شده روی طلا به اصالت آن پی ببرید؛ اما مسئله این است که این دستگاه در اختیار هر کسی قرار ندارد؛ از این رو بیشتر کاربران به دنبال شناخت راه‌های تشخیص طلا از بدل در خانه هستند. عیار میزان خلوص طلا را نشان می‌دهد. به این ترتیب طلای ۱۰ عیار تنها حدود ۴۲ درصد خلوص، طلای ۱۲ عیار، ۵۰ درصد خلوص، طلای ۱۴ عیار، ۵۸ درصد خلوص، طلای ۱۸ عیار، ۷۵ درصد و طلای ۲۴ عیار، ۱۰۰ درصد خلوص دارد. هرچه عیار طلا بالاتر باشد، قیمت آن گران‌تر است.

طرز تشخیص طلا از بدل در خانه

در بند قبل به تشخیص کد و عیار طلا پرداختیم. طلای اصل نشانه‌های دیگری نیز دارد؛ به عنوان مثال: رنگ طلا کدهای مخصوص به خود را دارد یا اصالت طلای ایرانی و خارجی با حروف خاصی مشخص می‌شود. نکته اینجاست با توجه به اینکه ممکن است طلاهای قدیمی فاقد این کدها باشند، می‌توانید از روش‌های دیگر در منزل استفاده کنید. برای تشخیص طلا از بدل در خانه راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. همانطور که گفتیم آشنایی با این راهکارها می‌تواند ضمن رسیدن شما به هدفتان یعنی تشخیص طلای اصل، برایتان جنبه سرگرمی داشته باشد. در ادامه چند مورد از این راهکارها در منزل را بررسی می‌کنیم. ناگفته نماند تمامی روش‌های تست طلای اصل از بدل در خانه صددرصد مطمئن نیستند. برای همین بهتر است چند راهکار را هم زمان امتحان کنید.

تست طلا به وسیله آهنربا

معمولا در همه خانه‌ها یک قطعه آهنربا یافت می‌شود. در مورد تشخیص طلا از بدل با کمک آهنربا باید بدانید که طلای اصل با خلوص بالا جذب آهنربا نمی‌شود. در کل طلا نباید جذب آهنربا شود. پس اگر چنین شود یعنی طلای شما اصل نبوده و فیک است یا حداقل ناخالصی قابل توجهی دارد. این روش نمی‌تواند چندان مطمئن باشد؛ چون فلزی همچون نقره نیز جذب آهنربا نمی‌شود.

راههای تشخیص طلا از بدل

تست طلا به کمک یخ

اگر در دمای معمولی اتاق یک قطعه طلای اصل را روی یک تکه یخ قرار دهید، خواهید دید که یخ با سرعت بیشتری ذوب می‌شود، چون طلا و حتی نقره رسانش گرمایی بسیار قوی‌ دارند و مانند یک جسم داغ سرعت ذوب یخ را افزایش می‌دهند‌. می‌توانید برای این منظور دو قطعه یخ را با دو تکه طلای مختلف امتحان کنید.

تست طلا با استفاده از آبلیمو

تشخیص طلا از بدل با آبلیمو یکی از راه‌های معمول انجام این آزمایش است. قاعدتا طلای اصل نباید با آبلیمو واکنش دهد. در این روش می‌توانید طلا را به مدت نیم ساعت داخل ظرفی از آبلیمو قرار دهید. اگر قطعه طلای مد نظرتان تغییر رنگ دهد، اصل نیست. آبلیمو هیچ آسیبی به طلای اصل وارد نمی‌کند‌.

تست طلا با استفاده از ید

اگر ید روی طلا قرار بریزد، لکه‌ای از آن باقی نمی‌ماند. پس اگر یک قطره ید را روی طلا بریزید و لکه آن باقی بماند، طلای شما تقلبی است. معمولا از سرکه نیز برای تست طلای اصل از تقلبی استفاده می‌کنند‌. سرکه روی طلای اصل تغییری ایجاد نمی‌کند؛ اما رنگ طلای تقلبی را تیره می‌کند‌. برای این منظور نیز باید طلا را به مدت ده دقیقه داخل سرکه قرار دهید.

تشخیص گردنبند طلا زنانه از بدل

در بررسی نحوه تشخیص طلا از بدل می‌توانیم به تشخیص گردنبد طلا زنانه بپردازیم. برای تشخیص گردنبند طلا می‌توانید به چند نکته مهم دقت کنید. طبیعتا انواع گردنبند زنانه از لحاظ وزن با یک دیگر متفاوت هستند. شما می‌توانید پس از بررسی مدهای روی گردنبند، وزن آن، عیار گردنبند و قیمت هر گرم از طلا را با یک دیگر مقایسه کنید و از تناسب آن‌ها به یک نتیجه مشخص برسید. برای است منظور بهتر است چند گردنبند هم وزن را با هم مقایسه کنید. رنگ گردنبند نیز می‌تواند به شما کمک کند. طلای زرد اصل، براق نیست.

این فاکتورها در خرید حضوری می‌تواند کمک کننده باشد. دغدغه بیشتر افراد در خرید غیر حضوری است. گذشته از اینکه باید نسبت به طلافروشی آنلاین اطمینان داشته باشید، می‌توانید پس از خرید گردنبند، روش‌هایی را که در بندهای قبل برشمردیم، در منزل امتحان کنید. فراموش نکنید که هر روشی برای تشخیص طلا از بدل درست کنید. برخی افراد برای این منشور از مواد شیمیایی، اسید و وایتکس استفاده می‌کنند. توجه کنید این مواد می‌توانند به طلا آسیب زده یا سبب خوردگی آن شوند.

راههای تشخیص طلا از بدل

جمع بندی

در این مطلب راه‌های تشخیص طلا از بدل در منزل را بررسی کردیم. طلا یک فلز گرانبهاست؛ اما با این وجود طرفداران بسیار زیادی دارد. در دهه‌های اخیر جواهرات بدل بسیاری با شباهت زیاد به طلا به عنوان این فلز گرانبها به فروش رسیده‌اید. این مسئله سبب نگرانی کاربران هنگام خرید طلا شده است. از این رو افراد می‌توانند با چند روش ساده در منزل به اصل بودن یا تقلبی بودن طلای خریداری شده پی برده و سودجویی بیشتر افراد متقلب جلوگیری به عمل آورند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا